Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Changement
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 13:22
HeeJ..

Hvis man skal changere galoppen hos en hest som allerede HAR lært at changere helt - hvordan er det så lige man skal gøre ?

Kan man få en detajleret forklaring ;)?

- Mvh Sandra
0
0
Svar på denne tråd

Jacqline
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 16:28
Sådan kort sagt: Du kommer i højregalop Har dit højre ben fremme dit venstre tilbage osv. Du galloperer hen over midten laver halv parade og skifter så benene, sædet vægten osv. Håber du forstod det. Men det er jo ikke sikkert at din hest har lært det sådan, og så må du prøve dig frem til det kommer :-)

Held og lykke

Venlig hilsen
Sophie

Livet er svært men matematik er sværere. Storm P
0
0
Svar på denne tråd

Changement
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 16:33
Tak for svaret..

Men skal ikke forberede hesten på at changere pludselig eller er det du gør gennem halv parade ?

0
0
Svar på denne tråd

Altid halv parade, sgu da!
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 17:07
Du laver da vel meget få øvelser uden at forberede med halv parade, vil jeg håbe???

Jeg bruger 3 galopspring på et changement:

1. galopspring: Halv parade, som forberedelse på at nu sker der noget og for at sikre mig at hesten er samlet under mine hjælpere.

2. galopspring: Jeg lægger benene (og nej, benene skal ikke flyttes særlig meget, faktisk flytter jeg bare det nye kommende indvendige ben frem til gjorden, det udvendige skal ligge en anelse længere bagved.

3.galopspring: Jeg flytter vægten over på det nye indvendige sideben samtidig med at jeg trykker let med det indvendige ben. Det nye udvendige ben bliver liggende stille en anelse bagved gjorden uden at trykke, trykkes der med dette vil hesten have en tendens til at kaste bagparten til siden og så galoperer du pludselig på 2 spor.

På den her måde undgår man også at hesten falder fra hinanden eller stormer afsted efter changementet, den skal galopere videre samlet under dine hjælpere på 1 spor.

Men ALTID forberede en øvelse med en halv parade!

0
0
Svar på denne tråd

rigtig
Forfatter: 
Dato:  19-07-2005 21:11
som de andre siger...

Men for at gøre det endnu nemmere skal du tælle....

Dvs. galoppen er tre-taktet. Så du følger hestens rytme og tæller 1,2,3, NU! PÅ NU gør du som ovenfor beskrevet. :-)

Det gør det lidt lettere at få det gjort på det rigtige tidspunkt.

Tanja
0
0
Svar på denne tråd

En del heste
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 00:16
har lært at man - stort set - nøjes med at lægge nye udvendige ben tilbage (y)

Jeg har også tidligere lært det på den anden måde (at man skifter galopfatningen og gør ret meget ud af det ;-) ).
Men på denne måde sidder man ret lige, hesten går ret lige og er fremme til begge tøjler, og man lægger nye udvendige ben tilbage(efter 3-tælling, som Anne skriver: 1-2-skift).
I samme anledning lærte berideren mig også at lave alm. galopanspring for udvendige schenkel tilbage (og ikke indvendige frem). Det virker fint og giver ikke to spor, men hvis det er problemet, kan man jo bruge den anden måde....

Bare for at supplere, for jeg lånte nemlig en hest i en periode, der var god til at changere, men det var altså også efter udvendige-schenkel-metoden ;-) (jeg kunne ikke få den til det, før jeg brugte den metode :-P )og den var trænet af en helt anden, så det er måske noget en del bruger?

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

changementer
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 00:27
Nin@: Den metode (ny udvendig sch.) kan give problemer med gåen på to spor hos nogle heste. Jeg tror man skal prøve sig frem og se hvad hesten fungerer bedst med. Decor er så avanceret, at han ved ch. fra venstre til højre skal byttes for ny indvendig sch, og fra højre til venstre med ny udvendig, men mon ikke det hænger sammen med at jeg er stærkest i højre ben og at det er mig som har lært ham det.... Godt at han skal blive hos mig resten af sit liv.... :-D Jeg springer iøvrigt også an på samme måde....
Mærkeligt nok er det kun ved enkeltchangementer det er sådan ved nærmere eftertanke. I serier rider jeg ny udvendig, ny udvendig osv..... Tankevækkende....

0
0
Svar på denne tråd

spring eller dressurhest?
Forfatter: 
Dato:  20-07-2005 21:21
dressurheste er som oftest redet så de changerer for udvendige ben. det vil sige at de bytter når der tages en halv parade og udvendige ben lægges tilbage. det er vigtigt at man får gjort det på det rigtige tidspunkt, ellers vil den bytte til kryds eller helt undlade at bytte.

langt de fleste springheste er redet så man bare løfter indvendige hånd og vender hesten. det er lettest på en springbane, der tager det andet for meget tid. derfor er det ofte ret krævende at ride kontragalop på en springhest.

Med venstre hånd
Line og Calano

Jumping is the balance between body and soul

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Men det
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 00:43
giver så også forskellige changementer 8-)

Springchangementer er 'noget andet' fordi de ikke behøver at være rene, og de kan være meget fladere ;-)

Stinedecor: Det var netop begrundelsen, at i serier var det meget smartere med nye udvendige, nye udvendige osv. (y)

Vores gamle hest fik lært 2'ere, men det er meget længe siden ;-) Så vidt jeg husker var det med sæde og nye indvendige. Det var i hvertfald ikke 'nye udvendige-metoden' :-D

Grandi kan ikke engang changere 'flyvende' endnu, han skal lige have en pote i :-(
Vi var ved at øve det - men han syntes det var lidt svært, og så fik han i øvrigt headshake og vejrtrækningsproblemer, og så syntes vi, det var synd at pine ham med en svær øvelse oveni :-(

Men nu har vi da forhåbninger om at han kan komme i form igen, nu han har det godt. Han kan galoppere helt, helt kort nu igen og mange ting begynder at fungere (y)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

I serier...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 10:41
I serier giver nye udvendige, nye udvendige bare ret ofte 1) en rytter der sidder og svinger med benene og sidder uroligt samt 2) en hest der springer fra side til side med bagparten.

Jeg går i øvrigt ind for at også springheste lærer et ordentligt dressurchangement. Min hoppe lærte fra start af at changere for en flytning af vægt til nye indvendige sædeben, hvilket resulterede i, at jeg ikke behøvede at sidde og løfte hænder og andre mærkværdige ting på en springbøjle, jeg skulle såmænd bare dreje lægge let vægt i den nye indvendige bøjle når jeg stod i let sæde, ja faktisk blot dreje hovedet (altså mit!) let, så skiftede hun. Og som regel var det ikke nødvendigt, hun landede næsten altid i rigtig galop.

0
0
Svar på denne tråd

jacqline
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 11:48
Jeg forbereder hesten gennem den halve parade. Det bør du i øvrigt gøre før hver øvelse, Ligesom et tjek for om hesten lytter og er under dine hjælpere...

Venlig hilsen
Sophie

Livet er svært men matematik er sværere. Storm P
0
0
Svar på denne tråd

Changement
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 16:34
Hej.

Jeg er godt nok springrytter med KÆMPE S, men lidt dressur får jeg da også reddet.

Når jeg skal ride et enkelt changement bruger jeg 3 galopspring -
1.Laver en halv parade
2.Ligger udvendige ben lidt til hesten, men ikke så meget at man "flytter" schenklen.
3.Flytter vægten over på mit indvendige sædeben.

Desuden fandt jeg ud af at det er en god idé at støtte hesten med indvendige ben når man først har lagt udvendige ben til. Min hest mente nemlig BESTEMT, at når den blev bedt om at changere - så skulle det også gå STÆRKT :-P Men hun er nu også primært springhest, og ikke så glad for alt det der "dressur-pjat" ;)

Som Line_Calano også har nævnt er "Spring Changementerne" anderledes - og lidt mindre strikse.

En anden ting er - og jeg ved det lyder HELT tosset - er at tælle højt når du rider - altså tæller til takten af hestens galop - og f.eks. tælle 1-2-3-1-2-3-1-2-3, på den måde kan du komme ind i takten så du kan "Tælle og Ride" på samme tid. Det tager tid, men held og lykke med det :)
KH
Charlotte (",)

It's too late to shut the stable door after the horse has bolted.

Beauty is only skin deep, ugly goes to the bone

Murphys Law
0
0
Svar på denne tråd

Smiler
Forfatter: 
Dato:  21-07-2005 23:31
Nina: Den måde du beskriver at du gør det på er det man stiler efter og på en dressurhest også måden en rutineret hest bør gøre det på da det letter changementserier for de fleste(men der som Stine nævner heste der er redet for andre hjælpere)
Din "gamle" måde at gøre det på kan være en måde at OVERDRIVE hjælpen for en urutineret hest elelr rytter.. lidt ligesom når man lærer nybegynderen om schnekelhjælpen ved at beskrive det som at SPARKE hesten i siden.. overdrivelse fremmer i nogle tilfælde forståelsen.. Og det lyder til at Jaqline har fuld forståeæse for forskelen imellem de ønskværedige/"korrekte" hjælpere og overdrevne hjælpere. ;-)
Det korte af det lange er nina.. i er blevet dygtigere :-D (Glæder mig til at have ligeså fine hjælpere på Landy i dressuren)

Line: (kontra på springer)JA! puha selvom jeg prøver at lade chancementerne blive på springbanen kan jeg love dig for at Landy får gået et par stykke i stedet for kontragalop for tiden :-S tilgængel er de også MEGET fine og rene *G* Men der er jo ikke andet end at tage i trav, springe an i kontra og træne videre. Når hun bliver lidt stærkere igen så kommer kontraen jo på plads igen;-)

0
0
Svar på denne tråd

Changementer..
Forfatter: 
Dato:  22-07-2005 00:03
Tak for alle forklaringrne.

Må prøve mig lidt fremmad ;)

Men har i hvert fald fået meget hjælp af jer. TAK :D

- Mvh Sandra
0
0
Svar på denne tråd

Changere - hjælp igen?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 00:12
Skal man ikke give signalet til at changere galoppen når hestens bagben er under den?

Eller hvordan og hvor ledes ?
Der må da være et tidspunkt hvor du skal lægge signalet?

Du kan vel ikke bare lægge signalet og så når den kan changere den ?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider