Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Klassisk kapsun
Forfatter: 
Dato:  16-09-2005 22:19
Hej

Har fornylig opdaget den klassiske kapsun, som virker mere blød/let i forhold til den alm. longekapsun.
Hvad er forskellen egentlig på disse to typer kapsun og kan man bruge den alm. kapsun ligesom man bruger den klassiske, ved arbejde fra jorden?

Håber der er en herinde der ved lidt om kapsunen.

Christina
0
0
Svar på denne tråd

Kapsun
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 11:59
Var på Bent B. kursus, hvor der blev sagt, at det vigtigste var, at kapsunen passede..., hvilket vel er lidt sværere med en alm. kapsun. Jeg syntes dog ikke, at jeg havde råd til at give 900 kr for en klassisk, så købte en alm. i stedet. Denne virker ikke særlig godt på min ellers følsomme hoppe, da den synes klodset og upræcis. Da kan da godt ske, at den er ok til koldere varmblodstyper, men hvis man træner klasssisk er følsomheden vel i højsædet, såeh... I stedet bruger jeg en tynd rebgrime, hvilket faktisk fungerer godt. Den alm. kapsun får godt nok min hyp til at sænke hovedet, nok mest på grund af vægten mod hendes lille hoved, men det hjælper jo ikke så meget, hvis bøjningen ikke følger med. Jeg tror generelt bare at monstrummet irriterer hende. Det var bare det, jeg ville sige. Hej.
0
0
Svar på denne tråd

kapsun
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 19:34
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med en almindelig kapsun, men jeg går ud fra at det er en af dem af samme slags som man kan købe via Hööks med led hen over næsten og pandebånd.
Jeg har en klassisk kapsun som jeg bruger rigtig meget. Hesten lærer meget hurtigt at følge trykket og stille i nakken, og jeg kan kun anbefale det.
Jeg er i gang med genoptræningen af min hoppe efter foling, og arbejder nok i kapsun hver anden dag, og jeg kan mærke at hun er blevet mere smidig i ridningen og har nemmere ved at bøje og stille, end før hun blev ifolet, og før jeg tog kapsunen i brug.

Jeg tror ikke man umidelbart kan skelne mellem hvilke typer der er blødere end andre. det afhænger i høj grad af hesten, og mit indtryk er at alm kapsuner er der meget padding på så de godt kan virke lidt ufølsomme eller tunge, mens klassiske har et næsestykke i jern eller den blødere udgave hvor der er cykelkæde indeni for at den former sig efter hovedet. Dem af jern kan smeden evt. forme så den passer, men det er ikke mit indtryk at den skal sidde helt til men at der gerne må være lidt luft mellem den faste del og hestens næseryg, bare den ikke er for smal. Jeg vil tro at BB refererede til den slags jeg har set er købt hos ham, hvor der var cykelkæde indeni.
De er bare skrækkeligt dyre sådan nogen, men ham jeg har købt min af sælger næsestykkerne løst hvis du skulle være interresseret. Markus
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 21:02
...jeres erfaringer

Tror det er bedst at bruge den klassiske kapsun efter hvad i skriver. Det var nemlig lige det med prisen jeg er lidt bekymret for, da den alm. kapsun er meget billigere end den klassiske.
Men kan helt sikkert få mere glæde af en der sider korrekt til formålet.

Tak for hjælpen.

Christina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider