Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Doven" menneskeglad plag..??
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 20:31
Så er jeg på banen igen, med endnu et spørgsmål...

Min plag på nu 2 år og 4 måneder er utroligt glad for mennesker, og det er dejligt, meenn det er næsten for meget...

Jeg havde ham inde i hallen igår, først trænede vi en smule lydighed, men det er næsten ikke nødvendigt, da han går lige i hælene af mig, bakker ved let pres på bringen (uden tov på) osv. Efter 5 min. ville jeg have ham til at løbe et par gange over en bom som lå på jorden, da jeg tænkte at det kunne være sjovt for ham og prøve, men tror I han gad.. Han blev ved min side, og da jeg tog longepisken og slog et smeld med den, syntes han da bare at han skulle smage på den... Endelig kom han ud på hovslaget, og jeg forsøgte forgæves at få ham i trav, men han er ligeglad med smæld fra pisken, han gik pænt efter mig over bommen et par gange, og så stoppede jeg...

Han stopper også op hvis vi kommer forbi andre folk-tænk nu hvis de ville klappe ham :-) (han får meget sjældent godbider, så det er ikke grunden).

En sidste ting er, at han er dårlig til at løfte fødderne, stødte også hovene mod bommen et par gange-er der en sammenhæng???

Er han doven??? Stædig??? eller er der nogle der har oplevet ligende??? Jeg synes det er kært, men også lidt underligt, eller???? Er der noget jeg kan gøre, hvad?

Håber på lidt råd/erfaringer!

Mvh

Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth......
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 20:36
....du har bare fået dig en hund istedet :-D

Jeg synes at det er nuttet, og godt....på én eller anden måde....for han har åbenbart accepteret dig helt og totalt som fører.
Jeg kan også godt se det problematiske i det, aner dog ikke hvad du skal gøre ?:-), men selv en førerhest kan være irettesættende og "snerre" af en yngre hest når den ikke vil adlyde.

Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre

0
0
Svar på denne tråd

Hund...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 20:59
...ja-han er faktisk som en hund, men det er jo ikke helt meningen... Det er jo på sin vis fantastisk at han er sådan, men også en smule frustrende!!

Nogle gode råd??? Han er ikke påtrængende-stopper altid pænt 30cm fra mig!!

Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Har han nogen legekammerater ?
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 10:58
Jeg har en magen til - så sød, så sød. Han er hingst, 26 mdr og var meget syg i vinters hvor jeg boede i hans boks i 4 døgn. Bagefter kunne jeg gå tur ved hovedvejen uden snor i ham (ikke at jeg gjorde det.....).Man kan kravle om benene på ham, flytte fold med en snor om halsen, han giider da godt liige løsspringe lidt -meeen han hidser sig bestemt ikke op.
Gå tur alene, stå i stalden alene.I ridehuset efter løsspring standser han på et ord fra mig - fra galop.
Overfor andre heste er han ligesådan: ROLIG, VENLIG men tag ikke fejl- han bestemmer, også over de ældre vallakker.
Der er lige blevet sat en lidt dominerende vallak ind til de unge knægte og minsandten om ikke de tre unge (to hingste og en vallak), SAMARBEJDER om at opdrage på ham. Når han prøver at tryne nogen, stiller de alle tre som en mur, så han ikke kan flytte på dem.

TJAE- jeg tror bare han har et temperament af de sjældne og er glad for det.Men jeg er glad for hans legekammerater, så han har masser af "drenge- tid" med dem.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Lyder...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 18:03
Lyder MEGET som min plag!!
Min fatter ikke hvorfor han skulle have respekt for pisken... den har jo aldrig gjort noget! Og han følger mig også rundt som en anden hund.
Du skal nok på lidt hårdt arbejde... prøv at løbe med ham (for så vil han vel gerne?) og på samme tid give det signal med pisk / stemme som du vil bruge.
Med hensyn til de "tunge fødder", så kan der jo ske at være lidt gang i vokseværket i den alder.... det tager meget energi...
Husk at de er lærenemme i den alder, men det er også hårdt sådan at være i skole, så lidt ad gangen ;-)
Og som tidligere skrevet, så husk at det er ok for en føre"hest", nogle gange at være hård (men retfærdig), så det ikke ender med at han finder ud af, at han kan charme sig ud af en hver form for arb. ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 21:28
...for jeres svar.

Han har legekammerater på hans egen alder, så det er nok ikke der skoen trykker! Han er meget underdanig på folden, og er ikke den som vil bestemme-han vil bare gerne være venner med dem!

Jeg må se tiden lidt an, og så starter vi undervisning i træning fra jorden til vinter-lidt af gangen selvfølgelig-så må vi se om der ikke sker fremskridt! Jeg vil prøve og løbe med ham, og lære ham lidt stemmekomando, og så må jeg vente lidt med at "få ham fra mig"....

Hvad angår hans manglende løft af fødderne, er det måske nok en blanding af vækst og uopmærksomhed-der er jo mange ting og kigge på.... ak ja-tålmodighed er en dyd :-)

Igen tak for respons-flere er selvfølgelig velkommen!!

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Måske lidt mere
Forfatter: 
Dato:  20-08-2005 23:00
Hejsa.

Præcis samme problem har jeg haft med Rikke - hun er ca. på alder med din.

Hun gad da ikke løbe? Hvorfor skulle hun det?

Det var jo også svært at være lidt hård, når min "hestebaby" stod der, og så så kær ud, og helt uforstående. Men jeg måtte bare være lidt hårdere ved hende, og virkelig gå på, for at få hende til at løbe.
Det er svært at forstå for dem i starten, men Rikke og jeg blev ikke uvenner af den grund, faktisk fik hun kun et lidt "sundere" forhold til mennesker...

- Heidi
Slutningen er begyndelsen
0
0
Svar på denne tråd

du beskriver lige nøjagtig
Forfatter: 
Dato:  24-08-2005 10:54
min plag på 1,5 år - problemet er bare at hun skal fremvises til kåringen her d. 10./11. september ?:-)

men jeg fik hende da endelig til at løbe ved siden af mig, for første gang igår, en hel omgang (y)

Hun vil også helst lunte lige bag ved mig, og glor helt åndsvag på mig, når vi (min mand og jeg) prøver at jage med hende (en pisk med plastik påmonteret).

Puha hårdt arbejde ;-D

Hilsen Hanne
;-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 10:34
Måske det ville hjælpe hvis du lærer at drive ham frem bagfra? Så han ikke hele tiden bare tuller rundt bagved dig ;-) Det er i hvert fald noget jeg selv, og andre, har megen glæde af. Fra min træner hørte jeg om en der drev sine heste fra græs til jordfolden - det kan jeg dog ikke selv gøre endnu, de skal lokkes ;-) Men HMS er jo en masse "små" ting der gør hverdagen så meget nemmere :-)

:-) Malu :-)

0
0
Svar på denne tråd

Haha sådan er min hest
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 13:03
også. Men lær at leve med det, sådan er der bare nogen, der er.

Jeg prøvede hms, men min hyp er for sød. Hun følger efter mig som en hund og gider heller ikke noget, andet end at kæles med. Jeg synes, det er dejligt, men det kan også være SÅ TRÆLS (!) at hun er så social. Både overfor mig, når hun kommer til en ny stald er det MOAARRR.

Hun elsker andre heste, hun kan koge helt over af spænding, hvis hun ser en anden hest. (står i stald med 55 andre, men stadig...!! Hehe)

Ser hun en hund, en fugl e.l., kan hun ikke nøjes med at SE på dem. Hun skal HELT hen, til de flygter af frygt for det store dyr, og af og til vil hun lege med dem, jaja hun har jagtet fugle på folden!

En meget speciel hest jeg har, men sund, glad og dejlig - men som alle sunde væsener (som bl.a. også min kæreste og min niece) kan de virkelig også være irriterende *S* Men ens eventuelle tanker om kæft, trit og retning nytter ikke der.

Lone
Massage tilbydes

Elverriget ... Fordi du ikke kan lade være.. *S*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider