Nu faldt jeg lige over "Jeg har prøvet HMS..." Jeg mener jo ikke det er noget man prøver, med at det er noget man gør.
Når jeg får træning i HMS, og udøver det til daglig, er det jo hovedsalig MIG der trænes i det .. at bruge mit kropssprog rigtigt.
Det handler om gesidig tillid og respekt - og det får en 10-årig pige og hendes fjordhest ikke ved at få en anden til det "sure" arbejde. Nu ved jeg jo ikke hvor meget hun er inddraget i træningen, og hun kan selvfølgelig ikke stå med det hele selv. Men jeg mener at hun skal være med, og der skal nok en del mere arbejde fra jorden af, før han bliver letridelig
Jeg havde selv engang en fjordhest (han døde desværre af tarmslyng). Jeg købte ham som 3 års og havde derfor et lille års tid med masser af træning, gåture og hygge inden jeg kravlede på nakken af ham...
1. gang fik jeg en trækketur i gården. 2. gang en trækketur gennem vores lille by og 3. gang red vi tur sammen med andre hypper
Det betyder virkelig meget at man får det specielle forhold til dyret
Til sidst vil jeg sige at selvom jeg er vild med fjordheste, så mener jeg ikke de egner sig til små piger. De er for stærke og egenrådige og tager alt for let magten fra de unge.
Jeg håber dog du får en god pony ud af ham - held og lykke får du i hvert fald med herfra