Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

genoprtæning
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 14:55
Jeg har prøvet at søge på emnet, men synes ikke jeg har fundet noget jeg kan bruge, så nu prøver jeg at spørge alle jer kloge mennesker...

Jeg har part på en hest som har stået stille pga. et skadet gaffelbånd.
Han har haft boksro omkring 5 måneder hvor har dog har været skridtet/gået med 30 min hver dag, men ikke været på fold.
Derefter fik han lov at komme på fold alene (blev stadig skridtet 30 min.). Til at starte med i 30 min men i løbet at ca. 1 måned forlænget til 1-1½ time.
Derefter blev han lukket på døgnfold med de andre.

Efter han så har stået stille i ca 7 måneder skal vi igang med genoprtæningen.

Er der nogen der ved hvordan vi bedst gør det?
(Det skal siges at vi er gået igang med det, men jeg synes ejeren har lidt travlt, så derfor vil jeg gerne høre hvad I ville gøre hvis det var jeres hest.)

Jeg har jo altid lært at med sådan nogle skader tager det ca. lig så lang tid at genoptræne som hesten har stået stille. Er det helt forkert?

Og hvornår må vi begynde at skridte bomme osv. med ham? Og ride i bakker så han kan få lidt muskler igen? Jeg har jo altid lært at det skal være plant, fast underlag... Det er mest for at det ikke altid skal være det samme vi laver med ham...

Jeg håber I kan hjælpe mig.
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du kigger
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 15:18
i mit indlæg længere ned som heddet træniongsprogram, så har Charlotte (tror jeg nok hun hedder) lavet et link til netdyredoktor, hvor der er genoptræningsprogram..
0
0
Svar på denne tråd

Her er det
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 15:33
genoptræningsprogram som Sasser snakker om: Tryk her

Som Charlotter(Morgan) og flere andre jeg kender har brugt med god succes...

Jeg har også selv lige genoptrænet efter et lidt andet program:

6 ugers skridt... vi startede med ca 30 min og endte på 1½-2 timer

Derefter begyndte jeg at indlægge travintervaller i skridten, startede med 5 minutter og øgede så med fem minutter hver 4. - 5. dag, plus i starten lagde jeg en overgangs dag ind.

f.eks 5 dage med 5 minutter 1 dag med 8 minutter, 5 dage med 10 minutter etc.

Efter ca 8 uger var vi oppe på 45 minuters trav (turen var stadig af ca 1½-2 timers varrighed så megen skridt samtidig med)

Alt dette foregik på tur, ligeud på plant underlag (skovstier etc)

Herefter begyndte vi så småt at ride på banen og indlægge små galop intervaller på vores ture... alt efter hvad hesten virkede klar til... på banen til at starte med bare store volter og cirkelvolter/skråt igennem.

Efter en måned med langsomt øget galop og tilvænning til baneridning er vi næsten oppe i fuldt gear...

Bakketræning kan du sagtens ligge ind så snart hesten er ovre den første skrid genoptræning... selvfølgelig afhængig af hvordan bakkerne er :-)

Arbejde over bomme ville jeg nok gemme til hesten var klar til at blive redet på banen...

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-

Medlem af SAK & DÅHM

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør

SE! næste Århus Træf 9/9
0
0
Svar på denne tråd

Tommelfingerregel
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 15:50

Jeg bruger som tommelfingerregel at skridte hesten til den puster (den skal træde over sit eget spor) og lade den skridte en omgang eller to mere for så at få lov at puste lidt ud.
Dette gentager jeg så to gange i alt og stopper så træningen.
Har hesten kondition til det traver jeg efter samme model.
Galoppen på samme måde.
I trav og galop går jeg en gangart ned for at lade hesten puste.

Jeg har ikke de store bakker at træne på og bruger ikke bomme i min træning, men ville bruge begge dele når hesten har overstået travtræningen og jeg er startet på galopmomentet.

Hilsen
Britta

ps! Skulle min hest genoptrænes efter en skade ville jeg rådføre mig med dyrlægen.

8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner

0
0
Svar på denne tråd

mange tak!
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 21:10
Tusind tak for Jeres svar.

Det genoptræningsprogram I henviser til her har jeg også selv set på, men jeg synes det går lidt hurtigt frem når man tænker på at hesten har stået (længe?) stille pga. skade. Men jeg ved ikke om det bare er mig der er for forsigtig... 8-)

"Problemet" er også at ejeren ikke synes det var nødvendigt at øge tiden i skridt inden vi gik igang med at trave og at travintervallerne hurtigt blev øget (synes jeg -men igen, så er jeg måske for forsigtig?)

Stratego:
Jeg ville også meget gerne have haft en snak med dyrlægen om hvordan han skulle trænes, men ejeren mente ikke det var nødvendigt at få ham undersøgt igen inden vi gik igang. Og ejeren mente også at vi selv kunne finde ud af det så det var ikke nødvendigt at ringe til dr. Dyr... Engang imellem er det altså svært at være part-rytter! ;-)

Men endnu en gang tak for jeres svar. Og hvis der er flere forslag, gode råd -eller "trøst" til mig om at det bare er mig der er for forsigtig og hesten nok skal blive helt ok igen :-D -så må I meget gerne skrive!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider