Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ny i trailerkørsel
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 11:31
Hej alle

Jeg er ikke helt sikker på om det er rette forum, men jeg prøver.

Jer er ny i trailerkørsel, og skal inden så længe meget gerne komme frem til at jeg kan tranportere mig selv og hesten til undervisning.

Men jeg er ikke så skråsikker på det med trailerkørsel.
Jeg syntes det er mange kilo at transportere rundt på vejene, uden i hvert fald at vide hvad man har med at gøre. Så step et er: trailerkort. Det påbegynder jeg ingen så længe.

Jeg har ingen problem med at køre med traileren - men er knap så skråsikker når der læsse hest ind i. Det er jo et levende væsen som selvfølgelig ikke står stille. Nogen mere stille end andre.
Når jeg har været passager ved kørsel med min egen har jeg oplevet:

- at hun kører frem og tilbage med hovedet over bommen
( klør sig vel sagtens )
- sparker / skrabet med forbenet i utålmodighed
- læner sig op af h.h.v ydersiden af traileren - skillerum

altså lidt af en uromager at køre med.

Og så er det jeg ikke er så skråsikker - det giver jo en mærkbar effekt fremfor at køre med tom trailer.
Hvad er jeres erfaring?
Skal man "bare" sige: det betyder ikke noget - det er traileren bygget til, eller være opmærksom på evt. faremomenter.

Farten er jeg jo selv herre over, og jeg vil æde min hat på at jeg kommer til at køre "laaangsomt" - men skal man bare et langt stykke hen af vejen ignorere at hesten tumler rundt omme bag i.

Vore bil kan trække 2300 kg, og vores trailer skal være 2 tons, da det er relativ tunge heste jeg skal køre med 500-600 kg. ( hestene har ingen problem med at læsses )

Er der nogen garvede trailer folk der vil udøse lidt af deres erfaring til en nybegynder som ønsker at tage alle de forhåndsregler der er mulige?

Tusind tak på forhånd
0
0
Svar på denne tråd

Er ikke helt....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 12:00
...med på, hvad det er du efterspørger?

Hvis det er fordi du ønsker din hest skal stå stille, så kunne du overveje et hø-net.
0
0
Svar på denne tråd

Det jeg efterspørger
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 12:26
er jeres erfaringer med kørsel med hest.

Hvor meget kan hesten eks. tumle rundt bagi uden man behøver at gå i panik - holde ind til siden og skrige "Hjæælp".

Gode råd såfremt man eks. er indehaver af en uromager i trailer:

eks. som du skriver hønet som kan give adspredelse.

Hjælper det med halmballer foran, så de ikke kan sparke med forbenet? eller skal man heller lade være - er det bedre de får lov til at sparke lidt så de ikke projektere energien til en anden unode?

Betyder det noget når de læner sig til ydersiden / skillevæggen, eller er det uden betydning?

Er det generelt uden betydning - et langt stykke hen af vejen - at de ikke står stille men rumstere rundt så det gynger lidt, eller har det en betydning som man med nogle tricks ( læs erfaringer ) har fundet frem til hjælper.

Det jeg eftersøger er lidt erfaring fra dem som er vant til at køre med heste - selvfølgelig specielt dem som måske har en hest som min der ikke står "pænt" - men hopper lidt rundt. Hvis nu de har kørt i mange år, uden problemer - så behøver jeg måske heller ikke bekymre mig så meget om min egen hopper - men det er svært at forholde sig til når man som ny hopper ud i det og ikke rigtigt ved hvad man kan forvente.

Grunden til at jeg spørger er, at køreskolelæreren ikke har erfaring i kørsel med heste - men kun med tom trailer - og der må da alligevel være en forskel ( lidt mere levende trailer kørsel )som kun "hestefolket" kender til.

Jeg håber jeg er mere klar i mine spørgsmål med denne forklaring
0
0
Svar på denne tråd

HVis du bruger
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 12:47
et hønet, skal du være sikker på, at hesten ikke kan få benene i, hvis den står og skraber/slår med forbenene.

Min erfaring er, at jo langsommere man kører, jo mere urolig bliver hesten. I hvert fald min, for så tror hun, vi er fremme, og hun skal ud.
Så når du kører hen ad landevejen, skal du køre med en jævn fart på de 60-70 kmt, eller hvad forholdene nu er til.

Min kan godt stå og skrabe, og stampe hårdt i gulvet. Jeg er meget opmærksom på, om det er længre varende skraben/uro, eller om det kun lige er ét ben, der bliver trampet hårdt ned i bunden. Hvis det er længre varende uro, og traileren er meget urolig, ville jeg nok holde ind til siden, hvis jeg ikke kan se hestene.(min bagklap er bygget sådan, så den øverste SKAL være lukket under kørsel, da den vipper opad og vil står og blafre, så jeg kan ikke se mine heste under kørsel.)
HVis det er en alm. bagklap, hvor den øverste kan være lukket nede under kørsel, kan man meget hurtigt se, om hesten bare skaber sig, eller om den er hoppet over, under osv..

Du skal bare altid være afslappet, når du læsser dine heste. Der er ingen grund til og stresse dem unødigt.

Hvis dine heste er fuld fortrolige med kørsel og trailer, er der ingen grund til panik. Så vil de opfatte det som et rart sted og være, og vil derfor ikke skabe problemer. Selvfølgelig kan de skride eller vælte, men det afhænder jo også af din kørsel ;-)

Jeg binder ikke mine heste under kørsel, da de har lært på naturlig måde, at det er et trygt og godt sted og være. Dog er jeg altid meget opmærksom på støj og uro fra traileren.

Pøj med det,

Bimboe :-D

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
0
0
Svar på denne tråd

Du skal køre ordentligt....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 12:47
... med din hest. Det er der desværre alt for mange hestefolk, der ikke gør (og stadig undrer de sig over, at de ikke kan læsse kræet?)

Du skal ikke køre hurtigere end du selv har lyst til. Du skal tage farten af, når vejen buer/svinger.
Du skal bremse i GOOOD tid.
Du skal HELT ned i fart, når du drejer.
Du må ikke accelerere hurtigt, men skal gøre det jævnt, ligesom dine gearskift skal være jævne.
Skift aldrig gear på vej op ad en bakke (det rykker meget i traileren), men gear op eller ned INDEN du starter på bakken.
Sidst, men ikke mindst: stå hellere ud og kig til hesten fem gange for meget end én gang for lidt.

Når du har kørt med hesten nogle gange, vil du lære hestens bevægelser at kende, og kan skelne "uro" fra "panik".

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 13:03
Det var lige sådan nogle gode råd som jeg havde tænkt mig som hjælper mig på vej indtil jeg selv har opbygget min egen erfaring.

Men man skal jo nødig - når det drejer sig om ens kære - blive klog af skade.Ikke hvis det kan undgåes med omtanke.

Flere erfaringer er selvfølgelig velkomne.
0
0
Svar på denne tråd

Solsen
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 13:50
Ja de fleste ting er egentlig sagt, men jeg vil alligevel give mit besyv med.

Der er kun ét at gøre, og det er at springe ud i det, og ja, man kommer til at snegle sig af sted og være bange for om alt er som det skal være i starten.

Jeg er efterhånden blevet ret erfaren i at køre med trailer, og det er en rar fornemmelse, det er virkelig skønt bare at gå ud og hente hesten, sende den op i traileren og køre derudaf.

Du kommer hurtigt til at vænne dig til at der vil være en smule uro. Det er jo et stort dyr, så selv en lille bevægelse kan mærkes, men ikke så hele traileren gynger.
Som Sif også skriver, så stop og kig hvis du er det mindste i tvivl om alt er som det skal være, det ville være frygteligt at køre flere kilometer uden at opdage at noget var galt.

Jeg har èn gang prøvet hvor bil og trailer gyngede, da var vi ikke i tvivl om at noget var galt, og det var der så sandelig også. Hvad der var sket i den trailer fatter jeg ikke, men hestene stod ikke som da vi læssede dem!
Alle slap godt fra det, så nok om det.

Nu kører jeg næsten hver dag med min unghest, og han står pænt, men bevæger sig og går med i bevægelsen når vi drejer osv.
En dag kørte vi på rideskolen, ca 2 km, og da vi nåede frem og jeg kiggede ind til ham, stod han med forbenene over bommen! Det havde jeg IKKE mærket overhovedet, så det blev jeg lidt forskrækket over.

Jeg lærte at sætte bagbommen en tak ind, og binde ham lidt strammere - ved godt at nogen sværger til at der skal være så meget plads som muligt, men mine erfaringer fortæller mig noget helt andet.

Det allervigtigste når du starter med at køre er at sikre dig at ALT er i orden. At traileren er ordentlig koblet til, at næsehjulet er oppe (!!), håndbremsen er løsnet osv.

At der er sat splitter i bagbommene og at der ikke ligger noget i traileren hesten kan komme til.
At der er panikhager i de tov hesten er bundet i - vi har købt sådan nogle opbindingsliner der er beregnet til trailere, de 80 kr stk er godt givet ud.

Sørg også for at have et ekstra reb og en kniv med når du kører, hvis der sker noget, er det rare ting at have med.

Og en ting til - hav en passager med de første gange, det er altså bare meget skønnere at være to hvis man er lidt usikker. Jeg har haft min veninde med mange gange, og også min mand, det har været rigtig dejligt.

En sidste ting - lær din hest at den skal stå stille selvom traileren holder stille. Det er enormt stressende hvis man holder for rødt lys eller i kø eller lign. og så hesten begynder at hoppe rundt.
Da min lærte at gå i trailer kom han op mange gange uden vi kørte, så han står lige stille om vi kører eller holder stille, det er virkelig dejligt.

God tur, og nyd det, det er en enorm frihed!

Mvh

Winnie
0
0
Svar på denne tråd

Igen tusind tak
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 15:02

mange tak Winnie. Der tror jeg du ramte hovedet på sømmet.

Det giver i hvert fald lidt indtryk af at du engang har haft de samme overvejelser som jeg har nu.

Jeg må bare igang, og så ud at køre med en erfaren med mig selv bag rattet. Det er måske noget helt andet end at være passiv passager.

Hilsen
Susanne
0
0
Svar på denne tråd

Hønet/høpose
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 15:26

Jeg har engang oplevet en hest der har fået benet i et hønet i traileren. Den gik helt i panik og det var bestemt ikke rart at se på -

Så derfor bruger jeg nu kun en HØPOSE når jeg kører, så er jeg sikker på at hesten ikke kommer tilskade ved den. (En anden sidegevinst ved en høpose er at den er meget mindre besværlig at fylde hø, i end et hønet)
0
0
Svar på denne tråd

En anden MEGET
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 15:50
Vigtig ting er at SNEGLE sig rundt i rundkørsler .

Centrifugal kraften kan virklig få dem til at miste ballancen . Og så vil du høre forskellen på en hest der bare står lidt uroligt og en der vælter rundt ;-D

Og vælg altid det rette gear i god tid , det giver en smidig kørsel for hesten.

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider