Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Din mening?
Forfatter: 
Dato:  16-07-2001 18:36
Hvis man saver sin hest ned til bidet, er det så "blid" mishandling, eller er det direkte hård mishandling? Altså hvis man gør det hver dag...? Og hvis hesten gør et eller andet forkert og man så stopper den op og saver den i munden alt hvad man kan, og den får nogle ordentlige slag med pisken. Hvad ville i kalde det? Er det en sag for dyreværenet?

Det skal lige siges at det ikke er mig, men en jeg kender der gør dette mod sin hest.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Din mening?
Forfatter: 
Dato:  16-07-2001 18:48
Jeg ville straks fortælle vedkommende, at den behandling var totalt uacceptabel og derefter indbringe en klage til stedets ledelse.
Hvis det er et lille privat sted, så ville jeg spørge vedkommende om hun ville finde det rart at få et rap i r..., hver gang hun ikke hørte hvad jeg sagde eller om jeg skulle prøve det samme på hende, så hun selv kunne se, hvordan hesten har det. Hvis hun ikke på egen krop ønsker at prøve den behandling, ville jeg meget kraftigt overveje et videokamera og så filme hendes opførsel, for derefter at klage til DRF eller anmelde hende.
Når man ser heste blive behandlet på den måde, skal man ikke bare se stiltiende til! Man skal reagere! Tit ved flok jo ikke engang at det de gør, er forkert!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2001 20:10
Hej!!!

Jeg syntes du skal nævne for hende/ mens hun er det at det ikke er smart at save hesten i munden!!!!!!!!

Hilsen

Carina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2001 20:57
Hej!
Er det ik´ din springlærer, der gør det?
Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2001 21:39
Du har faktisk plige til at stoppe det eller ringe til politiet og til hestens værn.

Hvor henne i landet er det ???
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2001 12:10
Det er i alle fald lodret forkert ridning og ja - en form for - mishandling af hesten. Desværre tror jeg ikke, at det er noget Hestens Værn tager sig af, for det skal jo kunne bevises. Har du mulighed for at optage det på en video - og så kontakte DRF?? Hvis det er en berider, træner eller andet - så tror jeg de vil reagere på det. De HAR fået et vågent øje til den slags metoder efter al den medieomtale. Kontakt også, som før foreslået, ledelsen/bestyrelsen/ejeren og snak om det. Du kan også prøve at tale med vedkommende om det, men det falder jo ikke altid i god jord. I heldigste fald kan man blive bedt om at passe sig selv. Er der andre end dig, der har reageret på det?? I ku' jo evt. slå jer sammen om en anmeldelse - eller - i første omgang henvendelse til bemeldte rytter.
Jeg synes ridning som det du beskriver er noget værre svineri og at det bør stoppes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2001 14:48
Hej, jeg har en blandet mening om det her....
Hvis en hest/pony stikker af, eller løber løbsk og du på ingen måde kan styre den, er du nødt til at save den i munden! Der er ingen der har sagt du skal gøre det hårdt, men måske bare bitte små ryg i munden, og de fleste heste vil snart forstå at det her er alvor, og forhåbntlig stoppe! Man skal ALDRIG save en hest til biddet! Man skal istedet bare lære at klemme med sine ben....!! Slår hun sin hest når den stikker af!?!? Det skal hun ikke...! Man skal heller ikke save en hest i munden hvis man ved den blev bange, men hvis det er det sædvanlige den gør hver dag er du nødt til at småsave!! Misforstå mig ikke... Jeg saver ikke i hestes munde!! Men nogen gange er det altså nødvendigt, bliver det så slemt at hesten får sår, og bløder er det helt afgjort den forkerte måde at behandle en hest på! Som sagt synes jeg det skal være meget bittesmå tag, hvis man altså er nødt til det. Du er nødt til at fortælle mere om rytteren før man kan sige hvad du skal gøre... Men bløder hesten!?!? Og straffer hun den hårdt begefter!?!? Så ligesom de andre foreslag snak med ejeren af stedet, eller nogle andre der har samme mening som dig.... Håber det hjalp lidt....KnuZZer *Smile*
P.S Jeg ved jeg gentager mig selv.....

Rigtige tøser rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2001 22:17
Anonym,
Det er helt sikkert et ømtåleligt emne, hvor mange har forskellige meninger om, hvordan det hele kan tackles. Her er et gammelt indlæg som jeg har kopieret og sat ind. Jeg ved ikke om det svarer på dit spørgsmål, men jeg mener det er nogle spørgsmål, som du bør overveje inden du foretager dig noget.

Har vi ikke alle været i den situation, hesten vil simpelthen ikke. Lige meget hvad vi gør, sker der ikke noget. Hvad gør vi? I de fleste tilfælder giver vi hesten et ryk i munden eller et slag med pisken. Er det forkert? Ja, selvfølgelig er det forkert. Men er det hestemishandling? Nej, absolut ikke. Mishandling er det først, når vi stiger af hesten, tager en longe-pisk, og så begynder at banke løs på den - fra jorden.

Men hvorfor gør vi det så, når vi ved at det er forkert? Det gør vi, fordi vi simpelthen ikke ved, hvad vi skal gøre i stedet. Ud af fustration og desperation gør vi noget vi ved er forkert. Sammenlign det eventuelt med moderen, der giver sit barn en lussing for at få det til at tie stille. Moderen ved heller ikke hvad hun skal gøre, hvorfor hun slår barnet. Hun ønsker helt sikker ikke at skade sit barn, men hun aner ikke sine levende råd.

Her er et andet eksempel. Hvad gør du når du får en stol over føderne? Oftest hyler du højt og slår stolen. Er det så forskeligt fra at sidde på en hest, når den har gjort noget forkert? Det tror jeg ikke.

Men lad alt det være sagt. Husk så, at når vi har dummet os, og vi har været lidt for hårde ved hestene, at der skal ti gode øvelser til, for at rette op på den ene fejl vi har lavet. Det vil sige, hvis vi har lavet et forkert anspring og straffet hesten for det, så skal der ti gode anspring og en masse ros til, for at det er udlignet.

Hvis du vil læse mere om emnet, kan du se under et ældre indlæg, der hedder "Jeg blir' så splitter tosset", og som også ligger her på "Træning".

Med venlig hilsen Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2001 22:47
puhaaaa...kender det alt for godt *GG*(faktisk ikke noget at grine af!)

Man skal bare ha' det ud på en eller anden måde.... jeg har dog ikke "flippet" ud endnu på hyppen, men har da taget mig selv i at gøre nogle lidt for hårde ting .......det skal bare IKKE ske med en ung hest!

men er så "heldig" at hvis jeg først smækker min hest i røven flipper han fuldkommen ud og kan ikke rides. For bare jeg rider med pisk løber han ca. 120 og er helt oppe og køre (stakkels hest, ved ikke hvad det mon er der sker i hans hoved)
Så er ved at "lære" ham at ride med pisk på en fornuftig måde, da han er en smule doven....hmm

vil også sige du skal snakke med personen.......tror hun ved hun gør noget galt
0
0
Svar på denne tråd

Re: Din mening? løbske heste
Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 09:38
Hej

Jeg vil gerne lige sige noget til det med at være nødt til at save en hest i munden.

Jeg red engang på en der elskede at stikke af være rigtig dum. Hvis ikke jeg havde redet på ham kom han aldrig ud for der var ikke andre der ville have med ham at gøre i starten. Ham var det totalt umulig at få biddet fra igen for det sad FAST mellem tænderne på ham. Så fandt jeg ud af at det var meget bedre at drive på ham med benene og stemmen så slap han omgående biddet for han syntes jo åbenbart at han løb så forfærdeligt stærkt iforvejen at han ikke kunne løbe hurtigere.

Nej jeg ved ikke hvad han tænkte men det er osse ligemeget for det virkede. Jeg ville bare dementere den påstand at man er nødt til at save en hest i munden.

Jeg kan lige se i ånden at man er nogle stykker på en stub mark og fræser derudaf pludselig er der en af hestene der har taget biddet og rytteren forsøger at save det fri og hesten fortsætter fordi det gør ondt og den fortsætter i flugt for at komme væk fra det der gør avs. og der kommer forenden en roemark. Hesten fortsætter ind i den og hvad sker der de styrter og hesten brækker benet og bliver skudt.

Det var en skræk scene men den er faktisk realistisk.

Der er osse en der skriver at det ikke er mishandling før man står på jorden og tæsker sin hest med en longe pisk. Det mener jeg osse er noget lort at lukke ud for det er mishandling at straffe en hest i munden og hvis det er fordi man ikke kan få hesten til at lave en bestemt øvelse er det jo ikke hesten der er galt på den men rytteren fordi hesten ikke modtager de korrekte signaler. Der er mange hesten der godt kan kende forskel på om den har gjort noget galt og så hjælper det at irettesætte den med et slag eller allerhelst med stemmen men er det ikke fortjent bliver hesten ofte frustreret og så går det op i hat og briller.
Har man givet hesten nogle dårlige oplevelser med nogele øvelser kan der gå endnu længere tid med at få dem på plads.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 12:30
Hej

Løbske heste er ikke en undskyldning for savning !.

Min egen har engang løbet løbsk, jeg savede og savede - intet hjalp.
Til sidst blev jeg så sur, så selv om hun løb med 140 km/t, så sparkede jeg hårdt til hende hvorefter hun slap biddet og kunne standses "normalt". Hun har aldrig siden (5 år) løbet løbsk med mig.

En anden hest turde ejeren ikke galoppere på fordi hesten godt kunne finde på at stikke af. Da jeg havde redet hesten i 1 uges tid og han stak af med mig, så gav jeg ham løse tøjler og sagde dyyyygtig - hvorefter han satte farten ned og igen lystrede de halve parader. Efter 2 måneders træning med dette var han holdt op med at stikke af. Nu var det jo ikke sjovt mere.

Sååååå - ingen undskyldninger for savning - det er rytterens afmagt.

En undtagelse kan måske være hvis man er ved at ride nogen ned eller der opstår en anden direkte farlig situation.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 13:04
Jeg tror ikke, Hestens Værn vil gå ind i sådan en sag, hvis det er det eneste hun gør galt....... Jeg havde en veninde engang, der konsekvent savede de heste ned ud red på.... En dag tog jeg mod til mig (jeg er lidt nervøs for at blande mig i de sager, hvor det kan diskuteres, om det er dyremishandling) og spurgte hvorfor hun savede den ned og hun svarede, at sådan havde hun lært at ride en hest ned..... I hendes tilfælde var det helt sikkert en ridelærer, der havde fejlet, men om det er tilfældet med hende du kender, ved jeg ikke.

Er det derimod en ridelærer/berider, der saver en hest ned i holdning, skal vedkommende efter min mening meldes til Rideforbundet, fordi hvordan kan sådan en person videregive de korrekte ridekundskaber til sine elever, hvis han/hun ikke engang selv kan ride en hest ned rigtigt.

Jeg må desværre indrømme, at jeg har siddet på min hest, som syntes, det var vildt skægt at stikke af med mig på ryggen ud mod en trafikeret vej, hvorpå jeg savede den i munden... Jeg har gjort det en gang og jeg gør det aldrig igen, for min hest blev bange for mig og løb endnu hurtigere...... Da jeg slap og drev på ham i stedet, stoppede han.... I mit tilfælde vandt den omvendte psykologi over "magten/volden", men om det hjælper i alle tilfælde ved jeg ikke.... Jeg ved bare, at det hjalp på min dengang 5 årige egenrådige vallak og det hjælper stadig, hvis vi bliver lidt uenige om tempoet i skoven......

Men jeg synes, du skal tage fat i denne person og spørge hvorfor han/hun gør som han/hun gør og får du svaret: "sådan har jeg lært det", så prøv at vise denne person den korrekte metode....... Er det din ridelærer, så prøv at spørge alligevel.... Det lyder som om du er klog nok til ikke at tage ved lære i denne situation...... Men kommer hun med et forkert svar (f.eks. sådan rider man bare en hest i holdning), så ville jeg overveje at kontakte Rideforbundet.

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 13:15
Hvad er en farlig situation ???

Jeg ville da mene at det er farligt med en hest der løber løbsk, og jeg ville også forsøge mig med at flå hovede af hesten, uden nogen dårlig samvittighed.
0
0
Svar på denne tråd

Tak
Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 13:42
Tak for alle jeres svar. Jeg har endnu ikke fået snakket med hende, da jeg ikke har set hende. Jeg kan fortælle at det er på Møn, og det er ikke min ridelærer, da hun er meget imod det, men det er en af mine "veninder" der har gjort det i år. Hun startede med det lige da hun fik hesten, for så går den jo til bidet... Jeg har kontakt med dens gamle ejer, der siger at han(hesten) normalt bare søger ned lige så snart man samler tøjlerne op. Jeg har selv prøvet at ride denne hest, og den går hele tiden fra side til side med hovedet, fordi den er vant til at blive savet!! Men tak for alle jeres svar. Jeg regner med at jeg snakker med hende i morgen.

Hilsen Katja.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har gjort det i flere tilfælde !
Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 20:24
Jeg har selv savet i flere tilfælde... Men uden at tænke mig om... Jeg synes det Bodil siger, er desværre nået vi alle sammen må se i øjnene, og sige vi gør det når der går panik i os. Det med at være en god rytter er jo også at kunne holde hovedet koldt og slappe af. Mange af de rideulykker der sker er på grund af rytterens nervøsitet! Og som sagt før, jeg har savet en hest i munden... Men ikke for at være ond, bare fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre... Jeg havde en gang en halvpart der hed Bonnie, der var godt nok fart i den pony.. Mig og en anden pige var ude at ride tur, og vi tog en lang dejlig galop... Pludseolig satte Bonnie farten op og inden længe løb ponyerne om kap.... Der gik kort sagt panik i mig, og jeg beyndte at save... Men det gjorde det hele megt værre nu var vi næsten for enden af marken og der var en vej der.. Alt hvad jeg havde lært fløj gennem mit hovede og til sidst slap jeg næsten bare tøjlerne og sad fast, og i det samme stoppede hun... Altså hun var stoppet fordi jeg havde givet efter på tøjlen og for mig galdt det bare om at sidde fast så jeg havde klemt meget med mine ben....

Jeg lærte meget af det ridt, og vil altid huske det, for der var jeg virkelig bange....

KnuZZer *Smile*

Rigtige tøser rider hver dag ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Misforståelse!!
Forfatter: 
Dato:  18-07-2001 22:20
Hejsa!

Prøv at forklarer hende/ham at man ikke saver en hest ned man rider den til bidet så den automatiske for den rette holdning!
0
0
Svar på denne tråd

Prøver at forklare vedkommende det...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2001 12:48
Jeg vil sige det er MEGET svært at fortælle dig alt det her gennem en computer.. Men man får en hest til at gåi holdning ved hjælp af sine ben, det er som om at ridningen kun drejer som om at få alle tingene til at hænge sammen... Men jeg kender selv en der er led mod sin hest... ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Prøver at forklare vedkommende det...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2001 15:58
Det hjælper IKKE at fortælle sådan noget til vedkomne!!!
Jeg kender det selv!
Hende jeg kender der gør det er utrolig sur på de nye programmer fordi man skal "slippe" hesten hvor den stadig skal være til biddet (hvilket hun ikke kan fordi hun saver).
Man må bare håbe at hesten vender sig til det...........Jeg ved godt at det lyder som om at jeg er totalt ligeglad, men jeg kender det for godt. Det er blevet en del af min hverdag. En anden pony jeg kender er blevet totalt imun (forkert stavet) over for pisk/sporer/biddet. Den er 7år og 140i stg. Ejeren rider den nogle gange med kandar. Og saver den for at få den til biddet (med kandaren). Den er blevet så hård i mundvigen at der skal utrolig meget til at den lystrer.
0
0
Svar på denne tråd

Tak igen
Forfatter: 
Dato:  23-07-2001 19:02
Nu har jeg snakket med hende, og hun er bare skide ligeglad... Men det var jo et forsøg værd. Til smile: jeg har selv prøvet det der med at galopere op mod en vej... På det tidspunkt var jeg bare så uerfaren at jeg ikke vidste bedre...

Hilsen katja luffe
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tak igen
Forfatter: 
Dato:  26-07-2001 14:10
Hej Katjaluffe...

Det var da noget lort hun var ligeglad. Nu synes jeg næste skridt er kommet.... Jeg synes du skal snakke med bestyren af stalden/rideskolen.

KnuZZer *Smile*
:-) Smile... Just like me :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tak igen
Forfatter: 
Dato:  27-07-2001 12:30
fortæl hende at det hun gør er noget lort.......hent fx. en sprittuds og giv hende den i munden....få sig til hende at hun skal prøve at save sig selv i munden.........
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider