Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

På opdragelsesanstalt... (langt)
Forfatter: 
Dato:  09-10-2005 22:00
Så har jeg fået min 2½-års plag opstaldet dér hvor min vallak står. Det er kun midlertidigt (ca. 14 dage) indtil der bliver plads derhjemme igen. Men jeg kan jo ligeså godt benytte lejligheden til at "lege opdragelsesanstalt". Karla er som sagt 2½ og en veludviklet unghest. Hun har fået lov til at være ung og jeg har derfor ikke rørt ret meget ved hende endnu. Hun kan dog godt løfte fusserne og kan stå bundet og elsker at blive striglet. Hun er vant til trense. Jeg har en enkelt gang haft en sadel på hende og det tog hun meget afslappet. Min mand har også leget en smule med hende og gjort de indledende øvelser til at hun får rytter på - som f.eks. stå på en skammel ved siden af hende... læne sig lidt ind over hende, klappe hende over det hele m.v. Nu skal hun stå et sted, hvor der er ridehus og det vil jeg benytte mig lidt af: bl.a. prøve lidt mere med sadel og måske begynde at longere hende en lille smule (så hun får fornemmelsen af det). Hun er meget social og vil gerne nusses - men hun har ingen respekt for "mit personlige rum" - hun vader ind i folk og derfor er jeg også nødt til at træne lidt med dette.. så jeg forhåbentlig snart slipper for flere blå tæer. Er der nogen derude, som har nogle gode forslag / øvelser som vi kan foretage os i et ridehus?
mange hilsner
Rikke

Tag ikke sorgerne på forskud, for så får du dem 2 gange

Frieserhesten midtjylland

medlem af "hyggegumperne"
0
0
Svar på denne tråd

øvelser
Forfatter: 
Dato:  10-10-2005 10:37
med min egen plag har jeg taget og longeret ham mange gange og du kan også putte trense på din plag og læne dig over hene og tag lidt tøjlen og øve hende til at stoppe når der blver taget tøjlen det gjorde jeg selv ;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2005 22:20
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på en masse, men jeg ville passe på med at longere for meget. Det slider meget på en så ung hest. Gem hellere longeringen lidt endnu, og gå en masse ture med hende, hvor du lærer hende at respektere dit personlige rum. Min veninde og jeg bruger en masse tid på at trække vores 2års i både trav og skridt og vi er også begyndt at trække over bomme osv. Det kunne du jo nemt gøre i hallen. Du kunne også øve en masse med at gå over plastik osv. for at gøre det mere spænnende for hende. Men det er selvfølgelig op til dig og det er også dig der ved hvad hun kan og ikke kan. Mvh Anne :-D

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

haft samme problem...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 10:15
Hej Rikke. Jeg har selv haft nøjagtigt det samme problem.. Og måske endnu værre end dit og Karla´s... Min Frieser hoppe respekterede INTET.. Hverken krop, eller at blive trukket med... Hun begyndte at stikke af når vi gik bare fra folden til stalden... RIGTIG træls... Så sendte jeg hende i 3 dage ned til Gitte Naldal.. Det er de BEDSTE 900,- jeg nogensinde har givet ud!! Var selv derned og se noget af træningen og lære med.. Kort fortalt.. Bakkede de hende HVER gang hun trådte så meget som 10cm for langt frem´... Og hende jeg fik hjem.. Var en HELT anden hest.. Meget mere fornuftig og respekterede mig 100%! Både mit "rum" og mine komandoer... -Selvfølgelig kan du stadig springe lidt.. Hun er kun 16 mdr...;O)) Jeg kunne sikkert godt have gjordt meget selv..Men have ikke tid til at træne hende 3-4 gange om dagen som de faktisk gør,... Dog i små intervaller... desuden KAN de der Horsemanship mennesker noget vi andre ikke kan.,.. De har ihvertfald en masse værktøjer som vi ikke kender til... Håber du kan bruge det til noget... Måske det ligger lidt til de frække Frieser damer at "trænge sig lidt på"...;O))
0
0
Svar på denne tråd

tak for rådene..
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 11:16
tusind tak for de gode råd - jeg tror bestemt at jeg vil arbejde videre med tillidsøvelserne f.eks. at gå over plastik m.v. - men jeg skal vist lige have hende til at respektere mit personlige rum først. Hun har nemlig tendens til at springe over imod mig hver gang hun bliver bange for noget (som om at jeg skal gribe hende og sige "nårh lille Karla - der er da ikke noget at blive bange for") Jeg starter med Ute´s principper (har nemlig set Ute i aktion) Jeg ved godt at longering er meget belastende og derfor bliver longearbejdet også nedprioriteret, MEN jeg synes at hun skal have lært det grundlæggende i det nu. Har I flere gode råd/tips så kom endelig med dem.
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Blå tæer =
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 14:16
Sikkerhedsstøvler ;-D nej spøg til side ... Odessa er ligesom Karla, så jeg må også hellere læse med på denne tråd ;-)
Hilsen Hanne
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Herforth...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 14:35
Hanne - sikkerhedssko! Jeg har indkøbt et par dyre sikkerhedssko for laaang tid siden, men tøsen har fundet ud at træde op på min ankel i stedet for nu!! Så mine fusser er altså kronisk blå! Jeg tør slet ikke få røntgenfotograferet mine fødder - de ligner et knogle-puslespil... *fnis* Igår havde jeg hende på fold sammen med min vallak for første gang - så jeg valgte at lade hende få fri igår (det var en stor oplevelse for hende at møde SÅ lækker en "mand") Idag får hun trense på og så får hun en tur i ridehallen, hvor vi skal lege "min grænse/din grænse" og bagefter går vi en tur rundt på området udenfor og ser om det har haft en effekt!! Ønsk mig held og lykke!
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

igår...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 22:26
igår gik det rigtig godt og hun fandt hurtigt ud af at stoppe når jeg stoppede - det nåede desværre at blive mørkt inden vi blev færdige, så vi nåede ikke ud og gå en tur udenfor. Vi tog istedet for et par omgange i ridehallen og trænede også lidt mønstring. (y) Idag havde jeg hende med i ridehallen igen (uden trense) og hun fik longeringsgjorden spændt om maven. Hun blev pænt stående hos mig indtil jeg sendte hende afsted. Hun fræsede et par runder i fuld galop og bukkede kun ned af den ene langside - resten af tiden løb hun nogenlunde afslappet rundt og jeg pressede hende lidt indtil hun begyndte at gumle og stå stille og vendte ørerne mod mig. Alt i alt var jeg tilfreds :) :) :) Det går meget bedre end jeg forventede (y) ingen blå tæer! hehe...
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

wauw.. sikke en dejlig hest..
Forfatter: 
Dato:  14-10-2005 20:42
Idag gik vi også ind i ridehuset - hun blev lidt nervøs, da jeg lukkede porten (den larmede lidt). Hun løb lidt frem, men da hun mærkede at jeg havde ved hende i træksnoren slappede hun lidt af. Vi gik en tur rundt på hovslaget og derefter tog jeg træksnoren af hende. Hun fulgte pænt efter mig - både til venstre, højre, frem og stop. Så prøvede vi i trav og det gik fantastisk godt - pyh det var da hårdt at løbe sådan rundt (jeg må vist hellere gøre noget ved min kondi *fnis*) Så tændte jeg radioen og hun fik lige 10 minutter til at finde ud af at det ikke var farligt. Så fik hun longeringsgjorden på igen og den blev strammet helt idag. Hun stod stille indtil jeg sagde at hun godt må løbe og så bukkede hun ned i den anden ende. Det så VILDT sjovt ud... så travede hun tilbage til mig og så gik vi en tur rundt på hovslaget igen uden snor på. Jeg er SÅ stolt af hende.. hun er bare så dygtig. Hun fik lov til at gå/løbe rundt i ridehuset i 10 minutter med gjorden på og så stoppede vi for i dag. Jeg ved ikke om der stadig er nogen, der læser med - men I er meget velkomne til at komme med kommentarer/råd/kritik/forslag til træningen.
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen Rikke
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 14:20
Jeg "glemte" helt at følge med i tråden 8-), men handler det egentligt ikke om at man kommer igang, og laver øvelserne igen og igen, de der "airheads" skal jo lige lære noget :-P ja sådan føler jeg engang imellem at Odessa hun er. Men Gitte Naldals bog har også været mig meget behjælplig, og den er nem at lære af. Men alt i alt lyder det jo som om at det går helt fint nu med Karla (y) eller hva'??
Hilsen Hanne
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Hanne...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 21:57
tak fordi du "lytter"... Det går fantasktisk og over al forventning!! Hun virker bare SÅ afbalanceret nu.. hun lytter til mine signaler og gumler når hun gør det rigtig og jeg roser hende (y) Hun får masser og masser af ros! og det ser ud til at virke! Hun tager rigtig godt imod mine signaler. Idag var hun slet ikke nervøs, da jeg trak hende ind i ridehallen og lukkede den MEGET larmende port... hun stod pænt stille og ventede på at jeg gav hende lov til at gå. Idag var der en hest med rytter i ridehallen og det synes Karla var meget spændende, men hun holdt alligevel øje/øre på mig hele tiden. Idag havde hun trense og gjord på. Jeg trak hende rundt i ridehuset, mens pigen red rundt. Så spurgte jeg om jeg måtte få den ene ende af ridehuset i 5 minutter, for jeg ville lige prøve at longere Karla (Jeg forventede seriøst at hun flippede). Jeg stillede Karla på midten af volten og sagde "stå" og gjorde tegn med hånden! Hun blev stående... Jeg gik 10 skridt baglæns og hun blev squ stadigvæk stående... god tøs... dygtig tøs... Så slog jeg med tungen en enkelt gang og med mit kropssprog pegede jeg den retning hun skulle gå... og hun gik bare med det samme... skridte skridte skridte... gumle gumle gumle... NØØØJJJ... hvor er jeg stolt!! Hun var bare SÅ sød og det har hun faktisk været lige siden hun kom på stutteriet!! Tænk... jeg tror da næsten hun skal blive dér!! Pigen, der red, stoppede op og skamroste os!! Både Karla og jeg blev en halv meter højere!! (y) Karla fik et par volter i skridt i begge retninger og så et par runder i trav og der var overhovedet ingen numre! Så øvede vi lige 2 minutters mønstring og løb en tur rundt på hovslaget og bagefter ind på midten og stå stille i en parade. Det gik SÅ godt! Jeg er næsten helt høj! Det var dagens træning for idag.. jeg er meget tilfreds... :) :) :) :) :) :) :) :) :)
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

tralalallaaa...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 22:39
Det lyder bare SUPER godt Rikke... ;-D (y) ;-D Kan godt forstå du er stolt af Karla, det var da godt du var nødt til at flytte hende derud... ;-) I ender jo med at blive super gode til det hele... Glæder mig så meget til det bliver min tur, til Februar, så får jeg også stort ridehus at øve i... ;-D Fortsæt endelig med at skrive her, så jeg kan følge med... Katrine

Frieser, Frieser, Frieser, Frieser!!!! :-P

Livet er som en dans på roser, men hvem har sagt at man ikke støder på torne undervejs...
0
0
Svar på denne tråd

Rigtigt fedt!
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 11:37
Ja det føles helt vildt fedt når alting bare fungerer imellem rytter og hest (y) ;-D og tillykke med at det bare går fremad. Jeg har haft smed idag, det er så første gang med Ingrid, så nu har hun bare rigtige fine hove (de var ved at danne "vinger"), hun syntes lige at hun skulle smage på smeden, så fik hun lige læst og påskrevet, så var der ikke mere der. Men Aurum på 1,5 år er helt færdig når smeden filer, "det kilder" så han er lige ved at lægge sig når det pågår. Jeg bruger også meget kropssprog, og hold da op hvor er alting nemmere, end at skal hive og slide for at få dem til at forstå :-D
Hilsen Hanne
;-D
0
0
Svar på denne tråd

kanont..
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 11:59
Hej Rikke Det lyder som om at det går virkelig godt... Det ender med at du skal ned og undervise mig og min frieser ;-) Vi skal jo være klar til dyreskuerne næste år ?:-) Kommer du med til generalforsamlingen?? Knus Krestina
{>
Eien Coons Highlander og Karismas Petrea venter killinger - se præsentation
{>
0
0
Svar på denne tråd

Krestina...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 12:06
hehe.. du siger bare til *fnis* Jo - jeg regner bestemt med at skal med til generalforsamlingen... jeg skal lige have lokket Søren med også... :) :) :) :) Går det ellers godt med jer?
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Rikke ...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 13:07
HEj Rikke Ja det går fint.. Har Jaceline fortalt at hun har været her?? Det går godt med Mirte hun er en dejlig hest, og hun vokser helt vildt.. Min lille baby bliver stor. Hun er så dejlig tillidsfuld og lærenem. HUn er dog lidt fræk en gang imellem, det er ret sjovt for det er så tydelig, at se på hende, at hun godt ved at hun ikke må.. Forleden bed hun mig lige i siden, jeg skældte hende ud og hun løb blærene rundt med rystende hoved som om jeg skulle løbe efter hende.. :-P Man glemmer mange gange at hun ikke er ældre, hun er super dejlig.. Knus Krestina
{>
Eien Coons Highlander og Karismas Petrea venter killinger - se præsentation
{>
0
0
Svar på denne tråd

Krestina..
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 13:18
det lyder godt... nej Jacki har ikke fortalt at hun har været hos dig.. det må jeg hellere få spurgt hende om. Det er godt at I trives... og dejligt at hun har "glimt i øjet" - jeg glæder mig til at se hende live!!
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

nyt nyt nyt vedr. Karla
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 20:54
Ja - så kan jeg være her igen... Her kommer seneste nyt: I fredags trænede vi "at stå stille på staldgangen" - det gik rimeligt... Hun fik gjord og trense på og vi gik ind i ridehuset... hun fik lige lov til at løbe krudtet af.. hmm.. men der var ingen krudt, så vi (Søren og jeg) kunne jo ligeså godt gå igang med hende. Hun fik lange liner på - det sagde hun slet ikke noget til. Søren satte en træksnor på hende og gik ved siden af hende, mens jeg gik med linerne bag ved hende og bevægede dem ligeså stille, så hun kunne få fornemmelsen af at jeg rører ved biddet. Vi gik et par omgange på den måde og hun fulgte bare pænt efter. Der var overhovedet ikke noget som helst modstand. Så slap Søren hende. Så kom der et lille bitte problem... for så kunne jeg ikke lige få hende til at gå fremad og hun kunne jo ikke læse mit kropssprog, når jeg nu gik bag ved hende... hmm.. hun lignede én der tænkte "hvordan grejer jeg lige den...NÅ ja.. jeg vender mig da bare om!" Og så vendte hun sig bare ligeså stille om, så hun kunne se mig. Efter et par forsøg fik vi fundet ud af hvordan det skulle være og så gik det ligeså stille fremad i skridt. Jeg forsøgte at dreje hende, men vi skal lige øve lidt mere med tøjlerne inden den sidder der helt. Alt i alt gik det super godt... jeg er pavestolt!! Idag er jeg endnu mere stolt. Søren var med igen og vi øvede igen "stå stille på staldgangen" - det gik bedre i dag og hun er blevet en smule bedre til at løfte hove. Ind i ridehuset igen og så fik vi en bom lagt ud, som hun skulle gå/trave henover. Det tror jeg hun synes var meget sjovt.. det så ihvertfald sjovt ud!! Så gav jeg hende en træksnor på og så fik Søren en hestesko og vupti lå han oppe på hende.. Jeg skyndte mig at give Karla en gulerod og det NØD hun... vi gik 2 gange rundt på hovslaget, mens Søren bare lå dér. Karla sagde ikke noget og gjorde ikke noget. Hun fik et par gulerødder mere og så fik hun fri. I fredags bestilte jeg en sadel til hende - så nu skal vi rigtig igang med at gøre de sidste forberedelser. Om en lille uge kommer hun hjem igen - og så får hun mere eller mindre fri indtil foråret. Uh hvor jeg glæder mig. Tak fordi I lyttede... Har du kommentarer/kritik/råd - så kom endelig med dem!!
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Rikke...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 21:03
Det lyder jo super godt!! Det lyder som om der ingen ben er i hendes tilridning indtil videre i hvert fald... ;-D Super.. (y) Det er jo lige før i overhaler Haske og "min" tilridning... Hehe... :-D Men held og lykke med det.. Er i ved at være færdige med stalden?? Katrine

Frieser, Frieser, Frieser, Frieser!!!! :-P

Livet er som en dans på roser, men hvem har sagt at man ikke støder på torne undervejs...
0
0
Svar på denne tråd

Hold da op.
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 21:51
Hvor er det bare flot af jer.. ;-) Det er da dejligt for dig og karla at det hele går så nemt for jer.. Det er den slags oplevelser der gør at alt sliddet føles som ingenting. Hvor må det også være dejligt med en mand der også vil være med til at den slags oplevelser... -jeg kan slet ikke finde en almindelig mand, så det har nok lange udsigter for mig at finde sådan en som du har dig...suk.. ;-D Held og lykke med jeres træning, men det lyder jo ikke til at du har brug for det... :-D
0
0
Svar på denne tråd

tak tak...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 10:13
Som I kan læse.. så er jeg bare stolt (også lidt af mig selv). Jeg kan jo ikke prale af en årelang heste-erfaring - så jeg synes egentlig også at jeg gør det meget godt. Marie: Det er super-fedt at have en mand, der interesserer sig ligeså meget for det som jeg... vi er et team!! {> Katrine: Søren har fri-uge lige nu, så han går ligeså stille og murer indermuren... Han er næsten færdig med det. Næste skridt er at få ryddet alt ud fra stalden, så vi kan få lavet bunden. Jeg glæder mig helt vildt.
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Føljetonen...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2005 22:50
Så er jeg tilbage igen... I lørdags skete der dét, som flere i denne tråd advarede mig om: Hvis I kigger godt efter - så er de miderste 3 tæer lettere blå-violette... hmm.. gæt selv hvorfor! (KARLA!) Jo - jeg måtte en tur på skadestuen, for jeg troede ærlig talt at den minimum var brækket... men jeg slap med skrækken. I aftes skulle Karla så prøve at have den ny sadel på. Hun fik sadlen på og som sædvanlig venter hun på, at jeg giver hende lov til at løbe... Hun bukkede hele vejen ned i den ene ende og tilbage igen og så var det overstået. Så blev hun sat i galop og der bukkede hun lige et par gange og så var det også overstået... Pyh... det så ud til at være hårdt.. Jeg sendte hende ud på hovslaget igen - og herefter travede hun afslappet rundt indtil jeg inviterede hende ind på midten til en velfortjent gulerod!! Det var dét for i aften. Her er lige et billede (undskyld kvaliteten) af hende med sadel på: Jeg skal forsøge at tage et bedre billede til næste gang. (y) (y) (y)
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

ALTSÅ RIKKE!!!
Forfatter: 
Dato:  02-11-2005 09:07
HVAD SAGDE JEG??? :-P SIKKERHEDSSTØVLER!!! SIKKERHEDSSTØVLER!!! SIKKERHEDSSTØVLER!!! Kan du så lære det?? 8-) Nej godt ord igen, men hvordan vil du klare ridningen med en mast fod?? og jeg ved godt at hele foden ikke er beskyttet af "sikkerheden" i støvlerne, men det er bedre end ingenting ... ikk'? Det glæder mig ellers at følge med i jeres "tilridning", fordi jeg er jo også selv igang med Ingrid, godt nok gået lidt istå iøjeblikket p.g.a. min vallak, også kaldet "Mopsen", jeg har påbegyndt undervisning på ham. ;-D
Hilsen Hanne
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Herforth...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2005 20:23
Hehe Hanne ;) ;) ;) ;) ;) Du kan tro, at mine støvede sikkerhedssko er fundet frem OG kommet på!! Ridningen må lige vente et par dage endnu, da jeg stadig er øm, når jeg bøjer tæerne. Men træningen af Karla fortsætter... (y) (y) Søren er meget hooked på, at vi træner lidt mere med hende inden hun kommer hjem og derfor har vi tænkt at hun skal stå der november ud. Her til aften var Søren med derude og hun fik sadlen på igen. Gjorden blev strammet rigtig godt og hun fik lov til at løbe en tur. Det blev til 2 bukkespring og så vendte hun ind mod midten hvor vi stod. Jeg gav Søren en heste-sko og vupti, så lå han oppe i sadlen. Hun var meget opmærksom på ham, men hun gjorde ikke noget. Vi trak hende 3 omgange i ridehuset og der var kun lige en enkelt gang hun lige travede 4 skridt - men det var p.g.a. en pludselig lyd fra den anden side af væggen. Så stoppede jeg hende... "stååå" og så hoppede Søren af og det var dét for iaften. Det gik jo godt. :) :) :) :) :) :) :) :) :) Hanne: det lyder ellers godt, at du får undervisning... skal du ikke også have undervisning på Ingrid?
mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

undervisning
Forfatter: 
Dato:  03-11-2005 08:31
Jo det har jeg også overvejet, da jeg kan køre med Ingrid og det kan jeg ikke med Gaston (der er godt nok een der vil komme og undervise mig i trailerlæsning, jeg er blevet en kylling efter oplevelsen med Odessa). Det er jo hurtigt mørkt og jeg har ca. 5 km til et ridehus :-( Det er godt at du kan få lidt hjælp af Søren, nu du er "handicappet". Jeg havde travlt med at flytte savsmuld igår og er desværre ikke helt færdig endnu, til min ridebane, fordi så håber jeg at jeg kan ride noget mere hjemme :-D
Hilsen Hanne
;-D
0
0
Svar på denne tråd

nyt: 06.11.2005
Forfatter: 
Dato:  06-11-2005 17:02
Hejsa alle trofaste læsere

Jeg er stadig ikke kommet igang med at ride min vallak endnu.. men det enten i morgen eller tirsdag (håber jeg) - Så er mine tæer vist ved at være hele igen.

I dag var Søren og jeg igang igen med Karla.

Vi startede med at putte trense på hende og jeg trak hende ind i ridehallen - da der var en pige inde og ride, kunne jeg ikke slippe hende løs. Jeg valgte derfor at prøve med longen.

Hun blev longeret et par runder på hver volte og så fik hun sadlen på.

Hun blev sendt ud på volten igen - hun krummede lidt ryg, men slappede hurtigt af. Så satte jeg hende i galop og det så bukkede hun lige et par gange - men det var meget behersket.

"stååå!" og hun stoppede... jubii.. en, to, tre, nu og Søren var oppe og ligge i sadlen.

Idag trak vi hmmm... ca. 10 runder og der var ikke noget pjat!! SUPER!!

Så stoppede vi på midten, hvor Søren steg op og ned i stigbøjlen 3-4 gange. Hun kiggede lidt - mere var der ikke.

Imens vi lavede alt dette, var pigen på hesten stoppet op og holdt øje med os.

Vi fik masser af ros af hende for vores håndtering af vores "lille baby"

Det var dét for i dag...

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering - Frieser...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 00:22

Hej alle - det er ved at være længe siden, at jeg har givet lyd fra mig i denne tråd.

Grunden til det er at Karla har fået lov til at være "baby" i december og vi har faktisk kun lukket hende ind og ud fra fold + et par gange løs i ridehuset sammen med Ate (y) Det var hygsomt :)

Nå - men her efter nytår har jeg bestemt, at vi skal til at gøre lidt ved det igen.

I lørdags longerede jeg hende 3 runder med sadel på og der var overhovedet ingen ballade med hende!!

Søren var med og han sagde friskt "jeg kan da vist ligeså godt hoppe op" hmmm.. tjo.. lad os prøve!!

Det tog hun som en solstråle! Vi trænede parade, overgange til skridt og overgange til trav (i longen) og hun fattede det ret hurtigt (y)

Så ville jeg jo også prøve!! Wee... jeg var oppe på hende for første gang i lørdags - Søren tog longesnoren af og vi skridtede et par omgange i ridehuset!! FANTASTISK.. jeg var helt høj!

Søndag gentog vi succesen og satte lidt mere trav på programmet - vi stoppede efter 20 minutters leg (y)

I går var pause-dag og i dag fik jeg en veninde til at hjælpe mig de første 5 minutter - og efter 5 minutter tog hun longesnoren af - - se resultatet her:

Håber I kan lide billederne (trods den lidt dårlige kvalitet)

mange hilsner
Rikke

I mit hjem, er jeg dronning :)

0
0
Svar på denne tråd

dejlig tråd...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 00:42

og dejlig hest..

Lækkert at lææse at tilridning kan fåregå så stille og roligt som det gør her..

Følger med fra sidelinjen.. *S*

Stald Rohan.
PRE.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Mette Andersen
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 08:41

tak for de pæne ord!

som du kan se i tråden, så foregår det jo i et rimeligt fornuftigt tempo.. Jeg prøver at tilpasse det til hesten og mig selv (det er faktisk første gang jeg skal tilride en hest) ;)

Dejlige hypper du har dig dér!!

Jeg glemte forresten at tilføje, at Karla er blevet rigtig god til at stå stille på staldgangen og hun er ved at være ekspert i at få løftet hove!

Så nu kan smeden godt give mig en karakter, der er lidt højere end 03 *fnis*

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 15:03

Det ser sørme ganske fornuftigt ud :-)

Nu har jeg ikke læst hele tråden men jeg synes også at karla ser meget mere voksen ud på de sidste billeder i forhold til dem der er taget med sadel på på staldgangen.

Og dejlig ser hun jo ud :-)

0
0
Svar på denne tråd

TinaU..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 15:14

tak tak...

Jeg glæder mig til der bliver lidt bedre vejr, for så skal vi altså have taget et par billeder udendørs...

de billeder jeg har taget indtil videre har været meget dårlige og man får slet ikke det indtryk af hende, som hvis du så hende "live"...

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Bare en tanke
Forfatter: 
Dato:  14-01-2006 22:33

Er jeg den eneste der undrer mig over at man allerede tilrider en hest som 2 år og 6 måneder ?

Normalt starter man tilridnng af rideheste når de er 3½-4 år og du må under ingen omstændigheder starte unghesteklasser før til august i det år hesten er fyldt 4 år, måske er datoen for Karla's fødslen forkert men jeg synes umiddelbart at det er tidligt at i sidder på en hest født i april 2003.

Selve fremgangsmåden lyder somom den passer jer alle perfekt og det jo dejligt, personligt ville jeg nok have ventet ihvertfald til efteråret 2006 hvis dejlige Karla havde været min.

Held og lykke fremover

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne Madsen..
Forfatter: 
Dato:  15-01-2006 15:10

Jeg kan godt forstå du undrer dig - Karla er kun 2 år og 9 måneder.

Jeg er også selv meget opmærksom på hendes alder - men også meget opmærksom på hendes reaktion.

Jeg er også enig med dig i din teori om at tilridning normalt begynder når de er 3½-4 år - men det kommer an på hesten.

Karla har hele tiden været ret hurtig udviklet - både psykisk og fysisk. Som 2-års er hun beskrevet af en dygtig eksteriør-dommer som værende en utrolig veludviklet 2-års.

Hun har gennem hele sin opvækst fået vitaminer m.m. for at styrke hendes knogler og hun har været i hånd hele sit liv og ofte mødt nye udfordringer for at forberede hende til sit liv som "voksen".

Jeg føler, at hun er klar til den fremgangsmåde vi har taget i brug (som du kan læse ovenfor)

Min plan for året 2006 er:

• At gøre Karla styrbar på tøjlen/ryttervant(hvilket hun faktisk næsten allerede er og derfor stopper vi også snart træningen igen)- træning foregår 3-4 gange om ugen

• At inseminere Karla her i foråret og herefter lade hende få ro et par måneder.

• Deltage i 2 dyrskuer + stille hende til kåring i september (Hun skal gerne være muskuløs og veltrænet til september og derfor regner jeg med at opbygge hendes kondition langsomt men sikkert gennem hele 2006)

• Tilridning/træning begynder for alvor oktober 2006

• Tilridningen slutter ved udgangen af 2006, hvor hun får "barselsorlov"

Jeg har hele tiden forsøgt at lytte til Karlas signaler, og når hun nu går med ørerne fremme tolker jeg det som om jeg godt kan fortsætte lidt endnu.

Karlas signaler er ret tydelige - og hvis der er noget hun er i tvivl om eller ikke har lyst til, eller er bange for, så stopper hun op og bakker.

Jeg føler, at jeg har rimeligt styr på hendes signaler og ville aldrig presse hende til noget hun ikke kan overskue. Jeg forsøger at lære hende tingene med små skridt af gangen.

Alle heste er forskellige og havde hun ikke været klar.. Så havde jeg selvfølgelig ventet.

Jeg håber, jeg har svaret på dit spørgsmål.

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne Madsen...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2006 17:30

... vil give dig ret.

En hest er langtfra færdigudviklet som 2½ års, uanset om dommeren siger at den er veludviklet af sin alder. Den er stadig kun 2½...

Fremgangsmåden lyder dog yderst fornuftig, omend jeg ville vente et års tid.

Under en anden tråd bliver træning af plage diskuteret, der er jo andre muligheder end ridning.

Og kan man ikke vente, var det nok en ældre hest man skulle have købt...

Kan dog håbe på, at hoppen får ro mens den er drægtig/går med føl, så den får tid til at udvikle sig yderligere og blive "voksen".

Dette er IKKE ment som et angreb, bare min mening.

Som sagt synes jeg jo din fremgangsmåde lyder fornuftig, hvis hesten dog havde været lidt ældre.

Men held og lykke med din dejlige frieser fremover.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  15-01-2006 18:01

Jeg har lige læst hele tråden og ros til dig Rikke, det er en dejlig rolig måde du har præsenteret Karla for alle de nye ting. Det kan du roligt være stolt af :)

Jeg synes faktisk også det er helt iorden af man gør en hest ryttervant og lære den start, stop samt at dreje til højre og venstre som du har gjort med Karla. Men vil nu give de andre ret i at du skal passe på med ridningen, hun er jo ikke færdig med at vokse. Jeg synes du skal forsætte med at lave øvleserne på jorden, som hun også er meget glad for og trække hende ture også i skoven og på den måde holde hendes kondi ok og så genoptage ridningen til efteråret igen :)

Det er bare min mening... Men vil nu alligevel sige flot arbejde, til jer!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider