Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med en almindelig kapsun, men jeg går ud fra at det er en af dem af samme slags som man kan købe via Hööks med led hen over næsten og pandebånd.
Jeg har en klassisk kapsun som jeg bruger rigtig meget. Hesten lærer meget hurtigt at følge trykket og stille i nakken, og jeg kan kun anbefale det.
Jeg er i gang med genoptræningen af min hoppe efter foling, og arbejder nok i kapsun hver anden dag, og jeg kan mærke at hun er blevet mere smidig i ridningen og har nemmere ved at bøje og stille, end før hun blev ifolet, og før jeg tog kapsunen i brug.
Jeg tror ikke man umidelbart kan skelne mellem hvilke typer der er blødere end andre. det afhænger i høj grad af hesten, og mit indtryk er at alm kapsuner er der meget padding på så de godt kan virke lidt ufølsomme eller tunge, mens klassiske har et næsestykke i jern eller den blødere udgave hvor der er cykelkæde indeni for at den former sig efter hovedet. Dem af jern kan smeden evt. forme så den passer, men det er ikke mit indtryk at den skal sidde helt til men at der gerne må være lidt luft mellem den faste del og hestens næseryg, bare den ikke er for smal. Jeg vil tro at BB refererede til den slags jeg har set er købt hos ham, hvor der var cykelkæde indeni.
De er bare skrækkeligt dyre sådan nogen, men ham jeg har købt min af sælger næsestykkerne løst hvis du skulle være interresseret.
Markus