Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dressurtræning af ung hest
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 10:39
Hejsa Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I dressurryttere træner en ung hest frem mod de første starter i La-klasserne. Når først hesten går stabilt til bidet i alle tre gangarter og speeder og bremse virker, hvad træner man så?!? På mine springheste begynder jeg jo med versader, schenkelvigninger, changementer og så småt arbejdspiruetter i galop som jeg skal bruge til springning. -men hvad træner man med en dressurhest hvis den skal være klar til at gå f.eks. La?? Tine
0
0
Svar på denne tråd

ridning af springheste?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 13:33
... kunne det ikke også være godt med bagparts vendinger, samt til-bage-trædning? eller er jeg lidt dum nu?? undefined
0
0
Svar på denne tråd

ridning af springheste?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 13:45
... kunne det ikke også være godt med bagparts vendinger, samt til-bage-trædning? eller er jeg lidt dum nu?? undefined
0
0
Svar på denne tråd

lidt langsommere
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 14:03
jeg går nok lidt langsommere frem end dig, og har desuden helller aldrig redet en hest hvor speeder og bremse ikke virkede. Er altid først startet på hestene når speeder, bremse og styrtøj virker i skridt og trav i hvert fald.. Men ja jeg vil også så småt gå i gang med schenkelvigninger og versader i enkelte trin. Som start på sidebevægelserne, plejer jeg at få hesten til at runde sig om benet rundt på volten (for at understrege det for hesten, får den i starten lov til at skyde skulderen ud af når jeg lægger benet til den, -hellere det end ind, for man kan altid fange den på udvendige tøjle senere hen). Senere får jeg bagparten med ved hjælp af et par travers-agtige trin og arbejder på den måde på at gøre rundingen helt perfekt så hele hestens krop følger sporet. Men det begynder jeg først på når hesten kan versaderne bare nogenlunde (dvs uden at slingre alt for meget) hele vejen ned ad langsiden , og når versade på volten er påbegyndt, så jeg kan begynde at styre bagparten som jeg har lyst. Derudover ville jeg øve en masse overgange, tempovekslinger og et par tilbagetrædninger. Alle øvelser indlæres mens jeg rider hesten i formen frem-ned (undtagen hvis hesten selv vælger at løfte sig i fx versaderne). Giver dem som regel plads til at løfte sig op og strække sig ned næsten som de har lyst til mens jeg øver nye ting.. (med mindre de slår helt fra og løber som en vis herre har det med at gøre) Og når hesten runder sig godt på volter i traven, vil jeg begynde med det i galopen og når den runder pænt i retvendt galop og ellers er afbalanceret og styrbar for schenkler udelukkende vil jeg påbegynde kontra.. Det var hvad jeg ige kunne komme i tanke om nu..

:-D Kh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

Jeg træner
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 14:17
Med min hoppe som har være redet nogle måneder: - schenkelvigninger i skridt og trav - små øgninger - tilbagetrædning - versader - parader - overgange - slangebuer med indlagte 15m volter - ligeudridning blandt andet op af midterlinien - så småt begyndt med nedsidning i små momenter Osv... Men det hele bliver trænet med måde og kun i små trin. Jeg håber, at vi bliver klar til at starte en LC i dressur til december, hvor vi har klubstævne
- Yuki :-)

0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 18:00
Hej Tine, her er hvad jeg synes er vigtigt: Op ad midterlinien, for det er svært for en unghest. Lav skridt-trav overgange og enkelte parader, men naturligvis ikke på samme sted... Små øgninger i trav og galop. Start på langsiderne (indenfor hovslaget) og siden skråt igennem, når den kan holde taktet/balancen på langsiden. Øgninger er jo vigtige i dressur ;-) Bagpartsvendinger. Start med et par skridt ad gangen, for det kan være svært (meget afh. af hesten). Husk at "venderadius" for en bagpartsvending er ca 1m og ikke helt centreret som en pirouette. Kan den gå versader, er det lidt lettere, så det ville jeg nok starte med allerførst. Tilbagetrædning. Det er en dum ting ikke at kunne, og det kan ligesom bagpartvendinger være svært at indøve - igen afh. af hesten. Schenkelvigninger, fra midterlinien og ud, da det er lettest for hesten (centrifugalkraften). Og ellers volter og andre dressur-figurer, men det kan den nok allerede ;-) -Mia
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider