Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan ved man..?
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 17:18
Hej alle sammen.:!

Det kan godt være at jeg lyder som en komplet nørd.. men jeg har aldrig fundet ud af:

Hvordan ved man om et bid passer?
Hvorfor er nogle bid hule og andre ikke?

Og:

Hvordan ved man om man skal ride med sporer eller ej?
Og hvad for nogle?

Håber der er nogen der vil hjælpe mig:!
0
0
Svar på denne tråd

bid....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 18:06
Der er bidmål som machter til hestestørrelser...spørg evt. i din rideudstyrsforretning. Ellers ser man på om biddet passer, når det ligger i munden på hesten:

Der bør være ca. en cm. plads mellem siden i munden og bidringen på begge sider.

Biddet skal, når det er spændt i trensen, slå to folder i mundvigen og må ikke når der trækkes, kunne gå i konflikt med næseremmen. Her skal der være luft.

mht sporer, å kommer det an på din rutine. Hvis du ikke har fuld kontrol over dine schenkler, så vent med at ride med sporer. Hvis hesten har problemer med at svare frem for schenklen, så rid i stedet med en pisk.

Men i realiteten, bør sporer være unødige på en velredet hest.

Mvh Janet
Stribede Killinger Sælges.
0
0
Svar på denne tråd

Extra spørgsmål!
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 19:51
Tak for dit svar Janet!

Har liige et andet spørgsmål..
Hvordan ved man om biddet skal være hult..?
0
0
Svar på denne tråd

Hult vs. tungt bid
Forfatter: 
Dato:  07-07-2005 10:26
Det ved man ikke, men er et spørgsmål om hvad man synes bedst om.

Forskellen er prisen på biddene, i og med at det hule bid er billigere.

Så prøv dig frem.

Mvh Janet
Stribede Killinger Sælges.
0
0
Svar på denne tråd

hult bid
Forfatter: 
Dato:  08-07-2005 02:41
Det hule bid vejer mindre end et massivt og er altså et blidere bid. I praksis må man prøve sig frem og finde ud af, hvad hesten fungerer bedst med.

Jeg foretrækker, at der kun er en halv cm plads mellem mundvig og bidring, hvis det kan lade sig gøre. Jo længere biddet er i forhold til munden, jo mere kan biddet knække sammen, og jo større er risikoen for at det rammer ganen. Men hellere 1 cm end 0 :-)

mvh. tina
0
0
Svar på denne tråd

Hult bid....?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2005 17:15
Jeg har altid fået af vide det hule bid var skarpere end det fyldte...
HADER personligt det hule bid, da (jeg rider dressur) der ikke er noget at ride frem til på et så løst og uroligt bid.

Mvh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

hult bid?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2005 01:46
Hmmm... at et let bid er blidere end et tungt fik jeg at vide fra den lokale ridepusher, som ikke virker helt ueffen. Men det er også det eneste, jeg har at bygge det på...
Jeg rider med aurigan og har derfor ikke noget valg - de fås - så vidt jeg ved - ikke som hule :-)

mvh. tina
0
0
Svar på denne tråd

Sidepull...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2005 12:53
Jeg rider slet ikke med hverken bid eller sporer eller pisk... det er ikke nødvendigt med den rigtige tillidstræning... ;)
- H

"Min måde er den bedste - for mig idag."
"hvis du vil vise mig en bedre måde, vil det være min måde i morgen.
(citat Monty Roberts)
0
0
Svar på denne tråd

dumdidej...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2005 21:03
Sabijune: Det har intet med tillidstræning at gøre hvilket bid man skal ride med, og om man skal ride med sporer. Jeg kan ride alle mine heste uden sadel og kun i grime, men det er altså ikke måden at nå til tops i dressuren!!! Så mine heste ser mig som leder og følger mig i tykt og tyndt, men når vi skal lave "sværere" dressur, hjælper bidet en hel del til at lave de sidste finesser!

Det hule bid er blidere end det massive hvis man ser på vægt/materiale, men ligger ofte så ustabilt i hestens mund, at det kan genere mere end det gavner.

Jeg foretrækker et massivt, tre-delt aurigan-bid, men det kommer også lidt an på hesten, da de reagerer forskelligt på aurigan.

Sporer rider jeg oftest med når unghestene hår fået idéen med at have en rytte på ryggen. Så bruger jeg sporene som forlænger af min schenkel, hvilket gør at mit ben ikke bliver nær så uroligt som uden sporer.

Sporerne bruger du altså, så hesten hurtigere opfatter dine signaler. (- og ikke når hesten er luddoven og skal sparkes igang, som mange tror!!! Ihvert fald pigerne jeg underviser!!)
0
0
Svar på denne tråd

Sporer
Forfatter: 
Dato:  09-07-2005 21:10
En succes historie med sporer:
De kan altså godt virke det med sporerne.

I foråret var min egen schenkeldøv mere eller mindre totalt. Jeg var nødt til at ride med hestesporer og pisk for at få den frem.
Jeg har hele tiden redet med let på disse sporer, hvilet betyder jeg er gået tilbage til den korteste model på markedet og som er til små ponyer faktisk.
Og jeg bruger dem mindre og mindre hver gang.

Håber snart jeg kan smide dem helt.
Men lad os nu se. De er praktisk i visse situationer. Som f.eks. når hesten synes det er sjovt at småstejle, så vil jeg gerne sætte mig bare lidt i respekt. Det fik jeg god brug for i dag og jeg vandt :-d med en kamp uden lige - HADER JEG.. Men jeg gav mig ikke før hesten havde gjort som JEG bad dem om i ½ time, andet var for varmt.

Men så gik den også kanon fin.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider