ikke så god en illustration.
Videoen er cirka et år gammel, så jeg har fået rigtig meget undervisning siden da, så jeg sidder meget anderledes nu - som jeg ser ud lige nu (med en kæmpe mave), er det en umulighed at falde forover, så det gør jeg i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt
En overgang stampede han hele tiden, og det var umuligt at sidde anderledes, end jeg gjorde på videoen, fordi man blev kastet frem og tilbage (galoppen virkede nærmest to-taktet, så "kadenceret"/spændt/... var den).
Hesten stamper, uanset hvem der rider den - også selv om det er min dygtige underviser (som nu desværre ikke har tid længere

). Hun har haft ham i ridning i 2½ måned, og det er helt klart også blevet bedre - han gør det bare stadig.
Det er også derfor, jeg har søgt lidt andre årsager.
Min hoppe har aldrig stampet - hun har altid sprunget godt igennem, selv når hun blev samlet - og hun har været redet et halvt til et helt år kortere end han har... Men da jeg begyndte med hende, havde jeg også fået afskaffet mange af de dårlige vaner/ideer, jeg (og min daværende underviser) havde, da jeg startede med vallakken (havde jo holdt ridepause i mange år, så jeg skulle nærmest starte forfra, ligesom jeg dengang ikke havde nogen særlig dygtig underviser - ikke den bedste kombination).
Måske er der gået et eller andet galt under tilridningen, hvor han ikke har brugt overlinjen korrekt. Det var ret tidligt, min daværende underviser rådede mig til at "samle op" og ride knap så langt og dybt, som jeg ellers har lært, at man skal på en unghest - og nu gjorde jeg jo, som underviseren bad mig om. I dag havde jeg nok ikke været så "lydig"/lydhør.
Derfor tror jeg mest på at få ham gjort længere og dybere og arbejde videre derfra - hvilket vist også er det, de fleste råder mig til (formuleret forskelligt og med variationer).
Det er en længerevarende opgave, jeg har foran mig, da jeg ikke kan holde til at ride hver dag. Derfor arbejder jeg en del med ham i longen, hvor det er meget lettere at se, hvordan han arbejder med overlinjen, og det synes jeg allerede, jeg har haft stor glæde af i de 14 dage, jeg har haft ham "hjemme" nu.
Og så vil jeg glæde mig til, at vi forhåbentlig får fundet en rigtig dygtig ny underviser i klubben, som kan hjælpe mig videre, for det ér nu engang det nemmeste at hjælpe, når man har ekvipagen i "real life".
(det har faktisk været ret godt at kommunikere om det herinde, da det har fået mig pejlet nærmere ind på, hvorfor han gør det - og så er det jo noget nemmere at finde de rigtige midler)