Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

ALT for godmodig unghest-tilridning
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 21:49
Jeg har for et godt stykke tid siden købt mig en unghest, som er 4 år. Han blev kastereret som 3½ års.

Det at vænne ham til sadel, hovedtøj og rytter er gået SUPER, MEN nu har vi virkelig vores problemer.

Min rytter kan simpelthen ikke få ham til at gå fremad. Går der en foran ham traver og skridter han gerne. Men så snart denne person går stopper han op og hviler på benet? INTET kan få ham frem.

Min rytter har prøvet en springpiske med sådan en lille hånd for enden for at se om han reagerede på det, men NEJ. Hun har prøvet at lægge den på forbenet og ligesom prikke lidt til ham, men ingen reaktion. Hun har så prøvet at give ham en i bagen heller ingen reaktion..

Hun har så med sin hånd prøvet at give ham en i bagen heller ingen reaktion.

Hun har prøvet at drive og drive i sæde heller ingen reaktion.

HVAD GØR VI NU??

VH Rikke
0
0
Svar på denne tråd

fremad drift
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 22:12
normalt når vi tilrider har vi en førerhest med indtil hesten går fremad af sig selv. det virker i 99% af tilfældene. ellers skal du igang med noget lederskab. arbejde fra jorden få den til at lystre ordet Trave eller gi hver gang art en forskellig lyd. Og brug det når du sidder på ham. husk at rose når han gør det rigtige.
Hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Vi har også haft det problem
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 06:44
med vores pony Spirit. han er også 4 og kast. da han var 3,5 år.

Vi har haft forskellige ude for at hjælpe os, og alle siger det samme. han er lidt usikker på hvad det egentlig er han skal og derfor stopper han op. han har skulle vænnes til at gå rundt på ridebanen, vænnes til at det der hovslag er noget man skal gå på, og at man også gerne må krydse tværs banen, uden at det er farligt. Min pony klisterede sig også meget op af mig, hvis jeg gik ved siden af, imens min datter red. og longering var en by i rusland, for han stoppede også op her. og ville ind til mig.

Longeringen har jeg ikke kommet uden om, den skal åbenbart bare være på plads for at han skal kende forskel på gangarterne og for at han kan gå selvstændigt. Jeg valgte at bruge nogle af horsemanship trickene til ham, for at få ham til at forstå at han ikke havde noget at være nervøs for når jeg var der med ham.. om det er det eller om det var den sunde fornuft skal jeg ikke kunne sige, men jeg har i hvert fald en pony der både lader sig ride og longere rimelig pænt.

jeg håber du får løst problemet..

Ponyrytter søges til smart og velgående pony på 1,23 cm.
Bogen, longering- fornuftigt og korrekt, søges!!
0
0
Svar på denne tråd

Min unghest
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 09:54
er ikke longeret, men jeg har fra start haft en til at gå ved siden af ham (Uden træksnor), jeg har brugt de kommandoer som han har været vant til fra lille og den der har gået på jorden har så fulgt mine kommandoer, så han ikke blev usikker, men havde en at støtte sig til, samtidig med de verbale kommandoer, har jeg så brugt schenkler, sæde og tøjlehjælpen (Redet mest i grime), han har lynhurtigt fattet de forskellige kommandoer og han har ikke problemmer idag med at gå frem selv, men jeg kan godt stadig være nød til at bruge de verbale kommandoer p.g.a. hans ivrighed især sammen med andre heste, når han f.eks skal stoppes eller sættes ned i fart.

Jeg går ikke ind for longering og ville syntes det var synd såfremt i valgte denne løsning, ej heller syntes jeg det er en god ide, at begynde at "Slå" Hesten frem det ødelægger noget af dens tillid til jer.

Held og lykke med projektet.

Mvh
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

lyd på
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 10:20
Kunne i ikke træne ham til at lære en stemme komando feks.kom.Når jeg trækker med mine siger jeg altid kom når vi begynder at gå og stop når vi stopper og vent når de skal stå stille.Jeg bruger de samme komandoer når jeg rider,og de lærer det lyn hurtig.

Dorte.
Håndsyede lædergrimer sælges og sys på bestilling.Mange farver og muligheder for pynt.

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

longering?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 10:33
Hva hvis i longerer ham med rytter på?
Det tro jeg ville lære ham at gå fremad alene, uden at nogen følger ham rundt.. Og spm de andre skriver, så ville jeg også lære ham lyde..

:-D Kh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

i kan...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 11:00
prøve at sidde og drive ham frem roligt men konstant (brug hele sædet, og gerne lyd på også) lige så snart han går 1 skridt så stop.... lad ham få fred 1 minuts tid og prøv igen.

bliv ved sådan så fatter hesten hurtigt hvad det er den skal.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg også oplevet
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 12:40
og vil sige, at man kun skal gøre, hvad man kan gabe over. Står man og er usikker på, hvad hesten er usikker på, så send den til en proff. Det behøver ikke være hundedyrt, men det er selvfølgelig dyrere end at gøre det selv. Men så er du også sikker på, du får et ordentligt ridedyr hjem :) - Husk bare at tjekke fyrens baggrund/metoder.

Lone
Massage tilbydes

Elverriget ... Fordi du ikke kan lade være.. *S*
0
0
Svar på denne tråd

to råd....
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 20:55
Nogen heste er meget svære at få til at gå frem selv.
Sjovt de er så forskellige i reaktioner.

Der er to ret simple ting man ihvertfald kan gøre for at afhjælpe det (og fælles for dem begge er at det er yderst praktisk hesten kender ordet "skriiidt" - uanset om den ikke lige umiddelbart adlyder det med rytter-så hjælper det for dens forståelse af opgaven).

Den første ting er at ride sammen med en anden hest, dette vil gøre overgangen fra at gå bag et menneske til at gå selv, lettere.

Den anden er at trække hesten et lille stykke hjemmefra, fx bare lidt ud på marken, sætte sig op, og ride hjem, det kan godt være det kræver MEGET stor tålmodighed, men på et eller andet tidspunkt begynder den at gå.
Man kan trøste sig med at udviklingen går hurtigt, så venter man 20 minutter på den den første dag, skal man nok kun vente 1 kvarter den næste osv.
Man skal ikke sidde og drive hele tiden, hold lange pauser og bare nyd at sidde dér på ryggen af den. Indimellem driver man så og siger skriiidt, virker det ikke holder man inde igen og forholder sig passiv et stykke tid, virker det bare ½ skridt roses til skyerne ;-)
Det kan godt være det virker overtålmodigt og omgivelserne synes man er for blød, men effekten kommer lynhurtigt på denne måde, fordi hesten næsten ikke får nogen dårlige oplevelser, og den almindeligste årsag til at den ikke går frem selv, er simpelthen usikkerhed :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tja aaltså?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 21:25
På med longen og førene i longen har vel en longepisk med :).
Rytterene skal selvfølgelig også sidde på men longeførene skal give de samme instrukser og "tegn" som han/hun gjorde INGEN at hesten blev ryttervant ..
Samtidig skal rytterene på hesten selvfølgelig også hjælpe til og reagere hesten ikke på rytterene må longemanden/damen komme til hjælp fra jorden ..

- Sandra

Min arto - Kig Hér

- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 21:37
Jeg vil bare sige at jeg lytter opmærksomt med på rådene fra sidelinien. Jeg har nemlig samme problem med min unghest, hvis vi forsøger at skridte på banen. Hvis vi skridter på tur går det lidt bedre..
0
0
Svar på denne tråd

nogle ungheste
Forfatter: 
Dato:  31-08-2005 12:06
har simpelthen svært ved at finde "meningen" med at gå rundt på en bane......

Ud i terrænet i selskab med andre - her er naturlig fremdrift og gensidig fornøjelse - har endnu ikke mødt en hest der ikke har nydt skovture ligeså meget som rytteren - efter en periode "ude" går den så også gerne fremad på banen........

KH

Annette

rigtige piger rider hver dag

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider