et hønet, skal du være sikker på, at hesten ikke kan få benene i, hvis den står og skraber/slår med forbenene.
Min erfaring er, at jo langsommere man kører, jo mere urolig bliver hesten. I hvert fald min, for så tror hun, vi er fremme, og hun skal ud.
Så når du kører hen ad landevejen, skal du køre med en jævn fart på de 60-70 kmt, eller hvad forholdene nu er til.
Min kan godt stå og skrabe, og stampe hårdt i gulvet. Jeg er meget opmærksom på, om det er længre varende skraben/uro, eller om det kun lige er ét ben, der bliver trampet hårdt ned i bunden. Hvis det er længre varende uro, og traileren er meget urolig, ville jeg nok holde ind til siden, hvis jeg ikke kan se hestene.(min bagklap er bygget sådan, så den øverste SKAL være lukket under kørsel, da den vipper opad og vil står og blafre, så jeg kan ikke se mine heste under kørsel.)
HVis det er en alm. bagklap, hvor den øverste kan være lukket nede under kørsel, kan man meget hurtigt se, om hesten bare skaber sig, eller om den er hoppet over, under osv..
Du skal bare altid være afslappet, når du læsser dine heste. Der er ingen grund til og stresse dem unødigt.
Hvis dine heste er fuld fortrolige med kørsel og trailer, er der ingen grund til panik. Så vil de opfatte det som et rart sted og være, og vil derfor ikke skabe problemer. Selvfølgelig kan de skride eller vælte, men det afhænder jo også af din kørsel
Jeg binder ikke mine heste under kørsel, da de har lært på naturlig måde, at det er et trygt og godt sted og være. Dog er jeg altid meget opmærksom på støj og uro fra traileren.
Pøj med det,
Bimboe