|
|
| min hest truer mig på marken |
| Forfatter:  |
Moni <3 Cassi |
| Dato:  |
11-08-2005 14:40 |
|
Jeg fik min "nye" hest for ca 4 uger siden. Vi lukkede hende med det samme ud til de andre 2 heste, men da jeg dagen efter ville ud på marken til hende for at give hende noget brød, truede hun mig. Dvs hun løb hen mod mig, med ørerne tilbage og vendte om lige inden hun nåede hen til mig. Det gjorde hun et par gange, og også ved min mor. Det er meget ubehageligt, så vi havde heldigvis en ekstra mark, så nu går hun selv på den anden mark. Hun har ikke truet mig siden, men kan det virkelig passe, at hun ikke kan gå sammen med andre heste??
Nu er det sådan, at jeg den 1. september skal have hende opstaldet på en gård, hvor hun helst skulle stå sammen med andre heste. Men det kan hun da ikke hvis hun truer alle der kommer ind på marken ( for at hente deres heste).
Hun har ikke været godt passet da jeg fik hende, for hun var meget mager og hendes hove havde ikke set smed i mindst 8 mdr.
Andre der har prøvet det samme og evt ved om man kan gøre noget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan give |
Illum |
11-08-2005 14:50 |
|
Hesten tid til at finde ud af at I ikke er som de andre ejer ..
Og det gives ingen tidsgræns for hvornår det sker .
Hun har mistillid så det batter , og I må bare give hende tid og ro .
Omgå hende med ro og regelmæssighed og ikke presse hende .
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opmærksomhed |
Moseager |
11-08-2005 15:08 |
|
Min hoppe er lidt samme type, har også tidligere være lidt skidt behandlet. Selv efter 1½ år er hun "jaloux" hvis jeg tager en af de andre heste, lægger ørene tilbage og skubber sig imellem. For os hjælper det med opmærksomhed og atter opmærksomhed, dvs. positiv særbehandling - og ikke mindst meget hensyntagen til hende i ridningen, så hun hele tiden får success-oplevelser, som giver selvtillid og status i flokken. Jeg giver dog aldrig godbider på marken, det er ofte opskriften på ballade. Hun får sit ekstra foder mm. alene, når hun bliver håndteret og striglet. De andre heste har iøvrigt vænnet sig til hendes lidt "sure" facon og ignorerer hende helt
Shetlandsponyer sælges alt for billigt - se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
li-me |
11-08-2005 20:31 |
|
kan godt finde på når det blæser,det kan hun IKKE lide, finde på at løber efter mig når jeg skal ud med ørene helt nede!
hmmmm
Venlige sjæle er det hele værd! også hestesjæle...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er Monis mor.... |
Jean39 |
11-08-2005 21:12 |
|
....og hednes hest går hos mig pt. Jeg vil prøve at forklare.......når Cassi går sammen med vores heste går hun til angreb på os med det samme vi kommer ind på marken. Når hun går selv er der ikke noget......
Jeg tror hverken det hænger sammen med blæsevejr eller for mange godbidder, men nærmere et meget stærkt førerhoppe-instinkt, hun er jo en dame oppe i årene, vi er simpelthen indtrængende som hun ønsker at jage væk, om hun vil forhindre os i at tage nogen fra hendes flok eller hun bare vil have fred....det ved jeg ikke, men jeg hælder til det første da hun jo kun opfører sig sådan i en flok.
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andrea har |
|
|
Gjort nøjagtig det samme siden hun var 3 år, nu er hun 19 år, og kun meget lidt mildere. Hun har flere gange jaget adskillige folk af marken, både børn og voksne. Det er sandsynligvis et meget stærkt førerhoppe instinkt, og det kan være svært, at ændre på.
Jeg har prøvet mange ting, både med godbider, hestehvisker, foder og meget mere, men uden synligt resultat. Det der har hjulpet bedst, er at jeg gjorde det samme med hende. Jeg tog en longepisk med på marken, og når hun ville jage mig væk, ja så svingede jeg med pisken, og jog hende væk på samme måde. Sådan en "diskussion" kunne godt tage meget lang tid hver dag, men når hun så kom med lidt venlighed lagde jeg pisken, og roste hende verbalt, uden at flytte mig, så hun måtte komme til mig.
Generelt er Andrea meget stærk psykisk og vil gerne styre, men vi har igennem årerne lært hinanden, at kende, og jeg har lært, at det bedste man kan gøre, er at gå på kompromis med den slags heste, og samarbejde med dem, give og tage, næsten som i et ægteskab  men det virker, og så er det vigtigt ikke, at bruge for mange godbidder, men rose meget verbalt i stedetfor.
Lev imens du gør det elsk imens du tør det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mangel på hestekundskaber el. lig. |
|
|
 Det lyder som om hesten kommer fra et sted hvor der ikke er blevet taget korrekt hånd om den. Hestens adfærd vil vise sig efter hvordan den er blevet behandlet... Har den ikke haft det godt, får den selvfølgelig mistillid til mennesker. Så det den lille hest skal finde ud af, er at den er kommet et sted hen hvor den får det godt og bliver passet korrekt, så den igen kan få en ny grundet tillid til sin ejer, og andre. Det kan tag sin tid. Også alt efter hvor slemt den tidligere har haft det. Så ha tålmodigheden i orden i arbejdet med hesten
Mvh Tina
Breeding stocks for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Respekt. |
|
|
Din hest mangler tydeligvis respekt. Og sig ikke en gang til: Jamen det er pga af den gamle ejer! Lad hver med at hænge dig i fortiden og løs problemet! Hun har muligvis haft det skidt, men det er bare en dum undskyldning (jeg kender det selv) Bare løs problemet. Lav en masse arbejde far jorden med hende, flyt hendes bagpart, flyt hendes forpart, bak hende, send hende væk. longer hende. Alt arbejde fra jorden giver respekt og tillid. vær ikke bange for at være konsekvent over for en hest som hende. Hun bærer ikke nag så længe du prøver at opføre dig som lederhesten.
Læs en masse horsemanship. Du bliver hjernevasket på stedet! Hi.. 
Min søster er sadelmager! -sadler, sadler, sadler!:-P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Respekt. |
|
|
Din hest mangler tydeligvis respekt. Og sig ikke en gang til: Jamen det er pga af den gamle ejer! Lad hver med at hænge dig i fortiden og løs problemet! Hun har haft det skidt. Bare løs problemet. Lav en masse arbejde far jorden med hende, flyt hendes bagpart, flyt hendes forpart, bak hende, send hende væk. longer hende. Alt arbejde fra jorden giver respekt og tillid. vær ikke bange for at være konsekvent over for en hest som hende. Hun bærer ikke nag så længe du prøver at opføre dig som lederhesten.
Læs en masse horsemanship. Du bliver hjernevasket på stedet! Hi..
Hilsen Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke Thorsen...... |
Jean39 |
13-08-2005 18:22 |
|
Jeg giver dig helt ret i at den metode du beskriver er den eneste måde at få hende til at få respekt og tillid til os
Og det kan godt være at hun tidligere har haft det skidt.....eller bare har haft kontrollen, men det er som du også skriver ingen undskyldning for at hun kan fortsætte sin dominans, for det er ikke andet....hun er ikke bange for os.
Så når Moni får hende med sig står der opdragelse på skemaet.......lige nu skal hun bare komme til at ligne en hest......men hun bliver selvfølgelig irettesat hvis hun er for strid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er den |
|
|
der igen... Ligeså vel som det med mennesker præger os hva vi i fortiden har været udsat for, gør det også med dyr. Dvs. at en hest der har fået tæsk de første seks år af dens liv, også BARE skal trænes og have noget respekt, som så er det eneste der er i vejen???
Næh, nej. Har dyrene ikke haft det godt viser de det nøjagtigt ligesom vi andre! Og en hest der har haft det skidt r selv at og ikke kender til andet vil vise det. Og så handler det ikke længere BARE om træning og respekt. Så handler det om mistillid fordi hesten forventer det værste og derfor ligeså godt kan beskytte sig selv fra starten, i stedet for at afvente, at der endnu engang bare sker noget negativt. Og det er normalt, for alle levende væsener mere eller mindre. Ikke alt omhandler alene mangel på respekt!
Men men men... Når det er sagt. Så je, en masse arbejde fra jorden. Men det er også netop det der bl.a. opbygger den nødvendige tillid der bør være hest og rytter i mellem. Men efter selv at have kendt en der har fåer en hest der kommer fra et sted hvor den ikke har haft det godt... Så har jeg også set hvad der kan ske ved det, hvor lang tid en genopbyggelse kan tag. og hvad det igen kan blive til
Breeding stocks for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan se hvad du mener. |
|
|
Kan godt se hvad du mener. Men jeg beskrev jo faktisk også øvelser fra jorden som skal give respekt OG tillid. Uanset så er hesten ikke bange når den truer på den måde! Hvis den var bange ville den stikke af!
En leder-hest ville jo heller ikke finde sig i den opførsel, uanset hestens fortid.
Men jeg giver dig ret i at det også handler meget om tillid. Masser af arbejde fra jorden.:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men.... |
|
|
en hest der har disse erfaringer, kan osse komme til at opføre sig uberegnelig. Og derfor kan man ikke regne med den ville stikke af i stedet. Jeg ved det fordi jeg har set det.
Breeding stocks for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yeps...... |
Jean39 |
15-08-2005 20:24 |
|
....det handler både om tillid OG respekt, og jeg skriver respekt fordi det er os der bliver truet....ikke hende der løber skræmt væk fra os.
Men det er blevet meget bedre nu, ok...hendes mad har hun meget kær......det skal hun også have lov til...endnu. Men tilliden er ved at komme ligeså langsomt......og respekten følger med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|