Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

1½ år og tør ikke gå hjemmefra
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 11:37
Som overskriften lyder, så er jeg rendt ind i et problem med min skønne 1½ års hoppe. Købte hende i april, hvor vi indtil nu har gået små ture og ellers trænet løfte fusser m.v.

Men nu hvor jeg vil til at vise hende mere af verden bliver hun utryg. Fnyser og forsøger at løbe hjemad.

Spørgsmålet er, hvordan gør jeg hende mere modig?

Trækker hende i grime med et longetov, så jeg er jo også lidt nervøs mht. om hun pludselig stikker af :-( Indtil nu kan jeg sagtens holde hende og forsøge at tale hende til ro. Hun falder dog først helt til ro, når hun står på folden igen.

Ved godt, at det naturligvis fordi hun ikke er ældre, men savner lidt fif til, hvorfor "vi" lærer det.

På forhånd tak!
0
0
Svar på denne tråd

Kender du
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 12:07
- ikke en med en "dødstabil" ældre hest, som måske har lyst til at gå tur sammen med dig?
0
0
Svar på denne tråd

Små ture...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 15:06
... fortsæt med dem ! - og udvælg de dage hvor hun er mest tryg... det er formegetlig forskellig fra dag til dag...

OG, DU HAR GOOOD TID.
Hun er jo kun 1½ år! Jeg er lige nu igang med 1 på 3 med samme problemer. Det går fremad, men STILLE OG ROLIGT. Startede i foråret også, hvor hun endnu ikke var parat til at komme længere væk fra foldkammeraten end om på den anden side af huset... Men det er OGSÅ en forbedring.... husk det er tålmodigheden der er allervigtigst!!

Go' fornøjelse med hende

Sus

0
0
Svar på denne tråd

HMS....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 21:07
Havde samme problem med vores dv-hoppe den vinter, hvor hun fyldte 2 år. Hun så mig slet ikke,når vi forlod matrikelnummeret, vrinskede og gik nærmest ind i mig og kravlede helt om i træskoene på mig.

Jeg havde en pige ude som underviser i horsemanship, hest og jeg fik en times undervisning, det hjalp utroligt meget. De penge var virkelig givet godt ud.
vh Louise L
0
0
Svar på denne tråd

HMS.....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 08:49
Lyder som om, det evt. var værd at overveje.

Jeg vil helt klart fortsætte med vores mini-ture. Nogle gange når vi kun lige ned på ridebane, men lidt har jo også ret ;-)

Sjovt nok, så når jeg går ud på folden, ja så er hun MEGET interesseret i at følge mig, men når vi så skal uden for hegnet, ja så "glemmer" hun mig, og vil i stedet tilbage til vennerne :-(

Men det er nok rigtigt - tålmodighed er sikkert kodeordet.

Takker!
0
0
Svar på denne tråd

Tålmodighed er en dyd
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 10:24
Jeg tror også at det vil være en idé for jer at træne lidt hms - det vil lære hende at holde sin opmærksomhed rettet mod dig som "leder" og som en gratis gevinst så vil hun ikke tromle ind i dig hvis hun ser dig som leder, det strider nemlig mod hestens natur!

Jeg tror også at du skal arbejde lidt med dig selv - du må ikke være bange for at hun løber væk... svært! Arbejd med din vejrtrækning, den skal være dyb - helt ned i maven og langsom - det mærker hesten øjeblikkeligt!

Prøv også når i møder noget farligt at stoppe op - bare stå stille - ikke pyldre bare stå stille og kikke!Det vil lære hesten at det ikke er en umiddelbar løsning at vende på en femøre og drøne hjemad.

God arbejdslyst

Kristina
0
0
Svar på denne tråd

Ville gerne
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 10:36
Har også lånt bogen "Danse med heste", men jeg synes ærlig talt ikke den unge dame reagerer som forventet. Spørgsmålet er, hvordan gør jeg mig til "leder"? I den bog jeg har lånt står det ikke rigtigt - det er ikke uddybet.

Er der nogen af jer, som kan forklare/beskrive det, så selv en "tåbe" - alias mig ;-) forstår?

På forhånd tak!
0
0
Svar på denne tråd

Manglende leder egenskaber
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 12:08
Hej Marianne

Havde nøjagtig samme problem med min dengang 1½ års hoppe - hun ville heller ikke med, uden at hun dansede rundt, fnøs og så spøgelser alle vegne.

Jeg droppede det da jeg ikke synes det var hyggeligt og særligt givtigt.

Jeg fik en dame ud som tog min plag og efter 10 min, jeg ved det lyder helt åndsvagt men sandt er det, gik min hoppe som en hund bagved hende og bare udtrykket i hendes øjne var så tydeligt at endelig var der en der kunne tage vare på hende og sig selv og hun gik tryg med ud på en laaaang tur på vejen og væk fra de andre - ingen problemer.

Dit problem er at din plag ikke ser dig som en ansvarlig leder der kan passe på hende ude i den farlige og ukendte verden.

Jeg kan også kun anbefale dig at få en ud som kan lære dig nogle fif og frem for alt give din hest en god og dejlig oplevelse ved at at følges med dig - det kan give helt tåre i øjnene når ens bombe af en plag lige pludselig går med helt afslappet og med sådan en ro i øjnene at man føler at man kan gå hele vejen til verdens ende unden nogen problemer - og du kan mærke at den hygger sig med det, frem for alt:-)

Jeg havde meget at lære inden vi på egen hånd kunne drage afsted alene - men efter nogle lektioner gik det meget bedre og jeg tog det i små step og tilsidst havde jeg en hest der fulgte mig hvorhen det skulle være uden at jeg følte at jeg ikke havde styr på situationen.

Husk, der er ikke noget galt med din plag, tværtimod, den er sund og fornuftig - det er dig og din holdning der sikkert skal skrues lidt på. For mig var det meget, måske det kun er små ting for dig.

Held og lykke med det.

Mvh. Louise S.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-09-2005 13:29
Prøv evt. at læse Gitte Nandal bog "Fra rytter til hest", den kan også lånes på bibloteket. Jeg synes den er nem at gå ud fra..

VH Louise L
0
0
Svar på denne tråd

HEJ MED DIG
Forfatter: 
Dato:  16-09-2005 16:33
HAR lige fået en 1½ års hoppe og hun var meget rå
fik hende igår og allerede i dag kan hun stå stille og blive striglet og løfte hov og få grime på...og så har den nogenlunde tillid!
Prøv og elsk din næste..
ligesom du elsker din hest!!
hahahahaha.......
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider