Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp søges! (gallop med en unghest!)
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 22:10
Godaften alle sammen :)
Har en super dejlig 5 års Irish cob hoppe, som er under tilridning. Hun går rigtigt fint samlet i skridt og trav, men vi har rigtige mange problemer med gallopen! Hun løber når jeg laver gallop-anspringet på banen :( Og hun ved godt hvad et gallop-anspring betyder, for hun sætter i gallop lige så snart jeg laver et gallop-anspring ude i naturen.. Så er der ingen problemer overhovedet.. Men på banen ingorere hun mig totalt :( Også selv om hun får et par små rap i r*ven :( Hun har stadig også lidt dårlig balance, men hun har galloperet mange gange på banen før.. Det er nærmest såadan at hun kun gider at gallopere når det passer hende :( Og det kan det jo ikke blive ved med! Hvad kan jeg gøre?? Har virklig brug for hjælp.. Får også undervisning hvor vi øver gallopen..
Håber der er nogle der svarer :)

:) Knus fra Cecilie & vrinsk fra Darling ;D

;) 2 steder I kan finde mig- hos Darling og på hestenettet :)
*Der hører jeg til*
0
0
Svar på denne tråd

Lidt træning af
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 22:20
balance... Måske det er det hesten mangler for at føle sig sikker nok til at udføre en samlet galop... Det kan gøres på volter, som man laver mindre og mindre bedre det går bl.a.

Ellers er der nok ikke så meget andet at gøre end at tag lidt fat i den, og fortælle den at det skal foregå i det rigtige tempo. Jeg kan ikke forestille mig at et par rap i Røven får den til at sætte tempoet ned
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Lige en lille mere
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 22:23
Jeg lærte at det ikke er så vigtigt hvodan det ser ud i starten, men nærmere om hesten lærer det rigtigt og godt. Med det mener jeg, at hvis det kræver at den skal gelopere i en rimelig fart, til den har lært at galopere rigtigt, og man så stille og roligt kan pille farten af den. Ja, så er det jo det man må gøre
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Stute..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 22:31
Har prøvet det med at gøre volterne mindre og mindre i trav, og det er hun også flink til. Men som sagt, hun gider nærmest kun at gallopere når det passer hende.. Også selvom hun får lov at løbe det tempo hun vil, og hvor dumt det end ser ud :(

*Der hører jeg til*
0
0
Svar på denne tråd

forklaring
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 22:59
Jeg mente har du prøvet at gøre volterne mindre i galop, og fra jorden i line i stedet for mens du sidder på hende. Måske lidt horsemanship, kunne være på sin plads hvis det udelukkende er fordi det kun er når det ikke passer hende...
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Stute..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 23:13
Nej, for hun gider ikke og longeres.. Det vil sige at selv om jeg slår med pisken i jorden for at få hende frem, så det giver et ordenlig knald, så er hun rablende ligeglad og bliver bare ved med at skridte :( Men ellers tak for hjælpen :) Bare det kune havde hjulpet...

*Der hører jeg til*
0
0
Svar på denne tråd

Øh....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 23:46
Ja så må jeg jo desdværre sige at det tyder på at den lille hest har mangel på opdragelse og respekt... Og det får den kun ved at du gør noget ved det. Eks. ved brug af horsemanship, og 100% korrekte irrettesætelser, som kommer promte når den gør noget du ikke vil have. Der er absolut intet der hedder jamen min hest GIDER ikke. Næh nej... Hesten gider nemlig ikke fordi den har fundet en måde at få sin vilje på, og undgå det den ikke gider
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Nånå....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 23:54

...du skriver: .." for hun gider ikke og longeres".

Det er måske fordi, at hun simpelthen ikke har forstået, hvad det drejer sig om, og fordi du måske ikke har gjort hende nok opmærksom på, hvad det er, DU vil have hende til at gøre.
Heste er jo ikke født med en automatisk viden om, hvad longering er. Det (og alt muligt andet ridemæssigt) er jo noget, som vi mennesker skal være tålmodige nok til at lære dem.

For mig at se, vil det være en god idé, at du træner mere longering med hende,...og det er så også en træning for dig, sådan at du skal lære at gøre DIG forståelig for hende...ellers aner hun jo ikke, hvad det er hun skal.

Og så kan du formentligt efterhånden også få hende til at forstå, når du vil have hende i galop i longen.

Først derefter vil jeg tro, at det bliver nemmere for dig at ride hende frem i galoppen.

Men det vigtigste er: hesten er IKKE født med en paratviden om, hvad lyde eller schenkelsignaler o.l. betyder.
Vi mennesker er nødt til at have en utrolig stor tålmodighed, for at hestene kan have mulighed for at lære det, vi vil have dem til.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

Ja det kan
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 00:59
det jo osse være...
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 09:14
Det er svært for en unghest at galoppere på en bane.Nu skriver du ikke hvor stor en bane i har men det er vigtigt at du laver anspringet i et hjørne og så lader hende galloppere for rimelig lange tøjler med let støtte rundt på en stor 30 meter volte.At hun springer fint an i naturen er tegn på at hun ikke har balancen iorden endnu til at gøre det samme på banen og det er helt normalt,du skal bare hjælpe hende lidt mere.Lav anspringet i hjørnet på vej ud på langsiden og forbered anspringet godt med en lille halv parade og så skal anspringet komme med det samme du giver hjælpen,råb evt "GALOP" og giv hende et rap med pisken hvis hun ikke reagerer med det samme.Når hun så galopperer så skal du sørge for ikke at genere hende på nogen måde og lade hende gå det tempo der fungerer bedst for hende.Hvis du begynder at lave anholdninger og samle for meget før hun er klar tager du lysten fra hende og det vil bliver sværere for jeg i sidste ende.
Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Tralalalala....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 10:10
Linda: Darling kan godt ride i longe, og har gjordt det nogle gange før.. Men nu er hun ligeglad når jeg knalder pisken i jorden.. Selvfølgelig har hun stadig lidt svært ved det, men hun har altså gjordt det nogle gange uden problemer i både skridt, trav og gallop. Men nu ingorere hun mig totalt :(
Men ellers tak for hjælpen til alle, prøver nok det med horsemanchipen :)

*Der hører jeg til*
0
0
Svar på denne tråd

hvis hun
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 10:18
galopere fint i naturen og du kan øge og sagtne farten, så er det næsten helt sikkert at det er balance problemer hun har på banen og i såfald er det volter og slangegange osv i trav der skal til.

det er en god ide at få hende til at gå i longen så hun kan lære stemme kommandoer, det er en god ting at tage med op i sadlen, således at du kan sige galop samtidig med at du giver hende signal.

pas på med at samle hende i skridten, det er meget bedre at få hende skridtet godt igennem.

0
0
Svar på denne tråd

Min vallak
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 10:30
"gad heller ikke" longeres - eller dvs. han gad ikke lave noget i longen. Skulle jeg have ham til at galoppere, skulle jeg løbe efter ham og larme med pisken i vildskab, før han gjorde det. Nu har han været i træning (uden mig) i nogle måneder, og nu behøver jeg faktisk ikke pisken.
Han lystrer nu mit mindste vink og ved tydeligvis hvad det betyder med det samme jeg bukker mig for at samle pisken op - så sætter han straks tempoet op.

Jeg er ret sikker på, at han, der hvor han har været i træning, er blevet longeret for så kort line, at han har fået en i r...., når han ikke har gjort, som han blev bedt om.
Nu er det 2½ år siden han blev tilredet, så for hans vedkommende er det udelukkende, fordi han er uopdragen. Desuden kan han godt tåle at få en bagi, uden at han bliver bange.
Det er ikke sikkert, at din hest kan, men det kunne evt. være en løsning for din hyp, hvis ellers det andet glipper.
0
0
Svar på denne tråd

Tralalalala..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 10:52
Gsmis: Hun er fuldkommen ligeglad med pisken, og jeg skal også løbe rundt efter hende og slå med pisken i vildskab før hun bare vipper øret :( Føler mig simpelthen så hjælpeløs :( Har virklig prøvet mange ting, men nææ nej.. Hun er fuldkommen ligeglad :(
Men ellers, mange tak for hjælpen :)

*Der hører jeg til*
0
0
Svar på denne tråd

Igen...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 17:03
Hvis hesten IKKE GIDER, kan det være fordi den i bund og grund skider dig at stykke fordi der er mangel på respekt, eller fordi den forstår det du beder den om. Du skriver også i toppen at hesten kun er under tilridning... Måske det er en blanding af begge dele...
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 14:04
Hempfling beskriver at under longering placeres pisken i skridt ved hov, i trav i knæhøjde og i galop ved krydset, det er også vigtig at du står lige ud for krydstet, for komme du for langt foran hesten vil det bremse den, modsat er du bagved den driver du mere.

Det nytter ikke bare at slå pisken i jorden for at få hesten til at løbe. Sæt dig noget mere ind i longeringen :-) Held & Lykke

>o< Velkommen Angel >o<

0
0
Svar på denne tråd

En hest
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 14:14
er nødt til at lære og bære sig selv, for at kunne galoperer med rytter
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider