Mithrandir:
Jeg er godt klar over at førehoppen sender unghesten væk på et større areal. Men det er ikke en fordel for en unghest, eftersom afstanden fra flokken udgør en risiko for at blive det næste potentielle byttedyr!
I en round- pen, kan hesten netop også flygte. Træneren "henter" ikke ind på hesten, da afstanden jo forbliver den samme konstant. Når hesten så finder ud af, at "rovdyret" ikke forsvinder, så begynder den at kommunikere. Det er jo netop her forskellen ligger. Når hesten inviteres ind, bliver den afbekræftet i sin mistanke om, at mennesket er det fjentlige rovdyr. Den finder ud af, at mennesket opfører sig som en førehest, der byder den velkommen. Der mener jeg, at tilliden opstår..
Hvis hesten var indlært hjælpeløshed, ville den jo ikke reagere så fint på den videre kommunikation. Jeg mener ikke, at du kan sammenligne hesten med en mus, da de ikke har samme natur. Men jeg er da ikke i tvivl om, at dyr kan indlæres hjælpeløshed, jeg synes bare ikke at teorien holder i forbindelse med en join up.
Et eksempel på forskellen mellem vildhest og tamheste er f.eks. at vildhesten i en lille fold ikke vil vrinske til andre heste, da den ved den tiltrækker sig opmærksomhed fra rovdyr. Derimod kender vi alle til at tamheste glædeligt vrinsker til hinanden. Så er det jo i princippet det sammen som indlæt hjælpeløshed. Hesten opgiver jo at beskytte sig selv..? Det kan ikke så bruges så sort og hvidt, og jeg mener bare at join up ligger i en gråzone..
Ja det kan være svært at se forskel på tillid og indlært hjælpeløshed, men jeg ved, at jeg kan se forskel. Ja det siger hesten jo selv med dens kropssprog. Men hvis man ikke kan læse kropssproget, så skulle det da ikke undre mig, at man kan tage fejl. Måske er det bare fordi jeg aldrig har oplevet en heste med indlært hjælpeløshed efter en join up..
Det er godt med en god debat
Carina