Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Aaarrrgh! Ømme muskler igen.
Forfatter: 
Dato:  19-08-2005 23:27
Ja, jeg synes det er træls, at hvergang jeg har redet, så er jeg øm i musklerne og ryggen dagen efter og ligner til tider en gangbesværet mand på 90 år.
Jeg ser ikke andre ryttere der ømmer sig. Er I piger født med ridemuskler eller hva?
Nu har det gået indtil nu, hvor jeg bare har redet engang imellem. Men nu er der ved at komme run på. Det der letridning er h... svært og besværligt. Jeg frygter, jeg må gå rundt med konstante ømme muskler og ankomme til ridetimerne med gangstativ :-)

Er det mig, der er en kylling og bare må finde mig i det, eller hva?

~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen!

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2005 23:44
næh nej vi piger er ikke født med ridemuskler. Men rider du ikke regelmæssigt, holder du ikke dine muskler i den træning hvor de er vant til at blive brugt, som de blir når du rider
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

skal man
Forfatter: 
Dato:  19-08-2005 23:48
så ride hver dag?

~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen!

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

ømme muskler
Forfatter: 
Dato:  19-08-2005 23:49
hvis du bliver øm af at ride letridning hver gang, tyder det på at enten passer du og sadlen ikke sammen, eller også sidder du helt forkert.
hvis du kommer til at side i stolesæde fordi det laveste punkt i sadlen og stigremmenes tilhæftning ikke passer sammen (sådan er det på en del sadler )så er det møjbesværligt at rejse sig i letridning. Læg mærke til når du rejser dig fra f.eks. en stol, så trækker du fødderne ind under dig, tyngdepunktet. Du kan næsten ikke komme op hvis du ikke gør det, det er samme princip i letridning. Håber du finder ud af noget.
0
0
Svar på denne tråd

Ikke nødvendigvis
Forfatter: 
Dato:  19-08-2005 23:52
at ride hver dag. En gang til to gange i ugen kan gøre det...

Men ovenstående kan jo selvfølgelig osse have ret
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

tjah, men
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 00:05
går ud fra at sadlerne er ok. Da det er på rideskole, så er der jo mange som rider i dem, og de fleste´kan sikkert letridning uden problemer. Det er så heller ikke noget jeg kan gøre noget ved.

Hvem pokker har også fundet på det der letridning. Hvad skulle det være godt for. I western bruger man det ikke ret meget, hvis overhovedet.

Jeg kan ikke finde rytmen. En gang imellem sker der et kort øjeblik hvor jeg ikke føler jeg bumper afsted med nærmest fjerdrer. Jeg ved ikke om det er når jeg rammer rytmen eller hva?

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Både og til
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 00:20
brug i western...

Det findes... Osse hos os. Men der er det jo lidt mere op til en selv om man vil bruge det eller ej ikk ;-)
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

for det ikke
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 00:29
skal være løgn, så bliver jeg til tider også en lille bitte smule tyndhudet(hudløs) hvor underhyllerne sidder, øv! Håber jeg får hård hud der.
Jeg skal åbentbart lige for fornøjelsen.

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

hehe...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 00:45
det er du ikke den eneste jeg har hørt sige... Ja nu skal jeg ikke blive bizar eller noget, men jeg har altid fået at vide jeg må have hård hud på ballerne... I den retning der har jeg heldigvis aldrig haft problemer. Heller ikke da jeg var yngre og på ridelejr hvor vi red 7 timer om dagen... Men min ridelærer havde endda ondt i bagen...
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Hemmeligheden...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 01:20
...er "ingen sømme" hvis du har tendens til at være lidt tyndhudet. Man kan få specielt undertøj i rideudstyrsbutikkerne til formålet... Så der altså ikke er noget der gnaver de forkerte steder!

Og så ellers derudá, helst mindst en gang om ugen. Ellers bliver du ved med at blive øm hver gang du rider, desværre. Men det har nok noget at gøre med, at de muskler man bruger ved ridning, bruger man ikke i dagligdagen - heller ikke ved andre sportsaktiviteter. Første gang man er på en hest (og især et par dage senere) "opdager" man muskler, som man aldrig havde troet eksisterede..;-)

Held og lykke med ridningen!

VH
Helle
0
0
Svar på denne tråd

hos mig hver dag
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 02:19
Ja, for mig virker den der med 2-3 gange i ugen altså ikke. I opstarten kan jeg til nøds springe én dag over, men helst skal jeg ride hver dag. Musklerne skal lige som holdes i gang, inden de stivner, ellers så gør det ooooondt :-) Og så kan jeg næsten ikke skille benene ad, så jeg kan komme op på hesten næste gang.

Man kunne selvfølgelig også strække ud, men skal jeg vælge mellem ridning hver dag og udstrækning, så ved jeg godt, hvad jeg vælger :-)

mvh. tina
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 02:33
så er jeg måske bare heldig... Jeg behøver ikke mere end en til to gange i ugen... Det gjorde jeg i hvert fald ikke førhen...
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

heller ikke jeg..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 09:22
Jeg kan aldrig huske at det har været hårdt at starte op på ridningen.. Men jeg har som regel også holdt mig i form gennem gymnastikken, så tror ikke helt det passer, at det ikke hjælper med andre sportsaktiviter.. I gymnastikken strækker vi jo altid ud, især inderlårene og det er præcis den muskel man bruger rigtig mget når man rider (tror mig det har jeg ku mærke hver mandag når jeg havde været oppe at ride før træning).. -så jeg kan kun anbefale det med at strække ud hver gang man har redet, det tar kun 5-10 min..

Tilgengæld kender jeg godt til det med tyndhudethed.. Jeg blir bare ikke kun tyndhudet.. Jeg har lige holdt en pause på 3 uger (ferie) og da jeg kom tilbage satet jeg mig op og red 3 heste på en dag (var startet forsigtigt op med baer at ride en om dagen) men der fik jeg altså et helt slid sår.. (det gør oz ret ondt når man fortsætter med at ride hver dag efter igen)
Og jeg får knopper i huden hvor mine sædeben rammer sadlen, som oz gør rimeligt ondt, fordi jeg ike er vant til at ride med sadel (har redet uden det meste af året sidste år)
Så altså noget af smerten må man altså bide i sig.. No pain, no gain som man siger ;)

:-D Kh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

måske et dumt
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 10:57
spørgsmål, men hvordan er det lige man strækker musklerne ud på inderlårene samt lændemusklerne?

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Lændemusklerne
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 11:59
kan du strække ud ved at stå med helt strukne ben og læne dig forover og nærmest prøve at ramme gulvet med fingerspidserne uden at bøje af i nogen led.

Inderlårsmusklerne er ved at strække (et ben af gangen) når du sidder ned, tag ved tæerne og strække selve foden bagud op mod dig selv. Og det kan osse gøres i stående position, ved at strække benet ud til siden, og nærmest stille og roligt rejse resten af kroppen mere og mere op i normal stående position..

Jeg kan ikk rigtig forklare det ordentligt
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Er du opmærksom
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 13:30
på at ligesom heste´n varmes op skal du også, en veninde fortalte mig det, løb en runde i på ridebanen og ride bagefter,og når du har redet,skrækker du rygen ud!
Venlige sjæle er det hele værd! også hestesjæle...
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 19:28
de andre vil ryste på hovedet, hvis jeg render rundt på banen, så skal jeg da løbe rundt med hesten.

Jeg må have gang i flere timer og må se om ikke jeg kan undgå de store sømme.

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

dfkjgh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 13:49
med hensyn til at udspænde dine lændemuskler vil jeg anbefale en anden øvelse end at stå med strakte ben og bøje dig fremover da det mere udspænder hasemuskler og nervevæv. du skal stå med let spredte ben (lidt bredere end dit bækken), bøje dig skrådt fremover til den ene side, mens du lader begge dine hænder røre ydersiden af knæet til den side du bøjer til. så vil du mærke et stræk i modsatte side af lænden, samt et stræk i siden. hold strækket mens du tæller til 20 og skift side.
den er god :)
mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

Med hensyn til sømme
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 16:11
Jeg rider i jeans og har lidt snerrende sømme især ved knæene. Hvad gør I for at undgå sømmene?

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Køb større
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 16:21
jeans at ride i. Bare et nr større i livvidten
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 21:36
På hvad niv. rider du på..??
HVis du vil ride lidt oftere, hvorfor køber du så ikke bare nogen ridebukser??? Har selv prøvet at ride i jeans og fik nogen grimme sår..
Med hensyn tl ømme muskler... Slapper du af når du rider?? Man kan jo meget nemt blive øm i musklerne hvis man sidder og spænder..
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-08-2005 21:52
ikke jeg tager mig godt ud i ridebukser. Jeg skulle også gerne kunne vise mig offentligt. Iøvrigt passer målene heller ikke, som man kan finde på diverse bukser på nettet. Så jeg må holde mig til jeans.

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Læs på museum
Forfatter: 
Dato:  22-08-2005 08:53
Axell, dine problemer er slet ikke ukendte! Heller ikke følelsen af, at ridebukser ikke "er til mænd". Til det problem tror jeg altså, at der findes nogle smartere herremodeller til fx weestern. Prøv evt. at søge herinde, mener at have set nogen give gode råd.

Ømme muskler - tja udstrækning er vist bedste løsning, og det har du jo fået gode råd til.

Ømhudet/hudløshed osv. - prøv at læse den tråd på museum der hedder "frosne ærter". Ud over et par gode råd, så får du med sikkerhed et godt grin. Selv kan jeg kun ride i undertøj (og ridebukser selvfølgelig) uden sømme de forkerte steder. Jeg plejer at købe rideundertøj i Hööck's, mon ikke de har til mænd også?

Mht. letridning så tro mig, når først du har fundet rytmen så vil du vende tilbage til letridning, når nedsidning bliver for hårdt i ryggen! Og ja, når du rammer rytmen, så føles det som en fjeder.

Lotte

Bare min mening...
0
0
Svar på denne tråd

På med ridebukserne...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2005 12:06
Kære Grev Axell

Jeg tror faktisk ikke dit problem ligger i opvarmning, udstrækning m.v. Det lyder til at dit problem er at du simpelthen ikke har styr på letridningen endnu. Når man er ved at lære letridning og endnu ikke har fundet takten, vil man for hvert skridt hesten tager få et stød/vrid i ryggen. Derudover vil man altid sidde og spænde i ryggen, netop for at undgå disse stød/vrid. Og så længe man spænder er det svært at komme ind i den rigtige rytme.

Men bare roligt, sådan har alle vist haft det indtil de rigtig lærte det!! Du har simpelthen brug for træning, træning og atter træning. Derudover har du brug for en ridelærere, som koncentrerer sig meget om dig, og gider stå og råbe: OP, ned, op, ned, op, ned.... i den rigtige takt. Dette styrker din følelse af hestens rytme, og gør det nemmere for dig at finde takten.

Men du har ret, at når det føles som om du fjedrer i stedet for at bumpe, så har du fundet den rigtige takt. Til sidst kommer det helt naturligt for dig at ride i takten.

(Selvfølgelig vil det heller ikke skade at strække ud efter ridetimen, så dine muskler bliver løsnet op igen! Den bedste måde at strække ud indvendigt på benet er ved at stille dig med spredte ben, bøje det ene så langt ned du kan, så du rigtige kan mærke hvordan det hiver i musklerne på det andet ben. Din lænd strækker du ud ved at runde ryggen.)

Angående ridebukser, så der s.. da ingen der ser godt ud i dem!! Derimod er det bedst at ride i ridebukser, da de sidder tæt på benene overalt og derfor ikke kan lave "slidmærker". Det der sker ved dine knæ er at dine jeans er for løse, og derfor bevæger sig frem og tilbage på dit knæ. Når man rider længere tid kan dette give rigtig slemme gnavesår!!

Så jeg er ked af at sige det, men du vil få meget mere ud af din ridning i de hyle grimme forfærdelige ridebukser. Når man rider med jeans vil man næsten altid få ondt ved knæene, Det gør at man forsøger at løfte knæene lidt så det ikke gør ondt, og så er hele ens opstilling ødelagt. (Og når den er det, er det næsten umuligt at ride letridning...!!!)

God fornøjelse!
0
0
Svar på denne tråd

Opbygning af muskler
Forfatter: 
Dato:  22-08-2005 18:46
Kære Grev Axel!

Jeg tror mange "voksne" mennesker kender til problemet med ømme muskler.
Selv kunne jeg dårligt nok rette mig ud efter min første riderime efter 10 års pause (mens min datter på 8 bare løber ud og drøner videre bagefter ridetimen).
Specielt var det mine inderlårs muskler (holdemusklerne) der var ømme, det problem løste jeg ved en simpel muskelopbyggende øvelse; en stor halvblød plastic-bold mellem lårene og så kleeeeeeemme til man absolut ikke kan længere og så slappe af i 10 sek. og så forfra. 10 minutter dagligt.

Desuden vil jeg anbefale 2 ridetimer om ugen af den simple grund, at vores hjerne bedst kan huske nylærte opgaver indenfor 3-4 døgn.

- og så kommer du altså ikke udenom ridebukser - eller andre bukser uden søm. Har selv redet fjordhest uden sadel i jeans hele sommerferien og GUUUD hvor jeg savnede mine ridebukser, man sidder altså også bedre fast med skin på måsen! ;-)

God ridelyst!
0
0
Svar på denne tråd

tak for de gode råd
Forfatter: 
Dato:  22-08-2005 23:51
Jeg prøver nu at strække lidt ud.

Det kunne da godt være, at det var en god ide ellers at træne indermusklerne.

Men det er nok rigtigt at der bare skal trænes noget mere. Håber det lykkedes en dag. Men det er sgu ikke nemt at hæve og sænke sig med hovedsageligt undrebenene samt at holde styr på alt muligt andet samtidig med såsom at styre hesten, holde benene lige, rette sig op, slappe af i arme og skuldre, drive med i sadlen og holde hænderne stille, og føderne falder ud af sigbøjlerne, argh osv.
Idag præsterede jeg også på et tidspunkt at få lidt ondt i n...... Det må være dejligt at være pige.
Dråben var dog, at tømmen rev hul på noget af huden på min lillefinger. Hvad er det dog for noget, jeg har rodet mig ud i!?

Måske skyldes noget af muskelspændingerne, at jeg sidder og er en smule nærvøs over at falde af. Det kan jo gøre ondt. Jeg rider uden hjelm og vest og har tænkt mig først at iføre mig det, når det bliver vildere. Men idag følte jeg da, jeg var tæt på i galoppen. Hvor er det iøvrigt en vildt mærkelig fornemmelse at ride galop. Det er noooooget anderledes en den hårde trav.

"Line Nilsson: Angående ridebukser, så der s.. da ingen der ser godt ud i dem!!"
Det er der vist mange mænd, der ikke er enige i, når det drejer sig om piger :-)

Jeg synes også ridebukser til herre ofte er temmelig dyre. Jeg ved ikke om det her er noget, jeg vil blive ved med i årevis, derfor ville det være godt, hvis man kunne købe billige, ligesom I piger let kan.
Jeg håber jeg klare mig med det jeg har.

Iøvrigt virker det lidt skørt at man skal iføre sig alt det specialtøj bare for at ride. Virker egentlig lidt unaturligt?

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Kan du så få hjelm på
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 08:34
Axell altså, kan du SÅ få hjelm på! Det er sgu da nu, at sandsynligheden for at du falder af hesten er størst. I øvrigt er rigtigt mange dygtige ryttere smidt af på en stille skridttur, så der er ingen undskyldning. Er du uheldig får du kun en chance for at falde af uden hjelm. (Undrer mig over hvilken underviser du har, som ikke KRÆVER at du bærer hjelm)

Ville du også lade en ung knægt kører uden hjelm på knallert, når han skulle lære at køre? Og først give ham hjelm på, når han var blevet god til at holde balancen.

Nej, det er ikke unaturligt at man skal købe specialtøj for at ride. Man skal jo også have badetøj for at gå i svømmehallen, eller løbesko for at jogge osv. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at du ikke vil bruge for mange penge, før du ved om det med ridning er noget for dig. Hvad med at købe brugt? Se evt. herinde på markedspladsen.

Mht. til hudløshed på fingrerne så kan det klares af et par ridehandsker som kan fåes helt ned til 14-20 kr. for et par.

Fat mod - du skal nok blive ligeså bidt af en gal hest som så mange andre.

Lotte

Bare min mening...
0
0
Svar på denne tråd

spørgsmål til axel
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 09:26
heysa'
sjovt med denne her diskussion for så sent som i går aftes underviste jeg en fyr, der ikke har redet ret meget før, og han skulle prøve at ride i sadel og træne letridning for første gang - han gav op efter 5/10 minutter! øjensynligt fordi det gjorde ondt i nosserne !? er det noget du kender til? han red osse i jeans faktisk ..
men problemet er vel at det bare er svært at finde rytmen og når så man får klemt/stødt nosserne samtidigt kan jeg da kun forestille mig at det gør det værre ..
har du/I nogle gode råd til hvordan man kan passe på de kære kugler ;) ?
han skulle jo nødigt opgive allerede nu, jeg skal nemli ha ham med ud og ride i norge til næste år ..

mvh. bente

nu uddannet CAND. ARCH.

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)
0
0
Svar på denne tråd

bente [berlioz]
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 13:16
Det må jo kunne gøres smertefrit siden så mange mænd bliver topryttere og de mange cowboys er jo også mænd. Måske kender de et trick eller også har de ikke nogen :-)
Jeg synes problemet er værst i galop.
Iøvrigt er de da mere udsat i ridebukser end i jeans.
Sagde han, at han fik ondt i dem eller var det bare benmusklerne. Første gang jeg prøvede letridning, havde jeg ondt i benene bagefter og dagen efter, kunne jeg ikke gå særligt godt.

Lotte_Rafinell:
Jeg tror læren mener, at det er op til een selv om man vil beskytte sig, som voksen. De steder hvor jeg har fået prøvetimer har der kun været et sted, hvor læren har været hård og krævet for at kunne ride, ellers har det de andre steder været lidt op til een selv.
Det pudsige er, at der hvor jeg rider western, bliver der gjort opmærksom på det hver gang uden det dog er tvang. Så gør jeg det også. Men det hører jo ellers ikke hjemme i western.
Nå, jeg må se om jeg kan finde nogen handsker.

Måske skulle jeg også finde mig en knæ-, albue, skinnebens-, skridt og halebensbeskyttere. Måske også et par beskyttelsesbriller for al den støv. :-) Eller sådan en dragt, som bruges i amerikansk fodbold :-)

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

axel ...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2005 09:02
han sagde specifikt at det var dem han havde ondt i! ja nogle triks må der jo være siden der er så mange dygtige 'drenge-ryttere', det har du ret i ..
men hvad mon?

mvh. bente

nu uddannet CAND. ARCH.

- rid med hovedet
rid akademisk -
0
0
Svar på denne tråd

Mænd i sadlen...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 20:07
Når mænd får ondt i de ædlere dele er det oftest fordi de har for meget overbalance. Det vil sige at de faktisk ikke sidder på sæde-knoglerne, men oven på n.....! Da jeg lærte min kæreste at ride var dette i hvert fald problemet.

Grunden til det er, at når man spænder for meget i kroppen, så tager man tøjlerne ind mod maven, og da tøjlerne ikke må hive hesten i munden læner man sig frem!!

Min kæreste lærte at læne sig mere tilbage og slappe af, og så gik al smerten væk. Han rider dog nu kun Western, hvor han siger at sadlen er bedre egnet til mænd, end dressur-sadlen er!
0
0
Svar på denne tråd

research
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 21:31
bente [berlioz]
Jeg har lige været på nettet på andre fora og fået flere råd om, at et par boxershorts med et passende skidtplads i, skulle hjælpe på problemet. Cykeltights kan sikkert også bruges. Jeg fandt også noget på nettet specielt lavet til mænd med det problem, men det er lidt dyre. 35 dollars. De bliver kaldt homeys.
Der var også andre forslag, såsom passende saddel, korrekt sidning og ridebukser med fuldskin, for at side fast indtil man lære det selv, for at kunne konsentrerer sig om at slappe af.

Line Nilsson:
Det har nok også noget at gøre med hvordan man sidder. Jeg for at vide, at jeg sidder en anelse foroverbøjet.
Rider din kæreste også galop uden at få ondt?

Var iøvrigt inde i en hyggelig lille rideudstyrsforretning i dag og fik lidt snak og et par halvdyre hansker. Håber de kan bruges.

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Mit svar...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 08:31
>>>Jeg ser ikke andre ryttere der ømmer sig.Er I piger født med ridemuskler eller hva? <<<

Jeg rider hverdag . normalt har jeg ikke problemer med ømhed medmindre jeg har holdt over 4 dages ridepause.

men jeg kan alligevel godt blive øm engang imellem :-)

(som regel efter en enetime hos Lars fordi det er så ufatteligt hårdt 8-) :-D )

Så nej du er ikke alene.

Måske er det bare mænd der ømmer sig højlydt? ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Line Nilsson og axel
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 08:47
Line Nilsson: jeg synes det lyder som en god forklaring! jeg vil være opmærksom på det næste gang jeg får ham overtalt til at komme i sadlen igen. men det må osse tildels være selve sadlens skyld, for når han rider med min voltegeringsgjord er der ingenting ..

axel: tak for research -den med cykelbukserne har jeg osse lige hørt .. det er godt at snakke lidt om 'problemerne' her ! hva skulle vi dog gøre uden hestenettet hihi

ha en god dag

mvh. bente

nu uddannet CAND. ARCH.

- rid med hovedet
rid akademisk -
0
0
Svar på denne tråd

Axell ..
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 12:20

For det første - og jeg ved godt at det er svært .. så skal du tænke som om du havde en sten i bagen så du lander tungest på den del af din krop :-)

Det gør man ved at rette ryggen og sænke skuldrene og skyde brystkassen en anelse frem .

- øv dig bare allerede i skridt! Det vil også være mere afslappende for hesten når du indtager den positur :-)

Dine underben skal være i en lige linie fra din nu rette overkrop . .. så har du et perfekt sæde, en perfekt balance og meget nemmere ved at udføre øvelser som f.eks letridning :-)

Mht letridning så er der et lille snydetrick som jeg undrer mig over ingen har fortalt dig :-D

Når du rider ned ad langsiden i letridning så for at finde rette takt så prøv at tage bare 10 skridt hvor du giver dig selv lov til at kigge ned på hestens UDVENDIGE forben - det der vender VÆK fra midten :-)

- når det går fremad skal du rejse dig op og når det går tilbage skal du sætte dig ned :-)

Så har du rette takt!

Og når først du har fornemmet det så er alting meget nemmere..

Og få så den hjelm på!!

Voksne nybegyndere lander IKKE på siden eller på bagen som børnene gør og de lander heller ikke smertefrit!!

- og som nybegynder er chancen for at miste balancen i et sving altså lige 1000 doblet!!

Så den der attitude "jeg er westernrytter og vi bruger ikke hjelm" den kan du ikke bruge til andet end til at forhøje din invaliditetsforsikring med !

June

Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om

Medlem af:

itchy bitchy witch klubben - VI DANSER GODT!!
0
0
Svar på denne tråd

den der med
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 13:59
at kigge på hestens ene skulder har jeg fået at vide helt fra starten, men jeg kan bare ikke falde ind i takten. Jeg synes det er besværligt at side i samme stilling i letridning som i skridt. Samtidig skal jeg også drive med sædet. Det bliver jo endnu værre i galop.
Iøvrigt er det også forvirrende når der er flere om at fortælle hvordan man skal ride letridning. Hvilken måde skal jeg følge.

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

øve i skridt
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 15:43
Har du prøvet at øve selve letridnings-bevægelsen i skridt før du prøver i trav? Så du får fornemmelsen af det at komme lidt op af sadlen og ned igen... Og så må du altså få din ridelærer til at hjælpe med at holde hesten igang mens du øver letridning - evt. kun en halv omgang eller noget. Man kan altså ikke det hele på en gang ;-)

Fortsat held og lykke!

-Mia
0
0
Svar på denne tråd

Mig også stiv
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 12:58
Hej,

jeg strækker ud i musklerne HVER gang jeg har redet.

Det ser sikkert åndssvagt ud, folk kommenterer det, og jeg står i vejen i sadelrummet, når jeg gør det. Men ved du hvad, jeg er aldrig mere øm efter ridning!

(Rider hver dag og andre i stalden har også indrømmet, de trænger til at strække ud, det er bare du ved.. fra tanke til handling, hehe)

Lone
Massage tilbydes

Elverriget ... Fordi du ikke kan lade være.. *S*
0
0
Svar på denne tråd

June..
Forfatter: 
Dato:  30-08-2005 21:20
med hensyn til hjelm, så den ene sted bliver jeg bedt om det og det andet sted er der en sød pige, som har taget en gammel hjelm med til mig. Den er godt nok 20 år gammel men lidt beskytter den da.

Der har været menge gode forslag og tak for dem. Jeg tror det er slut med alt for mange ømme muskler.
Jeg har lige lånt bøgen I form til hest. Så efter at have læst den skulle jeg være godt rustet.

~ Grev Axell ~

--> Prøv axellius.dk <--
0
0
Svar på denne tråd

Nej nej nej
Forfatter: 
Dato:  31-08-2005 16:45
Nej, Vi piger er ikke født med ridemuskler!! Men jeg tror når du er færdig med din ridning at du skal huske at strække ud! Det er meget vigtigt at strække musklerne ud i ved inderlåret, scenklerne, skulderne og ryggen. Jeg kender en god en! du skal stille dig op af en mur med maven ind mod muren.. Så skal du stille din fod op mod muren mens du har hælen i jorden!! Så skal du trække dig ind mod muren så lægmusklen bliver strukket ud!! håber det hjælper1!!

Håb lige som Kærlighed. Er væk nu og da men forsvinder aldrig rigtgigt

Astrid
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider