Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Prof. tilridning?
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 21:46
Nu er vi jo så småt begyndt at kigge på hvad vi skal kigge efter som vores nye hest efter i mandags (Kan læses Her), og overvejer nu seriøst hoppeføl eller hoppeplag..

MEN...

Sådan en skal jo tilrides på et tidspunkt, og vi er langt fra rutinerede nok til selv at ville kaste os ud i de flyveture ;-) Såeh..

Hvor meget skal vi ca regne med for at få dyret tilrede proffessionelt(staves?) (Exam. Berider)?

Vi bor p.t. i Ballerup lidt uden for københavn.

Hvis der er nogen der har nogle ideer (evt kender nogen i vores nærhed og ved hvad de tager for det) hører vi meget gerne. :-)

Lisbeth & Alex

† Hvil I Fred Frk. Stjerneskud †
* ??-??-1999 - † 09-05-2005

Elsket og Savnet - Altid

Regnbue broen
0
0
Svar på denne tråd

priser
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 23:24
Hej.

Min unge dreng er også sendt til tilridning.
Han er så røget op til Charlotte Sundberg i Skævinge, da det også var hende jeg købte ham af, og desuden stoler jeg meget på hende og hendes færdigheder. Jeg ved at hun tager 5250 kr. pr. måned, og det er jo så med fuld pension, så det synes jeg er fair.
Men jeg ved at prisen, man skal regne med hos hver enkel ligger på ca. 5500 kr. pr. måned.
Og det er jo penge lagt godt ud, jeg blev positivt overrasket over priserne, da man jo skal tage i betragtning, hvilket vigtigt og til tider farligt arbejde som at de begiver sig ud i.

Mange venlige hilsener Kristine

:-)
0
0
Svar på denne tråd

tilridning - farligt?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 00:30
For at sætte sagen lidt på spidsen, så skal I ikke købe en utilredet hest, hvis I ikke selv kan gøre den ryttervant. Det er det mindste af det, og jeg stejler noget (en hel del) når det kaldes farligt, for kunsten er for mig at se ikke at sætte sig op før hesten er gjort klar til at have en rytter på ryggen. Det er ikke farligt, men det kræver lang tid fra du kan sidde på hesten til du kan ride den hvis du ikke er en nogenlunde stabil rytter, dvs. at du kan forudsige hestens reaktion før den kommer.
Hvis tilridning er et spørgsmål om at undgå flyveture, så kan det klares på en måned, og prisen bliver så 2-3000 kr, men det giver ikke en hest, som kan rides af hvemsomhelst - og hvis man ikke selv kan sætte sig op første gang så går der for mig at se 1 år mindst før man kan ride dyret!
Bare for at understrege forskellen mellem at ride en uddannnet og en ikke-uddannet hest - det er derfor der er prisforskel! Når en del skelner mellem hvad hesten kan derhjemme og hvad den har præsteret i stævner hænger det jo også sammen med, at alt det arbejde der er i at vænne hesten til at komme ud og møde fremmede indtryk ikke er overstået ved at deltage i et stævne, det kan tage halve og hele år.
Tilridning er sjovt og ufarligt, hvis man ved hvad man gør, hvis ikke skal man købe en hest, der har prøvet lidt, det sparer man penge på i længden.
Dette er ikke skrevet for at provokere eller være bedrevidende, men fordi det undrer mig med alle de tilridningsindlæg her er. Tilridning er sjovt, det er ikke farligt og det er ikke kun for eksperter, det kræver bare føling med hesten og 140% ro og tryghed.
Derfor har jeg heller aldrig forstået hestehviskere -eller hvad de hedder - der optræder med angiveligt nervøse heste i haller med 3000 tilskuere. Er det ikke mere hestevenligt at træne i trygge omgivelser, hvis dyret er nervøst? Hvorfor lader nogen sig imponere af, at man kan sidde på hesten efter en halv time - jeg synes det er mere imponerende at møde en, der giver sig den tid der skal til.

Ullan
0
0
Svar på denne tråd

ullan..:
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 11:41
Helt ærligt..

Kan du ikke bare svare på spørgsmålet?

Vi bad ikke om at blive jordet ned af en person, der tilsyneladende bliver skide sur over man stiller nogle spørgsmål.

Vi har desuden heller ikke sagt at det er farligt - hvor ser du det henne? Vi har sagt vi ikke er rutineret nok til dette, så tag lige og klappe hesten engang.

Det er da enormt træls at man ikke kan stille et spørgsmål, uden at man skal jordes ned for det ene og det andet.

Vi regner ikke med at vi sparer penge på at købe en utilredet hest, men derimod at vi lærer hesten bedre at kende.

Vi spørger altså udelukkende for at have en idé om hvor meget vi skal lægge til side for vi ikke står med en STOR udgift lige pludselig, når vi har kunnet fordele den noget over den forgående tid. Opsparing frem for lån, ikke?

Vi spørger om priser på professionelle da vi ikke ønsker at hesten bliver "ødelagt"/tillagt dårlige vaner m.v. og da vi langt fra føler os sikre nok på teorien bag ønsker vi ikke selv at give os i kast med det. Stakkels den hest der har en rytter der mener han/hun er rutineret nok, men ikke ved nok til at være konsekvent.. stakkels forvirrede hest.

Elsket og Savnet - Altid

Regnbue broen
0
0
Svar på denne tråd

Øh-hhhh
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 12:40
Nu var det med farligt ikke rettet til jer, men til den forrige svarer og sådan set svarer jeg vel på spørgsmålet. Det koster 3-5000 incl. opstaldning pr. måned, hvor meget det bliver i alt afhænger af hvor stabil hesten skal være inden I selv kan/vil ride den - er det ikke det jeg har skrevet? Når jeg skriver 2-3000 er det fordi jeg fratrækker opstaldningen, som jeg går ud fra at I sparer der, hvor hesten ellers står.
Det der med at blive jordet kan jeg ikke se, men sådan kan det gå...

Ullan
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes nu
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 12:43
Ullan har ganske ret - og jeg syens heller ikke hun er bedrevidende eller nedlandende.
Du har da før skrevet om ridemæssige problemer og at I har været bange for jeres hoppe, så må man da synes at det ville være bedre for jer og for jeres kommende hest, om I fandt en der var rutineret - nu I ikke er det.
Dette er heller ikke skrevet for at være bedrevidende - men fordi man altfor ofte ser folk give sig i kast med en altfor ung hest - typisk for at den skal knytte sig mere til en.
Det der sker er blot at hesten mister respekten for en - og så står man der, og skal til at finde parter eller finde ny hest.
Iøvrigt er det meget let at ødelægge den god grundridning på en ung hest, hvorimod en ældre kan være istand til at indstille sig på en halvkvajet rytter og alligevel senere kunne rides rigtigt, når rytteren også kan.
Jeg har selv holdt en pause i 4-5år og må da sige, at min søde hest har skullet finde sig i meget, efter at jeg kom igang igen for 1,5 år siden, da jeg købte hende. Nu er jeg ved at finde min gamle form - og hun, som ikke er ung, følger bare med i mine forskellige excesser - fordi hun har en rutine.

Mange hilsener Lone

se flere billedredigerimger på Fotokritik.dk under fotograf Rugård
0
0
Svar på denne tråd

økonomisk
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 15:22
kan det slet ikke betale sig hvis man ikke har dem hjemme.
I skal tillægge nogle års husleje osv. til hesten inden det overhovedet er aktuelt at komme på ryggen af den. Bagefter er det i omegnen af 5.000kr +/- for tilridning alt efter hestens psyke og ønskede udd. niveau snakker man om en måned eller mere- altså kan det blive pebret.

For at snakke om noget i slet ikke har nævnt-kan ikke lade vær :D Vil jeg som Lone også meget anbefale i anskaffede jer en super lærehest, så i kunne få glæde af den allerede nu. De knytter sig også til deres "mor og far" som yngre heste gør det. Igen er det individuelt for heste, nogen er reseverede, andre er behagesyge, og ingen siger jo en lærehest skal være skindød og gammel.

Held og lykke med jeres hestekøb hvad end i vælger, glæder mig til at høre nyt :)

Flot dressursadel sælges
0
0
Svar på denne tråd

ullan..:
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 19:20
Du må meget undskylde, vi har haft nerverne uden på tøjet og fik ikke lige læst det hele igennem.

Vi var for hurtigt ude, og håber du acceptere undskyldningen.

Lone & Caroline:
Vi er ikke urutinerede ryttere, men er ikke rutinerede nok til at ville stå for en tilridning selv; Vi erkender overfor os selv at vi ikke er gode nok (selvom vi måske er) før vi ødelægger en hest selv.

Ang. vores gamle hest, ja så har der været rideproblemer (nogle af dem er nu forklaret) og hun har været lidt uberegnelig; Det har tæret på vores selvtillid ang. hvad vi kunne, men bestemt ikke på evnerne.

Hvordan vores gamle hest var og hvordan en ny ville være er som at sammenligne æbler og (heste?)pærer. Vores gamle hest har ikke været behandlet ordentligt i et pænt stykke tid inden vi fik hende, vores største arbejde lå med at genoprette tillid, og få fodret hende op.

Noget helt andet er; En god lærehest (undgår lige om det er det der skal til eller ej, det vil jeg ikke selv bedømme men lade andre der kender mig og mine evner om) koster penge.. mange penge.. og da vi ikke ligefrem er blevet rige på at have mistet vores hest skal der spares penge sammen før vi kan købe en ny; og det er begrænset hvor mange penge vi kan lægge til side og forsvare i forhold til at vi er forældre og har haft nedprioriteret visse ting for at prioritere at have hest. Vi regner med at lægge et sted mellem 1 og 2.000,- til side per måned netop for at spare sammen, men vi vil gerne have hest inden vi går på pension.

Elsket og Savnet - Altid

Regnbue broen
0
0
Svar på denne tråd

En god lærehest kan sagtens....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 21:27
... findes for rimelige penge. Det tager bare tid, og man finder den ikke i Den Blå Avis eller sågar på HN. Man må spørge overalt man kommer frem. Rideudstyrsforretninger, ridecentre, hos dyrlægen, berideren, smeden (især smeden!!), venner, bekendte, o.s.v. Så pludselig en dag er der nogen, der må af med en elsket hest, der kan det hele. Som regel lægger sådanne folk mere vægt på at hesten kommer et godt sted hen end at den skal koste en herregård. Jeg fik selv min gamle springhest sådan. Han havde hoppet S i mands minde, men skulle til at lave noget mindre krævende, så jeg fik ham som min første store hest for 10.000 kr... det var så for 13 år siden men alligevel...! Han var 17 år og hans ejer ville bare gerne have at han kom hen til nogen der ville holde af ham og ride masser af ture og starte nogle lette klasser.

Jeg købte næsten et føl forrige år efter jeg var flyttet hjem fra England. Men min gamle underviser snakkede mig fra det, og jeg købte en ridehest på 7 i stedet. Det er ikke så lidt fornøjelse jeg har haft af hende det sidste års tid, og jeg er meget glad for at jeg fik noget, jeg kunne ride på med det samme. Lige nu er hun højdrægtig, så nu får jeg også en følle at kramme på.

Mvh

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Det er ok
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 03:24
Ullan
0
0
Svar på denne tråd

farligt...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 08:12
Uanset hvor professionel og psykisk forstående man er over for en hest, er der jo altid en riscisi, og den er selvfølgelig meget større hvis hesten ikke har så mange år på bagen.
Et godt eksempel er fx Charlotte, som jeg har sendt min hest op til, hun fortalte mig om en ung hest hun skulle tilride, og hun havde arbejdet med den fra jorden i et stykke tid, og den havde taget alt virkelig pænt, og var utrolig rolig og tillidsfuld, alligevel da hun så skal til at skridte på den, tager fanden ved den, og ja, resten kan I vel næsten se for jer. Så selvfølgelig er det jo en risiko man udsætter sig selv for, jeg kender et sted hvor de bruger en dukke de sætter op på hesten, for at spare sig selv, så kan du da have ret i at ting kræver tid, og at hvis man respekterer det, skal man nok også få et godt resultat, men derfor kan du altså ikke få mig overbevist om, at det er ufarligt at tilride en hest. Det ser vi åbenbart meget forskelligt på, selvom jeg endnu ikke har haft nogle dårlige episoder, de gange jeg har leget "dukke", men derfor er jeg altså blevet belært om risikoen ved det, og jeg finder dem også indlysende, så har jeg ytret min mening.
Men er enig i at der ikke er det store i at gøre hesten rytter vant, hvis bare man har en hjælper/trækker i starten, det kræver også bare at man ved hvad man har med at gøre, og det kan alle jo undersøge, det kræver ikke at man er OL rytter.

Men tilbage til indlægget (utroligt som et indlæg, pludselig kan tage en anden retning :-) ) jeg har snakket med Peter Kobbernagel og Dennis Holst Nielsen og de tager begge 5500 kr/mdr. Og det er også hvad jeg har hørt hos andre beriddere jeg er kommet til.

Men synes at det er en rigtig god ide, at sende den til beridder, man ser desværre tit heste, som mangler en ordentlig grund ridning, og det er bare så vigtigt, at det bliver gjort ordentligt,- specielt fra starten, da det jo er der alle fremtidige opgaver/øvelser udspringer fra.
Så fornuftigt initiativ uanset årsag ;-)

Mange venlige hilsener Kristine

:-)
0
0
Svar på denne tråd

Jo, selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 11:26
risikerer man at falde af, det gør man også når man sætter sig op på en ældre, velredet, rolig hest, der bare ikke er vant til luftballoner, helikoptere, stikdyr eller barnevogne.
Fordelen ved at ride ungheste er, at der er du opmærksom på, at du skal være opmærksom, man falder nemmere lidt i søvn på en ældre hest og så kan det også gå grueligt galt.
Er Peter Kobbernagel på Kumlegården og er de 5500 incl. opstalding der? Er han god - hvad det så betyder for os hver især?

Ullan
0
0
Svar på denne tråd

Forskellige priser
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 16:38
Jeg har haft kontakt til et par stykker i forbindelse med at min hoppe skal tilrides nu.

Det har alle været velrennomerede ryttere, og priserne har ligget i lejet 5-7.000-, incl. alt.

Ring rundt til dem, du mener er kompatible med din ridestil og håndtering af heste generelt - og tag altid ud og se stedet først.

-¤-

Med venlig hilsen
Pauillacine

0
0
Svar på denne tråd

Priser
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 17:42
Jeg kan høre på det hele, at Jan Christensen på Noagård er en ener. Han tager omkring 4500 for en hest i tilridning, og næst efter Dennis Holst er han den beriderelev der har fået højest karakterer ved eksamen.

Derudover har han redet på internationalt niveau som ungrytter, og fremvist flere ungheste ved VM.

0
0
Svar på denne tråd

Dennis Holst
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 15:40
Hej,

Jeg har unghest - han er godt nok blevet 5 i år men var 4 da jeg købte ham. Han var vældig fint redet til og er i tillæg rolig og rar. Da jeg valgte at købe unghest valgte jeg også at betale mig fra fejlene ved at samarbejde med dygtige beridere. Pt er Vivaldi i ridning hos Dennis Holst der vireudd. ham for mig og starter ham i LA1 og DSA for mig.

Jeg har ikke evnerne endnu til at uddanne ham og jeg vil hellere have en dygtig hjælper end at lave dumme fejl - hesten har nemlig potentiale.

Jeg kan kun anbefale DH. Der er ro og orden, hestene bliver pudset og polerede, kommer på fold hver dag og ridningen er fantastisk - han rider fantastisk og han er flink ved hesten. Det koster 5.500 inkl al den undervisning du selv vil have i perioden. Jeg rider ca. 2 x ugentligt da jeg har langt at køre.

Held og lykke.

Kh MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 16:32
Min hest er lige blevet redet til for 3 måneder siden. Hun var hos Martin Holfelt i Jægerspris, et sted jeg varmt kan anbefale. De er meget dygtige deroppe og tager den tid det skal ta så hesten bliver ikke pacet på nogen måde. Det kostede 4625,- pr måned (Min hest var der i to måneder). Og det har været alle pengene værd. Du kan jo lige skrive hvis du skal ha nummeret.

Held og lykke med hesten.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider