Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Opdragelse mm.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 19:58
Hej jeg ejer en smuk smuk, fjolle vallak på 4 år... Han er kastereret for et par mdr siden, men stadig MEGET hingstet, han har så og sige INGEN respeckt for mennesker,

Han myre, maser, bider, og skraber med forben når han er bundet, (kaster dem ud)

Han er let redet dsv, kan gå rundt i skridt og trav, lystre fint på stop og gå frem. :)

Han har haft en DÅRLIG "barndom" Og er først her fornylig kommet til at gå sammen med en anden hest, men kun i dag timerne, ellers har han ALTID gået alene, i en snor :-@ SYND!

Er der nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg kan takle ham, da jeg heller ikke kan gå ind på folden uden han er i snor (BIDER) :(

ALLE foreslag modtages....

Billedet af det smukke ride dyr, 1 dag han ser de andre + går sammen med vores plag.

:)

{>
0
0
Svar på denne tråd

Slet ingen
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 12:20
Der vil komme med lidt hjælp?

Jeg har sat en annc. ind under træning søges, med at jeg ønsker en hms, træner, kan det virkelig passe der ikke er sådan en på fyn :-(

For det er i min overbevidsning at han kan blive en kanon lækker pony, som skal følge mig resten af livet {>

God dressur underviser søges vestfyn.

0
0
Svar på denne tråd

Prøv selv at
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 12:27
se om du kan læse dig til nogle HMS øvelser du kan bruge. Der er mange gode sider på nettet samt bøger om emnet.

Det gjorde jeg og det har hjulpet mig meget i omgangen med bl.a min 2årig hingst :)

held og lykke til dig
0
0
Svar på denne tråd

respekt..-
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 15:03
når han er sådan som han lyder er han lidt af en bisse..

men jeg har været igemmen nogenlunde det samme med min ejen.. og det handler kun om respekt.. man bliver nød til at vise dem hvem der bestemmer.. hvis han bider dig så skal du slå han på halsen..( selvfølgelig ikke voldsomt..:o ) så fortæller du ham jo at det er forkert..
og har han tigger på staldgangen gør du det sammen som når han bider..

kort sagt.. han skal bare vide at det er forkert sådan som han gør .. intet andet..

håber du kan bruge det til noget..
ellers må du da skrive.. for jeg ved hvordan sådan noget det er..:o.. meget trælst..
- Tine
0
0
Svar på denne tråd

respekt..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 15:37
Jeg er enig i at den mangler respekt.. Og det kommer af at man er konsekvent.. Men jeg ville dog ALDRIG råde nogen til at klappe sin hest en eller noget.. :S

Når han skraber i gulvet når han står bundet er det bare et "NEJ" og evt. at bede ham rykke sig. Altså skub til ham så snart han skraber i jorden, mens du siger "NEJ" med store bogstaver.

Når nu den har problemer med at den bider osv ville jeg ødelukke ALT det hedder godbidder/håndfodring. Alt dette skal den i stedet have i en spand eller i sin krybbe..

Håber du får den hjælp du har brug for. Og sikke en dejlig en han er..utrolig flot..

Hils din mor.. ;-)

Balu - elsket og savnet. Han er nu en smuk stjerne.

Foderplaner til heste/ponyer laves, pris 50 kr./stk.

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Ang. din hest..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 16:02
Respekt - ja det mangler han da..
Jeg går selv rigtig meget ind fra hms men hvis hesten bider så bider jeg sgu den igen.. Man får godt nok hård i munden men jeg slår min hest hvis den bider ud efter mig.
Jeg slår den enten blidt på mulen eller på bringen.
Så han VED dét må han ikke..

Til gengæld når han gør noget godt - så husk at rose ham. Ros ham i stooore baner så han véd det han gør er det rigtige og det andet han gør er det forkerte..

Hvis han en dag bider eller prøver på dét, så slå eller bid ham igen (Bid ham lidt i mulen) og når dét gjort så vend jeg om så du ikke har øjne kontakt med ham.
Så viser du ligesom - Det må du ikke, og når han ikke gør noget mere, så signalere du lidt at nu du ligeglad og hun gælder straffen ikke mere.
Han skal jo ikke tro at du så skraffer ham hele tiden - men dét når han gør noget - så som at bide osv..

Håber du forstod lidt ellers er du velkommen til at skrive til mig over mail o.l. :)

(Har selv haft meget med problem heste at gøre)
0
0
Svar på denne tråd

riderlykke..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 16:05
jeg vil mene at det er en dårlig ide at begynde og vænne hesten til at få mad for ikke at gøre nogen ondt!..
det bliver bare en utrolig dårlig vane og hesten vil begynde at forlange at for det hele tiden..
- Tine
0
0
Svar på denne tråd

missar..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 18:40
Ridderlykke skriver da intet om, at give hesten godbidder for at opføre sig pænt ?:-)

Hun skriver da netop, at den IKKE skal have godbidder i tide og utide - og -hvis- den skal have noget, foregår det i krybben eller evt spand, så den ikke hele tiden tror den skal have noget!

mvh Trine
:-D
Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you

:-PKun den der forsøger det latterlige, kan opnå det umulige
0
0
Svar på denne tråd

Robsen..
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 12:38
Robsen: Nemlig... (Y)

Missar: Læs lige det jeg har skrevet igennem én gang til..

Jacqline: Nu spørger jeg helt objektivt. Er det en del af HMS at slå/bide/sparke sin hest? For så er der noget jeg har misforstået.. ?:-)
Jeg ville nødig stikke mit fjæs ned til mulen på en hest der bider.... :-D

Jeg mener stadig er der er andre løsninger en "vold" tilbage mod hesten.. Der er MANGE andre måder at være konsekvent på i min verden... Og netop ved HMS er der mange måder at vise hesten på at det er rytteren der bestemmer og ikke hesten.
En KÆMPE ting som langt de fleste ryttere gør forkert er at lade hesten klø/gnubbe sig op af en. Det er det største tegn på mangel af respekt! For i naturen er det kun de førende heste der gnubber sig op af dem med lavere rang. Så i det hesten må gøre det ved sin ejer f.eks. viser du den at det er den der bestemmer. Så et godt trick er at gnubbe dig, med hele overkroppen og alle dine krafter, godt op af hestens side. Gør det til vane at gøre det hver dag noget tid..fra begge sider. I starten vil hesten blive godt gal i skrælden da det jo er "den der bestemmer". Men med tiden vil den indse at kun du må gnubbe dig op af den og ALDIG omvendt, og derved har du vist at du bestemmer..

Dette finder jeg som en bedre løsning end at slå eller bide eller hvad man nu kan finde på...

Balu - elsket og savnet. Han er nu en smuk stjerne.

Foderplaner til heste/ponyer laves, pris 50 kr./stk.

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Riderlykke
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 12:42
Hehe..
Selvom man går ind for hms kan man godt irettesætte hesten hvis den bider.
Jeg finder mig ikke i en hest bider efter mig da det er tegn på at den ingen respekt har for mig.

Så bider jeg igen, og det hjælper altid ;)
0
0
Svar på denne tråd

Jacqline
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 00:27
Ja, jeg har altså også bidt en hest engang... :-@

Ikke lige nogle af mine egne, men min lillesøsters bette skid af en shetlænder-blanding.

Vi var ude og hente hestene på marken. Jeg gik med min DV i den ene hånd og min araber i den anden. Min søster gik bagved med hendes pony. Lige pludselig hører jeg min søster skrige (hun var 8 på det tidspunkt), jeg vender mig om, og ser Lukas (ponyen) stejler, og bider min søster lige ned oven i knolden! >:-(

Min søster sætter sig bare ned, for hun bliver jo presset ned af Lukas' vægt, jeg smider træktovene over halsene på mine 2 heste, og løber ned og tager fat i Lukas' grime, og så bed jeg ham simpelthen så hårdt i øret!

Det var sidste gang han bed, mens vi havde ham, og han gik pænt med ind i stalden.... 8-)

Jeg har nu et hingste-føl på 3 måneder, og han har også tendens til at ville bide. Men nu er det mest fordi, at han gerne vil gnubbe igen, når han bliver nusset eller striglet. Og det forstår han ikke lige, at det ikke er med tænderne! :-D Ham skubber jeg til og siger et bestemt "NEJ". Og så forstår han det godt.

Det ville jeg nok prøve ved din pony K.a. Og husk at rose og nusse ham, når han står pænt, og hvis han laver noget, han ikke skal, så giv ham et skub og sig strengt "NEJ"! Og så vend ryggen til ham i et minuts tid. Så finder han ud af, at man får opmærksomhed, når man opfører sig pænt, og man får skæld ud og ingen opmærksomhed, når man opfører sig dumt.

For mig, der lyder det lidt som om, at han er sådan en hest, der hellere vil tiltrække sig dårlig opmærksomhed, end slet ikke få noget opmærksomhed....

Mvh. Maja, Højbo's Fiona og Skov's Pangaya

HUSK; Et bid er aldrig stærkere end den hånd, der holder tøjlen! 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider