Hej.
Hvis det var mig, og hesten ikke reagerede når jeg lagde schenklerne til den, så ville jeg give den et par hurtige "hak-hak" med hælen. Det er bedre end at sidde og kæmpe, og bare gøre hesten endnu mere døv over for schenklerne. Hvis man ikke vil høre, så må man jo føle!!
Desuden finder jeg det nyttigt at drive hesten frem i et ret frisk tempo når jeg starter med at varme op - det som min ridelære kaldte "At ride tempo ind i hesten" - hvis hesten ikke går frem, så kan man jo ikke lave nogle øvelser på den.
Prøv evt at tage pisken med bare i 10 min, og smid den igen, når hesten går fremad.
Men der er alt jo ikke sagt. Din hest kan have ondt et eller andet sted, eller den kan være i dårlig form, så den ikke kan opfylde de krav du stiller den.
Når hesten siger fra på en eller anden måde, skal man jo psse på at det ikke er fordi den har ondt pga. sadel, tænder, bentøj og andet.
Det koster ikke en bondegård at få undervisning, selvom prisen jo variere. En berider kan koste ret meget at få undervisning af, og hvis det ikke lige er det man har lyst/tid til, så kan man jo også vælge at få undervisning af en anden heste kyndig.
Held og lykke med det
KH