|
|
| Gitte Naldal |
| Forfatter:  |
Ida |
| Dato:  |
22-05-2005 19:58 |
|
Ja, i morgen skal min hest ud til Gitte Naldal og lære at gå i trailer.
Går ikke specielt ind for horsemanship af nogen art, men nu skal det prøves. Er næsten desperat, vi har selv trænet med ham i det sidste års tid, og vi er da også kommet langt. Men der mangler lige det sidste, og det kan vi åbentbart ikke selv klare.
I starten ville han ikke så meget som nærme sig traileren, men nu er vi kommet så langt at han gåt helt frivilligt ind i den uden tøven, mens jeg står udenfor på rampen. Problemet er at han ikke vil blive derinde  Ikke fordi han er ulydig, men fordi han har en eller anden frygt for at blive spærret inde.
Så nu må vi se om hun kan lære ham det...Det er vel forsøget værd 
Har i nogen erfaringer med at sende jeres heste til professionelle for at lære at gå i trailer...?
Mvh. Ida It's alright to be down your rollercoster will soon be upward bound It's OK you should now Tomorrow will be there for you even thoughCitat: TimCSe billeder af dressurhesten her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan ikke.. |
|
|
lad være med at smile lidt af din formulering: "Går ikke specielt ind for horsemanship af nogen art"...
Den siger vel om noget, hvor misbrugt og misforstået ordet er blevet: I sin grundform betyder det jo reelt bare, at man udøver et godt håndværk, når man håndterer og omgås heste, og det kan der vel ikke for alvor være nogen rytter, der ikke "går ind for"....?
Sorry, lige et sidespring!
Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå ja.... |
Ida |
23-05-2005 21:32 |
|
Det er selvfølgelig rigtigt nok  Man forbinder bare horsemanship med de forskellige retninger der efterhånden er inden for det.
Men godt set 
Mvh. Ida It's alright to be down your rollercoster will soon be upward bound It's OK you should now Tomorrow will be there for you even thoughCitat: TimCSe billeder af dressurhesten her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej mine |
|
|
Er altid bare gået op, det er rigtig fedt  jeg håber da også at din lærer det, for det er da aldrig sjovt at bøvle..
Til gengæld må jeg nok sige at jeg nok ikke ville anbefale Gitte Naldal, men det er bare min mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu må vi se.... |
Ida |
24-05-2005 10:21 |
|
Nu er han kommet derud, og det bliver en rigtig ferie for ham. Han kommer til at gå på fold hele dagen og smæske sig i græs. Bare han ikke bliver for tyk
Og han fik da også lige vist dem alle sammen at han var lidt for sej...Halen i vejret og blæretrav
Det gik heldigvis godt med at køre ham derud i lastbilen. Han var svedt da vi kom derud, men vognmanden kunne se på videokameraet at han står fuldstændigt stille under kørslen.
Men nu må vi se hvad hun kan gøre ved ham. Håber han lærer det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med hensyn til Gitte |
|
|
har jeg ikke nogen erfaringer med hende, men jeg har læst hendes bog "fra rytter til hest", som jeg synes er meget god, og jeg har også brugt nogle af øvelserne selv... Synes hun er ok.
Light nu bruger jeg mest Jasmin Scrase i min træning af Light.. Eller mere præcist jeg har fået undervisning af en som kender Jasmin meget godt og jeg har næstne lært det der med HMS.. Det er skide skægt og meget fasinerende synes jeg.
Held og lykke med Gitte.
Har kun hørt positivt om hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den ene |
|
|
Af mine har været hos hende, så det er af personlig erfaring at jeg skriver, som jeg gør i mit andet indlæg. Jeg ønsker bare ikke at hænge nogen ud offentligt, desuden er det jo altid forskelligt hvordan man har det med de forskellige fagpersoner 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| succes! |
Ida |
02-06-2005 20:57 |
|
Han er netop kommet hjem derude fra i dag...I trailer vel at mærke  Der er sket store fremskridt! Jeg kan nu læsse ham selv. Han følger efter mig op i traileren (som han altid har gjort) Men nu kan jeg stille ham deroppe, og så gå ned bagved i god ro og orden, sætte skillerummet på plads og lukke bag ham, mens han står fuldstændigt stille og kigger. Før havde han jo travlt med at komme ud igen med det samme, og blev meget utryg når man lukkede bag ham.
Når han så skal ud igen, kan jeg åbne bag ham og flytte skillerummet til siden mens han står helt stille. Først når jeg går op foran og giver ham et let tryk på bringen bakker han ud.
Så det må siges at have været en stor succes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke... |
|
|
... med det Ida....
Hmmm kan godt huske da vi bøvlede med surprise....
Wee fik lige begge hestene op i traileren på under 5 minnutter her igår da de skulle på græs mega dejligt... Mango har ellers lavet bøvl...
Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... 
Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Carina |
Ida |
03-06-2005 14:08 |
|
Ja, det er skønt når det lykkes. Kan godt huske at surprise var lidt træls en overgang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ida...... |
|
|
Vil du ikke lige forklare, hvad det er Gitte Naldahl har gjort, som har bevirket at din hest nu er meget lettere at læsse?? Er bare nysgerrig
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt det virkede |
|
|
Jeg har selv været med til at læsse en hest, som havde været hos Gitte Naldal - den var et mareridt at læsse.
Det viste sig da også, når man gik hende på klingen, at hun kun kunne læsse hesten med en speciel sele-anordning, hvor man trækker hesten op ved pres på bagbenene.
Ikke noget jeg vil give penge for
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvem ved |
MAXSIR |
04-06-2005 14:07 |
|
måske er det måden hun har fået ham op der gør forskellen måske ikke...
Jeg har brugt en der har arbejdet hos ute lehman og jeg kan godt fortælle at før jeg havde hende var der ikke 7 voksne mænd der kunne sætte min hest i trailer hverken med tov eller noget som helst andet.
2 timer efter at hun kom gik min hest i traileren uden problemer og det gør han stadig...
Så man kan sværme for det hms om man vil eller lade være jeg er nu ikke i tvivl om hvad der fik min op i den farlige trailer...
lotte....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvem ved |
MAXSIR |
04-06-2005 14:09 |
|
måske er det måden hun har fået ham op der gør forskellen måske ikke...
Jeg har brugt en der har arbejdet hos ute lehman og jeg kan godt fortælle at før jeg havde hende var der ikke 7 voksne mænd der kunne sætte min hest i trailer hverken med tov eller noget som helst andet.
2 timer efter at hun kom gik min hest i traileren uden problemer og det gør han stadig...
Så man kan sværme for det hms om man vil eller lade være jeg er nu ikke i tvivl om hvad der fik min op i den farlige trailer...
lotte....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad hun har gjort.... |
Ida |
05-06-2005 13:13 |
|
Det hun har gjort er at bryde den vane han var kommet ind i. Altså, han troede at det gik ud på at gå ind i traileren, stå der i 5 sekunder mens man spiste en gulerod, og så gå ud igen.
Hun har fået forklaret ham at det er forkert at gå ud før han får lov, og selvfølgelig været konsekvent med det. Hvis han er gået ud inden hun har trykket ham på skulderen, så er det op igen med det samme og så prøver man igen. Det har hesten jo så efterhånden forstået. Hun har selvfølgelig rost når han så stod derinde, og gjorde tingene rigtigt. Derudover har hun gjort ham tryg ved traileren ved at lade ham stå inden i den mens hun striglede og nussede ham lidt, talte i telefon inde ved ham osv.
Jeg synes det har været en succes, og der er ingen tvivl om at hun har behandlet ham ordentligt. Det var tydeligt at min hest var glad for hende, og han er ellers en lidt reserveret herre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|