Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

sænker ryggen
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 22:08
hej:)

jeg er godt i gang med tilridning af en sød og rolig unghest... det eneste problem er at han, når jeg prøver at samle ham stikker næsen i sky og sænker ryggen... selv om jeg rider ham godt frem og ned.. altså ned for halv lange tøjler ikke samlet.. har spekuleret på om jeg kan putte en indspændingstøjle på ham? selvfølgelig meget løs.. eller måske en chambon... men ved ikke om det er god ide når han kun er 4 år.. det skal lige siges at jeg aldrig har tilredet en hest før... han går også og slår med hovedet når vi traver.. har på fornemmelsen at det er når han sænker ryggen så sidder jeg og bumber ham i ryggen.. og det gør jo selvfølgelig ondt...

ved godt at undervisning kan hjælpe.. har fået lidt undervisning af min mor i starten.. men det er ikke altid hun har tid.. og jeg har ikke råd til at få undervisning af en ridelærer..

håber at der er nogen der kan komme med nogle gode råd!! er ikke bange for kritik, vil gøre alt for at lære at få ham til at slappe af og nyde rideturen!!

venlig hilsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 08:10
Jeg kan godt forstå, at hesten stikker næsen i sky og sænker ryggen, når du prøver at samle den.... En 4-års er slet ikke klar til at blive samlet, så hesten forsvarer sig egentlig bare. En 4-års skal bare søge frem-og-ned og gå godt fremad i god balance, den skal slet ikke samles. Jeg synes ærlig talt det ville være en umanerlig dårlig ide at begynde med indspænding/chambon, det hører hjemme i longering, ikke i ridning. Mht rygbumperiet, når den sænker ryggen: Du rider forhåbentlig kun letridning? Nedsidning på en hest under tilridning er bandlyst!

Her er hvad jeg vil foreslå dig at arbejde med:

Skridten: Frisk skridt for halvlang tøjle, intet krav om eftergivenhed. Parader. Overgange til trav

Traven: Udelukkende letridning. Ingen krav om samling, men blot søgen frem-og-ned. Store volter. Anspring i galop.

Galoppen: Store volter, overgange til trav. Gerne søge let frem-og ned, men bliv ikke fortvivlet hvis den ikke kan endnu, mange ungheste har rigtig svært ved galoppen.

Og så synes jeg du skulle presse din mor for noget mere undervisning, hvis altså hun har forstand på ungheste....

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Altså Stine...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 11:48
Æv, Stine har skrevet præcis det samme, som jeg ville have skrevet...

Så jeg vil bare ønske held og lykke med det videre arbejde.

Mette
www.eor.dk
0
0
Svar på denne tråd

øhh????
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 14:11
Nu skriver hun jo faktisk lige præcis at hun ikke samler hesten :-)
0
0
Svar på denne tråd

Heidi...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 15:38
Rikke skriver, at hesten sænker ryggen og stikker næsen i sky, når hun prøver at samle den...

Mette
www.eor.dk
0
0
Svar på denne tråd

misforståelse..
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 20:20
det eneste problem er at han, når jeg prøver at samle ham stikker næsen i sky og sænker ryggen... selv om jeg rider ham godt frem og ned.. altså ned for halv lange tøjler IKKE SAMLET!...(som når man rider en rutineret dressur hest)

men tusind tak for de gode råd.. er glad for at i siger jeres mening, men mente ikke med at jeg godt ku tåle kritik , at i måtte hakke ned på mig når ikke ikke kender mig...
i skal ikke stemple mig som ungheste mishandler med det samme:) selvfølgelig ridder jeg ikke nedsidning! og jeg spurgte ang indspændings tøjle osv fordi jeg ikke vidste bedre.. ikke at jeg vill gøre det!! man kan jo kun blive klogere af at spørge:)

men jeg synes at det er nogle gode råd og jeg vil helt sikkert bruge dem..

og ang min mor... jeg kan ikke tillade mig at presse hende til at undervise mig... hvem ville dog bryde sig om det... hun arbejder så meget, at hun næsten ikke har tid til et liv selv, så kan da ikke tillade mig at "tvinge" hende til at hjælpe!

knus Rikke
0
0
Svar på denne tråd

martingal
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 20:31
hejza

det kan hjælpe at putte en martingal på...den har jo kun indflydelse på hesten når denne tager hovedet helt op. Dette kan tit anbefales til ungheste til at hjælpe dem med at få den rigtige form uden at tvinge dem.

Hilsen Pernille

Life is what happening while you´re busy making other things :-)
0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 08:04
Rikke: Jeg mener absolut ikke, at jeg stempler dig som unghestemishandler. Jeg har læst dit indlæg temmelig grundigt flere gange, netop for ikke at have misforstået noget! Hvordan vil du have, at vi skal forstå, at du ikke samler hesten, når du skriver, at den stikker næsen i sky, når du prøver at samle den? Og mht. nedsidningen: der er rigtig mange mennesker, som ikke ved, at det kræver meget af hesten at man sidder ned på den, så jeg gik ud fra, at du bumpede i nedsidning, det er vel ret svært at bumpe i letridning....????

Du må meget undskylde, hvis jeg trådte dig over tæerne, det var på ingen måde min mening! Jeg har svaret, som jeg mente indlægget lagde op til.....

Mht. martingalen er jeg enig med Pernille, sålænge martingalen benyttes til at forhindre hesten i at tage hovedet OVER normalpositionen. Dvs martingalen skal være så lang, at hesten kan have hovedet, som den normalt holder det. Hvis den spændes læbgere ind, kan man ligeså godt bruge en Thiedemannstøjle eller glidetøjle, og det vil jeg absolut ikke anbefale!

Jeg håber stadig, at du kan bruge mine råd til noget, selvom jeg fik trådt dig over tæerne! :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa.. Start?
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 15:23
Longering ved tyngdepunktet - longering - der lærer hesten at bruge sig korrekt.. At bære sit eget hoved og ikk hænge på tøjlen, at få løftet ryggen og at bære rytter korrekt...

Jeg ville forslå dig meget stærkt og få en underviser som har tilredet heste før..

At lægge indspændning på den hjælper da intet?!!
Senere begynder hesten så bare at gå på forparten og ikke bruge sig korrekt bagtil og endda måske gå bag lod..

Jeg ville give den en massse løs tøjle selvfølgelig, ride den meget fremmad (I let-ridning) så kan hesten også få lov til og prøve at finde en balance ellers sidder du jo og forstyrre den oppe på ryggen af den og det handler jo egentlig om at forstyrre hesten så LIDT som muligt når den er så ung..
Så fremmaddrift, letridning og løse tøjler i starten.. Så må du jo gerne lege lidt med biddet i munden på den samtidig.. Så burde ryggen lidt efter lidt også komme med op..

Så ville jeg helt klart først få styr på skridt inden jeg nogensinde ville nærme mig traven ? :S Tjaa.. Det nok også bar min mening osv..

Altså i skridt:
-Kan den gå afslappet for løse tøjler og længe sig godt?
-Har du helt styr på dens skuldre i skridt?
-Reagere den for schnkelen - presser du lidt med højre så går den til højre osv?
-Kan du eventuelt runde den lidt i volter i skridt samtidig med at den ikke skyder skuldre at du har helt styr på dem?
- Kan du parare hesten uden at den går videre selvom du giver den en løs tøjle?
- Kan den stå stille?
- Overgang fra skridt til trav?

Så ville jeg derefter gå til trav:
- Driv, letridning, fremmaddrift og lege lidt med biddet..
- Parade

Galoppen den ville jeg klart vente med til at skridt og trav er 70% på plads..

Det haster jo ikk vel ;)
Tåmodighed..

Mvh Sandra

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider