Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fif til løftning af ben på åring
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 08:55
Hejsa!

For en uge siden blev jeg den lykkelige ejer af en skøn oldenborg hoppe på 1 år {> . Købte hende direkte fra avler, som havde vænnet hende til at få taget ben, stå bundet, trækkes m.v.

Har i forvejen en 7 årig shetlænder (hoppe) og en 12 årig oldenborg vallak. Desværre synes vallaken ikke lige hun skal have lov til at være med til at lege, så hun blev hurtig jaget ud fra folden :{-( Har derfor valgt at adskille dem, så tøserne går for sig og vallaken trisser rundt alene. Det fungerer rigtig godt.

Problemet er nu, at hun ikke rigtig vil have løftet ben længere - regner selv med det skyldes, at han har jagtet hende sådan rundt. Forbenene kan jeg til nød komme til, men bagbenene kniber det mere med. Og da jeg helst ikke vil "gøre i nælderne", vil jeg høre, om der ikke er nogen af jer, som har nogle gode fif??

Sidste gang jeg forsøgte resulterede i et kæmpe blåt mærke på ydersiden af knæet :-( Så nu har jeg valgt at lade være med at gøre forsøget indtil jeg har nogle gode stald-råd.

På forhånd tak for hjælpen!

Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Prøv....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 09:35
at trække hendes ben op under maven, i stedet for bag ud. Så kan hun ik rigtig komme til at sparke dig, da du står på siden af hende. Så hvis du f.eks. står på hendes venstre side, med front mod hendes bagpart. Så løfter du bagbenet op under hendes mave tilbage mod dig selv, med din højre hånd og støtter hende med den venstre.
Håber du kan finde hoved og hale i det??
0
0
Svar på denne tråd

Benløft fif
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 09:37
Hej Marianne

Jeg har ikke nogle vidunder fif men, jeg tænkte på om hun måske er lidt stresset pga oplevelserne med din vallak? samt hun lige er blevet flyttet.
Hvis hun er det er der også sket en del for hende så hun ikke rigtig rummer mere lige nu. Måske du skal starte lidt "forfra" med at vænne hende til det er ok at få løftet fusserne. Og bare hygge og opbygge tilliden til dig.

Håber du finder ud af det.

Venlig hilsen Maria & Fennikel

Kan du lide fjordheste
0
0
Svar på denne tråd

Fif.......
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 09:45
Når jeg vænner ungheste til at blive rørt ved, starter jeg med at strigle, længere og længere ned ad benene, giver godbidder, og især ros, når det lykkedes uden spark eller flugt.
Når du så kan strigle helt ned til hovene, vænner du hende til at dine hænder stryger ned ad benene, og det gælder iøvrigt alle steder, husk ros ros ros når hun samarbejder.

Held og lykke
Jeanette.....hende med skrappedullen
0
0
Svar på denne tråd

mener du
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 12:16
hmm.. jeg kan ikke helt gennemskue ud af det du skriver om hun er nervøs for at du rører hendes ben? - er det tilfældet mener jeg også helt bestemt at du først må gøre hende tryg ved at du rører hende hele vejen ned til hoven - og her skal målet vel at mærk være at hun netop ikke løfter hovene, men lader dem stå. Jeg har haft succes med at gnubbe/massere mig ned at benet i stedet for at bruge strigler.
Først herefter ville jeg begynde at løfte hovene - så er risikoen for at hun reagerer med et spark også meget mindre, fordi hun ikke bliver forskrækket/utryg ved at du rører hendes ben. Hvis du er nervøs for at hun skal sparke igen så lær hende først at løfte benene roligt når du rør dem med en pisk - så kan du stå et sted hvor du ikke kan blive ramt og kan bare gentage berøringen ind til hun løfter benet uden at sparke - og så rose rose rose.
Knyt meget gerne et ord til benløftningen, så bliver der ikke tvivl om hvornår du vil røre hende uden hun løfter hoven og hvornår hun skal løfte den.

Det blev lidt langt - spørg endelig for uddybning.

VH
Julie

- smil -
0
0
Svar på denne tråd

Tja' jeg ved
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 12:41
nu heller ikke om jeg skal tolke det som nervøsitet eller om hun er kilden :-P

Men den første dag hun var hos mig gik det fint med at løfte forbenene og det ene bagben. Det andet havde hun et sår på, så det prøvede jeg slet ikke, da benet var hævet og såret sad lige dér, hvor man normalt holder fast.

De første dage hjemme hos mig, var hun ikke særlig glad for at komme hen til mig ude på folden og inde i boksen vendte hun numsen til mig. Det gør hun ikke længere - hun kommer lige så snart jeg kalder >o< Og nu må jeg også røre hende i hovedet, på ørene og mulen, hvilket jeg heller ikke måtte de første dage.

Når jeg nu selv sidder og skriver dette, kan jeg jo godt se, at hun nok bare er enormt overvældet over alle de nye indtryk, så jeg tror jeg dropper ben-løfteriet indtil vi er lidt mere inde på livet at hinanden, og jeg vil helt sikkert droppe striglen til benene og i stedet bruge hænderne. Kan jo være den lille dame er lidt kilden :-D

Vil helt sikkert også bruge nogle af alle jeres gode fif - de lyder rigtig gode.

Tak for hjælpen!
0
0
Svar på denne tråd

Forresten....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 12:55
Så havde jeg også en vallak på 1½ år der lige pludselig begyndte at sparke efter mig når jeg ville løfte hans ben. Jeg begyndte så at løfte hans ben i en anden rækkefølge end den jeg plejede, først evt begge forben, så begge bagben eller omvendt eller diagonalt....det hjalp faktisk.....
Jeanette.....hende med skrappedullen
0
0
Svar på denne tråd

eller hvad med
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 18:06
Monty Roberts metode? Han bruger en forlænget kunstig arm som kan tåle at få slag. hver gang hesten sparker efter armen bliver armen ved med at røre benet, men lige så snart hesten står roligt et kort øjeblik fjerne man armen... dvs. man lærer hesten at når den sparker bliver armen der og når man står stille fjerner armen sig. Dette er under indlæring og gøres indtil den bliver fortrolig med det. Husk at stille små krav i starten og STILLE OG ROLIG sætte kravene op. Husk at tænke positiv forstærkning.

Har ikke selv prøvet om det virker da min egen fint løfter ben, men så metoden da Monty var på Wilhelmsborg og synes det så ret fornuftigt ud. Det er da værd at prøve?? Mener der kører noget på DK4 hvor de viser hans show, det der hedder hesteboksen. Så kunne du måske prøve at se det der? :-)

Held og lykke med det :-)

ja nemlig ja :-D
0
0
Svar på denne tråd

fif...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 20:31
det bedste fif jeg kan give, er at tage et blødt tov og sætte det forsigtigt i en løkke rundt om koden eller piben og blidt trække til hun løfter benet. lad hende bare stå og slå i tovet, mens du holder en blid men konstant modstand - når hun stopper med at sparke, roser du med det samme og fjerner forsigtigt tovet. jeg har brugt det nogle gange på genstridige plage og det virker fint (y) - samtidig med at man selv undgår at blive sparket. Du skal selvfølgelig passe på dig selv, når du sætter tovet om benet. jeg plejer et kunne luske den ende tovende indvendigt om benet og så forsigtigt fører løkken ned mod koden. nogle gange reagerer de lidt på dette, men heldigvis står man jo på tilpas afstand pga tovet til, at man ikke bliver sparket :-)
hvis det er, fordi hun er kilden, så er det samtidigt vigtigt at blive ved med at have hænder på hende hver dag - så skal det nok komme. sørg for at røre de områder, hvor hun er kilden og ros hende, når hun står stille.
jeg håber du får løst din lille udfordring
Mvh Patricia
0
0
Svar på denne tråd

Sidste nyt!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2005 22:18
Har nu forsøgt med en hel del af jeres gode fif. Har bl.a. helt ladet være med at forsøge at løfte ben. Har skilt vallaken og hopperne. Og så ellers forsøgt at vinde hendes tillid.

Det har nu givet pote < eller jeg burde måske i stedet sige hov ;-). Jeg kan løfte begge hendes forben UDEN de mindste problemer. Kan også løfte det ene bagben - her stritter den unge dame lidt imod, men lige så snart jeg roser hende slapper hun helt af, og jeg må rense hoven.

Men, men træerne vokser desværre ikke ind i himlen!! :{-( Det andet bagben er umuligt at komme til. Lige så snart jeg gør mine til at ville tage det, hopper hun til siden - mod mig og løfter benet, som om hun gør klar til at ville sparke. Det skal lige nævnes, at hun har haft en større sår på dette ben. Lige dér, hvor man tager fat, og de første 5 dage, fik hun pencillin for det, da det også var hævet.

Jeg har forsøgt at tale hende til ro, hvilket ikke hjælper. Har prøvet at skælde på hende, hvilket heller ikke hjælper. Jeg kan sagtens strigle/røre ved benet, det er bare lige så snart jeg gør mine til at ville løfte hoven, at der går skudder-mudder i det :-(

Måske jeg skulle vove forsøget med tovet???

Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider