Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan?(mht tilridning)
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:12
Jeg har vist nok skrevet et lignende indlæg før, men synes ikke jeg fik noget jeg kunne bruge, så nu prøver jeg igen :-D

Jeg står og skal snart igang med at tilride min hest, men jeg er lidt i tvivl om hvad og hvordan jeg skal gøre.

Han er vant til at få alt muligt på ryggen. Blandt andet kan jeg lægge en pressening på ryggen af ham, lade den røre hans ben, lægge den på ham for derefter at lade den glide ned på den anden side af ham.
Når jeg nusser om ham i stalden lægger jeg tit ting på ryggen af ham (jakke, m.m.)

Jeg kan "køre" ham på tur. Dvs. jeg har hovedtøj på ham og køreliner og så går vi ellers derudaf.....med Amir forrest :-)så allerede nu kan han dreje og stoppe.

Jeg er dæleme i tvivl om hvad jeg gør med den saddel, for den skal jo ligge ordenligt men jeg har svært ved at finde en saddelmager her i nærheden, nogen der har nogen foreslag/anbefalinger?

Nogen herindefra der har tilredet sin hest uden saddel? Altså gjort den saddelvant men redet den uden saddel?

Håber på svar da jeg virkelig er i et dilemma.

På forhånd tak :-)
0
0
Svar på denne tråd

uden sadel
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:31
min 3 års er stort set redet til uden sadel, da jeg ikke har en der passer ham endnu. Min var som din vant til alt muligt. Jeg vil anbefale dig at du første gang du skal på nakken af ham bruger en sadel, også selv om den ikke passer perfekt. Det er jo ikke så længe du skal sidde der.
Hvis han så ikke siger noget til det kan du fremover kravle op uden sadel, men tag at bruge sadel den første gang, som en slags sikkerhedsnet.

Helle
0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:42
Jeg vil heller ikke anbefale, at du prøver uden sadle. Skulle han give et hop, og du ikke kan holde balancen. Kan du give ham en forskrækkelse, som måske kunne være sværd at rette op på igen.(min mening)

Nu hved jeg ikke hvordan du gør, men vend ham til sadlen når du longere i kørelinerne. Lad stigebøjlerne slaske, så han vender sig til at der er noget der nede der kan kilde lidt.

Du kunne jo bruge et tykt lammeskind at ligge under sadlen. Men nu hved jeg jo heller ikke hvor dårligt din sadle ligger på ham.

Jeg synes det er meget vigtigt at gøre tilridningen så let og smertfrit som overhovedet mulig. Så den får en masse gode oplevelser. Det gør det hele meget nemmere på længere sigt.

Men nu lyder det jo også til, at du er inde i de tankebaner.

Men i hvert fald det tykke lammeskind er godt, det bruger jeg altid.

Held og lykke med det. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Der er da slet ingen der siger....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:42
... at du skal bruge en sadel - jeg fik f.eks. min første hest som 6-årig, og min første sadel som 14-årig.

Men jeg vil anbefale dig at bruge en ridegjord, så du har lidt at holde i. Det er dumt at "lære" hesten at du er let at tippe af :)

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

lkjfvkbn
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:55
Sif : Dagens "AHA-oplevelse" :-D det var jo helt sikkert en idé.

Prøver selvfølgelig stadig at finde en saddelmager der kan tjekke sadlen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider