Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stå stille ved opsidning.
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 23:56
Hej
Jeg har købt en hest i efteråret som var ret ked af det. Den havde været ude for dumme ting, og var ret nervøs for rytteren, sadlen, biddet ect. Jeg har stadig problemer med at få den til at stå stille når jeg skal op. Når jeg først er deroppe er hun helt rolig og afslappet. Er der nogen med nogle ideer?
Hey
0
0
Svar på denne tråd

her en idé
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 09:50
Når du træner opsidning, så tænk ikke på at du skal op, men tænk på hvor langt, du kan komme mens hun står stille.
Det vil sige, hvis du kun kan få tåen i stigbøjlen, og hesten når du har foden i stigbøjlen, begynder at flytte sig, lader du være med at tage foden i stigbøjlen, til at starte med. Og så ros hesten for hvergang den står stille, og begynd hvergang forfra, men kom måske en centimeter længere hver gang (efter pause/ros) - jeg er en stor fortaler for klikkertræning...
Så kan du lige så stille mindske hendes grænse for hvor langt du kan komme før hesten flytter på sig, uden at hun bliver for stresset, og måske opdager hun det slet ikke, fordi der ikke er noget tvang. (y)
Det lyder måske som om det tager flere dage, men tit er det sådan, at hvis man har god tid, så går det meget hurtigere end man regner ´med.
Håber du finder ud af det :-)
.
-
www.vindskovgaard.dk

Kurser i Klassisk ridning, klikkertræning og horsemanship se her
0
0
Svar på denne tråd

Lea....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 11:47
Der har vi brugt meget, at bruge en solid skammel, den skal stå ordentlig fast, så man ikke vælter.

Vi har en med et par trappetrin, de står ude med god plads omkring sig, så hvis hesten går, kan man få den vendt om til den anden side, så man ikke hele tiden skal ned.

Tag det stille og roligt, når hesten ikke har mere i mod du står der oppe, så kan man lige så stille ligge sig ind over sadlen. (masser af hesteguffer) så den synes det er lidt hyggeligt at stå der helt stille.

Så er man også sikker på at man ikke kommer til at, prikke den med sin støvle. Jeg synes det har virket på alle vores heste, og de har ikke svært ved at stå stille når vi stiger op.
0
0
Svar på denne tråd

du skal bare..
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 14:46
Stil dig ved siden af din hest, som om du var på vej op med tøjlerne i hånden.
Går hesten fremad, laver du måske en lille anholdning med tøjlen og snakker beroligende til den, bakker hesten, så slip den i munden.
og så bare vent.. på et eller andet tidspunkt står den stille, og du kan komme op.
Når du er oppe, sæt dig til at tænke på noget andet, for hesten skal lære at det er dig der bestemmer hvornår i skal afsted. Om den skal stå stille 5 minutter før du beder den om at gå - så skal den stå stille de 5 minutter.
Så hopper du af - og gentager mindst én gang.

Jeg lover dig, det varer ikke længe før den står bomstille når du skal op!
0
0
Svar på denne tråd

opsidning
Forfatter: 
Dato:  04-06-2005 23:08
Hejsa..

jeg kan kun bakke de andre op i det de har skrevet,men et lille trick jeg har lært er at gi hesten noget at gumle på gerne rugbrød det klistrer godt også er koncentrationen fokuseret et andet sted,min egen virkede det på og han var skrækslagen når jeg skulle op,gik senere i forløbet over til sukker og nu ingenting..

mvh Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Sadlen?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 14:21
For mig (som er totalt skadet af min søsters evige snak om sadler) Lyder det som om din hest skal have tjekket sin sadel. Det er muligt du har ret når den også er bange for biddet.. men jeg ville nu alligevel få den tjekket! ;-D

Held og lykke :D
Det er ALDRIG hestens fejl, det er RYTTERENS!
0
0
Svar på denne tråd

haii...ja..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 14:37
Min hest går også altid rund når jeg skal op på hende..
jeg prøver bare og tilsidst kommer jeg op..men jeg tror nu jeg vil lytte til dem der har skrevet inlæg her...
Fjordhest købes til billige penge..

Fjordhest klare alt...
0
0
Svar på denne tråd

et lille trick....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 20:38
hejsa..
havde engang selv en traver der startede op med det samme man bare rørte stigbøjlen... til sidst var der en der forbarmede sig over mig og lærte mig et lille trick...

Når du sætter foden i stigbøjlen og hesten begynder at gå, så skynd dig st prikke den i siden ( tag din tommeltot og prik den ind lige under sadlen, bag gjorden) så drejer hesten rundt om dig. få den til at stå stille og prøv igen at stig op, går den igen, så prik igen.. bliv ved med det indtil hesten står stille.... og tro mig den skal nok lære det.. min vilde traver stod musse stille til sidst.. og gik ikke før den fik besked på det...

bare et lille råd, håber det virker for dig..

:-DHilsen Naja :-D

Jydske arbejdsheste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider