|
|
| Det der med bandager |
|
|
Der er noget jeg altså aldrig helt har forstået. Hvorfor er det lige at der er så mange mennesker der binder deres hestes ben ind døgnet rundt?? De har staldbandag på i stalden for at undgå hævede ben, de har træningsbandager på til hverdag for at undgå skader og de har gamacher på på folden vel også for at undgå skader. Jeg har selv en 5 års hoppe, hun går ude min. 14 timer i døgnet uden noget på benene, hun bliver redet dog med strygelapper da hun ellers banker benene sammen og har aldrig været halt. Det er ikke ment som irettesættelse eller ling. Bare simpel nysgerrighed og et håb om en god faglig diskussion uden mudderkastning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det der med bandager |
| Forfatter:  |
myhorses |
| Dato:  |
10-10-2005 10:29 |
|
jeg synes også det er mærkeligt min pony går ude hele døgnet uden bandager elle noget og han har aldrg fået skader når jeg sprnger til trænng bruger jeg dog gamacher for han har det med en gangb i mellem at støde forbenene på spring men ellers bruger jeg dem aldrg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten er en barbiedukke |
|
|
Hej Cecilie, Jeg giver dig fuldstændig ret, alt for mange pynter hesten som om den var en barbiedukke...og gavnligt for hesten er det ikke altid... Gamacher/strygeklapper er nok det mest nyttige når det gælder beskyttelse på fold og i arbejde og så kan man jo altid drøfte nødvendigheden af det. Nogle heste klapper sig selv rimelig slemt over benene. Den der med at bruge bandager på stald - ja, der er selvfølgelig tilfælde hvor det er nødvendigt, men tit får hesten meget hårtab og andet på benene af for meget brug af bandager. Sikke et arbejde med at bruge bandager - jeg ser det som rent tidsfordriv. Jeg kan nu bedst lide at se hesten i "natura".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
jeg vil mene at det kommer and på hest og hvad man bruger den til. men generelt skal man udgå stald bandager. jeg har fået afvide at trykket skader knoglerne. men jeg ville aldrig ride seriøst på min hest da jeg kan se på hans gemacher at han altså skraber benene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jah... |
jeanne |
10-10-2005 21:06 |
|
syntes ikke det er noget pjat (alstå hvis ikke bare det er for at være pyleret) hvis nu (der hvor jeg træner) når de har løbet sådan ca 16 intevaller er det godt de lige har dem på natten over for at ungå skader og hævning. men ellers bruger jeg aldrig staldbabdager. man kan jo også hvis f.eks hesten lige har fået skiftet led væske bruge dem natten over så der ikke kommer snavs i såret. men hvis det er bare er for at være sikker på der ikke sker noget i boksen (syntes jeg det er noget pyller) men er dog lidt ueni det med på marken for hvis man ved de slår bene sammen ( ikke bare lidt men rimelig meget eller meget) sammen så kan jeg ikke se hvorfo det er så forkert at give dem beskyttelse på nogle behøves jo slet ingen ting men alle er jo ikke ens og bruges til forskellige ting... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fylder... |
|
|
Nu fylder gamasherne jo en del, så den med, at man tror, at fordi der kommer skrammer på gamasherne, betyder det, at hesten ville slå sig selv over benene, hvis man red uden, ja den holder ikke helt. springning bruger man dem heller ikke, pga hesten støder forbenene mod springene. Tværtimod faktisk. Ideen er jo at lære hesten ikke at ramme springene, ikke at det ikke gør ondt at ramme dem (= ret farligt hvis man en dag springer faste forhindringer i terrænet).Springgamasher er åbne foran, og bruges til at beskytte senerne bag på benet, hvis hesten skulle være så uheldig at træde baghoven op i forbenet i landingen. Men kommer hesten kun på fold en halv time en gang imellem, er det jo klart, at den lettere kommer til skade derude end en, der går derude hele tiden, og derfor ikke har samme behov for at drøne vildt rundt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Jeg må da sige, at jeg altid har noget på hestens ben når jeg ridder den, du har jeg med dressur heste at gøre, jeg har helst bandager på i dressur og gamacher i spring. Mine heste har dog aldrig haft noget på benene mens de har været på mark. jeg tror de afhænger meget af hvem man er, og hvad man bruger sin hest til. Det betyder ikke så meget om den har noget på benene hvis den bliver brugt til hygge ridning og skovture. jeg mener så at når man rider dressur/spring dagligt mener jeg at det er ved at være nødvendigt. Det er det jeg mener, men selvfølgelig er det smag og behag……
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ind imellem.. |
Miss E |
11-10-2005 13:39 |
|
Jeg bruger dem næsten aldrig. For det første mener jeg ikke det er nødvendigt, for det andet er jeg for doven.. ikke engang når jeg springer bruger ejg dem hver gang. Men de kommer da på ind imellem.. Det eneste tidspunkt jeg mener det er nødvendigt er når man træner en unghest, for den fjoller en del rundt, og har ikke styrken og overskudet til at koncentrere sig om alt for mange ting på en gang..
 Kh Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altid noget på benene |
|
|
Hejsa. Min hest har altid noget på benene, når jeg rider. Ellers har den ikke. Hun har enten bandager eller gamacher på, og altid klokker på forbenene, da hun ellers slår skoene mod hinanden. Jeg gør det udelukkende for at beskytte hendes ben, så hun ikke får overben og lign. Jeg syntes nemlig at det er grimt, at hvis man en dag skulle komme til stævne, at hesten så har overben overalt på benene. Og så kan jeg også høre at hun slår bagbenene mod hinanden, når jeg enkelte gange rider uden noget... Så det behøver ikke at være uden grund at man lægger bandager eller gamacher på. Og hvis jeg havde en hest til 1 million, så havde den helt sikkert også staldbandager på, så den ikke kom til skade i boksen. Har nemlig flere gange været med til at "pille" dyre million hingste ned fra bokslågen... Så hvis det var mig der ejede sådan en, så skulle den helt sikkert stå med staldbandager...
Hilsen Katja og Alberte-SølystJeg søger andre "sølyst" heste...Alberte-Sølyst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beskyttelse... |
|
|
Bandager beskytter benene og rider man på et niveau, hvor hestene bliver hårdt belastet, er det en nødvendighed at bruge beskyttelse af deres ben. Derudover bruger mange beskyttelse af benene på ungheste, da deres koordination er dårligere end ridevante heste. Altså kan skader lettere opstå. Har en hest først haft en benskade er der behov for at beskytte benene ydereligere, da fx. seneskader let bryder op igen, og man ikke ønsker at skulle give sin hest fri i et år for at bruge endnu et år på at genoptræne den! Når man rider i terræn er der ofte ujævt underlag, hvorfor bandager m.v. beskytter når hesten træder forkert. Det kan godt være den ikke gør det, men det kan redde hesten fra en alvorlig skade! Desuden er nogle heste mere skrøbelige end andre, hvorfor små ponyer ofte ikke har behov for den store beskyttelse., da deres ben er mere robuste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hephey |
|
|
mine hopper med gamacher... og klokker årsag, du skal ikke slå sig hvis du rammer sig selv, og den store er en værre slovn så han træner ned i sig selv... vi har også en i stalden der står med bandager i tsalden fordi hendes ben hæver eller sådan... tror jeg har fundet årsagen, den står inde i boksen i stedet for at komme ud og bruge benene...
Kommer hunde i himlen når de dør?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min holdning til bandager og gamcher... |
|
|
er sådan lidt lala  Bandager bruger jeg kun til stævner - fordi det ser så visuelt flot ud, viser hvor taktfast hesten bevæger sig, og gør dem langbenede at se på  Desværre skal jeg snart op i klasserne - og ja så bliver det jo uden noget på  Hvem der bare havde en hest med 4 hvide sokker, istedet for en enkelt sok. Staldbandager bruger jeg kun, hvis hesten har en skade, og har bruge for varmebandage/kølebandage. Eller hvis dyrlægen fandt på at sige, at det skulle jeg pga. bla bla et eller andet. Men nu er min vallak så hverken så fyrig, at han prøver at hoppe ud af boksen - andet end hvis fodervognen kommer tæt forbi  Og han kommer på fold hver dag, så jeg har ikke problemer med væskeophobning i benene af at stå stille 23 timer i en 3x3 m boks ! Der ud over har jeg meget respekt mht. anlæggelse af bandager - for man kan gøre mere skade end gavn, hvis man ikke er meget bevidst om hvordan man ligger dem på. Til gengæld ser det da nydeligt ud med matchende underlag og bandager - jeg gider dog ikke bruge tid på at ligge dem, andet end som sagt til stævner. Springgamacher bruger jeg så til spring og distancetræning- Især er distanceheste disponeret for at få griffelbensbrud pga. de springer op i sig selv og slår sig, da man jo rider i hurtigt tempo i ofte halvdårligt terræn med mange trærødder o.l. Dressurgamacher kan jeg så finde på at atge på, hvis jeg skal træne nogle krævende øvelser med ham. Og så kan jeg finde på at ligge hvide dressurgamacher på ham, hvis jeg feks. skal træne mange sidebevægelser - for det er nemmere for mig at se hans benbevægelser korrekt i spejlet, hvis han har hvide gamacher på. Klokker har han så altid på under ridning, da han desværre har noget arvæv ved den ene kode, som han rammer. Klokker og springgamacher giver jeg ham normalt ikke på, når han er på fold. Undertagelserne er, hvis der kommer nye heste på folden. Eller hvis han har haft boksro, eller været til stævne en weekend, hvor han så ikke har været på fold i 3 dage. Eller hvis han over et par dage træder sko af flere gange. Så om man bruger gamacher, klokker og bandager er vel et smagsspørgsmål + et spørgsmål om hvad den enkelte heste virkelig har behov for. Og jeg tænker hverken mere eller mindre om folk, som ryttere eller hesteejere, om så deres heste går uden disse ting, eller med alle tingene. Det er op til ejeren selv, så længe det ikke skader hestene. MVh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Benstøj ;=) |
|
|
På folden går min parthest med klokker , men det kun fordi ellers træder han op i forhovene med baghovene - og hans sko falder så ad :S Og det pæænt træls . Så derfor må han have klokker på, på folden, så går det godt nok  I Dressur, rider jeg med dressurgemacher - for og bagben - og klokker. Han har en meget stor og jordvidende gang, og har tendes til tit at træde sig selv - så havde han intet på benene, ville han nok få nogen sår osv.. I dressur nogen gange rider jeg med bandager på alle fire ben (hvide) - men det mest til stævner, da så ligner det hesten får "længere" ben og man mere lægger mærke til hestens ben, og det smukt  - Plus klokker.. I Spring, springer han med alm. springgemacher og strygelapper og klokker.. - SANDRA
Min arto - Kig Hér- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altid... |
|
|
når man har haft dyrlæge hver halve år og boksro i 3mdr efter hver gang, så lære man at pakke hesten ind fra knæet og ned og det er ligemeget om det er fold eller ridning.. stald bruger jeg dog kun når det er boksro tid..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bandager mm |
Diana1 |
14-10-2005 15:42 |
|
Undrer mig lidt over, at så mange heste har så dårlig balance/koordinering/bygning, at de træder op i sig selv hele tiden. Skyldes det mon avl eller at hestene ikke er vant til at bruge deres krop ret meget, hvis de f.eks. står på boks det meste af døgnet? Der er selvfølgelig også skoning. Er jeg den eneste der undrer mig over dette?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
avl vil jeg skyde på de bliver jo avlet til at træde godt ind under sig og så går det jo galt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ehm , jo altså ! |
|
|
jeg synes bandager ser pæne ud , når de matcher underlaget ! (^det var så min enormt intilligente mening om det ..  ) men altså , det er i bund og grund derfor , at jeg oftest rider med bandager og ikke gamacher . derudover er de også lettere for mig at få vasket , og bliver ikke så beskidte som gamacherne . til gengæld går den aldrig med gamacher / klokker / bandager / what ever på fold eller i stald . jeg har da haft en pony , der hævede en bitte smule i benene , men det løste sig altså ganske let ved at lukke den noget mere på fold . (< hvad der derfor vil være min vidunderløsning til evig tid) min hest må jo have nogle pæne hove , siden den ikke som nogle af de andre altid render og smider sine sko på marken , og well . jeg ser ingen grund til at give den klokker på der . de sår hun har , er for det meste så højt , at det alligevel ikke havde hjulpet at lægge bandager eller gamacher på - med mindre jeg da ønskede at rulle dem helt op om bagen på hende ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diana1 |
BeritH |
20-10-2005 09:26 |
|
>>Undrer mig lidt over, at så mange heste har så dårlig balance/koordinering/bygning, at de træder op i sig selv hele tiden. Skyldes det mon avl eller at hestene ikke er vant til at bruge deres krop ret meget, hvis de f.eks. står på boks det meste af døgnet? Der er selvfølgelig også skoning.<<< Faktisk er det rigtig sjældent at uskoede heste på fold laver skader på sig selv, fordi de stryger sig, eller træder op i forbenene. Mange heste stryger sig til gengæld under rytter - og det viser jo så noget om balance  Også skoningen har meget at sige. Min egen trådte altis sko af, uanset hvordan han var skoet. Men efter han har fået skoene af, træder han sig aldrig mere. Mht. bandager, så bruger jeg dem om vinteren for at holde kodeleddene varme under ridning - ellers ikke. Gamascher bruger jeg i uvejsomt terræn for at skåne mod rifter m.m. Mvh BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaaa Berit. |
|
|
Det har du sådan set ret i. Det er oftest rytteren der forstyrrer hestens balance, eller simpelhen kræver noget af den, den ikke kan honorere korrekt. Og så er der den med sko. Ja det er nemlig rigtigt! Jeg tror på at flere heste end dem vi ser i dag kan gå uden sko. Og jeg tror også at det ville hjælpe på dem der træder sig selv... Men det kan jeg selvfølgelig sagtens sige, for ingen af mine heste træder sig selv, eller har sko på!  Jeg synes der mangler lidt i denne debat. En har været lidt inde over at bandager også kan skade hvis de er lagt forkert på. En hel del endda... Og jo længere hesten står med dem på, jo større er risikoen for trykninger... Men en anden ting er: Hesten har meget lange og tynde ben. Det er vigtigt for den at have et godt blodomløb. Den er designet sådan at hjertet pumper blodet ned i benene, og hovens mekanisme hjælper med at sende blodet tilbage igen. En af de ting der sker ved det er af affaldstoffer fjernes fra benene. Så er problemet en hest der står i boks med staldbandager (For at passe på de tynde ben jo...). Et er at den ikke bevæger sig, så hovens pumpemekanisme udebliver. To er at den har bandager på. Det kan hæmme blodomløbet. Alt i alt en dårlig kombi. Det er derfor at flere har erfaringer med at fold hjælper på hævede ben. Det er rigtigt at du kan give den bandager på, det vil holde hævelsen inde så man ikke kan se det. Men det hjælper jo i hvert fald ikke hesten med at få fjernet affaldsstoffer fra benene. De tynde ben har bedre af at blive brugt, og på den måde styrket! Der er heller ingen eltitesportsmænd der ligger i deres seng 20 timer i døgnet for at passe på sig selv... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cherokee |
BeritH |
20-10-2005 10:18 |
|
Hej Signe, Jeg er heller ikke fortaler for staldbandager. Jeg tror ikke på at det skåner noget som helst, medmindre, der er en akut skade, der kræver varme.  Jeg mener ikke at bandager eller gamascher skal bruges, medmindre der er tale om et specifikt formål. Og så skal de naturligvis lægges korrekt. BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Berit vi er helt enige.. |
|
|
Ja, ved skader kan det bestemt være en fordel. Så er kunsten jo bare at kende forskel på skader, om de kræver varme eller kulde...!  Uvejsomt terræn? Ja, jeg skulle have haft bandager på sidst jeg var ude at gå med krikken. Dumme tynde ridebukser. Jeg fik masser af skrammer fra buske med torne. Hesten fik ikke en eneste, det kan pels også bruges til... Men ja, hvis min erfaring sagde mig at hesten fik den slags skrammer på bestemte ruter kunne jeg måske godt overveje det. Men jeg er helst helt fri for den slags... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min får klokker på når han går på fold, da han ellers træder skoene af. Indtil jeg fik ham som femårs havde han aldrig gået på fold, så han har jo ikke rigtig lært det der med hvordan man bevæger sig frit udendørs. (spørg lige om han gik amok første gang jeg lukkede ham ud!!) Når jeg rider har han for det meste gamascher på (er for doven til at lægge nandager på). Men på stald ser jeg ingen grund til at lægge bandager, det har vi prøvet i forbindelse med en skade, og der kunne jeg da tydeligt se at det var hårdt for både hans pels og hans hud på benene, så det droppede vi ligeså snart dyrlægen gav grønt lys for at han kunne stå uden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cherokee |
BeritH |
20-10-2005 15:20 |
|
>>Jeg fik masser af skrammer fra buske med torne. Hesten fik ikke en eneste, det kan pels også bruges til...<<< Jeps, men Bassen er så tyndpelset at det ikke hjælper ham meget  Han har faktisk muldvarpeskind over hele kroppen *G* BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ære være forskelligheder...! |
|
|
Ja Berit, er det ikke hestens forskelligheder der gør dem så sjove at arbejde med?  Min den lille ligner en hamster der lige har været i tørretumbleren! Hele vinteren... Han er den mest behårede varmblodshest jeg nogen sinde har set...! På trods af det gik han med bandager i starten. Jeg var ret nervøs for at der skulle ske ham noget fordi hans balance var af H*** til, og han var temmelig hidsig. Og skade det fik vi! Men den skete om natten hvor han fik smidt et ben igennem boksvæggen. Ja, derfor skal man især i gamle stalde, huske at tjekke at alt er solidt! Efter et stykke tid besluttede jeg mig for at vi måtte starte helt forfra, altså nærmest tilride ham igen. Og så var bandagerne ikke længere nødvendige. Og det er de stadig ikke. Alt foregår i et mere overskueligt tempo og i bedre balance. Og så er der jo pelsen... Det er næsten synd at spærre så imponerende hårpragt inde!  Noget helt andet er at jeg bilder mig ind at risikoen for trykninger er større hvis hestens ben er våde eller bare fugtige. Og det er nærmest umuligt at undgå når krikken går i løsdrift, især på denne årstid... Så vi rider altid "au naturel!"  Signe Hest med muldvarpeskind... Mmmm.. Dejlig blødt og rart... Ae, og stryge med hårene... Skønt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm dilemma... |
Ysatis |
21-10-2005 11:10 |
|
Staldbandager bliver ikke brugt for at pakke hyppen ind i vat, de bruges for at undgå at hesten får hævelser og væskeansamlinger i benene... Det er desværre et nødvendigt onde for de mindre heldige heste, der ikke har mulighed for at gå på fold i dagstimerne (eller i løsdrift)Vi mennesker ville også få nogle grimme ankler hvis vi skulle stå og glo på 12 m2 i 23 timer i døgnet - faktisk bruger mange butiksansatte støttestrømper (det er da det samme som bandager..) Vi er på ingen måde uenige - Alle heste skulle have lov til at komme ud at bevæge sig frit og få en mundfuld frisk luft mindst 5 timer i døgnet.. Mine heste går ude fra kl 7 til det bliver mørkt og jeg må indrømme at jeg bruger staldbandager til min hoppe i øjeblikket - hun er for nyligt blevet behandlet for ledbetændelse og er nu i genoptræning. Staldbandagerne (med gode bandageunderlag) hjælper til en øget blod gennemstrømning = hurtigere heling! Mht gamacher så er de gode at have i træningsprocessen, når hesten skal lære nye øvelser kan det være svært at styre de 4 lange skanker - med gamacherne beskytter man hesten´s ben så den ikke får en dårlig oplevelse ved træningen. Det syntes jeg er ok... Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cherokee |
BeritH |
21-10-2005 15:09 |
|
Og her har du så en muldvarp i forklædning  God weekend. BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støtte... |
JulieTaylor |
21-10-2005 16:26 |
|
Æh... hver gang denne debat kommer op, er der altid en der fremhæver at deres dressurhest skal have bandager på for ikke at 'træde forkert'. Så bliver jeg nødt til at sige det: Når en 500 kilos hest lander fra et galopspring på sit udvendige bagben, er det 500 kilo gange hastigheden gange hvad ved jeg... altså langt over 500 kilo, der skal bæres bare af bindevævet i det ene ben. Det er hesten bygget til. Sener og ledbånd er altså gjort af noget stærkt stof... det er kram. Tanken om at en bandage af uld eller fleece skulle kunne gøre bare den mindste forskel på om hestens bindevæv kan holde sammen på dens ben er fuldkommen latterlig... prøv lige at tænke over det igen. Jeg har sagt det før: Det svarer til at vikle gaffatape om en rumfærge... for en sikkerheds skyld. Hvis hesten træder forkert som følge af hårdt arbejde, er det fordi man har redet den så træt at den er syret til i en grad hvor nerveimpulserne til musklerne forstyrres og balanceevnen forringes. Så har man kort sagt bedt hesten om for meget. Her gør bandager hverken fra eller til. Man har gennem dårlig dømmekraft redet sig til en seneskade, og i stedet for at bruge penge på bandager skulle man have købt sig en pulsmåler så man kunne have undgået at forride sin hest. Ligeledes synes jeg det lyder ganske forfærdeligt med heste, der skal have staldbandager på efter særligt hård træning fordi de ellers hæver op. Hvad med bare at holde sig til nogle intervaller, som hesten rent faktisk er i form til? Selvfølgelig må man ride hestens puls i vejret hvis dens kondi skal forbedres, men det er en gylden middelvej, og hvis hesten hæver op, han man gjort det forkert. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bandager gamacher |
|
|
folk har jo altså hver sin holdning men min hest har det faktisk næsten på døgnet rundt på grund af at ungheste lejer ret vildt og når man rider dressur og der er grundigt dressur og meningen hesten ska lave noget for at komme på højt plan så sys jeg det er lidt vigtigt man passer på deres ben og feks tis og fugt i stalden gir jo muk så hvis hesten har pakket benene ind ligger den heller ik og får fugt på benene hvis den lægger sig ned og klokker ja der kan de jo bare komme til at træde forkert lige om vi andre så jeg sys personligt selv at det er vigtgit man går op og bruger tid på sin hest og så er det ik for at være pylret for det er jeg bestemt ik jeg har bare fået bevist at det kan betale sig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stephanie |
JulieTaylor |
22-10-2005 11:36 |
|
Hvis en hest har mere tendens til at gå og slå sig på benene når den bliver trænet i 'grundigt dressur', så er der fordi rytteren rider for dårligt. Enten presser man hesten for hårdt, så dens koordination bliver pløret p.g.a. mælkesyre i musklerne. Eller også rider man i et tempo eller en *antaget* samlingsgrad, som hesten ikke er i stand til at styre. Ingen af disse tilfælde kan afhjælpes med bandager eller gamascher. Bandager og gamascher er til at beskytte hesten mod at slå sig og træde sig. Punktum. Det er det samme om det er en skovturshest eller en grand prixhest. Det gør ingen forskel. Man bedrager sig selv hvis man tror, man kan presse sin hest liiige lidt mere fordi den har turbobandagerne på. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldrig hørt før |
|
|
Den har jeg alligevel aldrig hørt før. At bandager døgnet rundt skulle beskytte hesten mod muk, som den skulle få af at ligge i tis i boksen?! Den får da vist nærmere problemer med svamp,muk o.lign, hvis dens ben er pakket ind hele tiden og dermed ikke får luft (bliver fugtige). Jeg har hørt om heste, man satte på spåner i en periode, hvor de pga et sår/en skade på benene var udsatte for yderligere problemer pga svamp (eller hvad det nu er) i halmen. Kender bl.a en hest, der måtte på spåner et stykke tid, da den havde fået sår på benene pga allergi overfor det vaskemiddel dens gamasher var blevet vasket i. Det må godtnok være en uhumsk stald, hvis hesten får muk af at opholde sig i boksen. Tak for dagens griner... Er iøvrigt enig med Julie i at støtten i bandager og gamasher er meget begrænset om ikke ikke eksisterende... Gad vide hvordan så mange rideskoleheste overlever så mange år uden at have benene pakket ind?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Det har jeg da godt nok heller ikke. Der findes mange forskellige råd mod muk, men den med bandager, den var helt ny! Men så skal den vel også have bandager på på fold, der er jo også beskidt.. Nej, den køber jeg ikke. Nu jeg sidder og tænker over det skal man jo nærmest vikle bandagerne helt ned over hoven for at det skal have den påståede effekt... I øvrigt var jeg af den opfattelse at hvis underlaget i boksen er i god stand, er det ikke her problemet med muk ligger. Signe Berit: Ja, der er lidt muldvarp over den.  Jeg var også lige et smut rundt og føle på alle mine heste. Det er egentlig ret facinerende så stor forskel der er på deres begyndende vinterpels... Den plettede er helt sikkert mest muldvarp. Hun er så blød at man fik helt lyst til at tage sig en lille lur med hovedet på hendes bløde runde mås..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
JulieTaylor |
22-10-2005 14:02 |
|
... i min lokale rideudstyrsforretning er staldbandager da også på tilbud til 4 for 100 kr. En god møggreb koster mindst 300 kr og så skal man også have en trillebør... det løber sgu op. Så måske skulle man bare opgive at muge ud og så binde hesten ind i bandager i stedet  Mvh Julie PS Jeg rider med bandager fordi det ser smart ud! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestens natur |
|
|
Det ligger til hestens natur og klarer sig uden. Jeg syntes det er iorden til stævner for det ser da meget godt ud, men ellers ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Miss_Bounty |
24-10-2005 20:00 |
|
Rider altid med bandager eller gamacher! Bare for a være sikker, man ved aldrig hva der kan ske. Så hellere være på den sikre side, for det gør jo ikke ondt a have på! Så.. Men en a mine gamle veninder, hendes hest havde altid gamasher og klokker på på fold og red altid med endten gamacher eller bandager og klokker. For hvis ikke, skadede den sig selv.! Ved ikke hvordan den bar sig ad. Meen, det gjorder den altså. Og en dag stald-pigen glemte a komme gamacher og klokkerne på på fold, var den halt i 2 mrd. Og det er sket flere gange. Såå.. -Kram ..
>o< Bounty er nu galopet over de grønne græsmarker  * 02.05.1995 - † 31.01.2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|