Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Giver hjælpen til galop på det rigtige tids
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 15:52
Min lille pruhest er ved at lære at lave galopanspring fra skridt – og for at give ham hjælpen bedst, sad jeg nogle minutter og talte skridttakten, så jeg var sikker på, at give hjælpen, når det indvendige forben er længst tilbage, så det er det indvendige bagbens tur næste gang, som hesten netop starten galoppen med.

En anden rytter spurgte, hvad jeg dog lavede? Og da jeg forklarede, så sagde hun, at det havde hun aldrig tænkt over. Hun gav da bare hjælpen og så galopperede hesten.

Når jeg laver galopanspring, så giver lægger jeg mine schenkler som i en 10 meter volte, men trykker kun med indvendige schenkel. Det gør jeg i trav, når udvendige forben er længst tilbage og i skridt når indvendige forben er længst tilbage.

Inden laver jeg en halv parade og i selve anspringet slækker jeg lidt på indvendige tøjle, men beholder kontakten på den ydre. På den måde holder jeg hesten på et spor.

Den metode har altid virket for mig. Min gamle hest bukkede, hvis jeg ikke var præcis nok for så kunne den bare ikke finde ud af det.

Men måske var den bare ikke klog nok til at tage et skridt mere og så gå i rigtig galop selv???

Hvad er din erfaring? Hvilken hjælp bruger du, når du skal lave galopanspring?
0
0
Svar på denne tråd

galopanspring
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 17:32

Jeg lægger indv. ben frem og udv. schenkel tilbage, samtidig med jeg driver igennem med sædet. Trykker igennem med indv. schenkel og laver en anholdning på indv. tøjle.
Indv. ben trykker hesten op fortil og anholdningen får hesten til at søge ned mod indv. forben., sædet holder styr på bagparten.

Grunden til din gamle hest bukkede i anspringet var fordi du forholdte den i udv. tøjle, hvilket gør hesten ikke kan få bagbenet med og kommer i spænd. For at komme af med spændingen bukker hesten. :-)

Hilsen
Britta
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner

0
0
Svar på denne tråd

Lone Jørgensen
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 20:39
anbefaler at hvis man skal springe an fra galop, så gør hun det ved at udvendig ben er frem hvis man eks. skal ride højre galop. Det er for at hesten bliver forberedt bedre end hvis man bare giver tegnet tilfældig. Detsuden så er det naturligt for hesten da den skal til at tage højre ben frem.

Jeg har prøvet det og jeg syntes min hoppe springer bedre an i galop. Vi har ikke så mange kommunikations problemer når vi gør det sådan.

Mvh. Lotte
"Oldenborg heste kan og vil"

www.123hjemmeside.dk/stald_miller

Dejligt hingsteføl til salg
0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 08:27
Min gamle hest bukkede, når jeg ikke gav hjælpen i det øjeblik galopbagbenet var på vej frem i luften.

Og jeg mener stadig man bør støtte hesten på udvendig tøjle i anspringet - hvis man modsat forholder den på indvendige lukker du af for den indvendige skulder som bør have maksimal frihed, så hesten har tilliden til den kan galoppere i store bløde loops.

Faldt en gang over denne side. Den er godt nok på norsk, men han beskriver bedre, hvad det er jeg mener. http://www.hest.no/eksperter/jakob/index.html?kategori_id=191&gjestebok_id=1305&page=1

0
0
Svar på denne tråd

Norsk tekst
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 15:07

Er ikke sikker på jeg har forstået teksten korrekt, men så vidt jeg forstår fortælles, at man skal bruge indv. ben til anspringet (og sidde på indv. sædeben) og ikke lægge udv. ben tilbage. Man skal samtidig stille hesten ud af volten, men det lyder for mig så forkert med at hesten skulle få en friere indv. skulder af det. 8-)

Hvis "vrangstilling" betyder stillet indad så giver det mere mening for mig.

Så er jeg nemlig helt enig med forfatteren.

En hest skal aldrig forholdes på hverken den ene eller den anden tøjle, men kun gives korrektioner i sekunder af gangen, hvorefter man er eftergivende på tøjlen. Har lært hesten skal gå på eftergivenheden.

Hilsen
Britta
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner

0
0
Svar på denne tråd

Galop og bøjning
Forfatter: 
Dato:  07-09-2005 09:08
Ved anspringet har jeg hesten bøjet (og IKKE overbøjet) om indvendig schenkel, mens jeg støtter på udvendig tøjle og giver efter på indvendig lige i anspringet. Det er vigtigt at hesten er bøjet for schenklen og ikke hænger i indvendig tøjle, da denne ellers vil blokere indvendig skulder. Den udvendige sides støtte kommer automatisk af bøjningen.

Hjælpen lægger jeg (afhængigt af henstens reaktionstid) lige inden, eller når udvendige bagben (og dermed indvendige forben) går i jorden.

På "nye" heste indlæres ordkommandoen galop fra jorden og den tager jeg så med i sadlen indtil hesten har lært at reagere udelukkende for den fysiske hjælp.

Mvh

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider