Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bid...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2001 21:43
Hejsa!

Man siger jo, at jo flere 'kæk' et bid har, jo hårdere er det.
Men er et gummipelham uden skumkæde så mildere end et alm trense bid??
Hvis man har en pony som godt kan lide at tage bidet når man springer, vi springer rimelig højt, vil et gummipelham så være godt??
Jeg har før sprunget med et tre-ringsbid i det miderste hul, men der begyndte min pony at ryste med hovedet. Er det bare fordi han skal vennes til det eller hvad??

På forhånd tak for hjælpen.
Sine
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bid...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2001 08:38
Ja den med flere knæk, køre rundt.
Man kan vel egenlig sige at et tre-"knæks" bid er skarpere, men det passer og lægger til gengæld bedre i munden på hesten.

Nej et pelhamsbid er ikke biledere end et alm trense bid. Et pelham fungere efter stangbids funktion, og er altså lige så skarpt som en knedar stang.

Et stang bid har det man kalder hævestænger, som forstærker biddets indvirken ved tag i tøjlen.
Stangbid er også forsynet med kindkæde, som virker gennem pres på hesten underkæbe mellem kæden og selve biddet. Det er altså et af de hårdeste bid du kan få fat i.

Efter min mening er der et stort spring mellem et pessobid og en pelham. Et pessoabid er et springbid og efter min mening meget godt at tage på til stævner, da beskeden fra rytteren helst skal gå igennem med det samme.
Heste har det jo med at blive meget mere ophidste til et stævne.

Du skriver at du springer højt, det er jo meget godt. Men hvis du ikke kan styre hesten til normal træning unden at ride med et så stærkt bid som et pelham, tror jeg ikke du skal skifte bid. Nej du skal igang med en masse grundtræning (læs= ikke ground work eller horsemanship). nej dressur, og en masse små spring, hvor du bliver nød til at lære hesten at bakke af, vente på dig og høre efter hvad du siger til den. Ellers er det det pludselig går galt.

Synes du skal få arbejdet med din pony, til du kan springe de samme høje/svære spring med et alm. trensebid.
Hvis din hest så er en der let bliver meget varm i hovedet kan du tage et pessoabid med til stævner.

Det at din hest ryster på hovedet, skyldes nok mere din tøjleføring desværre, tror du har for meget fat i den. Et pessoa bid er et springbid, og skarpt, det går også ind under hævestangs-effekten. Så det kræver igen følsommme hænder. Efter min mening så er den eneste grund til at man springer med et skarpt bid, at få den føromtalte besked bedre igennem, så man kan dreje når man vil og ikke når hesten vil.
Nej hvis din hest ryster på hovedet af dette bid, tror jeg det skyldes din tøjleføring, og derved vil din hest sikkert efterhånden blive død i munden af at gå med pelham, det er et meget stærkt bid og bør kun bruges med omtanke og erfaring. Og kun hvis det virkeligt er så strengt nødvendigt.
Men et bid er selvfølgelig ikke skarpere end hånden der holder det.

Ja jeg kan jo lige slå det fast. Efter min mening vil et skarpere bid ikke hjælpe dig, det er grundtræningen det er galt med. Så det kan godt være i springer højt, men det kan alle til en vis grad at springe de høje klasser og vinde dem kræver ikke bare at hesten hoppe højt nok.
Nej det kræver en harmoni mellem hest og rytter, ellers vil det hurtigt gå galt. Rytteren skal på en springbane have 110% styr over hesten hele tiden.

SÅ jeg synes du skal begynde på grundtræningen igen, og de små spring. Dygtige rytter der springer de høje klasser hopper eller ikke kun høje spring. Det gør de faktisk meget sjældent. Hvis hesten har kapiciteten, så er det vigtigst at træne grundtræningen og finpudsningen, og det gør du bedste over mindre spring.
De fleste topheste springer næsten kun høje spring til stævnerne.

Men hvsi din hest er så varm, vil jeg nu foreslår dig (som sagt tidligere) evt. at tage pessoa biddet på til stævner, og så evt. i skoven hehe

/Christina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-07-2001 09:55
Whew Smukke... *ser beundrende på Christina* Det kunne sørme ikk være sagt meget bedre, hm...? ;-) Og du siger, du ikk er bedre end mig... tsk, tsk.

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 06:58
Bøjer mig også for din viden, ganske som Zippeline, men kan du så forklare det med de 2-delte bid i den undersøgelse af de tyskerideheste. Og det er ingen kritik, jeg er bare ingen ørn i det med bid. Men bruger dog de tykke massive 3-delte auriganbid til vores hoppe. Hun bruger nemlig str 15,5 og et alm trensebid i den str er faktisk ganske volsomme og med ganske stort knæk på.

Jeg har søgt men ikke fundet artiklen. Men der er noget om det i et andet indlæg under Træning om 3-delte bid d. 23/7

Hvor Katrine skrev:
Har nogen hørt om de undersøgelser på aflivede tyske rideheste, hvor alt for mange havde splintret gane p.g.a. todelte bid (fra hvis man fx. går med hesten og rykker ned i tøjlen, så går midten af bidet op i ganen). Jeg mener at det var 80%.

Hilsen Krista

B-) Slip dit storhedsvanvid løs. Der er alligevel ingen der gider at høre om dine mindreværdskomplekser :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 07:48
ja men det er nok netop det med de todelte....Har aldrig hørt at de skulle være så voldsomme, men hvorfor ikke???

Jo de tredelte er lidt skapere, men ikke destro mindre at fortrække, da de former sig mere efter hestens mund end et todelt, som kun har et knæk.
Du kan tage lidt din egen mund som en prøve. hvis vi havde en stang i munden med kun et knæk, ville den nærmest trykke vores kinder ind mod hianden, og ved et træk, ville den irretere vores gane. Dette ville blive rigtig slemt hvis biddet var tykt, altså for tykt til vores mund.
Et tredelt, ja hvordan skal jeg forklare det??? Det er er altså svært på skrift!!!
ja du har tre stænger den ene går på tværs af din mund, og de to andre vil så ikke trykke så meget på ganen ej heller trykke munden sammen.
Håber du kan forstå hvad jeg mener, må indrømme dette her er svært og har bestemt ikke klaret opgaven til ug hehe men ellers sååå. måske en anden der kan hjælpe???

Jeg har som sagt ikke hørt om det med de tyske heste. Så der kan jeg ikke hjælpe dig...Ville selv gerne høre grunden til det med de ødelagte/spildtede ganer. Jeg har en teori, men da jeg ikke ved om den er rigtig sååå....

kritik??? læser altså ikke noget kritik i dit indlæg.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2001 06:50
Det om kritik var for ikke at blive misforstået.

Men ja jeg har også en teori om det med de 2-delte bid.

Og som man ser at mange af dem der fremviser kopiere en hjemismand som hænger og dingler i klokken, undrer det mig at der ikke er flere som har problemer med mundtøjet.

Der er så absolut ikke noget skønt ved at se en smuk 3 års hoppe fremvist i en tøjle med kæmpe underhals og med gang som en giraf og hovedet i vandret for "av min mund" og så en fremviser der hænger i tøjlerne og så lige et par hårde ryk. Rigtig av min mund

Men jeg ved at jeg er sippet. B-)

B-) Slip dit storhedsvanvid løs. Der er alligevel ingen der gider at høre om dine mindreværdskomplekser :-0
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider