Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Meget følsom mund... ??
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 11:28
Jeg står og skal til at købe en ung trakehner hingst på 4, som næsten lig er tilredet. Den er efter Kanudos xx og med Schwadroneur som morfar. Den har meget (læs: meget) følsom mund, og så er hans mule virkelig smal så 12,5 bid er faktisk for stort til ham, så han skal nok bruge 12,0. Så derfor tror jeg heller ikke, der er særlig meget plads i hans mund. Så kommer spørgsmålet: HVilket bid skal jeg bruge. Jeg har selv brugt 3-delt aurigan HS bid (45 grader) KK ultra til min gamle Schwadroneur hoppe Bagatell, som desværre er død nu, og det var super til hende. Det var en smule tyndt, ihvertfald ikke meget tykt. Så jeg har overvejet det samme igen, men er lidt i tvivl om det er for skarpt? Jeg vil helst bruge et tredelt, da det ligger bedst og mest stabilt i munden på hesten. Jeg har også set det nye HS Soft Correction WH bid tredelt, men hvor kuglen i midten en af blødt sort gummi. Jeg er bare i tvivl om, den fylder for meget i hans mund, da gummikuglen ser lidt stor ud?? Evt. kunne jeg også købe et tredelt muffebid, har set et fra pessoa og fra hooks, det burde vel være det blødeste overhovedet. Det vigtigt, at det er et blødt, tredelt (helst) og så skal det ligge stabilt, da han skal lære at ligge sig til og suge. Nogen ideeer? For jeg kan hurtigt komme til at købe mig fattig i bid, for de koster jo mellem 600 og 800 kr for at alm bid idag!!
nasta_second in motion :-* nasta-second.dk

At vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik.
Ikke at vove er at miste livet...
Obs: Min højtelskede dressurpony og fuldblodsaraber, Atigon, døde d. 10. dec. 2004!!

0
0
Svar på denne tråd

Hvis han går godt...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 11:31
... på det bid, han er blevet tilredet med - hvorfor så ikke købe et magen til? Den der med at 3-delte bid ligger mere stabilt i munden på hesten, kan jeg i øvrigt ikke genkende. Tværtimod, så er min erfaring at heste med følsom mund ikke bryder sig om det, mens heste der er lidt mere "hærdede" også er mere ligeglade. Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 11:37
han går med et todelt hult let trensebid, som også er for stort til ham, og det går han ikke særligt godt på. Så jeg skal finde et der er bedre...

Obs: Min højtelskede dressurpony og fuldblodsaraber, Atigon, døde d. 10. dec. 2004!!

0
0
Svar på denne tråd

I de fleste
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 11:52
rideudstyrsbutikker kan man købe et bid og prøve det og så komme med det igen, hvis det ikke passer, forudsat man kun bruger det et par gange. I første omgang ville jeg vælge et bid, der havde den rigtige længde, da et for stort to-delt bid har en tendens til at gå op i gangen på hesten og det bryder den sig jo ikke specielt meget om. Ellers prøv at låne dig frem og hvis det ikke er muligt, så må du prøve dig igennem hvad rideudstyrbutikken har at byde på. Hilsen Britta
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos-corner

0
0
Svar på denne tråd

HUSK!!!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2005 09:38
...at det vigtigste er den hånd som holder biddet!!! Med en blød hånd, kan biddet "sagtens" være skarpt! Ikke sagt at du skal gå ud og vælge et skarpt bid! Min pointe er bare at det er hånden der holder biddet der bestemmer hvor hårdt eller hvor blødt det virker i hestens mund!! jeg kan også bedst lide de tre-delte, men det er vist en smagssag! Har han en urolig mund, kan det være en fordel at vælge et massivt bid istedet for et hult... Ellers prøv dig lidt frem og se hvad der falder i herrens smag ;-) Held og lykke med ham! Knus Gry
0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2005 13:32
Tak for rådene, jeg må prøve mig lidt frem, har selv et 2delt muffebid og et tredelt pinchless bid i 12,5, som jeg vil prøve først. ellers må jeg invistere...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en
Forfatter: 
Dato:  29-09-2005 13:05
hest der også er utrolig følsom i munden. Jeg rider med et ret tyndt og dermed skarpt bid, det er det han går bedst på, jeg har efterhånden konkluderet at han absolut ikke bryder sig om at biddet fylder for meget i hans mund.( Jeg har købt mig fattig i bid ) Husk det er hånden der bestemmer hvor skarpt biddet er for hesten. Gitte

B-) Real girls are cowgirls B-)

http://www.borridsoauto.dk
0
0
Svar på denne tråd

vedr bid
Forfatter: 
Dato:  03-10-2005 17:45
Grunde til at heste ofte reagere bedre på et tredelt bid er, at i modsta til den generelle holdning så er det tredelte bid faktisk skarpere end et to delt bid. Grunden til dette er, at de tredelte bid hat tre trykflader så der er flere steder der kan ydes pres, imodsat til et todelt der kun har to steder der kan ydes pres på. Som der er skrevet i et af de tidligere indlæg er det ikke bidet der er skarpt men den hånd der er i den anden ende af tøjlerne, derfor er det måske ikke så meget selve bidet der skal være fokus på men måske mere, at rytteren der styrer bidet, rolig hånd er kodeordet ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider