Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 18:55
Findes der nogen tommelfingerregler for hvordan forholdet mellem hest og rytter bør være - altså højdemæssigt?

Hvornår begynder man at indvirke forkert pga. ens benlængde - eller mangel på samme?

Camilla

~~~~~~~

If you find a path with no obstacles, it probably doesn't lead anywhere...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 19:21
der er vist en tommelfinger regl, mener at have læst en et eller andet sted!!!
Men kan ærligt ikke huske den...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 19:35
Det afhænger en del af hvem du spørger.
Med hensyn til benlængde - det har ikke kun noget med højden at gøre, hverken på hest eller rytter, det afhænger også af bygning.
Hvis man rider sin hest for sædet og ikke med benene er der jo ingen problemer med det *s*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 20:33
Hej

Jeg har læst i en gammel bog at hesten skal være ca 10 cm lavere end rytteren for at det er mest harmonisk.

Men det kommer meget an på bygningen af begge parter.
Desuden kommer det an på disciplinen. I western rider man meget mindre heste men de har som regel forholdsvis mere krop/brystkasse og sadlen fylder mere.

Men feks 165 cm hest til en rytter på 175 er vel ikke så åndssvagt.
Eller en pony på 140 cm til en pige på 150 cm.....

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 20:40
hmm hvis det skal være sandt med at hesten skal være 10cm lavere end rytteren--så skal jeg jo tøffe rundt på en pony....har altis fået at vide at en hest på ca din egen højde er acceptabelt!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 21:49
Det vil sige at pølsen ikke er for lille til mig? Jeg er 1.65 og han er 1.54, med andre ord, 11 cm lavere end mig. Men jeg får jo altid at vide han er for lille...

Jeg vil også sige der er fin harmoni mellem en rytter og en 10 cm lavere hest, men skal dressurdommerne vurdere det så vil de nok nærmere sige at en hest på ens egen højde er det optimale. Men den holder jo heller ikke altid vand. En hest på 1.65 er da helt fin til mig, men hvad med en lang berider på 1.88? Skal han så have en hest på samme højde? Det bliver nok lidt svært at finde...

Jeg tror kun det med samme højde holder vand hos "middelstørrelsesmennesker" :-) En pony på 85 cm fik næppe nogen rytter, hvis hun/han skulle være ligeså lille. Og de færreste ponyryttere på 16 er vel kun 148 cm høje (men hvad, det er ponyerne jo heller ikke altid som vi ved ;-) )

Jeg tror man kan sige hesten/ponyens højde +/- et rimeligt udsving på ca. 10 cm alt efter hestetype og bygning af hest og rytter. En rytter på 1.70 kan jo godt ride på en hest på 1.60 og en rytter på 1.50 kan ligeledes ride fint på en hest på 1.60. Det er i hvert fald ikke højden der skulle være til hinder for det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 22:32
Klaus Ferdinand Hempfling anbefaler følgende:
Rytter på 1.70 skal have hest med højde mellem145 og 155 cm.
Rytter på 1.80 skal have en hest mellem 150 til 160 cm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 23:26
Hvor stor hesten skal være afhænger jo også af om den er kraftig eller spinkelt bygget. Hvis man nu har en stor kraftig hest ser det nok lidt sjovt ud hvis rytteren er på højde med den og omvendt hvis det er en spinkel hest...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 06:54
jeg syntes nu ikke det lyder så lovende for mig indtil videre, jeg skal vist ud at købe shætlænder eller måske en kat 2 lige kan gøre det.....*GG*

Ja altså størrelsen har da stor betydning især hvis det skal se godt ud, men det er nok ikke noget man skal tage vildt seriøst på, hvis man kan ride hesten sååå....

/christina, der også ride heste i 170-180 i stang, til stor fornøjelse....For tilskuer
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 08:16
Jeg er 1.68 og min pony er 1.45 - tja jeg synes enlig ikke selv at det ser dumt ud.. Men æhm det kan da godt være at jeg tager fejl.!!! :-)

Juul ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 08:55
Jeg slutter mig til Juul...

Jeg er 1.70 og mine heste er målt til 142, 143 og 145 - og jeg synes bestemt heller ikke, at det ser dumt ud.

Men nu er vores heste (Juuls og mine) jo også Fjordheste - og de ER jo altså specielle *gg*.

Men jeg må indrømme, at det ser temmelig sjovt ud, når min mand på 1.90 sætter sig op på Sif... Til gengæld står der en stor, kraftig elev-vallak på 1.48 på Birken. Den passer han egentlig ret fint sammen med.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 09:05
Tja... jeg er 165, og det er min hyp også.

Men jeg synes faktisk jeg er lidt stor til ham... tror det er smag og behag!

Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 10:15
Jeg er 165 og det er Bassen også og jeg synes egentlig at vi passer meget godt sammen - altså udover at mine lår virker for kraftige til min spinkle hest *GGG*

Min underviser er 174 og ser heller ikke for stor ud, når hun kommer op på ham - men hun har til gengæld også meget slanke lår *misundelse er en grim ting*

BeritH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 10:33
Jeg er helt enig i Klaus Hempflings teori (beskrevet højere oppe).
Når man tager rundt på ridecentre og kikker og taler, vil jeg vove at påstå at 75% har en hest der er for stor. Hvad i alverden er ideen med at avle fx. Dansk varmblod højere og højere? Jo højere de bliver jo længere bliver ryggen jo også, og dermed muligheden for at samle hesten korrekt og risikoen for rygproblemer (ligesom hofteproblemer hos schæferhunde).
Jeg tror bare at der er gået præstige i at have den højeste hest. Hvis du spørger mig behøver ingen rytter at have en hest over 165 cm. Er du fx. 170 så vælg en hest på 150 -155.
Hilsen Katrine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 10:48
Er størrelsen ikke underordnet hvis bare man føler sig godt tilpas på den hest man sidder på ?
Jeg kender en pige der på det nærmeste er holdt op med at ride fordi omgangskredsen synes at hun skal ride hest (altså ca 165 cm heste) og hun føler sig bare ikke tryg deroppe, hvis det stod til hende selv red hun på en lille 1'er pony - men det hun ikke. Det synes jeg er tåbeligt, altså at hun ikke må - en pony kan sagtens bære hende, måske hun ser lidt stor ud men er det ikke rævnende ligemeget hvis hun føler sig tryg på ryggen af netop den hest (pony) ?

Efter min ydmyge mening er det vigtigste vel at man kan nå (op eller ned) til stigbøjlerne...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 10:54
Jeg er ca. 170 og min hyp er 153.

Jeg har svært ved at nå ham med schenklerne (fordi jeg har knæskader, der gør at jeg ikke kan bevæge benene ret meget), men jeg har aldrig fået ad vide, at jeg skulle have en større hest. Jeg har altid fået ad vide, at vi passer godt sammen.

Helt personligt befinder jeg mig også bedst på lave kraftige heste (som min jo er=welsh cob), men jeg kan ride de store. Om jeg bryder mig det er jo så en anden sag:-)

MVH

Wivian
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 11:01

Har engang læst denne tommelfingerregel:'

Rytteren må maks være 20 cm. højere end hesten

Mvh. Caroline J
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 11:30
Hvis hesten let kan bære rytteren, så er der for mig ingen grænse for, hvor høj rytteren må være!
Dog begynder det måske at blive lidt upraktisk, når rytterens fødder slæber hen af jorden ved normal længde på stigremmene. ;-)

Hvis man ønsker at ride med sporer, så bør man selvfølgelig også gøre sig klart, at det bliver sværere at nå op til hestens sider, hvis fødderne sidder langt nede.
Men egentlig har det jo mere at gøre med rytterens benlængde end rytterens højde.
Desuden er der heldigvis mange former for ridning, hvor sporer er overflødige.

Hvad der ser harmonisk ud, vil altid være en subjektiv smagssag.

Venlig hilsen

Jakob
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 11:43
Alt med måde! Jeg kan ikke forstå, hvorfor ridelysten skal tages fra nogen (jvf. Charlotte's indlæg), fordi de ikke har lyst til at kravle op på en stor hest !?
Selv rider jeg Fjordhest (1.43 stg.) og de to ungheste jeg har undervejs (tilrides næste år) bliver begge et sted mellem 1.42 - 1.45 stg. Jeps, jeg sætter en rimelig solid kropsbygning i højsædet, men derfor ser det da nok alligevel lidt små-tosset ud, når jeg med mine 1.70 kommer tøffende på en 27 cm lavere PONY :-)
Men jeg kan IKKE li' højder, og er på mine "gamle" dage (25 *GG*) blevet lidt nervøs for at dratte ned - så jeg holder mig lidt nærmere jorden :-)
Det er så måske lidt mere accepteret i westernkredse, at man rider mindre ponyer/heste, men bortset fra de problemer man kan få i konkurrencesituationer (når man skal konkurrere mod de store heste), så kan jeg ikke se, hvorfor det er fy-fy at ride pony el. lille hest, hvis man er dressur-, spring, skovtursrytter osv. ?
Så længe man ikke er til skade for hesten/ponyen, så synes jeg det kan være fløjtende ligegyldigt - en lille hest/pony har da nøjagtig lige så mange gode kvaliteter som en stor hest!

Mvh. Tanja B - den STORE ponyrytter ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 11:52
Min ponyhoppe er 133 cm... Jeg er 159-160 cm...

Min kommende ridepony Cassidy (skal tilrides i år) er 142 cm og 3 år!!

Engang jeg var til et kursus med Candy (hende på 133), var der en der sagde til mig...
"Da jeg først lige så dig komme trækkende med den pony tænkte jeg at du måtte være meget stor til den. Da du kom op på hende så det ud til at i var skabt til hinanden!!"

Men det bliver da dejligt at komme op på en lidt større pony som Cassidy!!!

Smil fra Rikke
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 12:19
Det med størrelse er et underligt fenomen min datter springer p.t. 4 heste/Ponyer
Hun er selv 1,63 og ser ikke forkert ud på nogen af dem.

Pony 140 Kraftig bygget Haflinger/araber blanding
Hest 1,65 Frederiksborg
Hest 1,68 Spinkel DV hoppe
hest 1,75 Frederiksborg.

Så man skal have en hest man selv føler man passer til, også størrelsesmæssigt og er man bedst tilpads på en lille hest(pony) jamen så er det da det man skal have, og har man det bedst på en "Giraf" så må det være løsningen, det er meget individuelt hvad man føler man passer til. Det vå faktisk være ens egen afgørelse.

jytte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 12:44
Hej Jytte

Det er jeg HELT enig med dig i! Jeg befinder mig bedst på nakken af heste +170 - hvorfor aner jeg ikke, da de er +5 cm. højere end jeg selv - og også kræver en del mere ridning for at forblive samlede end en lidt lavere/kortere hest.

Jeg synes heller ikke selv jeg ser lille ud på Walle som er 174 - men bedøm selv på min præsentation! Den røde jeg sidder på uden sadel er 163 og den synes jeg ser lille ud!

Trine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 15:12
Hmm tjaa jeg har ikke problemer med små heste. Jeg er selv 166 cm. Min første hest var 148 cm. (men blev startet som hest), og ham jeg har nu er 153 cm. Begge er arabere og derfor ikke kæmpe brede eller specielt "hesteprægede" at se på, men folk siger også til mig at jeg ikke virker for stor til ham jeg har pt. når først jeg kommer op på ham. Han ser bare så lille ud når han stå på staldgangen.
Jeg har også redet store heste (bl.a. en på 180 cm. i stang), men jeg synes simpelthen de for besværlige at ride rundt på for sådan en som mig.
Men jeg giver Jakob ret - det er faktisk et spørgsmål om benlængden på rytteren og ikke om rytterens egentlige højde.

Pia H.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 17:14
Jeg har hørt samme tommelfingerregel som Caroline J. Min hoppe er 156 cm, og jeg selv er 161 cm. Min hest højde og min passer så ikke sammen ifølge tommelfingerreglen, men jeg har (faktisk) ret lange ben. Så jeg når fint ned om hesten ( m. dressurbøjler faktisk under maven et sted) Det udligner vist sig selv...
KH Louise_S
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 17:26
Årh ja... mine lange ben... *snøft*...

Jeg er kun 1.67 - min fjordhoppe (som er lidt spinkel i det) er 1.43... Dropper jeg sadlen, stikker benene godt 10 - 15 cm under.
Det går virkeligt hårdt ud over vores image... så snart dommeren opdager benene, trækker de sikkert meget mere ned end Fjollens bakgear... ;-)

Øhm... hvis hesten kan bære rytteren... kan det så ikke være lidt ligemeget med det andet? Skulle jeg følge 10 cms reglen, ville jeg jo skulle have en hest på 1.57 -

Nå, er der nogen, som skal med ud at kigge på ny hest? :-0

Ej... jeg kan godt se pointen med benene, men på den anden side, når en rytter, som er 10 cm. højere end mig, kan ride min Fjolle langt bedre, end jeg kan, er det så ikke mere et spørgsmål om evner end benlængde..?

Mette (Fjolle) - måske et par stylter kunne gøre det..?

"Hvordan kan vi opfordre folk til at respektere dyr, og tage lige hensyn til deres interesser, hvis de fortsætter med at spise dem for fornøjelsens skyld?" - Peter Singer (Austr. filosof, vegetar) -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 18:34
Tja..........jeg er 155 cm og mine 2 der kan rides er begge 155 såååå...

rap-rap-rap
RikkeAnd
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 21:28
Hmm.. ja, reglen passer vist heller ikke helt med Crossen og mig... han er 10 cm højere end mig. *G* Men så længe jeg kan komme op på ham, mens han går sin vej (nej, han er ikke godt opdraget ;-) ) og holde ham i skridt selvom han både tripper og småtraver, så mener jeg ikke han er for stor.

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 21:56
okay først højde og så benlængde...???

Nu står jeg altså af ikke nok men at jeg næsten høre under dværgracen, men mine ben!!!! Ja de er så ekstrem små at det er helt vildt!!!

Så hvis vi nu følger reglen med at benene skal passe, så væk med alt over kat. 2,og frem med shætlænderne og falabellaer og ej at forglemme minituahestene, for mit vedkommende!!!

Mener nu ikke at højden/benlængden skal have så meget at sige.... Hvis personen kan ride hesten sååå er der ingen hindring, eller komentarer fra mig! For prøv at se en 185 cm i stang hest for jer = 195 høj person

/Christina- som næsten gang i ser hende, har skiftet hestene ud med shætlændere, hun kan tøffe rundt på! :-0
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - *C*
Forfatter: 
Dato:  22-06-2001 22:39
*C* - Ja, du har da tøffet rundt på sådan en har du ikke? Har du ikke tilredet en engang? Ej, skal nok lade være... ;-)


-+-Zip., som kun er et par centimeter højere end *C*.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter -
Forfatter: 
Dato:  23-06-2001 00:38
Well, Fonzie og jeg er lige høje. Jeg kan ikke helt se at jeg hverken er for stor eller lille til ham.

Desuden har højden jo ikke noget at skulle have sagt hvis man føler sig tryg på hesten, kan ride den og den kan bære én.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter -
Forfatter: 
Dato:  23-06-2001 11:22
Jeg er 172 cm den lille jeg har er 151 i stang og den store er 185, oprindeligt var han også købt til min kærste på 190 cm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - zip
Forfatter: 
Dato:  23-06-2001 15:11
jo det kan jeg vist ikke løbe fra.....

og hvad er det?? ca. et halvt år siden *GG*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - zip
Forfatter: 
Dato:  24-06-2001 01:20
Med alm. bygning bør rytteren være et sted mellem hestens højde og hestens højde + 20 cm.
Det har jeg i hvert fald altid brugt.



Lene Skov Mikkelsen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selvglad? Jeg er ikke halvt så glad for mig selv, som enhver anden ville være i mit sted.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - zip
Forfatter: 
Dato:  30-06-2001 09:22

Ja jeg rider jo islænder....(Som forøvrigt også bliver avlet større og større!) og befinder mig fint 1.36 fra jorden. Jeg er selv 1.58. Jeg tror det er en form for vane, for jeg synes ikke det ser mærkeligt ud at voksne mænd rider islændere....

Derimod kan det undre mig lidt at en lille fe af en pige absolut skal ride den største hest på ridecenteret....Men hvis hun befinder sig godt der, så fred med mig.
Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - zip
Forfatter: 
Dato:  02-07-2001 15:10
den regel jeg har hørt siger at når du sidder med fødderne i stigbøjlerne og strækker benene helt ned skal dine hæle sidde ud fra slutningen af hestens mave, hvis i forstår hvad jeg mener men det er jo bare noget jeg har hørt hvad ved jeg *GG*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - zip
Forfatter: 
Dato:  11-07-2001 01:26
I ca 12 år har jeg redet fjordhest på ca 140 i stang. Han var/er lidt for lille, da jeg måle ca 162 cm, jeg kunne ihvertfald ikke indvirke ordentlig dressurmæssig de sidste par år. Men nu bliver min fjordhest også brugt til hestevogns kørsel.
For 2 år siden købte jeg en DV hoppe på 2 år, på købs tidspunktet målte hun ca. 164 cm. Men nu som 4 års er hun 173 cm i stang. Jeg er stadig kun 162 cm.
Jeg synes selv jeg passer bedre til min DV hoppe ind til min fjordhest, men det gjorde selvfølgelig ikke noget hvis jeg havde et par - 10 cm længere ben.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Højde hest vs. højde rytter - zip
Forfatter: 
Dato:  13-07-2001 14:23
Hmm.........jeg er 160cm høj, og jeg søger en lille hest på 148-158, men jeg vokser jo også stadig. 10-5 cm højere end heste passer vel meget godt. Men det kommer vel an på om man kan lide at ride større eller mindre heste/ponyer.
Rigtige Donia´er rider Tinkerheste ;-)



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider