|
|
| jeg har mange gallop-problemer!!! |
| Forfatter:  |
fjordheste<3lover<3 |
| Dato:  |
03-05-2005 18:29 |
|
hej...
Min unghest (pony) er god at ride på, gør for det meste hvad jeg siger og er da også begyndt at gå lidt til bidet i skridt. Men så er det også sagt! Når det kommer til galloppen ja så får jeg problemer!! Jeg presser, bruger ben men han er såååå svær at få i galop!! Han traver bare hurtigere og hurtigere!! Min ridelærer siger at jeg skal bruge pisk men dette har lige den modsatte effekt. Han sætter da galop hvis han får en lille en med pisken og så kan jeg måske holde ham lidt i galop indtil der kommer et eller andet i vejen eller at han måske drejer. hvis jeg så bliver ved, og vil have ham i galop igen ja, så kan det også godt være han gør det, men så sætter han ned igen, og han kan blive virkelig sur hvis jeg bruger meget pisk!! Min ridelærer siger at jeg skal blive ved med pisken, men så begynder han nogle gange at bukke, rigtig meget. Så i sidste ende er pisken måske ikke den rette løsning eller hvad?? Det hjælper NOGLE gange at komme om bag ved nogle andre der galloppere men hvis han så kommer i galop, så sætter han ned når han indhenter (de rideskole heste som jeg rider bagved galloppere meget langsomt) Ville det være en god idé måske at galloppere bagved nogle der galloppere hurtigt og så bare blive der?? Men mit største problem er jo at overhovedet få ham i galop!! Det er bare hvordan. Og jo mere man prøver og bruger pisk jo mere gider han ikke og vil heller ikke gå frem ad!! Og det er altså heller ikke sjovt at nærmest piske sin hest hele tiden!Der må veæer en måde. Hjælp!!
Hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor gammel?? |
Lolle |
03-05-2005 19:18 |
|
Hvor gammel er din pony??
Lolle Todo, Traver og Traumatisk darjlig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor længe?? |
mettebj |
03-05-2005 19:35 |
|
Hvor længe har din pony været redet? Kan du evt. skrive lidt om hvordan I gjorde da I tilred ham - hvordan var han at longere, og lystrede han godt på stemmen?
Jeg synes nemlig heller ikke, det lyder som den optimale løsning med pisken.
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det bunder i at hesten |
Jan R .L Andersen |
03-05-2005 19:36 |
|
ikke er stærk nok i bagparten, du må nøjes med at trave til den går godt samlet i traven før du kan gå videre med galopen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere hjælper |
pip09 |
03-05-2005 20:34 |
|
Når du rider en helt ung hest, som du skriver om her, skal du huske på alle dine hjælpere. En af de vigtigste med unge heste - synes jeg - er stemmen. Din hest vil være vant til fra arbejdet i longe under tilridningen at gå frem efter kommandoer med stemmen, og det skal du udnytte i ridningen. Du viser hesten hjælpen til galop, siger galop og støtte måske med pisken, hvis det er nødvendigt. Når hesten galoperer roser du den og føler du, at den er ved at gå i stå for dig kan du bruge stemmen igen og opmuntre med "galop" ligesom hvis du arbejdede med den i longen. Når den falder i trav går du bare op i letridning og rider den frem til du har kontakt og den lytter efter dig og starter roligt forfra. Efterhånden som balancen bliver bedre og den får lidt mere styrke, vil du have lettere ved at holde den i galop.
Jeg synes du skal prøve om du kan komme til at ride uden at ride sammen med andre som du skal galopere bagefter på en bane. Unge heste har normalt brug for et ret højt tempo og ganske flade vendinger for at kunne holde balancen, og det er svært for dig at give din hest, hvis du skal afpasse tempoet efter andre på banen.
Så synes jeg du skal prøve og kigge lidt på dig selv også. Ofte er det balancen, det er galt med, når unge heste ikke kan holde galoppen. Derfor er det ekstra vigtigt, at rytteren sidder stille og lige over hesten (i let sæde) så den har en chance for at finde sin balance selv uden at blive forstyrret. Hvis du læner dig frem eller rokker med i galoppen gør du det sværere for den.
Jeg håber du kan bruge nogle af de råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Pip... |
Lolle |
03-05-2005 21:25 |
|
Var også noget af det jeg ville foreslå...
Noget jeg vil forslå er at overdrive lidt med hjælperne til at starte med...
Det ku nemlig godt lyde som om at den ikke er sikker på hvad den skal gøre...
Og husk at ros den godt....
Men held og lykke herfra...
Lolle Todo, Traver og Traumatisk darjlig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og endelig.... |
|
|
... kunne du jo vente med at forlange en hel masse af din hest, indtil han har alderen til det.
Han er 3 år i år (født i juni) - så han er helt sikkert ikke færdig med at gro.
Jeg synes helt ærligt, at du driver rovdrift på din unghest.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey hey hey |
fjordheste<3lover<3 |
04-05-2005 18:24 |
|
stop lige en halv! jeg mishandler ham ikke!! Af en 3-årig at være er han meget udvokset og jeg rider ham ikke hver dag!! Jeg ville ALDRIG gøre noget ondt mod ham!! Lad være med altid at være så kristiske! Jeg har ikke selv tilredet ham jeg har først lige købt ham! Men jeg kender hende der har tilredet ham og hun siger at der altid har været problemer med galloppen ikke så meget i longe men i det hele taget GIDER han bare ikke!!!
Jeg har tænkt at longere ham med mig på uden tov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| galop er svært for hesten |
|
|
og jeg er ret sikker på at din hest ikek er dåååm men at den mangler kræfter og balance, det gør ungheste. det tager LAAAAAANNG tid at lære dem at springe rigtigt an og går rundt i hjørner og lige ned ad langsider etc.
din ridelære lyder ikek ret rutineret i ungheste, måske du skulel prøve en anden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hende der har tilredet ham... |
|
|
... siger at der "altid har været problemer"?
Nu er altid jo temmelig lang tid - især da på en 3-års hest. Måske skyldes problemerne simpelthen, at der bliver forlangt for meget af for ung en hest?
Hvis jeg ikke tager meget fejl (du har jo skrevet om ham før), så er han blevet tilredet i efteråret? Da var han altså kun 2½.
Med fare for at du synes jeg er kritisk, så synes jeg stadig væk at I forlanger alt for meget af for ung en hest.
Hvis du nu bare rider ham ligeså forsigtigt i skridt og trav, og ikke forlanger mere end han kan honorere, så tror jeg at dine problemer forsvinder af sig selv i takt med at hesten bliver voksen nok til at løfte opgaven.
Det kan godt være, at det er svært at have tålmodighed, og svært at vente på at han bliver voksen - men en fjordhest kan blive gammel, og hvad betyder det at vente på ham et halvt års tid? Du har jo 20 gode år med ham endnu!
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm - nej nej nej..! |
|
|
Først skridt, så trav og SÅ galop..
Som 3 års - vil din hest ikk være i stand til og være ved galoppen allerede.
Det kræves først og fremmest have fuld kontrol og kan en masse i skridt først. Kunne gå til biddet, udad stille den, indad stille, volte, fri skridt, kort skridt uden den trippre og tér sig osv..
Så trav - skub bagfra, løsgjort, træder ind under sig, længere sig, suger ned mod biddet, slapper af, udadstillning, indadstilling, volter, 20-10 cm, eventuelt schneklvigninger, lile versader osv osv osv..
SÅ galoppen og dér skal man starte med og prøve og lære den galopanspringet. I hjørnet brug hjælp af pisk hvis det nødvendigt.. Gør det i hjørnet og lær den og galoppere på volter først det gør det nemmere..
den skal først liige finde SIN ballance..!!
IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!! OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ******* |
fjordheste<3lover<3 |
05-05-2005 07:50 |
|
okay.. glad for mange forslag men jeg forlanger altså ikke særlig meget af ham!! Det så kaldte "dressur" jeg rider på ham er meget let ikke nogen krævende øvelser og han kan sagtens galloppere det er bare meget svært at holde ham i gang...
Og lige en lille ting:
ALLE SYNTES AT JEG ER FOR SØD VED HAM!!!
hvis NOGEN pylrer om deres hest, så er det mig!!
og lige til jeres oplysning, han vil gerne i galop når vi er på tur og specielt når vi er på vej hjemad:-)**
Nina
Men let sæde vil måske være en go idé
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina ......... |
|
|
Undskyld men må altså give de andre ret, din hest er for ung, som du også fik at vide i dit tidligere indlæg burde du give den et par måneder pause og så starte langsomt op igen.
Du bliver ved med at komme med undskyldninger når folk fortæller dig den er for ung, nej du tilred den ikke, men du fortsætter med at ride den 
Din hest burde først være gjordt ryttervandt nu, og have lært at gå frem i skridt og trav, i store volter på banen og på tur, ridning ca hver anden dag i et par måneder og så pause vinteren over, men det er jo for sent nu.
Jeg ville dog stadig holde mig til skridt og trav hver anden dag ca. og ikke forlange andet end store volter på banen og så lidt ture og give den pause fra efteråret og til næste forår, så den kan vokse færdig.
Som Sif siger skulle han jo gerne holde mange år endnu, så hvorfor er det så slemt at give ham tid til at vokse færdig ?
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld |
mizzOE |
05-05-2005 14:03 |
|
hej jeg synes din hest (min mening) skulle ha en pause på måske et års tid !
imens kunne du gå nogle ture med den og sådan .. i kunne få et godt forhold ! Sådan gjorde jeg med min hest .. Det lyder til at den heller ikke har respekt til dig hvis det kun er på banen/ hallen i rider !
men mit råd er helt klart vent et års tid !! til den er helt udvokset ! måske lidt mere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|