Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gennem hegnet :-(
Forfatter: 
Dato:  24-05-2005 13:23
Min nye hoppe er faldet godt til; hun er meget kærlig og kælen og generelt let at håndtere.

Problemet er nu "bare", at hun har knyttet sig så meget til en af de andre hopper - at jeg ikke kan ta' denne anden hoppe ud fra folden uden at unghoppen bryder igennem hegnet. Dvs. hun truer altså ikke bare med det :-(
De går 4 hopper sammen - og kommer godt ud af det med hinanden - så det er jo heller ikke fordi hun bliver ladt alene!

Efter to gange med løse heste, må jeg nu undlade at ta' den ældre hoppe ud - med mindre jeg først har taget unghoppen - og det gør jo alt andet lige tingene lidt mere omstændige.

Jeg træner den unge hoppe i at komme væk fra flokken ligesom jeg træner hende i almindelig tillid og mønstring - og det går somend meget godt - men det er altså svært at træne hende i at blive alene tilbage...

Jeg skal i forvejen til at lave nye folde, så mine overvejelser går nu på om jeg skal lade unghoppen gå på en fold for sig, med en helt 3. hoppe?

Om hun i så fald vil knytte sig lige så meget til den nye (selvom det selvfølgelig er umuligt at vide)?

Og om I har andre gode idéer til at unghoppen kan modnes - og lære at respektere det hegn som hun jo altså går igennem upåagtet at der er smæld i det...
Jeg har desværre ikke mulighed for at lukke hende på en fold med et egentligt raftehegn

PS: Jeg ved selvfølgelig godt hvor fejlen ligger, idet min nye hoppe har gået sammen med sin mor og helsøster fra fødslen til og med sit 3. år!!
0
0
Svar på denne tråd

Kender en udbryderkonge
Forfatter: 
Dato:  25-05-2005 15:42
der hvor jeg står opstaldet. Da grøsset begyndte at gro på nabofolden her i foråret begyndte den ene pony at bryde igennem hegnet gang på gang. Han gik med sine sædvanlige foldkammarater men havde pludselig besluttet sig for, ikke at have respekt for stødhegnet. Alt blev prøvet men intet hjalp. Han blev flere gange hentet oppe i byen, det er et helt at han ikke nåede at komme til skade.

Tilsidst blev en hård metode taget i brug. Han fik en jernkæde viklet om grimen, om bag nakken samtidig med at et stykke på ca 20 cm hang og dinglede under mulen. Vi så ham aldrig gå igennem hegnet med den på, men han må have prøvet - og fået sig et meget ubehageligt stød, for han har ikke været løbet ud èn eneste gang siden.
0
0
Svar på denne tråd

Jo, det er jo det...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2005 15:33
Jeg tænker at det måske godt kan blive nødvendigt at være lidt "drastisk" i denne sammenhæng.

Jeg kommer i tanke om at jeg faktisk engang gjorde noget lignende - men i stedet for en kæde gjorde vi grimen VÅD og så var vi lige ved hegnet da vi lukkede "Buller" ud...

Så jo - et ordentligt rap under de rigtige omstændigheder - det er nok vejen frem :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej Birgit
Forfatter: 
Dato:  29-05-2005 15:48
Har du prøvet at skille dem ad ved at tage begge hopper ind og så lukke unghoppen ud til de andre igen uden den anden hoppe?
De reagerer ofte mindre voldsomt, når det er dem selv, der bliver flyttet, end hvis de bliver efterladt.

Vh Elisabeth

Sommerhus på Fanø udlejes - se min profil for nærmere information eller skriv en email elisabeth.bay@skolekom.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jowda *s*
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 08:45
Det er rigtigt Elisabeth - men som jeg også skriver i det øverste indlæg så er det temmelig omstændigt.

Det ville altså være rart, hvis hun simpelthen respekterede hegnet!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider