Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest vil ikke gå frem
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 21:01
Jeg har siddet på Kieschar to gang uden at han har sagt det mindste til det. Begge gange, er der en der har trukket ham. Problemet er, at han ikke vil gå frem. Hvis jeg trækker tur med ham, kan han også finde på at stoppe op og nægte at gå videre, men slet ikke i samme udstrækning som når andre trækker med ham. Jeg bruger så at gå sik-sak, bakke lidt eller at dreje ham rundt et par gange. Så går han frem. Om ham kan siges, at han er en meget viljestærk hest som meget gerne vil bestemme. Vi har da også, engang imellem, vores kampe hvor han fx. skal have fortalt at jeg ikke accepterer at han slår efter mig med forbenet.

Det jeg mengler, er en idé til hvordan jeg for ham til at forstå, at når jeg siger hypselyde med munden, så mener jeg sgu at han skal gå frem.

Venlig hilsen Lena

Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

gjesiædllkzxv
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 00:41
Det lyder for mig, som om der er to ting i det, den ene er, at han ikke rigtigt vil gå frem når du trækker med ham, og at han sparker ud efter dig, og den anden hænger sammen med det at tilride ham.

I forbindelse med tilridningen, kræver det såmænd nok bare lidt tålmodighed, du kan ikke forvente at han allerede anden gang, han har rytter på ryggen, også kan finde ud af at gå frem med det samme på din kommando.

Samtidig med at din trækker trækker ham frem, skal du sparke let til ham med benene og evt. drive ham frem med stemmen, så finder han hurtigt ud af, at det betyder "gå frem"

Du kan evt. bruge samme kommando, både når du selv trækker med ham, og når du er på ryggen af ham, så er det lettere for ham at forstå.

Dvs. en kommando når du vil have ham til at gå frem, og en anden, når han skal stoppe, så bliver det også lettere at lære ham at parere.

- Chris

Jeg er voldsomt KLOG
Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Chris
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 08:13
Tak for din kommentar

Det gør jeg skam allerede, altså beder ham gå frem på kommando. Jeg bruger de samme kommandoer ligemeget hvor han er eller hvad han laver. Vi har kommandoer for skridt, trav og parér. Og når jeg sidder på ham bruger jeg stemmen sammen med schenklerne for at kode de to ting sammen i hovedet på ham.

Problemet er, at han ikke vil gå frem. Jeg mener ikke at han er i tvivl om, at det er det jeg vil have ham til. Jeg mener, jeg sidder med alle mine kommandoer på ryggen af ham og trækkeren går frem. Måske det mere er et spørgsmål om manglende vilje til at gøre det han bliver bedt om. For som tidligere nævnt, er han meget viljefast.

Det er så her jeg mangler en idé til hvad jeg skal gøre, for at få ham til at forstå, at jeg sgu mener tingene (kommandoerne) når jeg siger dem. Og fordi han også gør det når jeg trækker med ham, mener jeg ikke at det skyldes usikkerhed/uforståenhed fordi jeg sidder på ryggen af ham.

VH Lena
0
0
Svar på denne tråd

Det er fordi du ikke bestemmer.
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 08:26
Og det skal du opnå før du kan samarbejde med hesten. Læs fex. Om Join up .

0
0
Svar på denne tråd

prøv evt..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 09:02
sammen med en anden hest. Når jeg har heste i tilridning og de har accepteret rytter, kommer de med på tur. så har jeg en stabil godt garvet hest til at være mål billede og bruger derved hestens flok instinkt. Det har virket hver gang.
Når den er på tur sker der også noget nyt og spændende og den mister focus på at du har flyttet dig oven på ham.
Når den så har lært at gå frem skifter i og du begynder at ride forrest, når han vil det . Kan du ride ud alene og begynde at indskole ham.

hilsen
Marianne Olesen
0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 19:42
Hvordan er han i en longe? Stopper han også der - og i så fald hvordan får du ham så til at gå frem igen?
Mette
www.eor.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 20:01
at have en pisk med på unghest. Det lyder måske lidt voldsomt, men helt unge heste ved ikke hvad schenklerne betyder og for at understøtte den drivende hjælp fra stemmen og sædet bruger jeg pisken bag schenklen. Bare lige lægger den på så hesten forstår at den skal gå fremad. Men det forudsætter selvfølgelig at han er tryg ved pisken så du ikke får dig en tur ud i rummet og han får en dårlig oplevelse.

Alternativt kan du få en til at gå bagved ham/stå på banen og have en longepisk som når du longerede ham og så selvfølgelig stadig benytte de samme kommandoer som under longering.
Lækker 2 års welsh cob hingst sælges til ridning eller show/avl. Se min præsentation

Hoppe på 4 år, ca 155 i stg, meget smuk og velgående søger nyt hjem. Kræver lidt tid og opdragelse
0
0
Svar på denne tråd

Han er ikke longeret.
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 21:34
Jeg har trukket ture med ham og der lært ham kommandoerne.

Pisken er afprøvet, den gør ingen nytte. Han reagerer ikke på den heller.

Jeg ved godt at hesten ikke mener at jeg bestemmer, det er det jeg gerne vil lave om på.

Jeg tror nu nok at jeg må longere ham. Problemet er bare, at jeg er lidt alene om ham. Min "heste"veninde læser til eksamen. Og jeg syntes ikke, at jeg har held med at få ham frem i longen, når jeg er alene med ham. Han stopper bare op og kigger på mig.

Byd endelig ind med flere forslag.

Venlig hilsen Lena

0
0
Svar på denne tråd

ralle.....
Forfatter: 
Dato:  03-05-2005 22:24
Du må da simpethen bare være mere bestemt!!

Jeg foreslår også det med longen til at få ham frem.. Og så gælder det for dig om at være lidt kvik i roen, holde dig bag ham hele tiden og drive på med pisken. Han må IKKE bare få lov at stoppe op og kigge på dig. frem frem frem!

når han søger fint frem i longen kan du komme på mens en anden longerer. nu kan han så få hjælp fra midten til at gå frem samtidig med at du laver dine kommandoer..

Det med Join up kunne vidst også være en idé..

held og lykke med det - jeg håber din veninde kan få tid til at hjælpe dig, men det er nu vigtigt først at få lavet noget longearbejde :-)

8-) Kærlig hilsen Vibe - Pipfuglen over dem alle! 8-)

Nu snart ejer af dette vidunder!
0
0
Svar på denne tråd

Lidt hårdt måske
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 07:58
Det kan godt være at det her lyder lidt hårdt - men der er ingen grund til at begynde at ride ham, når du ikke har kontrol over ham fra jorden af.

Jeg går ofte ture med mine ungheste og jeg har altid en pisk med. Jeg går ved siden af dem og når jeg går, skal de også gå. Hvis de ikke går med frem, når jeg går, rækker jeg bagom med pisken og markerer at nu går vi frem. Hvis ikke de reagerer på det - så markerer jeg kraftigere med pisken og det bliver jeg ved med indtil de går med.
Hvis min hest slog efter mig med forbenene ville jeg da absolut slå igen - ikke om jeg ville finde mig i det. Det er et stort dyr på 600 kg og ikke et stykke ufarligt legetøj.

Det samme gælder for longen. Jeg vifter lidt med pisken for at få dem til at gå og hvis ikke det er nok, så "kaster" jeg snerten efter røven på dem. Også her forøger jeg styrken af mine signaler indtil reaktionen kommer.
I det øjeblik at jeg får den ønskede reaktion roser jeg hesten og lader den få fred til at tænke over, hvad det var der skete.

Nu lyder det måske lidt hårdt, det jeg har skrevet - så jeg vil lige understrege at jeg ikke render og banker løs på mine heste hele tiden. Jeg bruger overvejende kropssprog, men det er bare ikke altid nok.

Hilsen
Daniela

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Daniela
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 08:19
Lær hesten at blive longeret, så komandoen FREM sidder fast.

Venlig hilsen
Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

Kieffer + Stübben sadel sælges
0
0
Svar på denne tråd

giksdaølk
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 09:21
Hej igen.

Som jeg skrev forleden, synes jeg, at dit problem havde 2 sider, tilridningen, og hans manglende respekt for dig.

Jeg håbede på, at det "bare" var fordi den hest ikke kendte kommandoerne, at din hest ikke vil gå frem, men det gør den jo, og du har også gjort meget for at forberede tilridningen.

Så, jeg må erklære mig enig med Daniela og Vibe, du må igang med longen. Din hest bliver nødt til at lære at respektere dig (og lade være med at sparke ud efter dig, det MÅ man da ikke, lille hest!!) og Danielas metode er rigtig god, normalt lærer hestene hurtigt at gå frem på den måde.
Bare husk at rose den, hver gang den gør noget rigtigt, og som Vibe siger, sørg for at holde ham fremme, så tror jeg hurtigt at han lærer det.

- Chris

Jeg er voldsomt KLOG
Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!!
0
0
Svar på denne tråd

at være ond
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 09:32
Jeg går heller ikke rundt og banker mine heste, men hvis jeg nu kigger på, hvordan den store dominante får sine små venner til at flytte sig, så foregår det i starten ved at fare frem med lyn og torden og give dem et ordentligt hak i måsen med tænderne. Når de så har lært det, er det nok at dreje hovedet og lægge ørerne lidt tilbage.

Derfor tror jeg ikke en dominant hest tager skade af et svirp eller to fra en longesnert. Eller et rap over det ben som sparker ud efter dig.

Men du skal mene det. Er du den bløde type, som med lys stemme siger "nej altså det må du ikke", så bliver hesten bare tosset når du basker den en. Så er det bedre at få hjælp.

Du skal ranke dig, træde FREM og vræle NAAAARJ lige op i fjæset på den. Når den så har fattet at du mener det, er det som regel nok bare at pege på den og se bestemt ud.

Men alle heste er forskellige, så hvis du er i tvivl er det bedre at få hjælp end at eksperimentere. Jeg har også en pony som ikke vil longeres, men det er fordi den bliver hamrende usikker over at blive sendt væk fra mig.

:Pia

Fotografering af dyr tilbydes på Sjælland.

Spændende modeller søges til portfolio!

0
0
Svar på denne tråd

Respektløs...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 10:09
Det er hvad din hest er! Jeg ville under ingen omstændigheder turde sætte mig op på en hest der kunne finde på at sparke ud efter mig. Du har jo ingen garanti overhovedet for at hesten ikke giver dig en rodeotur. Du har ingen garanti for at hesten lytter efter hvad du beder den om, og du har intet partnerskab med din hest.
Så for din egen sikkerheds skyld, vil jeg råde dig til at lade være med at kravle på ryggen af den, før du har fået noget respekt og opmærksomhed fra ham.

Jeg vil råde dig til at prøve noget HMS, enten www.patparelli.dk eller www.horseinharmony.dk. Tag enten på et kursus, eller kontakt en dygtig stuiderende i dit område.

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook.
Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Jo, han er meget dominerende
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 14:00
Jeg er ikke den bløde type og han får virkelig ballade når han slår efter mig, eller bider eller hvad han nu kan finde på.
Jeg går heller ikke af vejen for at klaske ham en hvis det er berettiget.

Når jeg fodrer ham, spiser han ikke, før jeg er gået væk fra krybben, så lige på det punkt ved han jo at jeg bestemmer.

Men ellers giver jeg jer ret i, at han er respektløs.

Han går på løsdrift, og når jeg kalder ind til fodring kommer han og hans kammerat løbende. Nogle gange stiller jeg mig midt i løbegangen, for at han skal stoppe for mig. Og det kræver mod! Jeg skal virkelig finde de store armbevægelser frem, for ikke at blive løbet ned af ham.

Vi har kampe, hvor han forsøger at sætte mig på plads med bid eller spark. og jeg er meget konsekvent og afstrafningen falder prompte. Det seneste var, da jeg skulle fjerne noget mudder fra hans mave, det syntes han ikke lige jeg skulle, så der markerede han med tænderne.

Han er en børste!!

Jeg har bare den der forestilling om en stille og rolig skridttur...

Han er den 3. hest jeg "starter" og jeg har aldrig haft den slags problemer før. (Altså at hesten ikke ville gå frem på kommando)

VH Lena

0
0
Svar på denne tråd

hmm..........
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 19:55
håndfodre du ham? det kan få heste til at blive helt skøre i hovedet.

Det er dig der skal lære hestenssprog, ikke hesten der skal lære dit.
0
0
Svar på denne tråd

Josephine...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 20:14
... nej selvfølgelig håndfodrer jeg ham ikke 8-)
Han står i løsdrift, så jeg skal hen og ind og stå ved siden af ham og hælde foderet op i krybben. Grundet til at han skal vente, er at jeg skal sætte rebet fast i grimen og det er ikke så nemt, når hesten står med hovedet nede i krybben. Og det er bare blevet sådan, at han ikke spiser førend jeg siger værsko og går væk.

VH Lena

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider