|
|
| bid hvornår??? |
| Forfatter:  |
Sarah F |
| Dato:  |
13-05-2005 14:13 |
|
Hey alle.
Jeg har mig en skøn 2 års dv vallak, han er sød og nem at trække med, men hvornår skal jeg begynde at træne at få bid i munden???
Og i såfald har I nogle forslag til en nem og nænsom måde???
mvh. Sarah
Det gode øjeblik er ofte NU, man opdager det bare tit forsent!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit råd... |
|
|
Først når han er 3 år.
Sadlen når han er 3 og trense når han er 3 oog måske tilridningen som 3 års.
Lad da "føl/unghest" være føl/unghest lidt tid.
MINDST 3 år synes jeg i hvert fald.
Men du kan begynde og opdrage på ham og måske øve ham lidt i longe bare i grime så han lære og gå i longe en gang..
Så gå ture med ham og lære ham og gå pænt osv osv..
Held og lykke..
IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!! OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak... |
Sarah F |
13-05-2005 14:43 |
|
Jeg går/løber allerede med ham i skoven, og træner gå pænt og stop øvelser osv.
Tænkte bare på om det ikke er meget at den både skal vende sig til sadel og trense/bid på en gang??? Der med ikke sagt at det skal være nu han skal lære at ha bid i munden.
mvh. Sarah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen :) |
|
|
Hej.
Jeg starter altid som 3-årig og så først trensen og bid.
Så af igen og sådan et par dage..
Så sadlen et par dage efter..
Stille og roligt..
IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!! OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilvending af bid |
Gitteh |
13-05-2005 16:56 |
|
Vi begynder med dem som 2 års, så har man ligesom tiden og behøver ikke at stresse. Det kommer selvfølgelig meget an på hvordan de tager imod det og om de er modne til det, men er nysgerigheden der og ingen voldsomme reaktioner, så syntes jeg bare det er at gå igang.
Vil give dig ret i at med bid, sadet, rytter o.s.v. som 3 årig bliver det hurtig stressende.
Men gør det med forsigtighed og undgå at "bruge" bidet til senere..
Mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Mine lærer allerede at få bid på når de er 1 år.
Babe ska til plagskue, så hun ska jo vænnes til det.
Jeg har dog grimen uden på så det ikke er biddet jeg har fat i til at starte med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil sige |
|
|
at trene med bid begynder man med som 2 års, sadel som 3 års, så kan man lige gøre dem rytter-vant som 3 års, og så er det på fold igen til de bliver 4 år.
Det er sådan jeg plejer at gøre, emn alle har hver sin måde at gøre tingne på.
Held & Lykke med ham
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min 2 års går med bid nu |
Milse |
13-05-2005 22:00 |
|
på tur, for jeg skal på stor vej, med meget tung trafik osv. derfor ønskede jeg at have muligheden for at kunne tage fat i hende....HVIS nu hun skulle blive bange eller lign. i trafikken.
Det har heldigvis ikke været nødvendigt endtil nu, og vi kan nøjes med at "trække" i grimen....som hun har på samtidig.
Min hun tager det helt fint at få bid i munden...de 2 første gange , blev der gumlet godt og grundigt på biddet, men idag efter 5 gang med bid på, ligner hun en gammel garvede ridehest (-;
Jeg var såmænd meget i tvivl selv, men kan se at hun fint kan ha bid på....og hun ligefrem selv kommer over for at tage det i munden....for så skal vi jo på gåtur (-;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for jeres svar:-) |
Sarah F |
14-05-2005 08:53 |
|
Tak alle sammen...
Der er forskellige meninger, men synes nu også det bliver meget hvis den skal lære det hele på en gang...jeg tag det stiller og rolig...tak
mvh. Sarah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min fik bid |
|
|
i munden som 2½ års.. og idag som 3 års går hun perfekt med bid!
fjordhesten, den kan og den vil! Se min profil for at se en skønhed uden lige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|