|
|
| Unghestetræning..... |
| Forfatter:  |
ChristinaMN |
| Dato:  |
22-09-2000 22:54 |
|
Har en dejlig hoppe på 2år, hun efterhånden meget lydig og kan de almindeligested ting( stå, bakke, gå til siden osv.) er der nogen der har nogle gode ideer til andre øvelser jeg kan lære hende, da vi virkeligt nyder at træne lidt hver dag. Sidegevinsten er jo bare at hun jo bare bliver det nemmere at tilride når den tid kommer. (venter nok til hun er 4år da hun stadig er meget føllet....Er jo næsten 2,5år) Alt kan bruges.
Tossede øvelser modtages også....Hi hi
Mvh.
ChristinaMN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Unghestetræning..... |
Tina MJ |
23-09-2000 10:22 |
|
Gå i naturen med hende. Gå ud, hvor der sker noget - væn hende til biler, presenninger, huse, græsslåmaskiner osv. osv. osv. - du kan sagtens lave nogle interessante ting hjemme hos dig selv også. Plant et flag ved siden af ridebanen, læg en presenning osv. osv. Udsæt hende for en masse mærkeligt (uden at skræmme hende selvfølgelig). Du vil lære hende mere at kende på den måde, og gør du det rigtigt, vil hun lære at stole på, at når du er med sker der hende ikke noget, selvom der er mærkelige ting i sigte.
Når du går ud med hende ved du aldrig hvad der kan ske - og du kommer ikke til at kede hende ved at gentage de samme øvelser igen og igen og igen.
Det vil interessere og stimulere hesten at se alle de nye ting, og du vil få en hest, som bliver nem at færdes på også udenfor ridebanen, når den bliver gammel nok. Står hun langt ude på landet, behøver du heller ikke tænke mere på din egen motion, når I skal gå til og fra områder med tættere bebyggelse, trafik osv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla L |
24-09-2000 17:16 |
|
Jeg ville øve hesten i at blive læsset i en trailer, da det er virkelig rart senere hen, når de kan det.
Skovture synes jeg også er en god ting.
KH Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
24-09-2000 18:48 |
|
Rid til som treårs om foråret, giv den sommeren på græs og rid den op igen til efteråret, det er så DUMT at vente til den er fire. Den bliver kun mere selvsikker og vant til at få tingene på sin måde. Alle treårs kan tåle at blive redet ti-femten minutter fire gange om ugen.
Og lad være med at træne hver dag med en toårs, den ender med at blive røvtræt af træning, en gang om ugen eller to er rigeligt. Men ja, det er en god ting at lære den at gå i trailer, til trafik ol. men lad være med at gøre det hver dag. Den skal bare lege og være unghest de andre dage. Træning skal den nok få nok af, og en treårs er NEM at lære nye ting, bare man er rolig og konsekvent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke Glisborg |
25-09-2000 05:01 |
|
Hmm... Min 2-års hingst bliver BESTEMT IKKE træt af at træne hver dag!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Unghestetræning/til Tina |
Trine SH |
25-09-2000 10:47 |
|
Hmmm, det er vel aldrig for galt at vente (for?) længe med tilridning????? Det er vel bedre end at starte tidligt og få en hest som måske får skader når den er 7-8 år?!?!?
(Nu ved jeg godt at du vil sige "Alle treårs kan tåle at blive redet ti-femten minutter fire gange om ugen." og jeg vil tillade mig at sætte stort spørgsmålstegn ved ordet "ALLE" . Da det 200% afhænger af hestens fysiske som psykiske udvikling på det tidspunkt).
Mvh.
Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla L |
25-09-2000 11:25 |
|
Alle mine heste er blevet redet til som 4-års og de har ikke for for stærke psykisk overhovedet. Tvært imod har der slet ikke været nogen problemer og de har haft en god balance. Nu har jeg primært haft trakehnere og de er jo senere færdige end andre racer og den rene trakehner jeg har haft var slet ikke klar før han var fyldt 4 år.
Egentlig tror jeg ikke der sker noget ved at ride en hest 10-15 minutter nogle gange om ugen og så give den fri til året efter, hvis den er klar til det, men jeg synes ofte at folk ikke kan lade være med at ride hesten, 'for den er jo så flink, dygtig og nem og så skader det jo nok ikke'.
Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
scarface |
25-09-2000 14:22 |
|
Hvor er det dog trist at lægge øre og øjne til generelle kommentarer om hvor meget en treårs hest egentlig kan/ikke kan holde til.
Hvis vi ikke alle havde så travlt med at lade os påvirke af diverse rideklasser, championater, økonomiske synspunkter og lign. så kunne det være at vi blev bedre til at stoppe op og kigge på dyret der stod foran os, før vi gav os i kast med diverse generelle betragtninger.
Heste er ikke maskiner og følger ikke en på forhånd fastlagt linie/hastighed i deres udvikling.
Nogle har det fint med masser af udfordringer i en tidlig alder og andre har bedst af, at vente til de er blevet mere modne.
Nogle er tidligt udviklede og kan måske godt tåle en vis mængde arbejde tidligt, imens andre måske i virkeligheden havde bedst af at vente til de er fire eller fem.
At påstå, at alle treårs kan tåle arbejde, virker temmeligt stupidt på mig.
Som sammenligning kan man jo vurdere om alle børn mentalt er klar til at begynde på læsning når de er 6?...
Ja, ja, - man kan da sagtens prøve, men man risikerer så også at stå med konsekvenserne hvis man var for tidligt på den.
Dette gælder selvfølgelig også med omvendt fortegn. Altså kan man risikere problemer hvis man venter med træning, når hesten er klar til det.
Det mest fornuftige er i mine øjne at vurdere den hest du står med, efter bedste evne. Kun på den måde kan man afgøre hvad hesten egentlig er klar til på et givent tidspunkt.
Man kan samtidig konstatere, at jo bedre man kender sin hest jo bedre chancer har man for at ramme rigtigt.
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi G |
26-09-2000 13:30 |
|
Min 4-årige hoppe blev redet til da hun var 3½ år gammel - oktober-november og fik så fri fra og med december til omkring april. Herefter er hun blevet redet i perioder.
Det hele har været 200 % positivt og hun er bare alletiders *S*
Min anden unge hoppe er ca 3 åg og 5 måneder gammel nu (født 29 april).
Hun er sat i fol i år - og derfor venter jeg med at tilride hende til tidligt næste sommer. Jeg kunne sikkert godt begynde tilridningen nu - men jeg tror faktisk at det bedste for lige denne hoppe er at vente lidt. Hun er først begyndt at se mere voksen ud i læbet af i år ! Desuden er hun psykisk en følsom hest, så hun får brug for lang tid med tilvænning !! (Til gengæld tror jeg hun bliver rigtig god når hun først kommer i gang !).
Jeg mener altså som Scarface, at det er synd at generalisere hvad en hest (uanset alder/type) har brug for !
De er jo heldigvis så utrolig forskellige !!
Jeg tror godt at man kan overtræne en hest - men der er stor forskel på hvor meget man skal træne før man overtræner. Som min søster Rikke skriver, så har hun en 2-års hingst som kræver træning hver dag - han er simpelthen en så aktiv hest, at får han ikke lov at arbejde lidt (Det er ren psykisk træning - da han jo stadig er for ung til ridning osv), så stresser han altså for meget.
Der skal sørme ske noget i hverdagen hos sådan en 2 års hingst *GG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
27-09-2000 18:40 |
|
Selvfølgelig skal der ske noget for en ung hest, men det behøver ikke at være træning hver dag. Nu ved jeg godt at der er adskillige af jer som ikke kunne drømme om at ride et distriktsstævne på jeres 5 års eller starte unghesteklasser, men hvis man skal til stævne med de unge heste (og det skal man hvis man er decideret konkurrencerytter med en konkurrencehest) er det ikke smart at de har skullet gøre noget "på kommando" hver dag. På et eller andet tidspunkt gider den bare ikke mere, det bliver for kedeligt, for ensformigt, og hesten begynder at finde på andre ting fremfor at tage lærdom til sig.
Selvfølgelig er alle heste ikke ens, men en hest som ikke fejler noget fysisk før tilridningen (det kan godt være den gør det, det er der ingen der kan se før det er gået galt, de færreste ofrer vel totalt klinisk dyrlægetjek hvert have år på en hest som endnu ikke er redet) tager altså ingen skade af at begynde at lave lidt som treårs. Den skal jo ikke knokle sig skumsvedt, bare lære at gå frem, vende, stoppe og skifte gangart og så videre, og det er altså ikke hårdt. De fleste unge varmblodsheste måler idag 1.64-1.70 og har omtrent samme styrke som ti voksne mænd, skulle de så ikke kunne tåle at bære rundt på onkring ved en 1/8 -1/10 af deres egen vægt i kort tid få gange om ugen?
Jo, det skal de kunne og det kan de også! Forudsat at sadlen passer og er velholdt og blød (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) og at rytteren ikke sidder og bumper rundt på hesten (og det gør han/hun vel ikke hvis han/hun er i stand til at ride en hest til) så er der INGEN sunde og raske ungheste som brækker ned få år senere på grund af at være blevet tilredet som treårs. Så er det ganske enkelt blevet gjort helt forkert. Longering fx. er langt hårdere ved hestens ben end ridning.
Jeg har set utallige heste som skulle rides til som fireårs efter at have tilbragt hele livet efter sit eget hoved være vanskelige, egenrådige og genstridige at træne og tilride. Jeg har derimod aldrig set en treårs gøre vrøvl over samme træning. De kigger, ja! Undrer sig ja! Men så derefter finder de sig roligt i behandlingen og to uger efter de første gang har haft en sadel på rygget trisser de velfornøjede rundt i ridehuset med rytter på ryggen. Der er en grund til at ridecentrene helst vil have tilridningshestene ind som treårs.
Selvfølgelig kan man ride en hest til som fireårs hvor den lærer langsommere og og undrer sig mere, og det kan man så bruge tiden på indtil den er fem og det bliver sommer. Så kan man jo lukke den på græs sommeren over og så begynder forfra når den kommer ind. Når den så er seks kan det være man er heltdig den er klar til en LC, men nej, så skal den jo nok på græs igen, og sådan kan man så blive ved indtil man kan ride en LA på sin tolvårs og føle sig stjernet over det. Men det er jo nok næppe på den måde man laver en tophest, hvad?
Jeg har tre ting at sige:
Hvis de danske varmblodsheste ikke kan holde til at man rider dem til som treårs og starter dem som fireårs, så må avlerne da godt nok tage sig sammen og lave nogle der kan!
Og hvis folk bare vil have heste der kan gå en LA selvom de er gamle, hvorfor så ikke bare købe en aflagt elevhest til en brøkdel af hvad unghesten kostede og spare alt besværet med at træne den?
Og hvis folk har så ondt i røven af at man rider heste til som treårs, hvorfor pokker så gøre sig alt det bøvl med at lalle rundt og træne toårsen hver dag? En hest kan rides til fra rå til redet i alle tre gangarter på en måned (vel og mærke uden protester) hvis det gøres rigtigt
Ikke for at være vigtig overhovedet, men jeg har trodsalt arbejdet på en rideskole med gennemsnitlig 12 ungheste i tilridning. Det lærer man immervæk noget af!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Signe |
27-09-2000 20:35 |
|
Min hest er 15 og jeg er først ved at ride ham til nu (hans tidligere ejer havde ham som hygge hest eller sådan noget) og det går superfint... jeg bruger Monty Roberts' metode. Så for gammel bliver den vel aldrig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE:Til Tina |
Scarface |
28-09-2000 23:54 |
|
Grunden til, at mange af os venter med at tilride vores heste til senere er måske,
at nogle af os er i stand til at erkende, at vores heste ikke har potentiale til at gå grand prix dressur, så set i det lys er det vel temmeligt ligegyldigt om hesten
bliver tilredet som treårs eller fireårs. (eller femårs for den sags skyld..)
Nogle synes vel egentlig også, at det er fint hvis hestene går LA som 12 års.
Man behøves vel ikke snobbe for noget finere hvis ambitionerne ikke er der, -vel??
Og at tage hensyn til f.eks dine ambitioner på andre menneskers/hestes vegne ville altså ikke give særlig megen mening..!!
Undskyldningen med at treårs heste er nemmere at håndtere, ser jeg kun som et udtryk for, at man simpelthen har for travlt med at presse en uddannelse ned over ørerne på hesten til, at man har tid til at tage hensyn til hestenes individualisme.
De er blevet til samlebåndsvarer der bare skal ind, -tilrides og så ud af vagten igen
så hurtigt som det overhovedet kan lade sig gøre...
-Tænk hvis man skulle ofre en måned mere på hestens tilridning, fordi den var blevet gammel nok til, at sige fra hvis man byder den for meget.... Det ville jo være skrækkeligt, ikke sandt ??....
(Jeg kalder det at springe over hvor gærdet er lavest...)
>>>Hvis de danske varmblodsheste ikke kan holde til at man rider dem til som treårs og starter dem som fireårs, så må avlerne da godt nok tage sig sammen og lave nogle der kan! <<<
Vorherre bevares, siger jeg bare....!!!
Siden hvornår har NOGEN heste overhovedet været færdigudvoksede som treårs...
ALDRIG...!
Og hvis du tror på at avlere kan avle sig frem til heste der i et hvilket som helst tilfælde kan tåle træning inden de er udvoksede, så tror jeg ærligt talt at du skulle tilbringe lidt mere tid på skolebænken, inden du bliver så klog at det er for sent!
Og dette er blot et velment råd, fra én der kan mønstre "et par" tilridninger mere end dig.
>>>Og hvis folk har så ondt i røven af at man rider heste til som treårs, hvorfor pokker så gøre sig alt det bøvl med at lalle rundt og træne toårsen hver dag? En hest kan rides til fra rå til redet i alle tre gangarter på en måned (vel og mærke uden protester) hvis det gøres rigtigt <<<
Tjah, nogle mennesker gør det vel fordi de er forudseende og gerne vil undgå nogle af de problemer der KUNNE TÆNKES at opstå i tilridningen.
Og med den erfaring du besidder på nuværende tidspunkt, kan vi sikkert godt blive enige om, at flertallet af ungheste kan man ride til uden problemer, -men IKKE ALLE...
Jeg er jo af den opfattelse at det er god politik, at udsætte hesten for så lidt stress i tilridningsfasen, som muligt.
Simpelthen fordi jeg gerne vil være god ved dyrene, og give dem en god oplevelse.
En god måde at gøre dette på er at give hesten så mange erfaringer som muligt, INDEN man sender den til tilridning.
-Sådan, at sådanne nogle som DIG skal have så lidt bøvl som muligt når du får hesten i tilridning... See ??...!!!
Kald det bare "At lalle" rundt med hesten... Nogle af os tager det faktiskt seriøst at forberede vores ungheste bedst muligt til deres kommende liv som rideheste.
-Og Ja, da.... -Man kan da sagtens bare tage en helt rå hest ind og "Slam-Bang" tilride den på en måned, men jeg ved godt hvilken hest jeg helst ville være hvis jeg kunne vælge.
Nogle af os er jo også så skudte i roen (for at sige det lige ud....) at vi rent faktiskt nyder samværet med hesten, OGSÅ når vi ikke befinder os på ryggen af den i en MB- klasse,......... skørt ikke ??... !!
-Eller måske snarere stof til eftertanke...!!
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE:Til Tina |
Tina |
29-09-2000 09:52 |
|
Til Scarface
Det er muligt du bare vil hygge dig med hesten og at du tror at det ikke gør nogen større forskel at ride hesten til som fireårs, OK, fint nok for dig. Jeg har også haft min hest fra føl af, og foreberedt den på tilridning i det omfang at den har lært at blive trukket, have trense på og en gjord om maven, men jeg harbestemt ikke trænet den hver dag, den har fået lov at gå ude i smatten og græsset og vokse sig stor og stærk så den kunne holde til at blive redet til. Det tog fjorten dage fra jeg lå på ryggen af den første gang til jeg kunne galopere en omgang i rigtig galop hver vej, og hvad synes lille treårsen så om det? Aner det ikke for den har ikke sagt noget, men jeg går ud fra at den var meget tilfreds, for dens ører vendte fremad og den gjorde ikke nogen forsøg på at vappe mig af.
Efter halvanden måneds let træning i at gå frem i trav og galop fik den så sommeren fri på græs, så den kunne vokse lidt mere, inden den atter kom i træning nu med sigte på championater til næste sommer. Den bliver redet tre-fire gange om ugen i dressur, 1-2 gange i skoven og de resterende dage har den fri eller bliver kørt i lange tøjler udendørs.
Det er muligt du ikke mener jeg har nogen erfaring med tilridning, bare fordi jeg kun har tilredet en hest som var min egen, til gengæld har jeg nok efterhånden hjulpet folk med de første halvtreds tilridninger. Min erfaring fra rideskolens mange ungheste er at jo yngre de er (altså om foråret når de er tre) og jo mindre folk selv har gjort ved dem jo lettere er de. Sådan nogle stiller ingen spørgsmålstegn, og der hviler derfor selvfølgelig også et stort ansvar på træneren at han/hun ikke forlanger noget af hesten som den ikke kan klare. Fire og femårserne derimod, især dem som folk selv havde gjort et forkvalet forsøg på at ride til, var meget sværere, fx havde vi en fireårs vallak, som ejeren selv havde forsøgt sig med, og som på to måneder kun akkurat lærte at finde sig i at have en rytter siddende på ryggen.
Du mener ikke at man kan være glad for sin hest og hygge sig med den, bare fordi man synes at det tilfældigvis er fedt at ride en MA og blive godt placeret? Jeg synes nu er en fed ting at gå en tur med hypsen og græsse alle grøftekanterne af, eller se den jorde afsted med halen i vejret oppe på folden. Og det får den også lov til selvom den er otte og går Georg, og det er faktisk almindelig praksis på vores rideskole, også de rigtig gode heste kommer på fold hver dag. Kun vores tåbelige berider (vi har jo desværre ikke den gode gamle mere, som har lært mig alt det jeg kan) lader sine ret unge heste så i boksen altid.
Det glæder mig at skuffe dig med at vi ikke er hestemishandlere som bare betragter hesten som en ting, men blot ambitiøse ryttere som forlanger resultater af vores heste, også selvom vi holder af dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE:Hej Tina |
Scarface |
29-09-2000 12:02 |
|
Jeg beklager at du har taget mit indlæg på den måde som du har. Måske har det været for harskt, men meningen med det var såmænd bare at gøre dig opmærksom på, at folk godt kan være uenige om tingene uden, at den ene eller den anden nødvendigvis har entydigt ret. Alt er ikke bare sort eller hvidt.
I øvrigt er det jo altid godt at skabe en god debat.
>>>Det er muligt du bare vil hygge dig med hesten og at du tror at det ikke gør nogen større forskel at ride hesten til som fireårs,<<<
Ja, du har ret, -det var en mulighed at jeg bare ville hygge mig med min hest.
-Men det er ikke tilfældet. Jeg er faktiskt en af "dem" der har ambitioner på min hests, og mine, vegne. Så vi er i samme vogn.
Og, nej. -Det er ikke noget jeg TROR, at det ikke gør nogen forskel. Det er noget jeg VED.
Og dermed ikke sagt, at dette er gældende i alle situationer, ( jeg er meget påpasselig med generaliseringer.. ) men kun i dem hvor hesten er korrekt forberedt.
Vi kan godt blive enige så langt, at det ind imellem vil tage længere tid at tilride en fireårs, men at gå så langt som til, at sige at det er mere besværligt, synes jeg er at overdrive.
Jeg tilred mit første afkom som 4 års og det var fuldstændigt problemfrit. Efter fire dage med sadel på sad jeg på hesten. ( og jeg var vel at mærke alene om det.)
Det var ikke et spørgsmål om, at det skulle gå så stærkt som muligt, men simpelthen fordi jeg følte at det var fuldt forsvarligt. Hesten havde ingen invendinger.
Den går i øvrigt middelsvær dressur, i dag.
Men jeg har også haft fireårs som ikke var så nemme.
>>>Det er muligt du ikke mener jeg har nogen erfaring med tilridning, bare fordi jeg kun har tilredet en hest som var min egen,<<<
Det kommer til at stå helt for din egen regning.
I mit tidligere indlæg referer jeg netop til din dømmekraft i forbindelse med din nuværende erfaring.
>>>Fire og femårserne derimod, især dem som folk selv havde gjort et forkvalet forsøg på at ride til, var meget sværere<<<
Det giver jo sig selv, at heste der har haft dårlige oplevelser, er svære at rette op på.
Det kan du ikke bruge til, at generalisere over alle fireårs.
>>>Du mener ikke at man kan være glad for sin hest og hygge sig med den, bare fordi man synes at det tilfældigvis er fedt at ride en MA og blive godt placeret?<<<
Igen en udtalelse som helt og holdent står for din egen regning. Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for noget sådant.
Jeg hygger mig ofte meget med min hest, når når vi træner nye øvelser, eller starter stævner.
Men derfra og til, den temmeligt mangelfulde forståelse for de mennesker som ikke har disse ambitioner, er der altså meget langt.
Jeg mønstrer en fuld respekt for de mennesker som kun holder dyrene for samværets skyld, og filosoferer i øvrigt meget over, om hestene ikke ofte var bedre tjent med det.
Alligevel prøver jeg at retfærdiggøre min ambitioner, ved den glæde som jeg fornemmer hos min hest, når tingene går godt.
Det korte af det lange er, at der skal være plads til os alle. At kunne mønstre en smule respekt for alle måder at holde hest på, er en god ting så længe hestene har det godt.
At se ned på andre mennesker fordi de synes, at det fedeste ved at holde hest, er at klappe den på mulen, fordi det er et dejligt dyr..
-Det synes jeg er indskrænkethed.
Jeg forlanger skam også noget af min hest. Jeg foretrækker bare at give tid, -vente på forståelse, -Og så se hvor meget hesten vil give mig, inden jeg begynder at forlange.
(Og for at forebygge misforståelser; -dermed ikke være sagt, at det gør DU ikke. Men det er en meget almindeligt forekommende ting. )
Endelig: >>>Det glæder mig at skuffe dig<<<
Du skuffer mig overhovedet ikke, tværtimod.
Det glæder mit hestehjerte hver gang jeg hører, at folk med ambitioner også kan finde ud af at være glad for dyrene, bare fordi de nu engang er pragtfulde dyr.
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
30-09-2000 19:40 |
|
Heste er pragt fulde dyr, det har du ret i. Og jeg ser ikke ned på folk, fordi de bare vil hygge sig med hesten. Det eneste som virkelig kan sætte mit pis i kog er at skulle høre fra alverdens folk at man er hestemishandler (det siger jeg heller ikke at du har sagt, men der er der mange som antyder) fordi man mener at en hest skal rides til som treårs, og at man godt kan forlange noget af sin hest. Tit og ofte hører man folk sige at beridere er hetemishandlere bare fordi de forlanger resultater, som hestene iøvrigt sagtens kan indfri - det er jo ikke porcelænsheste, og de kan også godt tåle at bestille noget. Det beviser de sidste tusind års arbejds- og rideheste jo også. Og at det skulle være synd at ride georg på en syvårs. Hvis man starter den, er det vel fordi den kan gå programmet. Og at man aldrig må slå en hest. Og at longering er skadeligt (se evt min diskussion med Tina MJ og BeritH under "elastik"), hvorfor det så end skulle være det. Og så videre.
Selvfølgelig sker det at heste lider overlast. Og det er da dybt beklageligt! Og synd for dyret! Men igen er folk i den anden grøft også tilbøjelige til at generelisere og tro at nu er hesteverdenen på den anden ende fordi at NU har de altså hørt i et vist TV2 program at... og nu må vi hellere hente hestehviskeren som tager det tidobbelte af en berider, for han kan jo lige...og berideren er i hvert fald et dumt svin, for på TV2 siger de at de banker hestene og iøvrigt har man hørt fra en som har hørt fra en at den lokale berider har tæsket sin hest til blods. Sådan noget synes jeg gør stor skade for sporten (ikke at du har noget med det at gøre) men efterhånden stoler folk mere på Michael Peace end på tyve uddannede beridere. Hvor har Peace taget sin uddannelse? Han dukkede op som et lyn fra en klar himmel og kunne pludselig redde alle heste, men man hører aldrig om hans baggrund
Jeg siger heller ikke at man ikke kan ride en hest til som fireårs, men jeg har aldrig selv haft andet end bøvl af dem og ville derfor gerne råde en som spurgte om unghestetræning fra at skulle bøvle med sådan en. Især stod jeg uforstående overfor at den så skulle trænes hver dag som toårs, hvis den først skal "i ilden" som fireårs. Ikke at en tilridning SKAL gå stærkt, men det gør det hvis man gør det rigtigt, og hesten er med på det. Jeg vil da glæde mig på dine vegne over at det er gået så let for dig med din fireårs, det er da et udtryk for en stor tillid mellem jer. Men hvor tror du den tillid er henne når man står på en rideskole med en fireårs som har gået på marken hele sit liv og spillet kong gulerod, indtil ejeren tog den ind. Måske ville de have sadel på, hesten blev panisk over en dinglende bøjle, som lige skulle have være spændt op, og har straks mistet tilliden til proceduren. Efter et senere forsøg på at ride lidt på den, et spark i krydset eller en totalt uforberedthed på dette kan let være skyld i panik igen, og så må vi hellere sende den på rideskole. Sådan en er altså svær. Og det er jo som du også selv siger fordi den har fået en skidt oplevelse. Her er treårsen mere tolerant, for den har jo ikke lært så meget om livet og tænker i højere grad end den lidt ældre hest at "sådan skal det nok være". Så faktisk er en treårs lettere at gå til hvis man ikke lige er professionel.
Jeg har sammen med en anden erfaren "tilrider" forsøgt mig med en ni-års alvshoppe. Den var ellers meget rar, men den nægtede at acceptere overhovedet at få hovedtøj på, det rykkede den i stykker, og lærte aldrig at lade sig føre ved tøjlen. Efter MANGE forgæves forsøg måtte vi opgive hende. Hun var blevet så gammel og selvsikker at hun nægtede at lære noget nyt.
Så efter mine bitre erfaringer har jeg valgt at ride alle heste til som treårs og anbefale det til alle. Ikke at jeg byder en treårs noget arbejde overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tanja |
02-10-2000 11:13 |
|
hej tina