Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjæælp
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 00:04
håber der er nogle der kan hjælpe... jeg har for ca 3 år siden købt en hoppe der manglede en del vægt.. og har kæmpet med dette siden.. nu er vi nået dertil hvor, min dyrlæge der kommer her på gården 1 gang om månede ca, mener at nu er det kun ved at være muskler vi taler om.. jeg har ikke redet hende så meget da jeg syntes hun skulle tage lidt på i hendes vægt inden vi begyndte.. men hun er altid en glad og tilfreds hoppe... men men men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe denne her muskeltræning an..da jeg aldrig har prøvet det før.. så jeg tænkte om der evt. var nogen der havde et godt trænningsprogram jeg kunne følge... hun vil gerne rides på og vil gerne arbejde.. hun elsker at komme ud i naturen.. i kan se billed af hende på min præns.. så kan man få en ide om hvad det er jeg skal har opbygget.. håber i kan hjælpe...

Hyggegumpetræf d. 10/9-05
0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 09:25
Der ligger et rigtig godt genoptræningsprogram på netdyredoktor.dk. Det bl.a. Charlotte med Medoc herindefra rigtig gode resultater med. Inden du kravler på ryggen af den, synes jeg du skal få en kiropraktor eller massør til at gå den igennem, den ryg ser ikke ud som om den liiiige kan bære en rytter, der skal nok nogle rygtræningsøvelser til et stykke tid. I det stykke tid kan du jo så trække hende de skridtture, som genoptræningsprogrammet foreskriver.... Du skal nok regne med at det tager RIGTIG lang tid at få muskler på den, minimum 1 år, hvis ikke 2. Den skal lave noget dagligt for at det batter, og jeg vil anbefale dig, at få den masseret jævnligt, så den ikke bliver øm....

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.......
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 10:45
Jeg linker lige til netdyredoktorensgenoptræningsprogram :
Genoptræningsprogram

Jeg vil dog også støtte op om Stinedecor mht. at få trænet hoppens ryg, før du begynder at ride, for umiddelbart ser hun ud på billederne til at have en svag ryg.

Nu er jeg så ikke så meget inde i arbejde fra jorden af, men det ved jeg andre herinde fra er. Så måske skulle du søge på det, i dette forum.

Jeg kan så vise dig min vallak, som han så ud, da han var muskelfattig pga kombineret ridning og slankekur - han havde nemlig været seriøs overvægtig da jeg købte ham 8-)

5 måneder senere så han sådan ud :

Og nu 1½ år efter det første billede her på siden, ja der ser han sådan ud :

Så det tager tid at bygge muskler op - lang tid.

Jeg syntes først virkelig at der begyndte at ske noget muskelmæssigt efter 1 år - og især dressurtræningen er begyndt at give noget nu, hvor han er begyndt mere at kunne sætte sig, og lave tempoveksling.
Der ud over bliver han brugt til distanceridning, og det gør ofte heste lidt mere "greyhound-agtige" at se på, mens dressuren gør dem mere "bodybiulder-agtige".

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 12:15
Hvor gammel er din hoppe?
Jeg synes hun ser ud til at være af ældre dato, og om ikke svag i ryggen, så svajrygget.
(ret mig endelig, hvis jeg tager fejl!)
Det lyder af meget, at du har brugt tre år på at fede den op!? men jeg går ud fra, når du skriver at dyrlægen har været med hele vejen, at den er tjekket og tip top i orden mht tænder og ormekure.
Hvis jeg har ret i, at det er en gammel hest (ca.16+), kan den være rigtig svær at få i flot form igen, men derfor kan der jo godt ligge nogle gode år i den alligevel.
Når du begynder med genoptræningen (uanset hestens alder) er reglen skridt, skridt og atter skridt (ikke på alt for blød bund). I op til en måned eller mere, skal den forsigtigt startes med 10-15 min, og derefter langsomt sættes op i tid, indtil du er oppe på en god time (rask skridt fremad, den må ikke gå og hænge). Derefter kan du lægge små intervaller af trav ind - sørg for den bruger sin ryg godt (rid den evt lidt dybt).
Skridt og travarbejde på ture, giver kondi og opbygger musklerne, og når kondien begynder at komme, kan du også begynde at galopere.

Du skal nok som de andre også skriver, være meget påpasselig med dens ryg - jeg synes også massage kan være en god ide - lad den gå dybt, når du rider den. Hvis du prøver at samle den før den er klar til det, vil den bare sænke ryggen endnu mere og evt kun sætte muskler på underhalsen.

Mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  31-08-2005 22:22
tak for jeres råd og jeg har hentet programmet fra netdoktoren og er stille gået igan.. og ja hun er ikke ung længere, de sagde hun var 14 da jeg købte hende, for 3 år siden og hun var ikke passet serligt godt hun var noget mere tynd havde væskesamling på den ene side af krydset og arvæv der dække det halve af hendes venstre øje, jeg blev faktisk frarådet at købe hende... men mit hjerte sagde hun skulle væk derfra og sådan blev det... har trukket hende igår og idag og har ikke tænkt mig at sidde der foreløbigt, viser programmet til min dyrelæge som kommer imorgen for at høre hvad han siger....
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider