|
|
| ridepad??? |
| Forfatter:  |
hannemalan |
| Dato:  |
29-06-2005 19:10 |
|
Hej!
Jeg har et dårligt sæde, og har tænkt på om en ridepad kunne være en af træningsmetoderne. Er der nogle her, der vil dele deres erfaringer med ridepads med mig?
Smil fra Hanne

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridepad |
finobaby |
29-06-2005 20:14 |
|
Jeg har et parelli bareback pad, vilket jeg er meget glad for.
og vil varmt anbefale det! Det hjælper en til at side bædre fast, men en springjord er faktisk også udemærket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er en ridepad??? |
|
|
Ja jeg kender ikke meget til HMS, og ved faktisk ikke hvad en ridepad er!! Er der én der lige vil forklare??
I min "normale" dressur er en pad jo bare en form for underlag vi lægger mellem hesten og sadlen for at undgå tryk og få en bedre fordeling af vægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er det så. |
finobaby |
29-06-2005 23:58 |
|
Her er det så, det lød bare som om du vidste hvad det var. Nå men det er lavet af ruskind på oversiden og filt på undersiden, det er forholdsvist tykt, og meget håldbart. Det hjælper til et mere sikkert sæde fordi man ikke sider og glider, desuden er der også et håndtag hvis man føler at man mister balancen.
(Kan også fås med stigbøjler)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er faktisk det samme.... |
|
|
... som en ridegjord med et underlag under - bare dyrere
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alternativ |
bente [berlioz] |
30-06-2005 12:13 |
|
hejsa
jeg plejer altid lige at reklamere lidt for voltegeringsgjordens fortræffeligheder i situationer som denne !!
jeg rider nemli altid med min voltegeringsgjord og et tykt underlag (+en pad) og den er super!! her ses den:
den købes fx på
klassisk-dressur.dk
god fornøjelse, og skriv bare hvis du vil vide mere
mvh. bente nu uddannet CAND. ARCH.- rid med hovedet rid akademisk - eller det dit temperament nu er til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjord med stigbøjler? |
hannemalan |
30-06-2005 13:02 |
|
Tak for svarene.
Bente og Finobaqby kan man også få stigbøjler til voltegeringsgjorden/springgjorden? Jeg synes nemlig, det virker ret umuligt at komme op på min lånehest uden. Jeg er kun 165cm høj og ikke særlig atletisk. Han er 168 cm.
I siger jeg kan sidde bedre fast, men vil det også forbedre mit sæde?
Smil fra Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen stigbøjler |
bente [berlioz] |
30-06-2005 13:09 |
|
ingen stigbøjler til voltegeringsgjorden - pointen er jo at man har frihed til at 'drøne rundt' på hesten og lave ballade, men jeg bruger den bare til at ride dressur, ture osv med - den giver lige en ekstra støtte/sikkerhed fordi man kan gribe fat i håndtagene og de støtter hvis hesten fx bukker
men balancen, opstillingen og sædet vil den forbedre vildt meget hvis du er opmærksom på det selv altså
jeg kan anbefale sally swifts bog centreret ridning - den giver super gode tips til opstilling osv - virkelig virkelig god bog, med gode illustrationer!!
mvh. bente nu uddannet CAND. ARCH.- rid med hovedet rid akademisk - eller det dit temperament nu er til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
Hannemalan: du kan heller ikke stige op i bøjlen på ridepaden, eller enhver form for opsadling uden bom. Dimsen vil rutsche rundt... Prøv istedet at lære mulen at stå ved et eller andet du kan stå op fra, det har dens ryg også meget bedre af. Jeg står så godt som aldrig op i bøjlen, (vi snakker en gang hvert andet år), med det resultat, at jeg kan hoppe op fra hvad som helst, stole, vejskilte, store sten, betonrør, larvefødderne på en gravemaskine, you name it, jeg kan hoppe op fra det, hvis det passer i højden! Decor er endda så kløgtig, at han selv stiller sig rigtigt, jeg kan trække hen til dimsen, som jeg vil, og så svinger han selv rumpen rundt, så det passer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning og træning |
hannemalan |
01-07-2005 10:31 |
|
Tak for svarene Trine og Bente
Jeg har set hvordan mange piger i 10-12 års alderen bare hopper op på deres heste. Jeg er grøn af misundelse og ærgerlig over at jeg ikke kan  Men kan godt følge din point Stine, med ondt i ryggen, så nu har jeg en ting mere jeg skal øve på...Og køber ingen ridepad, før jeg mestrer dette (Gad vide om jeg får en på et tidspunkt så).....
Smil fra Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan se... |
99E |
01-07-2005 11:13 |
|
...at jeg skal bruge sommerferien på at lave en fin træningsvideo, der viser hvordan man elegant svinger sig op på heste i alle højder, uanset om man foretrækker at stige op fra højre eller venstre side.
Den kan jeg så sælge dyrt - samtidigmed at jeg starter mit store Springe Op På Hesten-imperium!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stiger altid op fra noget |
bente [berlioz] |
01-07-2005 11:23 |
|
jeg hopper altid op fra noget - gerne to mælkekasser - eller hva der nu er i nærheden, og skulle jeg rutche af på en ridetur kan jeg godt hidse mig op til at svinge mig op i min voltegeringsgjord! så det er ikke kun små piger der kan hihi ..
men hestens ryg har klart bedst af at man hopper op fra noget uanset hvad man rider med .. og hvis du har problemer m ryggen så passer det jo fint !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|