|
|
| Unghest - galop eller ej? |
|
|
Hejsa. Det går efterhånden godt med min basse - han er 5 år, tilredet i år, har været redet i en måned, men fordelt over flere omgange da han har haft store problemer med sin mund og haft tandlæge osv. Dette er vi nu kommet over, og vi er her fra 1. oktober gået "rigtigt" igang, og det går virkelig godt fremad - det samme gør hesten. Han har travlt og han har uanede mængder energi, selvom man måske ikke ligefrem tænker dette når man ser ham, han er en stor basse, og kunne for nogen måske se lidt tung ud. Han har stadig ikke accepteret biddet fuldt ud, men vi arbejder seriøst på det, hvilket betyder at jeg simpelthen skal sidde musestille med hænderne og helst uden at spænde det mindste, hvilket jeg skulle hilse at sige er hamrende svært hvis ikke I allerede ved det... Halve parader bliver der lavet i hundredevis af på en lektion, nogle går bedre igennem end andre, og nogle gives med mere kraft end andre. Jeg har galoperet på ham her de sidste par dage, men hvis traven går stærkt så ved jeg ikke hvad jeg skal sige om galoppen, for her folder han sig virkelig ud og det føles som om en 20x60 bane er alt for lille for os. Her i aften kom jeg til at overveje om jeg skulle droppe galoppen indtil han lærer at vente bedre i traven - og hvor ellers skulle man spørge end her... Hvad synes I? Helt droppe galoppen et stykke tid endnu? Fortsætte med at øve galop på bane? Evt. galop i longe? Kun øve galop i terrænet? Jeg har super muligheder for ridning i skov og på strand. Kom med jeres bud - venligst. Mvh Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Winie |
| Forfatter:  |
Miss E |
| Dato:  |
07-10-2005 10:35 |
|
Jeg har selv redet en hest der løb helt ustyrligt i galoppen og jeg ventede et lille års tid med at galoppere. Vi er først nu begyndt at øve den, for det er først nu han virkelig reagerer på de halve parader og har balancen og musklerne til at bære sig. selvom han stadig løber lidt, men nu kan man lokke en kort galop ud af ham, hvis man virkelig koncentrerer sig. Mikkel skulle også først acceptere biddet og stole på rytterens hånd, men det gør han også stort set nu. Så mit råd til dig må være at du skal vente til han venter pænt på dig i traven, og du føler han kan bære sig selv, og til at han accepterer biddet og de halve parader bedre. Det vil også gøre det nemmere at arbejde med ham i galoppen. Men dermed ikke sagt at du ikke skal træne galoppen. Synes det ville være en god ide at øve den i longe, eller på ligeudstrækninger, så han får styrket den uden du føler det bliver helt ukontrollabelt.
 Kh Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Balancen |
| Forfatter:  |
janej |
| Dato:  |
07-10-2005 10:52 |
|
Det er grunden til at han løber så stærkt. Han har sikkert ikke en ret god ballance. Jeg ville træne denne i traven, og så longere ham i galop, så han selv får lidt balance, inden han skal lære også at holde balancen med rytter på. Held og lykke med arbedjet - uanset hvad du vælger at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt hjælp.. |
|
|
I starten er det godt at ungheste går lidt bedre fremad, men hvis den løber så lav en masse halve parader og overgange.. Jeg syntes bestemt ikke at du skal vente med at gallopere ham, men hvordan er han i longe?? Har du evt. prøvet ham med dobbeltlonge.. Det er noget alle heste kun har godt af.. Så kan han måske også aceptere bidet bedre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Hej igen Mange tak for jeres betragtninger, jeg var ikke i tvivl om at jeg kunne få råd herinde. Det er helt klart hans balance den er gal med, og så også det at han ikke helt forstår signalerne og derfor løber lidt væk. Er han så lige ved at falde i trav og jeg nærmest blot hvisker "galop", så skal jeg love for han får tempo på igen. I longen går det også lidt stærkt, dog slet ikke som med rytter. Jeg forlanger ikke andet end 2 runder i træk i galop, så kan han ikke hænge sammen mere, men vil utrolig gerne galopppere igen. I longen springer han for det meste flot an på stemmekommando. Jeg har, også ud fra jeres råd, bestemt mig for at vente lidt endnu med galoppen på bane, og i stedet øve den i det fri, og så gøre lidt mere ud af longeringen, både mht kommandoen "galop" samt varigheden og hastigheden. Team Nørgaard - du skriver dobbeltlonge, det lyder spændende, men hvordan kommer man lige igang? Det er vel ikke noget man bare lige gør, og jeg kan ligeså godt indrømme at jeg ikke vil give penge ud på et kursus, for det jeg kan nu med almindelig longe fungerer fint. At man så godt kan være nysgerrig efter at prøve andre ting af, det er noget andet, men kan du anbefale mig læsestof, steder man kan komme ud og se det udført eller lign? Svar gerne over beskedcenteret. Igen tak til jer alle. Mvh Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|