Longering ved tyngdepunktet - longering - der lærer hesten at bruge sig korrekt.. At bære sit eget hoved og ikk hænge på tøjlen, at få løftet ryggen og at bære rytter korrekt...
Jeg ville forslå dig meget stærkt og få en underviser som har tilredet heste før..
At lægge indspændning på den hjælper da intet?!!
Senere begynder hesten så bare at gå på forparten og ikke bruge sig korrekt bagtil og endda måske gå bag lod..
Jeg ville give den en massse løs tøjle selvfølgelig, ride den meget fremmad (I let-ridning) så kan hesten også få lov til og prøve at finde en balance ellers sidder du jo og forstyrre den oppe på ryggen af den og det handler jo egentlig om at forstyrre hesten så LIDT som muligt når den er så ung..
Så fremmaddrift, letridning og løse tøjler i starten.. Så må du jo gerne lege lidt med biddet i munden på den samtidig.. Så burde ryggen lidt efter lidt også komme med op..
Så ville jeg helt klart først få styr på skridt inden jeg nogensinde ville nærme mig traven ? :S Tjaa.. Det nok også bar min mening osv..
Altså i skridt:
-Kan den gå afslappet for løse tøjler og længe sig godt?
-Har du helt styr på dens skuldre i skridt?
-Reagere den for schnkelen - presser du lidt med højre så går den til højre osv?
-Kan du eventuelt runde den lidt i volter i skridt samtidig med at den ikke skyder skuldre at du har helt styr på dem?
- Kan du parare hesten uden at den går videre selvom du giver den en løs tøjle?
- Kan den stå stille?
- Overgang fra skridt til trav?
Så ville jeg derefter gå til trav:
- Driv, letridning, fremmaddrift og lege lidt med biddet..
- Parade
Galoppen den ville jeg klart vente med til at skridt og trav er 70% på plads..
Det haster jo ikk vel

Tåmodighed..
Mvh Sandra