Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

gamel hidsi dame..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 10:36
hey..

nu hvor jeg ikk kan ride på min egen, så har jeg tænkt lidt på at begynde at træne min søsters hest, hun er 23,men stadig meget ivrig for at ville komme ud og lave noget...

når rider på hende er hun ikk til at stoppe, og det er nok det har gjort at jeg ikk er gået i gang med hende...

men er er der nogen der har nogen gode råd til at få en hest til at vænne hende af med at hive sådan, for det er pisse irrterende at hun hiver sådan????

håber der er nogen der kan give et godt råd... ?:-)

mai
0
0
Svar på denne tråd

Jah... Parader!
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 10:44
Parade, giv efter (HELT efter så tøjlen hænger slapt og hesten skal blive stående BOM-stille, den må ikke engang løfte et ben. gør den det tager du en ny paraede og gir helt efter osv).. Så lærer hesten at lystre tøjle signalet korrket og at når den står stille (lystrer) fjerne man ubehaget i munden (giver efter på tøjlen).. Hvis du sidder og trækker hele tiden, vil hesten også trække i dig hele tiden..
Det kan du når hesten er ved at fatte det bygge på dine halve parader.. Så når hesten løber tar du en halv parade (eller mange små alt efter hvor hurtigt hesten reagerer) og når den så reagerer gir du lidt efter på tøjlen (behøver ikk være helt, men må godt slaske lidt, for at understrege rosen).. Hvis hesten blir for ivrig igen, kan du gå tilbage til parade øvelsen.. Håber det ku hjælpe lidt, ved ikk helt hvor klart det blev, men ellers så spørg..

:-D Kh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

Parader og overgange
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 02:05
Du skal have hende til at forstå dine signaler, dvs primært dine ben og dit sæde. Det gør du ved at lave masser af halve parader og træne mange parader. Overgange (mange af dem) er også gode.

Da jeg startede med at ride Verona var hun stenhård i munden og hun havde en kæmpe underhals (og nærmest ingen muskler på resten af halsen). Hun var nærmest umulig at stoppe uden at tage godt ved, og halve parader var hun helt ligeglad med.
Så gik jeg i gang med masser af parader og overgange, og nu er vi nået dertil at jeg fra skridt kan parere hende med stort set ingen brug af tøjlen. Traven er vi ikke kommet så langt med endnu, der skal jeg stadig ind imellem have lidt fat for at få hende i skridt, men det bliver bedre og bedre for hver gang.

Held og lykke med træningen!

Linda.
Krone og bølge - en selvfølge!

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
Medlem af FHK
0
0
Svar på denne tråd

vil give de
Forfatter: 
Dato:  20-05-2005 00:11
andre ret i det ridemæssige.
Dog tænker jeg lidt om man kan vænne sådan en ældre selvstændig dame af sådan en vane.
Hvis hun har gået sådan i 18-19 år???

Men det da et forsøg værd :)
Se sådan på det, det værste der sker er at du lærer noget af det ;)
0
0
Svar på denne tråd

En gammel hest
Forfatter: 
Dato:  22-05-2005 22:53
kan også lære nye ting *S* Verona er 23 og hun har ikke haft svært ved at lære at stoppe for ben og sæde - hun har derimod haft svært ved at forstå at det altså gælder hele tiden, og at man ikke bare fræser afsted i skoven...

Linda.
Krone og bølge - en selvfølge!

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
Medlem af FHK
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider