Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning af fjordhest
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 09:10
Hejsa

Jeg har lovet nogle bekendte at ride deres fjordvallak til for dem, de har været oppe og sidde på ham, og det tog han pænt, så jeg regner ikke med at det bliver det store problem....men jeg er nu stødt på de første udfordringer, han stikker tungen over biddet konstant, hvad gør man ved det?????
Og så er han simpelthen bare så stærk, jeg kan næsten ikke trække med ham og i longen der gør han bare som han synes...jeg har prøvet lidt horsmanship i hallen, og han er total ligeglad med alt jeg fortager mig.....hjælp......tror I han bliver ved at være så stærk eller har han bare fundet ud af at han er stærk????? Det er en lille spinkel pige på 10 år der sakl have ham som ridehest bagefter, og jeg tænker jo bare om det er en god ide, hvis han er så stærk.....han er af den gamle type fjordhest, tung og med meget kraftig hals......

gode råd modtages med kyshånd....

mvh dibdab
Mit motto : "Alting med måde" :-P :-Dhttp://www.123hjemmeside.dk/doheema

Ringriderstativ sælges eller byttes med hø......

0
0
Svar på denne tråd

eeeeeeeeeeeeeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 16:13
prøv at bruge et næse bånd med to remme rund om mulen...
har også selv redet på en line fjordhest
glæder mig til Pepsi kommer
0
0
Svar på denne tråd

Stædig vallak...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 12:50
Det lyder bestemt ikke som en god idé at en ti-årig pige skal ride ham når han er tilredet. (eller det kommer selvfølgelig an på hvor godt hun rider!). Men jeg ville da anbefale dem at købe en lidt ældre og mere erfaren hest til pigen. Man lærer nemmere og meget meget hurtigere på en hest der faktisk kan tingene.

Det lyder også lidt som om hesten prøver dig meget af, nok lidt for meget. Det er ikke naturligt at en hest ikke kan trækkes og føres i longen. Du skal sætte dig i respekt og vise ham hvem der bestemmer. Så vær meget kontant når du har med hesten at gøre. Har du sagt nej, så betyder det nej, og har du sagt trav så betyder det trav. Det lyder nemlig som om hesten slipper lidt let, hvis den bare spiller tvær!!

I øvrigt er det en god idé at være to når man tilrider en hest.
0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 13:01
Hejsa

Tak for jeres svar, han går pt. med krydsnæsebånd, men formår alligevel at få tungen over biddet, han har også fundet ud af en både hvor han kan lave et bestemt sving med hovedet og så er hovedtøjet på vej af, men jeg prøver med en anden trense idag, selvom jeg synes nu nok at den der følger ham sidder ganske okay....hhhmmmm......jeg er nu også lidt betænkelig ved at det er en 10-årig pige der skal have ham bagefter, for jeg tror helt ærligt at det bliver nederlag på nederlag, hun skal godt nok have undervisning på rideskole, men hvis han vil fortsætte med at være så stærk, så tror jeg ikke det bliver nogen succes, og jeg vil give dig fuldstændig ret i at hun burde have en meget mere erfaren pony istedet for en 3 års som første hest.....

mvh dibdab
Mit motto : "Alting med måde" :-P :-Dhttp://www.123hjemmeside.dk/doheema

Ringriderstativ sælges eller byttes med hø......

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 10:49
Nu faldt jeg lige over "Jeg har prøvet HMS..." Jeg mener jo ikke det er noget man prøver, med at det er noget man gør.

Når jeg får træning i HMS, og udøver det til daglig, er det jo hovedsalig MIG der trænes i det .. at bruge mit kropssprog rigtigt.

Det handler om gesidig tillid og respekt - og det får en 10-årig pige og hendes fjordhest ikke ved at få en anden til det "sure" arbejde. Nu ved jeg jo ikke hvor meget hun er inddraget i træningen, og hun kan selvfølgelig ikke stå med det hele selv. Men jeg mener at hun skal være med, og der skal nok en del mere arbejde fra jorden af, før han bliver letridelig ;-)

Jeg havde selv engang en fjordhest (han døde desværre af tarmslyng). Jeg købte ham som 3 års og havde derfor et lille års tid med masser af træning, gåture og hygge inden jeg kravlede på nakken af ham...
1. gang fik jeg en trækketur i gården. 2. gang en trækketur gennem vores lille by og 3. gang red vi tur sammen med andre hypper ;-)

Det betyder virkelig meget at man får det specielle forhold til dyret :-)

Til sidst vil jeg sige at selvom jeg er vild med fjordheste, så mener jeg ikke de egner sig til små piger. De er for stærke og egenrådige og tager alt for let magten fra de unge.

Jeg håber dog du får en god pony ud af ham - held og lykke får du i hvert fald med herfra :-)

:-) Malu :-)

0
0
Svar på denne tråd

prøv dette
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 15:00
hej..

Jeg synes du måske skal bruge et mere skarp bid på ham!! Jeg har selv redet min fjordhest til og havde ikke redet lang tid jeg var også kun 10år gammel.. Jeg fik mine forælrde til at køre mig op til en forhandler i mosbæk.
Hun sagde jeg skulle putte et skarpere bid på hende og det gjorde jeg så og det gik super godt hun var utrolig stærk og ikke styrbar, men bidet hjalp og brugte det i 2-3måneder indtil hun vidste hvad hun skulle og at det var mig der bestemte!! Nu rider jeg med et helt anmindelig bid og hun går lb-la dressur!!:)
Så sys du skal prøve det:)

Hilsen katrine
0
0
Svar på denne tråd

ukatrine
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 19:23
ukatrine -Når du har en hest der er almindeligt uopdragen og er klar over sine kræfter, så er det ikke et hårdere bid du skal bruge, men en massiv potion tålmodighed og så genopdrage dyret.

Dibdab.
Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at pille unoderne ud af hesten inden jeg overhovedet ville overveje at sætte mig op, ellers er chancen for den blir uopdragen under rytter endnu størrere.
Måske han faktisk er for svær til dig, og han burde måske komme under kyndig vejledning af en (endnu mere?) erfaren rytter som kan takle ham og vise ham vejen og sætte sig i respekt.

Og så er det måske værd for dem at overveje, at sælge ham og finde en mere børneegnet pony end en unghest.

Men held og lykke under alle omstændigheder.
Ser frem til at høre det videre forløb :)
0
0
Svar på denne tråd

Du kan prøev med
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 14:51
Prøv med et hannonerask næsebånd og eventuelt et skebid ;)

Min arto - Kig Hér

- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider