Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stå stille ved opsidning.
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 23:56
Hej
Jeg har købt en hest i efteråret som var ret ked af det. Den havde været ude for dumme ting, og var ret nervøs for rytteren, sadlen, biddet ect. Jeg har stadig problemer med at få den til at stå stille når jeg skal op. Når jeg først er deroppe er hun helt rolig og afslappet. Er der nogen med nogle ideer?
Hey
0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg har ...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 08:09
haft det samme problem med min lånehest. Hans problem var mere i retning af at han aldrig har lært at han SKAL stå stille når man stiger op. Jeg fandt ud af følgende:

Han er meget modtagelig overfor ros (det er din sandsynligvis også hvis det er en nervøs eller bange hest, ros = tryghed). Inden du sætter foden i stigbøjlen, roser du hesten fordi den står stille. Gør det gerne overdrevent. Klap den eventuelt venligt på halsen. Flytter den sig i det du sætter foden i bøjlen, så sig venligt men bestemt: NEJ (eller hvad du nu plejer at sige når noget er negativt, som hesten forstår). Gentag dette en million gange, lad være med at stille dig tilfreds med at hesten kun går ganske lidt og så springe op alligevel. Hesten skal have den fornemmelse af at så længe den ikke står stille så sker der ikke en skid. Den vil efterhånden kede sig og acceptere at du kræver den står stille ved opstigning. Nogen har også held med at stille hesten med hovedet ind mod et hjørne hvis I rider i ridehal. Men det skal jo gerne være sådan at du også kan stige op på den i f.eks. terrænet med tiden. Nogen bruger også belønning i form af sukker/hestebolcher når hesten står stille. Det er jeg ikke så meget tilhænger af. Synes hesten skal adlyde uden at det nødvendigvis indbefatter mad, men det kan være nødvendigt.

Aller vigtigst: Lad være med at tabe hovedet fordi det hele driller. Det kan være I skal bruge en halv/hel time på denne seance og slet ikke får redet. Pyt med det, så kan det være I får redet dagen efter. Konsekvens og nul hysteri fra din side, så skal det nok lykkes.

Held og lykke.

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Samme som Betina
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 08:40
Jeg havde samme problem med min lettere nervøse unghest en periode.

Jeg gjorde som Betina. Roste hesten hver gang den stod stille og brugte overdrevent meget tid på opstigning i en periode.

Nu er det slet ingen problemer ved opsidning.

Men det gælder om at have tålmodighed. Jeg brugte vel alt i alt 3-4 uger inden det virkede 100%

0
0
Svar på denne tråd

Du kan også
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 11:26
gøre det. At du stiller hesten der hvor du skal sidde op, går hesten frem i opsidningen, hopper du af og bakke hesten dobdelt, dvs. er den gået to sktidt frem, skal den bakkes fire skridt.

Dette gør du indtil den har lært, at den skal stå stille.

BImboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
0
0
Svar på denne tråd

her en ide
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 13:04
Har du lavet 2 oplæg - jeg er helt rundt på gulvet, nå men jeg skriver det gerne igen.

Når du træner opsidning, så tænk ikke på at du skal op, men tænk på hvor langt, du kan komme mens hun står stille.
Det vil sige, hvis du kun kan få tåen i stigbøjlen, og hesten når du har foden i stigbøjlen, begynder at flytte sig, lader du være med at tage foden i stigbøjlen, til at starte med. Og så ros hesten for hvergang den står stille, og begynd hvergang forfra, men kom måske en centimeter længere hver gang (efter pause/ros) - jeg er en stor fortaler for klikkertræning...
Så kan du lige så stille mindske hendes grænse for hvor langt du kan komme før hesten flytter på sig, uden at hun bliver for stresset, og måske opdager hun det slet ikke, fordi der ikke er noget tvang. Især når du skriver at det er en nervøs hest der har oplevet nogle dumme ting.
Det lyder måske som om det tager flere dage, men tit er det sådan, at hvis man har god tid, så går det meget hurtigere end man regner ´med.
Håber du finder ud af det
:-)
-
www.vindskovgaard.dk

Kurser i Klassisk ridning, klikkertræning og horsemanship se her
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider