|
|
| Min hingst stejler |
| Forfatter:  |
Janni |
| Dato:  |
09-07-2001 23:45 |
|
Hejsa...
Er der nogen som kan give mig et godt råd???
Min hingst som er 2 år er fra den ene dag til den anden blevet en "rigtig" hingst!!!!
Han har altid været sød og utrolig medgørlig, men så idag, der var der helt andre boller på suppen!!
Da jeg fik ham var der ikke de vildt store problemer med ham når han så eller gik forbi de andre heste som gik ude på folden, men han var jo også ny.
I sidste søndags kom der 3 vallaker ud på gården, som skal på sommergræs.
Disse tre vallaker går oppe ved siden af gården og jeg skal forbi dem hver dag for at komme ind i stalden. Det er her at problemet er.
Når jeg kommer trækkende forbi med går han fuldstændig bananas. Han skriger og han stejler imens han slår vildt med forbenene og tillertotten kommer ud i fuld størrelse.
Det så for mig ud som om at han var ophidset. Her til aften, da jeg skulle ned på folden med ham, var han endnu værre end det før beskrevet. Han rejste sig i fuld højde og slog vildt omkring sig med forbenene. Han skreg og fnøs og ørerne lagde helt flad ned i nakken. Jeg gik med ham i hingstegrime, men det rørte ham ikke. Han var fuldstændig ligeglad.Lige meget hvad jeg gjorde, så var det som om at han intet ænsede. Til alt held kunne jeg dog holde ham, men det var tæt på at han havde slået mig ned med de vilde forben.
Bagefter var jeg som i chok, hvordan f......kan han sådan fra den ene dag til den anden bare sådan uden videre forandre sig så vildt!!!
Ja jeg har det vildt dårligt med at skal sove, for jeg er så bange for at han går igennem indhegningen og det at skulle holde ham inde vil jeg ikke få noget godt ud af da han også idag begyndte at rejse sig inde i boksen af ophidselse.
Jeg ved godt at hingste kan forandre sig, men så meget lige pludselig og så over nogle vallakker som faktisk er bedøvende ligeglade med ham!!!!
Hjælp mig hurtigt, da jeg i morgen ringer til dyrelægen for at spørge ham til råds.
Lige nu har jeg mest lyst til at få ham skåret, men vil blive vild ked af det, da han er født til at skulle forblive hingst.
Han er så forbandet smuk og skal med på shows........
Please hjælp mig med nogle gode råd!!!
P.S er der andre som har været udsat for noget lignende?????
M.V.H Janni
D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min hingst stejler |
jytte |
10-07-2001 07:02 |
|
Den har bare fundet ud af at den er hingst, det kræver en kærlig men meget bestemt opdragelse at have hingste.
Og ja de kan forandre sig fra den ene dag til den anden, derfor er hingste ikke legetøj, man skal ALTID være mere vågen når man har en hingst i hånden.
Og selv om han er smuk og født til at være hingst er det ikke alle som egner sig til det, der er efterhånden mange kårede hingste som også midster bærene fordi de ikke kan bruges til ridning i de højere klasser uden.
Det virker som om han ingen respekt har for dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Simone L. |
10-07-2001 08:31 |
|
Jeg har også en to-års araber hingst, og sidste gang vi var på tur med en hoppe ude i skoven, tja...så blev han enormt ophidset, skreg og viste alle sine mandlige "talenter" (hvis du forstår). Først var han også rimelig vild i snoren drejede omkring, bøjede halsen (ville til hoppen) osv. Jeg fik ham dog sat ned på jorden rimelig hurtigt(som jytte skriver : Kærlig men bestemt), så han gik fuldstændig pænt i snoren og ikke prøvede på noget. Han viste sig dog stadigvæk over for hoppen, han piaffede endda ved hånden (hold da op, ikke???). Man skal være bestemt, men man skal også vide hvad der virker lige præcis på din hest. F.x. Da vi gik videre var det nok at berolige ham med stemmen.
Du skal bare finde ud af hvad der virker på din hest. Og husk altid at være højere i rang end din hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Noomi |
10-07-2001 08:47 |
|
Jeg kender det godt, jeg har lidt samme problemer...dog i meget mindre grad!
vores lille følle er pludselig blevet en stor hingst på 2 år:-)
og det viser sig nok at vi har været lidt for lemfældige med træningen af ham, han mangler grundlæggende også respekt!
Jeg alliere mig med en meget dygtig NH mand i løbet af nogle uger, og jeg vil på den måde forsøge at få hans respekt.
Jeg har hørt fra flere at nogle hingste skal bankes på plads , men jeg håber/tror ikke de ubetinget har ret, jeg vil ihvertfald forsøge mig med blidere metoder og lykkes det ikke så er han snart vallak!!!
men grundliggende så skal hingsten respektere dig ubetinget som leder ellers kan der hurtigt blive meget farligt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
krista |
10-07-2001 09:11 |
|
Jeg kan kun tilslutte mig de andres mening, men jeg tror at jeg ville tage en pisk med. Den giver måske ikke så megen beskyttelse, men mere for at kunne give lidt vægt bag dine ord. Ikke til at slå med, bare som til at holde hans fægtende ben lidt på afstand med hvis det er ved at gå galt.
En hest der står og fægter sådan med forbenene finder nok hurtigt ud af at den har overtaget hvis man viger for den hver gang den gør det og det er uanset om det er en hingst hoppe eller vallak.
Det er svært at forklare uden at det lyder forkert syntes jeg og jeg har skrevet det om flere gange. Men du / i forstår sikkert hvad jeg mener.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Simone L. |
10-07-2001 09:41 |
|
Janni...det har ikke noget at gøre med ovenstående, men hvem er din hingst efter? Faren, moren, morfar,mormor...**S** Man har jo lov at være nysgerrig, ikke?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
10-07-2001 11:17 |
|
Hej Jani
Nu bliver jeg nok upopulær, men
"Der skal en god hingst til at lave en god vallak"
Er han nogensinde blevet bedømt af en araberdommer?
En dygtig araberavler?
Skønhed gør det ikke alene for en avlshingst.
Livet ville være lettere for jeg begge hvis han blev kastreret.
Har du faciliteter til at opstalde hopper? Lyst/mulighed/erfaring/hjælp til at være hingsteholder?
Ville han - hånden på hjertet - kunne tiltrække gode hopper?
Vil du kunne styre ham til shows så han ikke springer på dommeren og de andre heste?
Men bortset fra det lyder han helt naturlig.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina |
jytte |
10-07-2001 11:48 |
|
ikke hos mig, jeg pakkede det bare lidt ind i celofan.
Det er ikke altid lykken at have en hingst, men det er blevet MEGET moderne, for det er ååååhhh så synd for bassen at få kuttet bærene.
Men nej det er det ikke, hvis man ikke kan give den et ordentligt hingsteliv har den det 200% bedre som vallak.
jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tina |
Dorthe |
10-07-2001 13:25 |
|
Jeg kan kun tilslutte mig Jytte's ord.
Som vallak vil den kunne gå sammen med andre heste og have et naturligt hesteliv, og det uanset hvor den er opstaldet.
Hingste kræver mere end de fleste er klar over og de giver flere praktiske problemer. De kan være nok så velopdragne indtil de en dag finder ud af hvad damer er.
Hilsen Dorthe, som netop har fået kastreret en 2 års islænder der var meget hingstet, men ikke været mulig at kastrere før. ( der manglede et par vigtige detaljer  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
10-07-2001 16:31 |
|
Hejsa........
Min overskønne hingstebasse er efter Warin og Wariska. Hans morfar er El Mokari og hans mormor er Warissa. Hans farfar er Nahbay og farmoderen er Washa.
Jeg er så ulykkelig over at skulle kasterere ham, men det bliver måske den sidste udvej!!
Det han vidste mig igår, var simpelthen næsten for tæt på før det var gået galt at jeg næsten ikke af frygt for de andre heste, tør at lade ham forblive hingst!!!
Det er meget ærgeligt, men det kan også være at jeg måske sælger ham til nogen som har de rigtige faciliteter, som en hingst som ham nu en gang kræver.
Jeg har fået ham bedømt af to som selv avler og showere deres ox'er og deres mening er at der er en fremtid for ham både på shows og til avl!!!
Derfor er jeg meget ked af at han skulle miste sine ædler dele.......
M.V.H Janni
M.V.H Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
10-07-2001 16:35 |
|
Hejsa....
Jeg har fået ham bedømt af to som selv avler og shower deres egne ox'er!! Deres mening var meget ens!! De mente at han havde en god fremtid inden for både show og avl!!!
Nej udseendet betyder ikke alt, men det er en god ting at have, for min er virkelig smuk!!!
Det han vidste over for mig igår, er noget som jeg aldrig nogensinde før har set. Jeg har så godt nok heller ikke haft ham i så vild lang tid, men normalt er han den sødeste lille hingst, som folk næsten ikke tror er hingst før de kigger ham op imellem benene!!!
M.V.H Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
10-07-2001 16:38 |
|
Hej.......
Mange tak for dit svar.
Problemet er at jeg ikke har haft ham i særlig lang tid. I den korte tid jeg har haft ham har der ikke været vildt meget brug for at vise ham hvem der bestemmer, for han havde indtil i går kun vidst sig fra den rigtige positive måde.
Han har været utrolig dejlig at have med at gøre, let at trække med og hvis han endelig gjorde noget upassende så var det nok at sige fy, så stoppede han!!!
M.V.H Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette |
10-07-2001 17:17 |
|
Jeg vil nogenlunde være enig med de andre i at den hest ihvertfald mangler respekt og skal finde ud af hvem der bestemmer.
Men at medbringe en pisk, kan jeg kun se at problemet bliver større, for du opnår ingen respekt ved at slå.
Det ord der skal til er såment ganske simpelt HORSEMANSHIP. På den måde vil du opnå respekt og lydighed hos alle heste (også hingste) uden magt.
Jeg taler af erfaring. Jeg var på horsemanship kursus, og fik så meget ud af det med mine to heste, at jeg en dag købte en hingsteplag. Det var egentlig planen at få ham kastreret, men da han simpelthen havde det bedste temperament, og var så lydig, forblev han hingst.
Men så en dag forandrede han sig meget ligesom din. Og jeg var faktisk meget forskrækket. Fordi her havde jeg øvet horsemanship, og han fulgte mig som en hund.
Så jeg gik igang med intensiv horsemantræning hver dag i to uger, og nu er han det bedste jeg nogensinde har ejet. Det kan ske at han nogengange brummer lidt hvis vi møder en hoppe når vi rider tur, men jeg fortæller ham bare at det finder jeg mig ikke i, og så holder han op.
Jeg er så sikker på ham at jeg tør ride ham i grimme ud på fold, forbi adskillige hopper. Og det er kun fordi han ved at jeg bestemmer og vi har gensidig respekt for hinanden.
Sådan kan alle få det med en hver "problemhest", hvis de gider arbejde for det og tro på hesten.
Håber du i det mindste vil overveje mit råd
¨Held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
10-07-2001 17:54 |
|
Hvor finder man en der bruger disse horsmansprincipper?
Jeg kommer fra Vestjylland!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: til janni |
Michelle |
10-07-2001 18:10 |
|
Hej janni!
Jeg er selv ejer af en dejlig hingst. Han er det roligste på jorden. Da jeg var 12 år præsterede jeg selv at styre ham og ride ham og han er stadig meget rolig. Når jeg trækker forbi nogen med min er han meget interesseret i at snakke med den anden og det er uanset om det er en vallak eller en hoppe. Han stopper op og er næsten umulig at få til at gå videre. Lidt efter begynder han at hyle også. Måske er din hingst interesseret i at snakke med de andre vallakker eller måske vil han vise dem hvem der bestemmer! Måske er det en god ide at trække ham en anden vej op og så trække ham forbi vallakkerne igen engang når han er faldet til det nye sted, for det er klart at når det et nyt sted skal han vise at det er ham der er hingsten! Held og lykke!!!
P.S. Jeg synes ikke du skal kastrere ham bare pga det. Jeg er meget glad for min. Jeg synes der er et eller andet facinerende over sådan en hingst. Dens måde at bære hovedet, dens gang, dens stolthed osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorthe |
10-07-2001 18:13 |
|
Og så er der de sagsanlæg man bliver præsenteret for når den stikker af fra en og skader en anden hest, eller bedækker en hoppe, eller prøver på det så hoppen taber det føl hun bærer i forvejen -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
10-07-2001 21:18 |
|
Hej Janni
Han kan godt forblive hingst, men så er han ikke din hyggehest længere, i hvert fald ikke februar til juli hvert år.
Kender du en erfaren hingsteholder der evt kunne have ham opstaldet et stykke tid og lære ham nogen grundprincipper? En hvor du kan lide den måde vedkommendes hingste opfører sig på uanset deres race.
Så kan du komme og træne med ham på stedet og med tiden kan han evt stå til avlsbenyttelse der/vedkommende kan evt fremvise ham for dig eller lære dig hvordan.
Men du må indstille dig på at hingstehold er forbundet med udgifter til professionel træner/underviser, særlige opstaldnings og fold-forhold etc.
En hingst er først og fremmest en investering som skal opdrages, fremføres og markedsføres bevidst. At han så også kan være hyggehest ind imellem er en bonus. Jeg har set hingste gå elevtimer, gå fri ved fod ti et dyrskue og en anden træde tilbage på afstand ved stemmekommandoer, men jeg har set mange mange almindelige hingste og har for nyligt redet en for en avler.
Jeg selv ville personligt ikke have en hingst for oddsene for at få en af de nemmeste er uendeligt lille og man skal under alle omstændigheder bruge oceaner af tid på opdragelse og aktivering.
Du kan evt vente til næste forår og se tiden an.
Du kan sikkert bedre træne ham i efterår og vinter hvor hormonerne ikke bølger så højt. Så til foråret vil du se om du virkelig har styr på ham.
Til marts/april vil du vide det, men træn alt hvad du oprkler så længe hvis du vrkelig vil holde ham som hingst.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Laura |
10-07-2001 22:56 |
|
Hej Janni
Jeg har selv 2 hingste på henholdsvis 3 og 5 år.
Da den ældste blev 3 år, var han også ved at tage fusen på mig. Jeg kunne altid holde ham i grime, men han gik i luften eller "pustede sig op" og havde ingen respekt for "min plads" - han kunne finde på at løbe ind i mig så jeg måtte springe til side. Han gik på fold med 2 vallaker, som han også "plagede livet af" Til sidst måtte han gå alene, da det også retfærdigtvis gav ham en del skrammer.
Jeg gjorde så det at jeg arbejdede med ham i longe eller i roundpen - ikke med alt muligt udstyr på, stadig bare i grime. Nogen ville vel kalde det for en slags horsemanship, Peace eller Roberts. Desuden var han selevant som 2 års og jeg kørte ham en del fra jorden. Han blev heldigvis flinkere, da jeg fik arbejdet mere med ham og samtidig gik sommeren og han faldt ned igen. Siden den tid har han egentlig ikke rejst sig, med mindre vi har været nødt til at gå tæt forbi hopperne. Det var vi desværre nødt til sidste år, der hvor vi boede på det tidspunkt.
Den hingst som er 3 år nu, er netop også blevet "hingst", han går dog ikke i luften. Han puster sig også op, hyler højt mm. Ikke noget dramatisk. Det er nu også kun i stalden, hvor vi kan være nødt til at trække forbi en hoppe i boks. Jeg prøver som regel at undgå dette med begge hingste.
Mine hingste går i øvrigt på fold sammen. Det har de gjort i perioder, men nogle gange har de været for voldsomme og jeg har måtte skille dem. Det er den ældste der har markeret over for den yngre, som helt har underkastet sig og jeg tror faktisk at det har tændt den "gamle", for så skulle den lille "fandme ha´ bank"
Nu er de ligeværdig, den yngre er større end den gamle, så deres dueller udvikler sig ikke til noget dramatisk, da den lille også er blevet god til at true igen og så går gassen ligesom af det hele. Det er ret komisk at se på!
Jeg har altid sagt til mig selv, at den dag jeg er bange for mine hingste, SÅ skal der cuttes! Jeg er ikke bange for dem, men jeg har respekt for dem, det er noget andet.
Man skal også tænke på om staldforhold, folde mm er i orden. Er det indrettet på en måde, så man ikke "søger" eller automatisk ryger ind i konflikter og problemer med sin hingst. Man skal prøve at forudse hvordan hingsten vil reagere på forskellige forhold og dermed være parat til at tage situationen derfra. Det har man hurtigt på rygraden.
Iøvrigt trækker jeg altid mine hingste i en longe, i tilfælde af at de skulle gå op. Jeg har også haft en dressurpisk med i perioder, egentlig ikke for at slå, men for at lære hingsten respekt for "mit rum" og "dit rum". Det kan man gøre bare ved at lægge pisken mod skulderen eller holde den frem mod hoved, så hingsten ikke drejer ind foran trækkeren. Det er nu ikke nødvendigt længere ved mine.
Puuuh, det blev en længere smøre end jeg havde tænkt mig!
Mon ikke din hingst lige skal prøve sine nyfundne hingsteværdighed af, for siden at falde til ro? Det tror jeg.
Jeg nyder denne sommer at se mine to hingstebasser gå side om side og græsse. Alt ånder fred og ro! Det gælder bare om at planlægge og indrette sig efter forholdene!
mvh Laura
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SUK! vidste det |
krista |
11-07-2001 05:40 |
|
Ja jeg vidste det. Jeg er ikke så god til at formulerer som jeg håbede på så jeg blev misforstået.
Mette det var ikke for at slå hesten at jeg mente at hun skulle medbringe en pisk. Men bruge den som Laura skriver.
Nogle gange er der langt fra hjernen og til tastaturet. Og det er lige det med at få bokset det rigtigt ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hingst |
Pegasus |
11-07-2001 13:44 |
|
At I begge vil have et lettere liv hvis han bliver vallak ....- jamen det er jeg sikker på du er fuldt klar over! Jeg kan godt forstå du ønsker ham "intakt"
jeg var selv ved at gå i spåner over at min han-KAT blev "ordnet" - det tog MEGET lang tid for mig at erkende at det var NØDVENDIGT - nu var han ikke fritløbende på det tidspunkt, men aht. hjemmets tilstand var det meget nødvendigt!
Jeg kende ikke nogen "hestepsykologer" i vestjylland, men hvad med at kontakte Ariel?
han bor i sønderjylland, så det er da på den rigtige side af vandet, og det kan da være han kender nogen tættere på hvor du bor hvis det er for langt?
good luck til jeg begge to 
http://www.heste-nettet.dk/lodge/presentation.php?pid=19

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
11-07-2001 14:24 |
|
Hej Janni
Jeg er selv flyttet til Vardeegnen for et par år siden og kommer jævnligt rundt omkring byen.
Hvor står han henne? Nord/syd for byen???
Kunne være sjovt hvis man så ham på marken  ))
Der er jo bla Ute Lehmann i Nr Nebel der gør rigtig meget i horsemanship og træning fra jorden. hvor meget hun har haft med hingste at gøre ved jeg ikke.
Ps min hankat er intakt....jeg bryder mig heller ikke om kastrering.
Jo i teorien, men ikke når det er ens egne dyr.
Han strinter nu ikke og kommer når jeg kalder. Ved de første problemer ville han også blive kastreret.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette |
11-07-2001 20:48 |
|
Til Janni
Jeg ved ikke lige ´hvordan det står til i jylland med Horsemanship, og hvor man finder disse udøvere. Jeg selv bor på sjælland, så det vil nok koste dig en del at få en over. Ikke at det ikke er det værd.
Men prøv at spørg om der ikke er nogen der kommer derover fra, og som har kendskab til horsemanship.
Held og lykke.
Og lige meget hvad nogen siger, synes jeg ik du skal kastrere ham før du har prøvet muligheden. For en hingst kan blive en rigtig hyggehest, ligesom enhver anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship i JYLLAND |
Mette |
11-07-2001 20:50 |
|
Nu er jeg nysgerrig.
Jeg kender en del folk som udøver horsemanship på sjælland. Hvem er der egentlig i Jylland. (Jeg er ikke i tvivl om at der er nogen). Jeg er bare ikke så meget på den anden side af storebælt.
Skriv gerne flere, da jeg tror at Janni kan få gavn af dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Horsemanship i JYLLAND |
tine |
12-07-2001 15:41 |
|
Hvad med Gitte Naldal, hun bor i Rask Mølle ikke så langt fra Århus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|