|
|
| Nu har jeg set en del indlæg om hvor farligt |
| Forfatter:  |
Jan R .L Andersen |
| Dato:  |
28-04-2005 08:16 |
|
I ukyndiges hænder. Men det virker mere og mere som om der er mogen der prøver at skræmme folk til ikke at turde prøve, for ikke at påføre hesten ubodelig skade med forkert eller mangelfuld kunnen. Dette syntes jeg er trist og meget egoistisk, og til skade for hms i sin helhed. Før jeg begrunder dette, vil jeg lige skrive hms=ingen vold. Og så må der jo vare en dybere årsag til at en hest tager ubodelig skade, hvis man står i en roundpeen og ønsker en join up, men ikke opnår det fordi man ikke husker eller ikke er bevidst om øjnkontakten`s betydning, "man sender hesten væk". Hvor kommer det skadelige ind. Selv om man ikke kan sige ok kom så ind til mig, hvad er det så lige der sender hestens sind i rullestol for evigt?
Jeg forstår ikke lige det skadelige i det, og det blev ikke forklaret, der blev bare advaret, af en der nu efter lang og hård træning var kommet på trin tre i parelli ??? Ja Jeg kender ikke Parelli men det lyder svært. Og skadeligt, hvis man ikke er fuldt ud lært i det !
Sagen jeg skriver om . Er en dame der har en plag, der er begyndt at opdage at det er sjovt at stejle op af hende, tråden blev slettet. Men jeg foreslog hende at finde en roundpeen og lave en join up, hvor hun hundser med plagen på en naturlig måde til den gider snakke med hende, men uha uha det var farligt og skadeligt, hvorfor og for hvem ? Hun skulle jo ikke drive den med et jagtgevær. Og når den bliver træt af at løbe vil den gerne snakke. Og så ligger join up en lige der og venter.
Jeg syntes det er forkert at besværlig gøre hms på den måde . det blev gjorde af parelli damen på trin 3. Det ender med at plagen får nogen tæsk. Når den stejler. For det hms er farligt og besværligt.
Så hvad er meningen med at komme og advare imod samtale, som join up jo dybest set er ? For selv om man ikke lige taler sproget perfekt vil der opstå forståelse, og til hvis skade ? Nåre jo dem der tager penge for at lære andre hms tjæner måske ikke så meget, men derfor er der flere velfungerende heste i verden.
Så sig mig hvad er det lige i har gang i ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror.... |
JulieTaylor |
28-04-2005 08:29 |
|
... det hænger sammen med at begrebet 'ikke vold' er svært at definere for folk som har begrænset indblik i hestens psyke.
Hvad betyder ikke-vold for en hest? Nogle påstår, det er mest ikke-voldeligt at jage den rundt i en roundpen - andre at det er mest ikke-voldeligt at smække den en lussing en gang for alle så den 'kan lære det'. Nogle mener en blank kandar er det mest skånsomme, andre at det er et trensebid.
Hvem kan sige om hestens værste frygt er at blive udsat for et kort, højlydt klap eller at blive forfulgt uden at kunne flygte? Hvad er værst? Personligt tror jeg der er en rimelig chance for at den er mere bange for at blive jagtet. Så at bruge dens flugtinstink som træninsværktøj er måske noget, man skal sætte sig grundigt ind i før man forsøger sig. Dermed ikke sagt at man bare kan gå rundt og daske til sin hest. Kort sagt synes jeg, man bør søge hjælp hvis ens hest har så dårlig en vane at man begynder at føle sig afmægtg.
Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det farlige |
|
|
består i at du skal sende hesten nogle signaler med dit krops sprog har du ikke styr på disse signaler kan man let sende de forkerte og en hest læser temmelig godt ens kropssprog og ikke mindst så kan den lugte dit humør.
sender man de forkerte signaler kan man appelere hesten til enten leg eller angreb og det er farligt for mennesker, man kan også sende så stærke signaler at hesten bliver underkuet og over domineret.
jeg mener at det er fuldstændigt tåbeligt at opfordre folk til join up, det skal overlades til mennesker som ved lige nøjagtigt hvad de har med at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min tråd |
|
|
Jeg går ud fra at det er min tråd du mener ?? Min tråd blev slettet, da den hørte til under træning, hvor den nu er placeret. Hvis du kigger i den, kan du se at der er kommet nogle gode foreslag til hvad jeg skal gøre med min plag.
Vrinsk fra Sille 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan.... |
|
|
Det må jo så være mig du omtaler som "parelli damen".
Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde, var at jeg syntes det er fuldstændig hul i hovedet at anbefale en pige at prøve join up med sin hest, når hun aldrig i sit liv har modtaget undervisning i dette.
Lige som med ALT andet der har med hesten at gøre, mener jeg ikke man bør kaste sig ud i fremmede træningsmetoder uden først at få en grundig introduktion til dette af en kvalificeret underviser. Om det så er join up, parelli, ridning med kandar eller springning, så mener jeg ikke at folk bare bør gå ud og prøve på egen hånd. Der kommer sjældent noget godt ud af det
Join up er jo efter min mening ikke en træningsmetode man bør bruge efter forgodtbefindene. Hvis man prøver at sætte sig en smule ind i hestens instinkter og reaktionsmønster, vil man opdage at det at jage hesten væk fra flokken, faktisk er en ret voldsom trussel imod en hest!
Som 99E så flot plejer at beskrive det: FØLG MIG BLINDT ELLER BLIV TIL PUMABØF.
Det ER faktisk det du siger til hesten når du laver join up med den. Meningen med hele join up er vel at hesten skal ende med at ville følge mennesket som dens leder, men det i glemmer er bare at LEDERSKABET IKKE ER NOGET MAN BARE LIGE FÅR. Det skal man gøre sig FORTJENT til.
I kan ved gud ikke forlange at hesten skal følge jer hvis I ikke kan finde ud af at være leder for den. Og det er rent faktisk de færreste mennesker der fra naturens side har det lederskab i sig.
Join up lærer jer IKKE hvordan i skal være leder for jeres heste, den øvelse fokusere UDELUKKENDE på hesten, selvom 99% af tilfældene vil det være mennesket der er problemet, og ikke hesten.
Jeg tør æde min gamle hat på at jeg på få timer (eller minutter) ville kunne få silles plag from som et lam, men derfor kan sille ikke nødvendigvis gøre det. Altså er det ikke hesten, men SILLE der gør noget galt. Det er altså HENDE der skal lære hvordan hun skal være omkring sin plag, og det lærer hun ikke af at lave join up. (Undskyld sille, håber ikke det gør noget jeg bruger dig som eksempel).
Som jeg også skrev i den tidligere tråd, kan man i værste tilfælde risikere at hesten enten bliver skræmt fra vid og sans, eller at den går til angreb. Det man jo reelt gør er at true den med døden hvis den ikke makker ret, og måske vil den finde sig i det, måske vil den ikke....
Jan, jeg håber du har fået svar nok til hvorfor jeg mener det er dumt at anbefale enhver at gå ud og afprøve join up. Jeg har som sagt intet imod HMS, det er jo min levevej, men jeg har måske bare et lidt mere kritisk syn på hvordan det skal udføres. HMS er ikke legetøj som man kan gå ud og afprøve selv for sjov, man skal sa*me vide hvad man gør!
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
Westernsadel sælges af mærket Billy Cook. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan vist ikke andet... |
99E |
28-04-2005 13:39 |
|
...end erklære mig rørende enig med Tine/Ciller.
Hvorfor dog basere sit forhold til hesten på dødstrusler?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon hesten ved... |
JulieTaylor |
28-04-2005 17:31 |
|
... hvorfor den føler ubehag ved at være udenfor flokken? Tænker den: Så for søren, nu bliver jeg snart spist hvis jeg ikke kommer tilbage i flokken"? Eller ved den bare instinktivt at det er usmart at være alene?
Som jeg forstår det er metoden til join up jo ikke en direkte dødstrussel. Man flytter på hesten for at assertere sin dominans ganske som jeg opfatter at I gør det indenfor PNH. Man udsætter den for noget, man i forvejen ved, den vil forsøge at slippe for, så man kan få den til at se ens egen dagsorden som et gunstigt alternativ.
Hvordan kan man smide en hest ud af flokken når der ikke er nogen flok? Tit og ofte ser man jo join up udført med heste, der bestemt ikke opfatter mennesket som sin flok. Er disse heste til at begynde med virkelig kede af at blive sendt væk fra mennesket? Det kan jeg ikke se at de kan være hvis de i forvejen ikke stoler på ham eller hende. Hvad grumt er der så ved at sende hesten væk? Som jeg ser det, bruger man det at sende hesten væk som en måde at lege 'hvem flytter hvem' hvad det er min opfattelse ligger til grund for stort set alle succesfulde træningsmetoder med den mulige undtagelse af klikkertræning.
Bortset fra det er jeg enig i at man ikke skal give sig i kast med at opdrage på en hest med mindre man har erfaring hermed.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
|
|
med Julie Taylor!
Men alt skal jo starte et sted. Man kan jo ikke gå rundt og være verdensmester første gang man prøver noget.
Da jeg selv prøvede join up første gang, vidste jeg da heller ikke så meget om det, men min pony var meget arbejdsvillig efter 2 omgange og ville straks lystre, siden har hun ikke lavet stop - jeg nægter at gå -agtige numre. Hun har heller ikke løbet af med mig. Det har kortsagt haft præcis den effekt jeg ønskede. jeg træner med hende efter de metoder som GItte Naldaal også bruger.
Da jeg besluttede at anskaffe bogen fandt jeg ud af at jeg havde øvet alle øvelserne med min pony - uden overhovedet nogensinde have hørt om det, det var bare de øvelser jeg på en eller anden mystisk måde vidste ville virke! Så jeg vil ikke opfordre folk til at være bange for at prøve noget som de føler er rigtigt.
Self, man skal da have lidt forklaring i hvordan de forskellige ting skal gøres, men tror I at man ved hvad join up er uden at have læst en del om det eller at man ville være i stand til at gøre det uden at vide en del om det? I så fald er jeg uenig.
Hvis alt en dag går i fisk, så tænk på de stakler, der ikke kan lide fisk:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fik jeg nævnt.... |
JulieTaylor |
29-04-2005 16:18 |
|
... at jeg fortsat er imod at man jager rundt med en hest på en relativt lille volte med mindre man _virkelig_ ved hvad man gør?
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hms og nybegyndere |
|
|
Ligeså lidt som jeg sætter mig op på min hest og prøver mig frem til hvordan jeg mon laver passage og piaf burde nogen bare gå ud og "hundse" med en hest fordi en eller anden har rådet en til det.
Det er ikke ufarligt at pille ved hestenes sind. Jeg har dyb respekt for folk som Monty Roberts, men hans metoder er ikke noget man "forsøger" sig frem med.
Hvis det er det man vil så tager man et kursus og går så igang.
Jeg sammenligner join up i ukyndige hænder med at min 3 årige pige ikke vil høre efter så kører jeg en tur, smider hende ud af bilen og kør videre.
Så vender jeg alle fem minuter tilbage og spørger om hun nu vil makke ret.
Jeg vil æde en gammel hat på at hun nok skal opføre sig pænt derefter og i fremtiden vil kun et peg i retningen af bilen være nok, men tilgengæld har jeg pådraget hende et psykisk knæk som kommer til at vare hele livet. Men jeg har ikke slået hende!
Når man træner fx join up virker den kun hvis hesten også anser mennesket som værende over den. Hvis hesten er meget dominant gider den ikke stå model til at en lille person står der inde og beder den om at løbe stærk. Den vil vende sig om og få vedkommende til at springe for livet!
Det er langt fra første gang at en hest er gået til angreb når ukyndige har forsøgt sig med HMS.
Det kræver fagfolk der har praktisereret HMS i mange år. Ligesom det kræver en erfaren rytter i dressur for at lære mig og min hest at gå passage.
HMS kræver lige som alt andet omgang med hesten træning, træning og atter træning og det forgår bedst med undervisning og kurser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op LeneJ |
Lotte_Rafinell |
29-04-2005 17:27 |
|
Sådan skal det bare forklares. Jeg har samme holdning som dig, men da jeg læste Jans indlæg første gang, vidste faktisk ikke hvordan jeg skulle forklare mig.
Det har du gjort på bedste vis, så  til dig.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det bare jeg sidder og tænker.. |
Miss E |
29-04-2005 19:27 |
|
Hvad er forskellen på at jage hesten rundt i join up, og på at lukke den ud i ridehuset og jage den rundt, for at den kan komme til at røre sig lidt? Kan hesten se nogen forskel på det, for det sidstnævnte er vel ikke farligt går jeg ud fra.. Er det bare mig der er totalt debil og intet ved om join up, eller er det ikk det samme? Eller longering for den sagsskyld, man jager hesten lidt rundt på en volte hvor den ikke kan slippe væk..
(Ska lige nævnes at jeg ikke er tilhænger af join up, men kan altså heller ikk se at du skulle være åhh så skadeligt..)
 Kh Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Miss E |
JulieTaylor |
30-04-2005 09:51 |
|
Der er jo den forskel at hesten kan lægge mere afstand til mennesket i ridehuset end den kan i rotunden eller longen. Derfor skal man være i ret god form for at udføre join up på 20 x 60. Men det kan vel lade sig gøre. Og hvis man gider at løbe rundt i ridehuset for at opretholde presset på hesten, synes jeg bestemt at man bør vise lige så stor omtanke som man gør det i rotunden eller longen.
Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillid er en skrøbelig ting... |
|
|
... og deri består det farlige!
Ville du stole blindt på en fætter der først siger "kom hen til mig" og når du så er næsten henne ved personen, så vender de 180 grader og beder dig om at skride?
Og det er jo det vores heste de skal. Stole blindt på os og sørge for at adlyde vores allemindste kommandoer.
Tillid er en skrøbelig ting og når man har opnået den ultimative tillid, så skal man for alt i verden ikke gå hen og ødelægge dette bånd! Og sådan et bånd kan rent faktisk nemmere ødelægges af at man opfører sig underligt end at man slår!
En hest der er højere i rang kan sagtens tæve en af underhestene uden at den mister status, men den kan ikke opføre sig mystisk og uværdigt uden at den straks bliver angrebet og forsøgt væltet af tronen!
Derfor anbefaler jeg meget kraftigt at man lader HMS ligge, hvis man ikke ved noget om det! For hvis man ikke er god til at aflæse en hest, så er et først helt galt -og det er der desværre mange der ikke kan
Husk min hjemmeside! Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv. Samt mere om os, stævner og Bob historier!www.prettyfancy.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror at i overser at heste er flugt dyr |
Jan R .L Andersen |
30-04-2005 16:16 |
|
Og mennesket er et rov dyr. Derfor vil en hest der er sund i hovedet ikke angribe når den ikke hindres i at løbe, ellers ville hver eneste join up være et lotterispil med døden, der er jo ikke mange der kan stå sig imod en 500 kg hest der vil angribe. Og har man en angriber er man nok enten død eller klar over det. Og jeg mener stadig at der er nogen hms trænere der passer vældigt godt på deres hellige køer, og foreholder mere almindelige heste ejere viden og mulighed for at arbejde med fex. join up og andre ting, fordi man er nød til at tage på kursus og betale store summer for at opnå mulig hed for ikke at skade heste og mennesker ved at tale et dårligt krops sprog og ikke et forfinet høj klassisk striten med lillefingren heste sprog .
Alså helt ned på jorden. hvad er det for nogle violin sonataer i efterlyser der skal spille i baggrunden for at en pige kan tage en lømmel på et år i en rotunde og se ham rundt langs vægen til han ikke syntes det er spendene at få skældud mere, og han så får lov til at vælge at følge med den der slælder ud, for aksepten af at få skæld ud virker jo i det øjeblik han begynder at løbe, for hvis han ikke løber "er ligeglad" anderkender han ikke den der skælder ud, og så kommer man ikke videre, jeg mangler stadig det skadelige i det.
Og hvis det var så farligt hvor er advarslerne henne, på Montys bøger, "prøv ikke dette hjemme" der er ikke nogen der kan være i tvivl hvis de har prøvet at have noget fremstillet i usa i hånden, selv på en cykkel står der det er farligt for dit helbred at spise denne cykkel.
Så de damer der er så optaget af at advare om farligheden af hms. Er vist mere ude for at lyse op om deres egen svært erhvervede dygtighed på bekostning af alle der gerne ville prøve selv. Mit råd vil være hvis du ikke aner et klap om hms, så læs en bog og prøv dig frem, det er ikke noget man behøver andet end god fornuft til og så respekt for den man arbejder sammen med. Og der er jo montys bog "fra mine hænder til dine hænder" og kan man læse kan man også få gode resultater med hms.
Jeg sidder i øvrigt med en folder fra Ute Lehmann foran mig, og det undre mig lidt for hun striter rundt med en lang pisk på alle billederne i folderen, der ellers taler om "heste i harmoni", og måske piske sovs?
HMS er hvad den enkelte gør det til, så lad være med at puste grise op !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan..... |
|
|
Tror du måske at det som oftest er heste der er "sunde i hovedet" man forsøger join up med? Eller er det måske netop de farlige heste der "udsættes" for hms-forsøg?
Jeg synes du undervurdere det lidt.
HMS er en fantastisk ting, man man skal altså have lidt baggrundsviden for hesten og dens adfærd, før man kan kaste sig ud i det! Og det får man altså ikke af en bog!
Husk min hjemmeside! Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv. Samt mere om os, stævner og Bob historier!www.prettyfancy.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er join up |
|
|
per definition tiltænkt heste med alvorlig problemer.
Dem der på deres ganske almindlige velfungerene ridehest laver et join up, fordi man har læst det i en bog, burde have en på bægeret!
Svarer til at jeg giver mine børn en ordentlig omgang skæld ud på forhånd.
Nu er jeg hverken tilhænger af det ene eller anden, om det så er Hempling, Parrelli, Monty, osv. de har allesammen noget fornuftig og noget jeg ikke kan bruge til noget.
Jeg vil gerne have mig frabedt at blive kaldet "de damer". Du bedes venligst ikke tale ned til mig (os) Jan, kun fordi vi er uenige.
Jeg har set heste gå til angreb. Enhver der føler sig truet på livet vil slåes når der ikke er mulighed for flugt.
Og det er der ikke i en lille roundpen.
Der er en himmelvid forskel imellem almindelig longering og join up.
Ved en join up bruger man med vilje en truende position, lige bag ved hesten og brystkassen ført frem og med en konstant pres på hesten.
Man skal være utrolig påpasselig med at fange hesten underkastelsessignaler. Det er fatalt for join up´en hvis man lige for sikkerhedsskyld giver den et par runder mere.
Jeg har i Herning set priser fra Majbrit Carter. Jeg syntes at hendes priser er meget rimlige. Så jeg kan ikke se hvad der skulle holde en fra at tage et kursus.
Jeg har set Pat Parellis video og læst en del om ham og set meget af det. Jeg har stadigvæk tilgode at se ham eller en af hans tilhænger bruge "Carrot stikken" som pisk.
Det vil klæde dig, Jan, hvis du undersøger den slags først inden du kommer med sådanne barnlige udtagelser.
Nu er du jo Monty fan så jeg kan med min bedste vilje ikke se forskel på fx parellis carrot stik til fx Montys "Handy Andy". De bliver begge anvendt som forlænget arm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| longering og pres (Lene J) |
Miss E |
30-04-2005 18:29 |
|
Jeg går da også tit ned ved bagparten og presser hesten lidt og for nemmere at kunne arbejde lidt med en bestemt ting, hvis jeg fx vil have den til at opnår et resultat (såsom mere fremaddrift, større samling eller bedre bøjning -sidste nævnte ting hvor hesten ikke kan flygte væk (da man holder lidt igen i longen), men er nødt til at prøve at forstå hva jeg prøver at fortælle ogg i stedet for at gå frem, må samle sig lidt mere eller bøje sig lidt mere), og jeg kan også tydeligt se på hesten at han føler sig presset og helst bare vil løbe ud af situationen. Der er da også træk af join up i min longering så.. Hvordan ved jeg at det ikke er skadeligt for ham? for man kommer jo ingen vegne hvis man ikke presser sin hest lidt..
 Kh Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I mener alså at alle de heste (over 70 000) |
Jan R .L Andersen |
30-04-2005 19:29 |
|
Mr. Roberts har startet havde alvorlige problemer ? ?? Og javel man kan jo altid begynde at "snakke" med en hest hvis det ikke lykkes at slå den til "fornuft" (plagen der havde fundet ud af at det var sjovt at stejle) som egentligt startede denne tråd.
Den normale heste ejer, har forhåbentligt ikke brug for den store spisialiserede viden, der er nødvendig til virkeligt ødelagte heste, for normalt ødelægger vi ikke vores heste her i Danmark, vi har små ting som drejer sig om opdragelse og hvem der bestemmer hvor vi vil hen. Og derfor holder jeres hellige ko ikke i længden, og nu kan en hver købe Montys lære bog og gå i gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan for f***** |
Lotte_Rafinell |
30-04-2005 19:50 |
|
Jan, du bliver noget nedladende nu. Hold dig til dine gode "godmorgen indlæg/har du krædset din hest idag - indlæg", dem elsker vi dig for
Hvis du vil have en holdning om HMS, fx. Monty, så synes jeg, du skal vente til du faktisk har læst hans bog. Min kæbhest er stadig, at Monty selv efter sidste års Herning Show udtalte til interview med Heste-Nettet, at Join Up var noget man udførte meget sjældent - skulle dette gøres mere end 1-2 gange i hele hestens levetid så var det en meget vanskelig hest. Jeg mener, han udtalte at ingen hest skulle udsættes for det mere end 7 gange. Når "mesteren" selv udtaler dette, så er der måske noget om det?
Lotte (som abselut ikke er HMS-dyrker i ordets moderne betydning - men derfor har jeg alligevel et par bøger om det stående i reolen, bare for at vide lidt om, hvad det er)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej MissE |
|
|
Jeg går også bag min hest når jeg longere eller køre ham i køreliner. Men man er ikke "aggressiv" bag den.
I join up virker man "truende". Du driver hesten væk med en en kropsholdning og en attiude der betyder, forsvind!
Når jeg longere skifter jeg tempo, voltestørrelse og taler meget med ham. Jeg roser, klapper ham når vi skifter volte og virker eller overhovedet ikke truende - jeg arbejder med ham.
De få gange jeg har lavet et join up (mange år siden)var mit kropssprog et helt andet.
Almindelig longering og det at lave join up er to meget forskellige ting.
Jeg har dog set longering som mindede om join up´s med den store forskel at fjolset til longefører ikke forstod at de drev en stakkels hest rundt der følte sig voldsomt truet af den hidsigprop i midten. Og der blev selvfølgelig heller ikke stoppet da hesten viste underdanighedstegn.
Jeg har haft heste i longen hvor man kunne føle at de var utilpasse med det og ligesom "løb" væk fra mig istedet for at lade sig guide af mig.
Hvis jeg her stillte mig bagved dem med brystkassen fremme og pressede dem yderlige ved at gå med stærke skridt i min egen lille volte så var jeg ude i en situation hvor jeg "truede" dem.
Men som langt de fleste rytter ville gøre beroliger jeg sådan en hest. Taler til den, holder mange pauser og roser i et væk, prøver at få den til at skridte rundt så den kan finde ud af at jeg ikke vil den noget ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til du faktisk har læst den |
Jan R .L Andersen |
30-04-2005 21:23 |
|
Jo da den ligger her foran mig, og ja join up er der man starter, og en ikke nødvendig mere end en gang, men var der lavet join up på plagen der stejlede ? Og nedladende ? Nej men overdramatiserede advarsler gør grin med folk, hvor mange har lavet hms i støre eller mindre grad på deres heste gennem tiderene ? Nå ! Der må være mange skadede heste i verden. Nej vel, de fleste fungere godt, og mennesker vader rundt uden at vide noget om hms, de gør bare som de fleste og har ikke fået problem heste af den grund, men så hvis de begynder at intresere sig for hms og læser om det, og går ud og prøver det på deres hest, skaber de med et en farlig dræber maskine der er ødelagt for altid !?
Jeg syntes at yperstepræsterne inden for hms skulle prøve at komme ned på jorden en gang i mellem, det er jo trods alt her hestene går rundt.
Og de fleste af dem der ejer dem er her også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Jan |
|
|
HMS er et kæmpe begreb, der dækker utrolig bredt.
Fra den ganske almindelige fornuftige omgang med heste til den mere direkte træning som fx de 7 lege.
Join up er kun en brøkdel af HMS. Så jeg syntes at du skal passe på med ikke at blande det sammen.
Det er dig som overdramatiserer ved at bruge ord som dræbermaskine.
Jeg har ikke fornemmelse at du gerne vil diskutere det her. Det virker mere som postulater som ikke kan/må modsiges.
over and out herfra og en god søndag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikken en krig .... |
|
|
det er ret vildt at læse denne tråd, sikken en krig, mest er mennesket jo ret krigerrisk, og har evnen i sig til at ville vinde, konfrontation, lige på, hesten er mennesket langt overlegen, hesten er designet til at overleve rovdyr.
det er så kedeligt at opleve heste som noget der skal bekriges - og kues - domineres - hvor mange kan tåle at se deres hest folde sig helt ud - ikke mange kan rumme den power en hest har og stå ved dens side - så hellere bekrige den - men samtidig vil jeg sige at hesten er til for mennesket - forstået på den måde at hesten viser dig hvad og hvor du kan udvikle dig hvis du gider at lytte og se dig selv i en anden kontekst... tænk over det - hvad en hest finder sig i - hvad en hest gør for dig - og når du er formeget så viser den dig " du rovdyr du er en klovn - jeg har regnet dig ud - " men når man så finder roen og igen mester lederskabet så tilgiver hesten dig - viser dig tillid - men det kræver en personlig indsats fra dig -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| level 3 ? |
|
|
ciller : er du trin 3 ? du står nemlig ikke på listen over levet 3.
selve debatten er svær syntes jeg.
de fleste af os lavede/laver jo hms før vi hørte om parelli eller monty og hvad der nu ellers findes.
man kan få mange gode fif fra fks parelli, men jeg mener ikke at det kan passe at man ikke selv kan lave nogle lege med sin hest uden at have diverse videoer,dyre pinde og tove.
men til gengæld hvis man laver "hjemmebikset" hms så kan det være svært at få hjælp, eller bruge fks parelli systemet.
jeg har lært min hest at stå stille uanset hvad (altså når jeg sætter ham midt på en ridebane) og der kan jeg så komme plastik om hans ben, stå bag ved ham og køre en longepisk med plastikpose på rundt over vores hoveder, og alt muligt andet. det er da tillid der vil noget mener jer (hesten er løs men står stille)
til gengæld er det meget svært for mig nu at touchere hans ben da han jo tror han skal stå stille
syntes også det parelli er en lille smule opblæst efterhånden, (det er helt sikkert en form for hms) men syntes at alt skal gøres på parelli maner med en dyr stick samt tov før det kan bruges til noget som helst.
hilsen sjanna... der NÆGTER at betale så mange penge for en orange pind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjanna.. |
Jane B. |
01-05-2005 00:41 |
|
ciller har bestået tre af de fire tasks der kræves for at være level 3.
(jeg ELSKER for øvrigt min orange pind)
-JaneMedlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er sjove mennesker
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
hjælp til trailerlæsning i Nordjylland tilbydes. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm ja PNH |
|
|
er i mine øjne også ret opblæst - og jeg synes at det er en god ide at blive ved at snakke om det - for der er noget ved det som ikke er heste venligt -
At være Level 3 er hårdt for hesten, på det stadie der har den trukket sig fra omveden og overgivet sig efter al den driving game - for den skal jo konstant flytte bagpart, og have fokus på sit heste menneske - det er bisness lidt for amerikansk det er trukket godt i halen - men hvis man er tunghør så kan jeg måske se en ide i at køre rundt i alle de øvelser -
jeg synes faktisk det lidt idioti at blive ved med at holde så dogmatisk fast i PNH som det eneste saligørende -
jeg har alle dage betragtet mig selv som et godt heste menneske og så kom alle disse her retninger som man hopper på og hopper af - for ganske vist at blive klogere - men hvis man ikke finder sin egen stil - finder sin egen mening i denne jungel - og har hjertet med - så er PNH fantastisk for det fortæller hvad og hvornår du skal gøre dit og dat du behøver praktisk talt ikke bruge fornuften, du skal bare være godt til faserne og være præsis, for ellers kommer sticken.... jeg har set PHN øvelser der gransker sig til mishandlig og at blive ved med at køre en hest ud til den ikke kan mere.
Den bare overgiver sig nedtrygt går den ind i en trailer, (og så kan jeg næsten høre de forklaringer der kommer som forsvar til at sådan skal det være) trailer læsning det er den væreste dvd jeg har set - det er rafineret mishandling, at højeste kaliber.:( føj for pokker.....
og fordi Pat har givet de anvisninger sådan er det, det skal man gøre - så stopper folk med at tænke, puha...
Selv Ute har kommet med skandaløse udtalelser om den skal jo lære det så vi lukker en desperat hest inde for den skal jo lære det - fornuften hvor var den lige gået hen -
I har alle et ansvar, for at sætte grænser for hvornår i mener at det er formeget og hvornår det grænser sig til mishandling, de grænser må vi som menneske blive bedre til at lytte til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjanna.... |
|
|
Som Jane skriver, har jeg bestået 3/4 dele af level 3. Jeg mangler finnessen, altså ridningen med bid.
Jan: Det ville klæde dig kun at udtale dig om ting du ved noget om....
Jeg har min mening om øvelsen join up, og den har jeg skrevet. Jeg kan ikke ændre på om folk alligevel vil gå ud og forsøge sig på deres heste uden at have modtaget nogen form for undervisning, men jeg kan bestemt skrive hvad jeg mener om den sag! Og så er det jo op til folk om de vil lytte efter eller ej....
Er vist mere ude for at lyse op om deres egen svært erhvervede dygtighed på bekostning af alle der gerne ville prøve selv.
Jan, hvis det er det du VIL tro, så værsågod! Jeg syntes at den er under bæltestedet...
Som sagt før, så vil jeg TIL HVER EN TID anbefale ALLE (med eller uden problemheste) at benytte HMS. Det kræver bare (som alt andet) at de modtager noget kvalificeret undervisning så de kan komme igang på en ordentlig måde. Ellers syntes jeg at de skal lade være.
Du aner ikke hvor meget de "selvlærte" faktisk skaber et dårligt ry for HMS. Af en eller anden grund er det altid de selvlærte der har utilfredse kunder, og øvelser der ikke fungerer optimalt.
Jeg syntes at det er synd og skam at udbrede f.eks. join up som en øvelse Lille Lise kan gå ned i sin baghave og udføre med sin fede pony efter forgodtbefindene. INTET HMS er let eller ligetil. Og slet ikke en øvelse som join up, som faktisk er en ret svær øvelse der kræver en hel del fra mennesket.
Nej, jeg vil stadig mene at hvis folk gerne vil igang med HMS, skal de enten tage på et kursus, eller kontakte en dygtig studerende der kan vise dem de grundlæggende øvelser. Der er intet galt i at de DEREFTER prøver selv og udforsker HMSen, men det er død og pine nødvendigt at de får de grundlæggende øvelser på plads så de kan finde ud af at skabe en helt basal gensidig tillid og respekt til hesten.
Vidste du egentlig at en slags join up også findes i parellis system? Her hedder den bare catch me game, og er noget du først bruger når du selv har et vist level i programmet.
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina.. |
Jane B. |
01-05-2005 11:13 |
|
jeg har set parellitrailer dvd'en flere gange nu og jeg ser intet sted en hest som bliver mishandlet eller noget tæt på. jeg ser heste som stille og roligt vænner sig til traileren og til sidst går lige ind..
så jeg ville være glad hvis du gider forklare ud i detaljer hvad præcis det er på den dvd du mener er mishandling, så vil jeg nemlig smække dvd'en i maskinen og finde det.
det er rigtigt at der er mange gentagelser i PNH, men så snart hesten kan øvelserne i rebet på 2,7 m går man videre i level 2 med et 7 m reb og derefter liberty. senere på level 3 bruger man så lassoen på 14 m.
så ingen heste skal steriotypt lave præcis den samme øvelse hele tiden.
seven games er grundstenen som man bygger mere ovenpå efterhånden.
dvs man går noget hesten forstår og lægger lidt mere til stille og roligt. så har man sjældent en hest der ligner et stort spørgsmålstegn over hvad fanden det menneske nu vil have den til.
og til sidst vil jeg sige at ALT kan overdrives og grænse til mishandling. dette gælder inden for HMS ligesom for dressur, spring osv. så selvfølgelig vil det kræve noget sund fornuft, lige gyldigt hvad pokker man foretager sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opgav altså |
|
|
At læse hele tråden igennem.
Men vil lige påpege, at en herinde fra engang lavede join up med sin hest i TO TIMER i TRÆK!!!
Join up bør jo i princippet ikke tage mere end 10 min ...
Bare sådan en lille sidebemærkning
Mvh. Anna
Det sværeste i verden er at elske og acceptere alt det uperfekte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige præcis... Anne! |
|
|
det er jo en del af det, at man indenfor PNH bliver ved - specielt med trailer læsning, flere timer i træk.
jeg har set join up med monty det er relativt harmløst, og den video er en god heste venlig lille opdate, det tager ingen tid ca, 30 min så kan man diskuttere om det går for hurtigt og om man udnytter hesten da den i princippet overgiver sig - det vil jeg mene - caching game med Pat den dvd er præcis det samme og han bliver jo bare ved og ved indtil han får det resultat han ønsker, at hesten går lige i røven på ham, ikke af fri vilje men af nød for ellers så er det bare frem med sticken igen og ud på volten... PNH er på mange måder langt hårdere end Montys lille show på 30 min.
Jane... det er jeres mentalitet, og jeres holden fast på at i tror at i har fundet sandheden, det er det som er så sørgeligt, som du selv skriver parelli sekten.. medlem.. puha for det er jo lige hvad det er... i forsvare det med næb og klør.
PNH slukker lyset i en hest, hvis man ikke stopper i tide, så får man en Cykel hest. det er min erfaring, 4 faser konstant, og i level 2 går man lige fra 1 til 4 og det kalder man harmoni - rigtig godt.
jeg synes ikke der er ok at blive ved med at træne en hest til at gå i trailer 2 timer i træk og den stick den banker i taget og konstant bliver den jaget rundt 7 games hele tiden den er total stresset og overgiver sig totalt ved at blive inde i traileren - hvis det ikke er en rafineret form for mishandling så ved jeg ikke hvad det er - for de fleste heste er helt vilde i øjnene af at blive kørt rundt med......"pnh way"
jeg har set level 2 studerene der skulle læsse deres heste og de stod sq og bankede lige så vildt på taget med stick og lavede 7 games for at få dem i trailer, det var så til grin, og hvad kom ud to møg svedte heste. er det så en rolig hest der står i en trailer...? nej tror det ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina.. |
Jane B. |
01-05-2005 14:57 |
|
jeg har endnu ikke læsset en hest som blev svedt eller vild i øjnene. tvært imod har jeg læsset heste som før stejlede eller nægtede at gå ind, men efter stille og rolig træning går hesten afslappet ind i traileren.
det vigtigste er jo netop at man altid ser på den enkelte hest, og tilpasser sig til den.
nogen kræver mere arbejde med én ting, andre med en anden.
hvad er det med sticken som bankes i taget??? er det på traileren eller hvad? det har jeg aldrig set.
det er ikke rigtigt at man går lige fra fase 1 til 4 i level to. fase 2 og 3 er kortere men ikke væk.
der er ting fra programmet som jeg springer over da jeg ikke mener det passer til min hest.
feks. vil jeg ikke ride hende med bid da hun før har haft nogle traumer med det. og da vi ikke skal starte stævner får hun lov til at rides uden.
jeg vil aldrig påstå at PNH er lykken for alle. det var lykken for mig fordi det hjalp os til at komme over nogle store mentale hurtler. jeg har på ingen måde en død hest eller en cykelhest.
før havde jeg en til tider hysterisk og meget anspændt hest. især hvis man havde prøvet at sætte hende i trav eller galop. og der skulle ikke meget til at forskrække hende.
især køer var meget farlige. og vi har en enkelt gang hoppet rundt ret længe fordi der stod køer på den anden side ad vejen og kiggede på os.
hun kan skam stadig hoppe for køerne, men på et helt andet plan nu. idet hun lynhurtigt hører efter mine signaler og slapper af igen fordi jeg slapper af.
hun har fundet meget mere ro i sig selv, og i sit forhold til mig. dette synes jeg jo er lykken.
jeg synes det er meget forkert og meget generaliserende at kalde alle parellitrænede heste for cykelheste.
jeg har kigget noget mod klassisk dressur og så snart økonomien er til det vil jeg begynde at kombinere PNH og den klassiske dressur. men muligvis ikke meget på hende her. det bliver nok mest på min kommende ridehest som skal avles på min hoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Jan |
Lotte_Rafinell |
01-05-2005 15:21 |
|
Jan, vi er enige om at med sund (heste-)fornuft kan man lave meget med sin hest. Man kan sagtens snuse til HMS, lærer hesten ikke at være bange for plastikposer osv. eller at den skal flytte bagparten ved pres (uden fysisk kontakt). Man kan også med sund fornuft lærer hesten diverse cirkustriks, hvis det er det man vil.
Det, der faktisk gør mig harm, er, at Monty selv er med til at udbrede join up på den måde (ved at sælge korte video, skrive om det osv.) uden større advarsel, når han faktisk mener det er noget, man ikke skal "gøre for sjov" jf. tidligere omtalte interview.
Du spørger hvorfor hende med den stejlende plag ikke kunne prøve at lave en join up, for det var der jo (så vidt vi ved) ikke gjort med den tidligere. Jamen, hvad nu hvis det ikke går godt? Så skal plagen udsættes for det igen og igen indtil ejeren har lært sig selv det - og det skal så gå ud over plagen? Det er jo derfor, at man kun skal lade en erfaren gøre dette, for man har jo kun en eller i værste fald få chancer (hvis man overhovedet skal udsætte hesten for det).
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Miss E... |
JulieTaylor |
01-05-2005 15:58 |
|
Der er en canadisk 'hestehvisker' (jeg hader det ord) som udfører en join-up-lignende form for træning, som foregår i longe. Metoden er en anelse mere indviklet... uden at kende voldsomt meget til Hempfling, tror jeg godt man kan kalde det en blanding af Monty Roberts, Hempfling og almindelig, tysk dressur *L*
Han bruger longen som roundpen - altså til at sætte en ydre barriere for hestens bevægelser, men han synes ikke at han jager med hesten - han sammenligner træningen med når to plage f.eks. løber ude på folden og den ene presser den anden op langs hegnet... den stærkeste plag 'fanger' den anden imellem sig selv og hegnet. Forklaringen på dette skulle være at heste leger for at styrke deres overlevelsesfærdigheder, og en vigtig overlevelsesfærdighed er flugt. Derfor skulle den ene hest så påtage sig rollen som rovdyr , så den anden får chancen for at øve sig i at stikke af.
Man ser lidt det samme hos hunde hvor den ene hund påtager sig rollen som byttedyr, og den anden så forsøger at fange den og bringe den ned. Her foregår legen så bare med omvendt fortegn.
Den pågældende træner hedder Chris Irwin, og han skriver om longering her hvis der er nogen, der er interesseret.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hempfling leger.. |
|
|
godt indlæg Julie... det skal nemlig være en leg - jeg har set Hempfling lege med hest både i dk og i Spanien den model har jeg taget til mig og har brugt da hestene synes at det er ret sjovt....
Jane ; godt at du kikker lidt i den klassiske retning det vil din hest takke dig for.. og hvorfor ikke på din hoppe? der er ikke noget der er forsent, og den har sikkert brug for det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| (PNH mm.) Jeg kaster lige... |
99E |
01-05-2005 17:42 |
|
...en bemærkning ind fra sidelinien.
Jeg havde satset på at bestå Level 2 her på tirsdag, men instruktøren er forhindret, så jeg må "nøjes" med een, der nok kan undervise, men ikke udlevere blå snore (=føre folk til test i L2).
PNH (Parelli) er IKKE et program til at træne heste.
Parelli siger ikke, det er, og der bør ikke være nogen af hans instruktører eller studerende, der siger det er det.
(Hvis der er, så siger I bare til, så går jeg ud og tæver dem emd min "pisk"...  )
PNH er et program til at træne MENNESKER!!!
Derfor er det naturligvis relevant at tale om hvilken effekt det har på hesten - men at tale om, at hesten LÆRER noget, det er lidt fjollet.
ALLE heste kan gå ind i en trailer - somme tider har de bare en god grund til ikke at gøre det...
Og nu vi er ved trailere - Karina - så vil jeg da gerne fortælle om hvordan jeg læssede min hest i dag.
Vi kom fra folden (uden grime/tov/stick) og var på vej ned til stalden for at få masseret hesten. Lige uden for stalddøren stod UH! en fremmed trailer - een af dem med mørke plader (men smadderflot udenpå, hvor der var malet heste og så'en...).
Sorcha standsede op og kiggede på den med stooore næsebor og øjne.
Da jeg gik hen til den, gik hun med.
Hun snusede (noget skeptisk) til rampen, der lugtede af fremmed hest (Aaaadvr! Dansk Varmblod!  ), og da jeg spurgte (!!!) om hun ville (!!!) gå ind, tog hun et par skridt op på rampen.
Spurgte betyder: Pegede ind i traleren med den ene arm.
Hun snusede derefter til midterskillevæggen og besluttede sig for, der ikke var NOGEN grund til at gå ind i traileren, og bakkede ud.
Derefter spurgte (!!!) jeg om hun ville (!!!) gå op på rampen igen, og da hun "svarede jatak, gerne!" til det (aka. gik op), gik vi væk fra traileren og kiggede lidt ind i ridehallen, fyldt med Level 1'ere.
Da vi havde kigget på dem et halvt minuts tid gik jeg tilbage til traileren, pegede ind i den, og min hest vadede lige ind...
Det er så den RIGTIGE parelli-måde at trailerloade.
I hvert fald når man når dertil, hvor liberty-l.oading er en ting, man gør...
Ikke ved at tage en hest, der er BANGE for traileren og SLÆBE den hen til den, for derefter at gøre hesten mere bange for det, der er udenfor traileren end for traileren selv.
Der HAR været (og er sikkert stadig) folk, der læsser heste på den måde, Karina beskriver og KALDER det Parelli.
(Jeg kan nævne bl.a. en ny afgået instruktør i Tyskland, en del af hans studerende etc...)
Men at FRATAGE hesten alle andre muligheder og dermed TVINGE den til at gøre det, man ønsker - det er ikke Parelli.
Og det er farligt - man overlever det KUN hvis hesten er BANGE for een.
Det samme gælder faktisk Join Up.
De fleste forsøger først Join Up med hesten, hvis de har et problem.
Hvis de har et problem er det enten fordi hesten er BANGE eller RESPEKTLØS.
Begge dele kan medføre at hesten angriber, hvis man presser den.
Jeg ved, jeg har en hest, der potentielt kunne finde på at vende front imod mig, rejse sig og smadre kraniet på mig, hvis jeg forsøgte at lave Join Up.
Jeg har nemlig en ganske u-slukket hest, der siger FRA - og vi har et helt stærkt afgrænset partnerskab, hvor hun er hos mig fordi hun har LYST - og ikke fordi ellers slår jeg hende eller jager hende ud til pumaerne.
Jeg HAR set hende blive meget høj og vifte med forhovene - fordi JEG gik KLART over stregen og pressede hende LANGT mere end hun havde givet mandat til. 2 gange - og vi skal ikke se en tredje.
Til gengæld begik jeg den fejl at låne hende til een, der tog hende med til føromtalte tyske træner i Tyskland 14 dage - tilbage kom faktisk Jans dræberdyr.
Hun var gentagne gange blevet presset så meget, at hendes attitude og opførsel var stærkt defensiv. (Nu havde hun bare fået nye og spændende måder at angribe på... *Host!*)
Det tog mig måneder med laaaaange fase 1 og 2 og meget få fase 4'ere og MEGET Friendly Game at kurere hende.
Det tog 14 dages IKKE-parellisk-"parelli"træning - det kunne have været klaret med et par Join Ups - så til nogen heste når man bestemt resultaterne MEGET før med Join Up!!!
karina:
PNH slukker lyset i en hest, hvis man ikke stopper i tide, så får man en Cykel hest. det er min erfaring, 4 faser konstant, og i level 2 går man lige fra 1 til 4 og det kalder man harmoni - rigtig godt.
4 faser konstant: Nope. Altid fase 1 - og hvis hesten ikke responderer (ikke "reagerer"!!! Respondere er noget andet!) fase 2. Fase 2, og hvis hesten ikke responderer - fase 3. Fase 3 - og hvis hesten ikke responderer - fase 4...
Så snart hesten responderer - stopper man og leger Friendly Game (og holder kaffepause/sovepause midt på ridebanen, hvis det er RIGTIG godt...  ).
Det gælder alle levels, alle øvelser (undtagen de øvelser, hvor der er MERE end fire faser).
PNH slukker lyset i en hest, hvis man udfører det forkert. FULDstændig ligesom dressurridning, longering, ... gør det - hvis man udfører det forkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina.. |
Jane B. |
01-05-2005 19:24 |
|
fordi jeg desværre ikke har 400 kr til undervisning hver 14. dag.
heroppe i nordjylland er der langt mellem kvalificeret klassisk undervisning desværre.
havde jeg råd ville jeg begynde med det klassiske på min hoppe.
men foreløbig vil jeg gerne lidt videre med arbejdet på level 2.
jeg kunne jo godt læse bøger om klassisk dressur og så prøve selv, men jeg ville bange for at gøre mere skade end gavn, når jeg ikke havde én til at rette mig engang imellem.
PNH derimod kan jeg træne selv. jeg har mit harmony system, og har jeg problemer snakker jeg med andre PNH'ere.
for øvrigt har jeg efterhånden lagt mærke til at mange som træner PNH også har kig på det klassiske. så mange må jo mene at PNH'en skaber samarbejdet og respekten, samt mennesket lærer at læse hestens signaler. ligeledes lærer man den grundlæggende styrbarhed osv. fra ryggen.
PNH mener jeg dog ikke dækker selve dressuren så grundigt. og når man går ind for træning på hestens præmisser er det for mange nærliggende at søge mod det klassiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok...vi siger lige til igen |
|
|
sjovt at høre hvordan du selv har modstand på at din hest er trænet på x-PNH way, og hvor lang tid det tog dig at få den på plads igen..
det som slÅr mig er alle de ord du putter på og forklare det med - hvor går grænsen til hvor´og hvordan, du ser ud til at have gjort dig en erfaring at de ikke var gode ved din hest i tyskland... hmmm
men de er jo også afgået...
jeg bryder mig ikke om PNH det er helt klart - jeg har mine gode grunde til hvorfor - derfor denne kæmpe modstand...
tydeligt læser jeg at du hellerikke kender grænsen, du væver rundt om faser og hvordan og ... giver mig delvis ret at din hest var ved at være slukket men pga af en kæmpe indsats fra din side så fik du den op igen... det er flot arb det er kærlighed til din hest..
der var du heldig.. håber bare at du tænker dig om og ikke tror at dette system som Pat har skabt har nogen større baggrund end tilbage til dengang cowboyen bare skulle blive hængende i sin saddel...
go vind til dig og din heldige *** hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Jane... |
|
|
jeg ved at mange der går fra PNH til klassisk gør det fordi deres hest ikke udvikler sig fysisk på en god måde, overlinien trænes helt forkert, fra ryg og fra jorden, hesten får skader og en dårlig holdning -
du siger selv at du kan bruge videoen og din level pakke til at komme videre med den har du jo købt for min 2000 kr det er sku da en slat... tre videoer hos Bent Branderup koster 1000 og der er alt hvad du skal bruge bøgene kan du låne på biblioteket.. så når du nu er så god til selv studie så kunne du lige så godt hoppe over til det andet, du vil gøre din hest en tjeneste.....
tag en kursus hvor du er tilskuer til teorien..
jeg ved at hvis du har alle dine PHN ting så har du sku brugt mange penge, alt for mange, så tror ikke helt på det.. men du virker som en kvik pige der sagtens selv kan -
så kik ind på www.akademisk-ridekunst.dk
og spar sammen til en video, bare den første så er du godt i gang.
undskyld fordi emnet er gledet men sådan er det jo i denne verden, ting udvikler sig.
PNH og A-k har ingen sammeligning de er så langt fra hinanden i tanke og handling ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte_Rafinell |
Jan R .L Andersen |
01-05-2005 22:04 |
|
Jeg vil prøve at anbefale dig at læse hvad Monty skriver om join up i bogen "Fra mine hænder til dine hænder". Det med advarslen det er nævnt mange gange, og han anbefaler at man øver sig med en velfungerende hest man kan stole på og skriver at man aldrig vil opnå perfektion i at lytte til heste, for det vil tage mere end et liv at lære.
Der er flere der klager over at jeg skriver om ting jeg ikke kender til, og ja jeg vidste ikke at der hørte en pisk til parelli, det gør jeg nu, og det giver mig ikke støre lyst til at undersøge parelli sekten nærmere, og det med heste med slukket lys tiltaler mig heller ikke, jeg har læst flere af Monty Roberts bøger flere gange, og ikke fundet noget af det frastødende der forsøges påduttet ham. Sagen er jo at han lytter til heste, og jeg kan ikke forestille mig noget mindre skadeligt end at blive lyttet til, selv for en hest ! Og hvor skadeligt føler du det er at blive talt til på Dansk ? Ikke særligt kan jeg tænke mig. Men når der er noget virkeligt konkret i beskyldninger om skader og vold mod nogen, udført af nogen der påstår det er Montys trænings metoder er jeg sikker på de kan komme til at tale med Monty og forklare det personligt for ham.
Jeg har den største respekt og anderkendelse for Monty, og den er ikke blevet mindre efter en dag i hans selskab, hvor vi talte meget fortroligt sammen. Og han gav mig værktøjer til at komme videre med mit liv, og mine børn. Monty hjælper også mennesker der har brug for det, og jeg skylder ham utroligt meget for den dag han tog sig af mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LeneJ: Carrot stikken |
|
|
Så kan jeg fortælle dig det: Den bruges nemlig også som en pisk, både til at slå hesten med og til at slå hesten med snoren.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pademisk |
|
|
Nu har jeg set meget Parelli træning her hos os, og jeg har aldrig set nogen, hverken slå med rebet eller stikken (pisken) til gengæld har jeg oplevet at heste som er trænet i Parelli er meget nemmere at flytte på ude på folden, eksempel, hvis der står 10-20 heste og vil ud af ledet samtidig.
At PNH skulle slukke lyset i hestene og de ikke er glade, den køber jeg ikke, dem vi har kommer løbende i fuld galop og med ørene fremme, op til ledet så snart de høre deres ejere kommer, de er glade heste og vil gerne være sammen med deres mennesker.
Selvfølgelig er der dårlige trænere i mellem, det er der også inden for det Akademiske, sådan vil det jo altid være, så det er jo op til den enkelte at sortere de dårlige instruktører fra.
Nogle vil synes bedrer om den ene metode frem for den anden, jamen det er der jo ikke noget galt i, jeg synes, alle burde lære hestesprog for det er jo det, det hele går ud på.
Parelli og Akademisk kan man sagtens komponere , det heder skam Pademisk.
Mona
www.stutteri-kronplet.com Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup Søgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
99E |
02-05-2005 07:22 |
|
Hvor er det egentlig, du synes jeg "væver" omkring faserne?
Hvad er det, du ikke forstår?
Jeg skærer det gerne så godt ud i pap, jeg kan:
Man starter altid i fase 1 - og fortsætter gennem ALLE faserne til hesten responderer.
Faserne er i Level 1 MINDST 3 sekunder lange - alle sammen.
Senere (på højere levels) kan man begynde at lege med længden på faserne (hvad sker der, hvis fase 1 er fem eller ti sekunder lang?).
Som sagt: at FRATAGE hesten alle andre muligheder og dermed TVINGE den til at gøre det, man ønsker - det er ikke Parelli.
Derfor var det IKKE Parelli-træning, hesten blev udsat for i Tyskland - det var bare en sær tysker, der er resultatorienteret. Ikke et hit. Ikke Parelli's skyld...
At du ikke kan se sammenhængen og lighederne mellem Akademisk Ridekunst og PNH siger mig bare, at du ikke forstår nogen af delene - så ville du heller ikke anbefale at man starter på Akademisk KUN ved hjælp af bøgerne og videoerne. Branderup har IKKE lavet et hjemme/selvstudie-kit, materialerne er tænkt til supplement til undervisning.
Det "Savvy System", Jane snakker om er et decideret selvstudie-kit, der er designet til at man HELT UDEN UNDERVISNING kan opnå Level1, 2 eller 3-savvy.
Men OK, Jan har heller ikke forstået PNH - hvis han mener sticken er en pisk, man slår hesten med. (Og det gælder sådan set begge Jan'erne...)
Jeg har en video, hvor Parelli selv sidder på en hest og siger, at man aldrig må ramme hesten hårdere end det ikke gør ondt på een selv...
Og drop jeres hellige p!s med at "Parellifolk slår deres heste, buhu! Og Fire Faser er ONDT!!!" - vis mig EN succesfuld, effektiv, dygtig rytter, der ikke forstærker hjælperne, hvis hesten ikke responderer på den første, lette hjælp.
Og nu... Vil jeg begive mig ud i stalden - jeg skal nemlig have undervisning af en oooooond Parelli-instruktør fra Tyskland...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg føler at et eller andet sted |
Jan R .L Andersen |
02-05-2005 07:34 |
|
Har vi glemt grunden til det hele, og min grund en jo at jeg virkelig holder af min ven Maxi og vil gøre mit yderste for at han skal have et godt liv her sammen med mig. Og det er mit ansvar at han får det. Han har jo ikke valgt at blive min hest. Og når jeg kan få ham til at føle sig sikker sammen med mig har jeg opnået et stort skridt i retning af at vi kan have det godt sammen, mand og hest.
Maxi er en yderst vel tilpasset hest, som de fleste her i landet. Og vi kunne sikkert have levet resten af vores tilværelse sammen uden at jeg havde mødt Monty Roberts, og uden at jeg nogensinde havde hørt om hms. Men så havde der været en hel verden af viden om heste tanker og meninger jeg aldrig ville have opdaget, og det føler jeg ville være et stort tab for mig, og Maxi. Og måske heste der kommer efter Maxi. For mig er hms et redskab til at omgåes heste med der er kommet af kærlighed til heste. Derfor er de lære med straf og domminans ikke noget jeg kan lide. Det er klart for en hver at for at vi mennesker kan omgåes hesten må den respektere vores rovdyr status, så vi ikke kommer til skade, men det er meget sjældent et problem, for en hest vil hellere brække alle fire ben end træde på en rytter der ligger på jorden, dermed være ikke sagt at man ikke kan møde en Hekla der sparker en ned mens man trækker den rundt i en grime efter longering, havde hun haft held med sit foretagende havde i været sparet for disse skriverrier.
Esensen i hms må jo være vi arbejder med hesten fordi vi vil den godt, ikke dominere den med frygt og smerte.Derfor vælger jeg Montys metode der er på hestens premisser, for den der skal lære er mig, hesten kan godt, den har været her på jorden betydeligt længere end mennesket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikken en gang halløj.... |
|
|
Du er jo helt i det røde...99E sikken en vrede du her giver udtryk for... puha..god jeg ikke er din hest -
hvad du beslutter dig for at dømme mig for er din sag...
selv en level pakke er ikke nok... vel, selv studie min bare...
Mona det passer ikke at man ikke går meget hurtigt frem med sticken, jeg har set det demonstreret fra Trine og Ute, det går vanvittig hurtigt, 1,2,3, 4 smæk flyt dig....forhelvede nu må i sq tage jer sammen. Og det svingerri med torvet... den kæmpe kabinhage lige op i hovedet...
Prøv at hør Jan den vrede der gives udtryk for er den selv samme vrede der bruges i forhold til deres heste,
dominans magt respekt...
99E du behøver ikke skære det ud i pap kun hvis du ikke selv har forstået det... jeg har fattet det, derfor denne modstand, har ikke brug for en lektion.. slet ikke...i PNH...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dominans... |
99E |
02-05-2005 08:58 |
|
Jamen Jan, Roberts er OGSÅ dominans...!
Jeg er helt enig i, at man ikke skal dominere hesten i vildskab.
Hemmeligheden er, så vidy jeg kan se, at man opfører sig sådan, at hesten "vælger" een som leder = giver een lov til at bestemme/dominere.
Straf virker i øvrigt slet ikke på heste - de forstår det ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressurpisken... |
JulieTaylor |
02-05-2005 09:38 |
|
... er vel heller ikke beregnet til at bruge hårdere end man selv ville kunne klare mosten. Hvad er så forskellen. Jeg bruger af og til min dressurpisk til at 'pege' på min hest når den skal flytte sig, men jeg bruger den også til at berøre hende under ridningen. Jeg kunne aldrig finde på at tæske min hest eller sågar slå hende (med mindre hun slog først og selv da kun én gang for at markere min grænse)
Dressurpisken/sticken er vel præcis hvad man gør den til... en forlængelse af armen. Hvad man bruger sin arm til er op til den enkelte. Derfor synes jeg også det er så grinagtigt at man ligefrem har brug for et seperat produkt til PNH.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klap lige hesten... |
|
|
Join up er hestens naturlige måde at kommunikere.
Jeg vil ikke gå i detaljer.
Tror i måske alle heste er perfekte til deres eget sprog - kropssproget? De lærer da også selv af erfaring og andre hestes reaktioner på deres opførsel.
Har i helt glemt at mennesker faktisk også bruger kropssprog?
Hvorfor gør i det til en hellig ko at lade professionelle gøre sig forståelig overfor jeres hest når det faktisk er jer selv der er problemet?
Tag jer sammen og spring dog ud i det. Horsemanship kan alle lære og som en anden sagde skal alting jo læres før man gør det rigtigt.
Hellere tale kropssprog med virkelig dårlig accent end at slå hesten når den rent faktisk prøver at komme i kontakt med dig!!!!
Hvis noget er en videnskab at lære så er det sku at lære hesten noget som helst ved at bruge vold!!!!
Desuden er Monty's mål ret klart: at fortælle så mange som muligt at alle kan lære at forstå og blive forstået af deres heste.
God fornøjelse med træningen.
Husk- hesten har ingen fejl...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Jan |
Lotte_Rafinell |
02-05-2005 11:32 |
|
Jan, du spørger, hvor skadeligt jeg føler det er, at blive talt til på dansk - det kommer såsandelig an på, hvad der bliver sagt! Men det er jo hele essensen i denne diskution.
Selvfølgelig står der kun positive ting i Montys bog om hans metoder - det er jo ham, der har skrevet dem.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg forstår ikke |
|
|
99E, jeg forstår ikke hvordan du kan være så forbeholden overfor monty roberst, da du jo så tydelig har misforstået noget - præcis som du mener karina har misforstået PNH.
Det er da okay at vælge det der passer en bedst, men jeg synes det er voldsomt (begge to) at beskylde trænerne for noget - uden at man har prøvet 'metoderne' selv i en længere periode med undervisning.
Fordomme længe leve.
Mvh. Anna
Det sværeste i verden er at elske og acceptere alt det uperfekte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stick vs. Pisk... |
99E |
02-05-2005 14:01 |
|
Julie:
Du har FULDstændig ret - pisk/stick er, hvad man gør den til. For mig er den en forlænget arm.
Man skal bruge en stick i PNH fordi en dressurpisk er HELT vildt dårlig til at skubbe med i forhold til en pisk.
Pisken bøjer, det gør sticken ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pretty fancy Og LeneJ |
Jan R .L Andersen |
02-05-2005 15:44 |
|
Selv om jeg har stor respekt for jeres meninger, tror jeg der er noget der er glippet for jer. For Join up er ikke kun til heste med alvorlige problemer, det er jo der man begynder hele det bekendt skab man åbner for, når man begynder at anvende Equus sammen med sin hest, det er der man begynder med at sige hej jeg forstår hvad du siger til hesten, så der opstår en basis for det partnerskab, vi så gerne vil opnå.
Og så er Join up også navnet for hele den livs stil man starter på når man begynder med sproget Equus, og som man anvender i en hver situartion hvor heste kan se en, om det er bevidst eller ubevidst så taler vi til hestene, vi ved bare ikke altid hvad vi siger. Et eksembel er en der har problemer med at læsse sin hest. Hesten tøver på vej op af rampen, og vedkommende vender sig om og ser hesten ind i øjnene, og hesten fryser fast på rampen. Det der sker er jo at mennnesket først siger kom og trækker afsted med hesten, de kommer op på rampen der giver sig og hesten siger hov vent er den sikker ? Så vender mennesket front mod hesten og siger nej gå væk gå væk ved at se på hesten, men samtidig haler de i grimen og siger kom nu, men da hesten er et flugt dyr skrider den ned af rampen fuldstendigt frusteret over ikke at kunne gøre to ting på en gang, og så har man skabt sig et læsnings problem. Monty viste på Vilhelmsborg at det tager under 20 min at gøre hesten så tryg ved læsnings situartionen at den selv løb op til ham, og da ejeren selv gik op var hun nær kommet bag efter ! og da Monty skulle have A BIG HUG som tak var hesten på vej i traileren igen. Det næste problem bliver nok at de ikke kan få hesten forbi rækken af trailere på ridecenteret uden at de skal op i dem alle sammen ! Og det blev set af 2010 betalende gæster, så det er ikke noget jeg bilder jer ind, for sådan var det. Og hemmeligheden er ikke hemmelig mere, man kan købe bogen med de magiske ord de står på Equus, som er hestenes sprog, det må vi så bare lære.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vedr erfaring... |
|
|
for lige at sætte det på plads for 99E så har jeg også en Level 1 - også ved selsvstudie (pakken)og fra en mini camp -har også level 2 pakken (se og læst)- så jeg ved godt hvad jeg snakker om - mine eksempler har jeg fra real live... og jeg er bestemt ikke imponeret.. what so ever.....
jeg mener stadig det er for hårdt, og derfor vil jeg til en hver tid blive ved med at tale imod denne barske metode - som tydeligt får folk op at stolene -
Jeg har fået en hest skadet af en PNH træner så det har kostet mig 20.000 kr og var 3 mm fra at miste den - og den flade kommentar var - den skal nok klare sig - fysisk ja ,men hvad med psyken - jeg har fået mig en erfaring - og jeg bryder mig ikke om at denne træner forsætter med denne benhårde metode og så er det uden forsikring tænk lige over det - PNH trænere har ikke råd til at være forsikret og hvad så når de kvajer sig...
jeg kan ikke fratage folk retten til at have deres mening men jeg kan ytre mig og være glad for at jeg har kunne redde min hest og have ham indnu...
der er mange andre måder at være sammen med heste på end at bruge PNH -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jan |
|
|
Nu var jeg nok en af de første der læste Danser med heste (på tysk) og blev vildt betaget af hvad jeg så og læste.
Det har præget min omgang med heste ligesiden og jeg har læst og undersøgt en del og fra mange forskellige retninger.
Jeg er som skrevet før hverken til det ene eller andet. Jeg er gået og nippet lidt til det ene og lidt til det andet. Noget kan jeg bruge, andet ikke.
Jeg har aldrig set en parrelli udøver slå hesten med Sticken, så det har jeg tilgode. Dermed ikke påstået at det ikke findes og sker. Ligesom der findes Monty-elsker der slår deres heste.
Ingen kan være i tvivl om din kærlighed til Maxi og at du vil ham alt godt. Det vil jeg også med min. Jeg har et fremragende venskab med min, han holder af mig og jeg holder af ham. Vi respekter hinanden.
Jeg har engang lavet et join up med ham da han var knap 3 år gammel. Han opførte sig som en unghest af værste skuffe og trængte til en reminder om at jeg var chefen. Det hjalp og er aldrig blevet gentaget siden.
Så som du kan se er jeg ikke modstander af join up. Men jeg er stor modstander af at folk uden den fornødne viden kaster sig over en bog og bagefter skal ud og øve på lille Lotte.
Lille Lotte har måske igennem lang tid haft bukserne på i forholdet og vil ikke reagere positivt på at blive væltet af tronen af en hesteamateur der ikke har den fornødne erfaring.
Hvis man har haft mange års erfaring med heste og er vant til at læse deres signaler, så er sagen en ganske anden. Men dem skal man sjælden henvise til et join up, de ved det.
Monty og hans slæng bruger langtfra join up til alle heste. Jeg har været til en del demonstrationer hvor de ikke gjorde det da hesten var for skrøbelig, bange, eller andet.
Så det er ikke korrekt at Monty bruger join up til alle.
Monty opdagede join up ´en første gang da han som ung udforskede en mustangflok. En ung hingst var meget fræk og bed en anden unghest hårdt. Lederhoppen klappede ham en og jagede ham væk. Han måtte så stå uden for flokken uden dens sikkerhed og bede om godt vejr.
Så han fik valget" opfør dig ordentlig eller forsvind udfra flokken.
Monty udviklede denne tilridningsmetode for at lynhurtigt kunne tilride hundrede af heste der ellers ville være blevet "brækket til" (amerikansk forkastelig måde at tilride på) eller slagtet.
Jeg kunne aldrig drømme om at lave et join up med en velfungerende hest, der er simpelthen ikke nogen grund til det.
Jeg tror ikke vi er så uenige. Jeg ønsker bare at specielt ikke så erfarne hestefolk (vi skal jo alle starte et sted  ) vil tænke sig godt om inden de kaster sig ud i dominansøvelser som kan give bagslag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
laxez |
02-05-2005 22:50 |
|
du har også været efter mig en gang og mente at jeg skulle skynde mig ud af PNH klanen. jeg har nu bestået min lvl 1 med min meget særprægede hest og det er vi begge glade for dvs. at han gerne vil ha at vi skynder os videre i systemet...da han er langt mere end en "lvl-1 hest".
Jeg kan ikke forstå at du bliver ved med at missionere og kritisere sådan som du gør. Det er meget trættende at høre på. Måske har du bestået en lvl-1, men det betyder jo ikke at du har forståelsen for PNH.
Igen kan jeg kun lige minde dig om at jeg ikke går og blander mig i hvad du laver med din hest! Istedet for at komme med hysteriske udbrud om at Ute ikke kunne håndtere eller fordrage din hest eller hvad søren der er sket..så vær dog lidt mere konstuktiv i dine ellers til tider udemærkede udtalelser.
The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool. (As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forståelse...? hmmm |
|
|
Jeg ytre mig, i dette medie som alle andre, og ja jeg synes at det er vigtigt, at blive ved med at holde debatten igang. så kald mig bare missionær, det er sku en fin titel..
når man ikke er enig med PNH så har man ikke forståelse, det er jeg ret træt af at høre, og så komme i farende med beskrivelser om faser og detaljer. Ute har en del at lære i mine øjne, men Wally er hellerikke en træner jeg synes har hjertet på rette sted, har set ham med en hest hvor jeg undrede mig, utrolig meget over hans behandlig, hans hårde og yderst kontante måde at køre hesten på. Men mest er det hele mentaliteten, måden man tror man er noget indenfor PNH.
Hør her:) hvis jeg kan sætte tanker igang i folks hoveder der står over for et valg i forhold til retningen de skal gå og give dem en anden vinkel på, så har jeg opnået meget. jer der er PNHèr er jo ikke til at ændre på, desværre......:(
Din tilbage melding giver mig en rigtig god grund til at holde dabatten igang.
Lene J synes jeg virkelig satte tingene i perspektiv, join up er noget man gør meget lidt, og muligvis kun få gange. Jeg ville sige et fint punktum i denne debat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina.... |
|
|
Jeg gider overhovedet ikke ind i en diskussion om hvor vidt PNH er godt eller dårligt. Det er godt for mig og MIN hest, dårligt for dig og DIN hest, og derfor skal vi hver især lave det vi nu mener er det rigtige.
Jeg vil bare gerne lige høre om det er mig du referer til i denne sætning?
jeg har set det demonstreret fra Trine og Ute
Jeg spørger fordi jeg syntes at jeg har stødt på dit navn før i en anden sammenhæng end herinde, og så bliver jeg jo nysgerrig. Nu hedder jeg jo godt nok Tine, men man kan jo let tage fejl.... Er det mig du mener?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hør nu her kære damer ! |
Jan R .L Andersen |
03-05-2005 07:28 |
|
Vi skal ikke til at kaste ting efter hinanden, vi snakker om metoder, ikke personer. Så vi må hellere begynde at forklare vores synspunkt for hinanden, og oplyse om hvad vi konkret syntes om i vores måde at arbejde med vores hest. Og så stik person foragten i lommen, for denne tråd kan blive til en guldgrube for alle der vil deres hestes bedste. Der er jo vel ingen af os der er i tvivl om at grundlægerene af de ikke voldelige hms linjer, har virkelig forstand på heste. Så kan vi ikke starte med, fex. hesten der er utryk ved traileren, hvordan øver man det phn/Monty/alle ?
Person fnider er bare så træls.
Oplæg: trailer stor gårdsplads, hest der ikke vil op !
Fortæl så !! Be om. Lad os nu blive mere videne, alle sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi vender skuden... |
|
|
Godt initiv.... Jan,
Det er jo en ret lang historie at uddybe hvorfor trailerlæsning ikke i mine øjne - PNH-way gør noget godt for hesten - men i forhold til Monty som lister hesten ind og sætter hegn bag ved som jeg har set det ved et Kelly Marks Show, må jeg dog lige tilføje at det var jeg ikke glad/imponeret over - mest var det, det hegn som hesten bliver pakket ind i.uuuha!!!
Med trailerlæsning -PNH- bliver den kørt træt hver gang den ikke vil ind i traileren så køre man 7 games med den og så igen, og hvis den ikke vil ind igen, så bruges Sticken bla til at banke i taget for at få den frem til rampen og ind i traileren, og ind i traileren det skal den selv gå, og alene, hvergang, (måske lidt som at blive jaget ind i bjørnens hule, det er sq farligt) hvis den så bakker ud og det kan gå ret hurtigt så starter vi forfra igen, cirkel game på rampen sideways langs trailer og approatch ind med den, hvis den rammer forkert, gå ned på siden af traileren, så banke banke så den kommer springende tilbage og så igen fire faser ind i traileren, den fjerde fase er altid ment til at ramme hesten på skulderen med stringen der sidder i sticken. Så hesten er ret stresset og vil vælge for at få fred at blive inde i traileren.
Det er ret angstfuldt for en hest at blive derinde - så det er sådan set pest eller kolera for hesten - det er den mest jammerlige opgave PNH har den er så vild dårlig og ødelæggende for hestens psyke - hvis en hest har en smule angst i sig og ikke er respektløs/usamarbejdesvillig men bare er angst for små rum så duer den bare sletikke - og det er der det går galt, fordi der ikke bliver taget højde for at vie fra metoden. Selv heste der kan læsses på normal vis, ment sådan at ejer går med og snakker roligt til den, mens en anden lukker, kan ikke læsses på denne PNH way.
Der er snart mange her på nettet der udbyder heste læsnings-hjælp har jeg set - og hvis i ikke har en meget god forsikring så synes jeg i skal holde jer fra det, -
jeg har hørt grumme historier om hvordan heste er blevet læsset efter kurser - og det er så det gyser i min krop - og jeg har set et tilfælde der overstiger hvad man som hest ejer burde blive udsat for, jeg vil spare jer for billeder, af et opsprattet forben - smerten er simpelhen for stor......
Tine jeg har aldrig set dig... så det er ikke dig jeg referere til
for at kaste en anden metode ind i ringen så har jeg kikket efter klikker træning og har haft utrolig positive erfaringer med at træne mine heste med den, min vallak går og grynter af begejstring - også nu hvor han igen glad går ind i en trailer,
I mine øjne skal man også kunne sætte ikke vold = HMS det burde høre sammen - men som så meget anden synes jeg PNH går for langt i at forlange så meget af deres elever studerende, han har siddet derovre i USA og nørklet dette program sammen og selv sat dagordnen for hvad er en level 1 o- øhe der er 21 opgaver , og level 2 ja bare mere af det samme bare med et længere reb og 2 sticks og en bareback pad der er så hård for hesten at den får ondt i ryggen og at man skal ride med tykt underlag da hesten ikke har godt af at den kan mærke min benede røv på sin ryg... (sorry...)
jeg synes mere at det lugter at penge typisk usa...
selve systemet er så magt fuldt og frihedsberøvende for mennesket da det er tilrettelagt ned i mindste detalje, hvis hesten ikke gør som du vil så har du følgende muligheder.... 1 2 3 der er ikke nogen slinger.
Det er farligt for mennesket at hoppe så voldsomt på en medtode, det er lidt som de religiøse sekter, folk bliver hjernevasket og tror fordi Pat har sagt at sådan er det så er det nødvendivis ikke rigtigt, Pat er bare en Cowboy der har fundet en måde at sælge en vare på. Og sikkert et yderst usympatisk menneske, jeg har en video hvor han bare kammer over det er så vild, tror det er før han fik en kvinde i huset, for han er da så vred og hård ved sine to dejlige heste. den hedder "teach your Horse at liberty" = frihed...
Den burde i alle se, alle jer der er her på tråden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
|
|
Den måde du beskriver PNH læsning, kan jeg langt fra være enig med dig i.
Jeg personligt har aldrig udført denne form for læsning, og jeg har kun set en enkelt person udføre det for lang tid siden. Jeg er sikker på at hun også er blevet bedre i dag.
Enhver idiot kan tæske en hest ind i en trailer, det er der intet flot i. Men jeg tror at hvis du f.eks. tager kontakt til alle dem som Torben Andersen har været ude og læsse herinde fra, så vil du opdage at INGEN af dem har oplevet at Torben læsser på din beskrevne måde. Det gør jeg heller ikke selv, og det gør de andre PNH mennesker heller ikke. Jeg kan ikke skære alle over en kam, måske er der flere brodne kar derude (herregud, du var jo et af dem, kan jeg forstå), men JEG gider ikke stemples som værende "ond" bare fordi der er nogle andre fjolser der ikke fatter hvordan metoderne skal udføres.
Der er intet galt i at lægge pres på en hest i en trailersituation, hvis hesten ikke er angst, men respektløs. Jeg var ude og læsse idenoins Moonlight (hun er også meget aktiv herinde), og han var ikke angst overhovedet. Han var respektløs. Den første halve time gik med at han blev sendt hen til traileren og fik lov til at snuse så meget han ville, og derefter var hans smule skepsis forsvundet. Jeg måtte også lægge pres på ham for at få ham ind, men tilsidst luntede han fint ind og stod deroppe og gumlede hø i fred og ro.
Du kan ikke få en hest ind uden at lægge pres på den, og det er hesten der afgører hvor meget pres. Så at påstå at alle PNHere læsser heste på den måde, er nok lidt overdrevet.
Jeg har heller ikke helt fattet den med at slå i taget endnu? Bankede du i taget for at få den FREM til rampen? Jeg fatter ingenting
Mener du at barebagpadden er hårdere for hesten end hvis du rider uden sadel? Forstår ikke helt hvor problemet ligger? Er det synd at ride uden sadel?
Jeg gider ikke kommenterer din mening om Pat. jeg tror at det er vigtigt at man danner sin egen mening i stedet for at hellige sig en bestemt metode. Og det har jeg så også gjort.
Gad vist hvor det er jeg er stødt på dit navn før....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| to veje til Rom... !! |
|
|
Det slår mig, nu er der to veje at udøve PNH på, det er jo godt,
hvorfor er det så at dvdèn hvor Pat viser det er med banken i trailer taget???? har han lavet en ny???
Det hele starter med i denne tråd at vi skal tilkalde fagfolk fordi de er de bedste og de ved hvad de gør, nu høre jeg pludselig at indenfor PNH så er der en anden vej en anden måde - dog er udspringet stadig det samme.
giver det så trykhed til at søge fagfolk - når de er uenige i deres måde at gøre det på - jeg synes heletiden at kunne høre at sådan gør jeg ikke og sådan gør jeg hellerikke... hmmmmm fatter det ikke helt.
SÅ...
Ville det ikke være på sin plads at tage afstand for det oprindelige og designe noget andet ... ? og holde op med at støtte sig til PNH .. ?
Tine jeg høre så, hvis jeg anstrenger mig at du faktisk har taget afstand fra PNH på et meget suptilt plan, og sikkert ubevidst, for du gør det anderledes, hatten af for dig det glæder mig.
og lige en NB...jeg er ikke glad for denne nedladende tone, om at jeg så skulle være en af dem, jeg sidder jo netop her for at gøre bod på den fejl jeg har oplevet og set udført at en proff... fagfolk som man jo her taler for at skulle kontakte!
Torben har jeg konfereret med og han er jo udlært af samme kilde, og har selv sagt sådan. At i har videre udviklet det, og gør det anderledes ( ovre på Øen )er jo positivt men på hvilken måde er det anderledes... for du taler også om at hesten er respektløs og ikke angst - hvad ser og bedømmer du det på - ligger de to begreber ikke meget tæt på hinanden at man af angst kan opføre sig respektløst for at passe på sig selv....?
I pressede situationer vil alle opføre sig på en sådan måde at man passer på sig selv, og jeg mener ikke at en hest skal presses så langt som jeg har oplevet det og over så lange forløb.
Jeg synes ikke det er befordrende og tiltalende.
At ride uden saddel er en PNH opfundet øvelse, en hests ryg er i virkeligheden alt for sart til at have folks bagdele uden saddel på ryggen, balance skal komme først fra hjælperene der er = korrekt saddel der er en hjælp til hesten, så rytteren kan indtage et fornuftigt sæde i forhold til hestens uddannelse.
western saddler er ikke så moderne indenfor PNH - som det har været - takket være Linda Parelli...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er så enig med Lene J! |
|
|
Og kan kun gentage og citere hendes skrevne ord:
Men jeg er stor modstander af at folk uden den fornødne viden kaster sig over en bog og bagefter skal ud og øve på lille Lotte.
Lille Lotte har måske igennem lang tid haft bukserne på i forholdet og vil ikke reagere positivt på at blive væltet af tronen af en hesteamateur der ikke har den fornødne erfaring.
Hvis man har haft mange års erfaring med heste og er vant til at læse deres signaler, så er sagen en ganske anden. Men dem skal man sjælden henvise til et join up, de ved det. (og her kan jeg så tilføje at man sjældent kommer så langt ud, som "erfaren hestemenneske" at man behøver ty til join up med egen hest!)
Jeg kunne aldrig drømme om at lave et join up med en velfungerende hest, der er simpelthen ikke nogen grund til det.
Jeg tror ikke vi er så uenige. Jeg ønsker bare at specielt ikke så erfarne hestefolk (vi skal jo alle starte et sted ) vil tænke sig godt om inden de kaster sig ud i dominansøvelser som kan give bagslag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
|
|
Selvom man er i PNH, kan man godt tænke selv (eller det bør man kunne). Jeg udfører ikke alle øvelser slavisk efter hvordan de står skrevet, jeg bedømmer hvert tilfælde udfra min egen (efterhånden store) erfaring. Den hest jeg skriver om, bedømmer jeg er respektløs og ikke angst. Hvordan jeg kan bedømme det, gider jeg simpelthen ikke at beskrive her, for jeg tror godt at du, som jeg, kan se hvornår en hest er angst eller ej.
jeg er ikke glad for denne nedladende tone, om at jeg så skulle være en af dem
Eftersom du siger at du har bestået level 1, har du også bestået trailerlæsningen. Og eftersom du påstår at du udelukkende har set og lært at udføre det på den måde du beskriver, går jeg ud fra at det også er den måde du SELV har praktiseret det på.
Ellers bør du jo også vide at der kan være flere måder at læsse en hest "PNH way".
At ride uden saddel er en PNH opfundet øvelse
Ahhh, den må du vist længere ud på landet med 
Vi kan meget hurtige blive enige om at ingen hest har godt af at blive redet altid eller ofte uden sadel. Det er der mig bekendt heller ingen PNH mennesker der påstår skulle være godt for hesten. Jeg vil til hver en tid foretrække at ride med en barebackpad i stedet for ingenting, da padden fordeler rytterens vægt mere end hvis rytteren sad på hestens bare ryg.
Så jeg syntes nu at det er et glimrende redskab parelli har fået lavet der.
Enhver hesteejer må så selv bedømme hvor meget eller hvor lidt hun vil ride med padden eller helt uden sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov hov ! Venner ! |
Jan R .L Andersen |
03-05-2005 19:33 |
|
I gør ikke det jeg bad jer om, der er jo ikke noget på bordet endnu ! I skulle jo lære mig hvad det er der er så godt ved jeres metode, ikke slagte hinanden. Så kom med den gode beskrivelse, og helst uden at falde i afhugede hoveder på vejen !  Så en ny omgang ! Og husk det er Quinsbury reglerne vi går frem efter !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ny omgang.. |
|
|
Jan du kan selv se dvd`en jeg sender den gerne til dig så kan du se om du kan bruge det til noget....
selv om jeg har bestået - har jeg taget stærkt afstand fra hele metoden.
Jeg har i dag gået og funderet over den fundamentale forskel mellem USA og Danmark.
For at lave en parrallel til den pædagogiske verden så har man i dk ophævet revselses retten, man må ikke slå sine børn, og vi har uderskrevet børnekonventionen - børns rettigheder.. som sikre at vi ikke udnytter børn, at de kan klage og blive hørt.
USA har ikke en revselses ret, der må man god slå sine børn og de er et af de få lande der ikke har skrevet under på børnekonventionen - det synes jeg fortæller en del om USA og deres mentalitet, de ideer der kommer derfra vil derfor være farvet af at de har et andet forhold til straf, se på deres fænglser og ret til at mmå bære våben.
Deres grænser om fysisk afstraffelse er et ganske andet sted.
Vores moral i dk tager et helt andet udgangspunkt vi tillader det ikke.
Tænk hvis i kom til børnehaven for at hente barnet dit, og pædagogen sagde "ja i dag var jeg på face 4 op til flere gange fordi han var respektløs." sikken en komedie.
For en del år tilbage var det utænkeligt at man kunne forestille sig at opdrage mennesker uden vold, Udviklingshæmmede, har virkelig haft det så hårdt, at de folk der har passet dem burde ende i helvede.....
Der er sikkert nogle af jeres bedsteforældre/forældre der kan huske at man måtte slå børn i skolen - og blev de bedre af det? udviklede de sig? Nej men de indordnede sig, og tilpassede sig for sådan er mennesket og sådan er dyr også.
Magt er uhyggeligt, og magt er hvad jeg oplever denne metode er, en form for magtanvendelse.
Jan.... er det hvad du efterlyser feks?
Jeg har brugt klikker træning til at få min hest til at gå i trailer igen - Positiv forstærkning, og det er med stor succes min hest går glad i trailer. Jeg presser ham på ingen måde, hvis han vil ud, så går vi ud, og venter, jeg tilbyder igen at vi kan gå ind, og klikker ham for at turde stole på mig igen, men ingen pres, meget vigtigt, kun anerkendelse af at det du der gør er så fint. Små intervaller max 15 min indtil grænsen for hvad han magter er nået.(gabe, rulle med øjne ect.)
Jeg undersøgte markedet og fandt en adfærds terapeut, det har kostet en del timer og en del penge men jeg mener selv at jeg har vendt den dårlige oplevelse til en god oplevelse for min hest, forudsat at han aldrig bliver læsset af nogen der bruger PNH.
jeg har en trailer derfor har det været muligt at arb med dette uheld jeg oplevede min hest blev bragt i.
Tine; jeg siger ikke at PNH har sagt at det er godt for hesten - sådan som jeg har forstået det, er det for at man kan blive bedre til at holde balancen. Men lad nu det ligge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underlig..... |
|
|
sammenligning, for jeg slår ikke min hest, og vil aldrig nogensinde tolerer at nogen gør det. Og børn og heste skal vel ikke opdrages på samme måde?
Men ja, jeg tror også bare at vi skal lade det ligge nu. Vi bliver alligevel aldrig enige, og som jeg skrev i et tidligere indlæg så har du dine dårlige erfaringer og jeg har mine gode. Derfor har vi valgt vores forskellige metoder.
Det vigtigste er vel at vores forskellige metoder fungerer godt for os og vores heste, og det lader jo til at du har fundet en metode som passer godt til jer. Jeg har fundet en metode som passer godt til os, og derfor vil jeg blive ved med at benytte den indtil jeg finder noget der virker endnu bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailer test... |
|
|
på forsiden er der et spørgeskema til hvordan man læsser sin hest, go ide at udflylde det så kan vi se bevægelserne om hvordan det gøres...
10 dage indnu....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå nu har tråden hvilet et par dage. |
Jan R .L Andersen |
05-05-2005 09:17 |
|
Så vil jeg spørge om "Blodrusen" er dampet lidt af, så vi kan snakke sagligt om vores forhold til vores partner, ude på folden ? Uden at tæske løs på hinanden, på en måde ingen ville byde en hest ! Lad os snakke lidt om, tiltale former, jeg mener at have forstået at i pnh flytter man hesten med sticen, og i join up flytter man hesten med sit blik, er det rigtigt ? Og så er det jeg ikke kan blive klar over om de 7 lege er en måde at straffe hesten på hvis den ikke gør som forventet ? I join up bruger man jo Duallyen / som jeg kalder en Dooly, til at styre hesten med nej negativ og god positiv forstærkning.
Skal vi snakke om det ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan.... |
|
|
Vi kan da prøve.
Du har ganske ret i at man i PNH kan flytte hesten med sticken. Man kan også bruge sine hænder, men i visse tilfælde er det meget nemmere at bruge sticken.
Du skriver om at i join up flytter man hesten med sit blik. Jeg ved ikke præcis hvordan du gør det, men man kan godt sige at vi gør noget lignene det samme.
Vi bruger det som kaldes de 4 faser hver gang vi skal flytte hesten. De går ud på at man i fase 1 spørger hesten meget pænt om den vil være så venlig at flytte sig. Får man intet svar, spørger man lidt mere, og mere og mere og mere, indtil hesten flytter i sig.
Fase 1 kan ofte være bare at kigge på hesten med det som vi kalder "svigermorblikket" 
Fase 2 kan være at eks. starte en rytme (hvis man vil flytte sin hest for det), fase 3 kan være at lave mere rytme imens man går imod hesten, og fase 4 kan være at komme i kontakt med hesten indtil den flytter sig.
Når man rider "PNH way" og vil dreje sin hest, er fase 1 altid ens øjne. Vi beder altså hesten om at dreje bare ved at følge vores fokus, og drejer den ikke hedder faserne at man vender overkroppen, lægger benet til og tilsidst bruger tøjlen eller sticken, afhængig af hvad man rider med.
Der er altså altid 4 faser eller mere når man beder sin hest om noget.
De 7 lege er ikke en slags afstraffelse. De kan meget vel blive det, hvis man misbruger dem, lige som alt andet.
Nogen folk bliver magtsyge så snart de prøver hms, da de tror at NU skal de rigtig være leder, og derfor blive de for dominerende.
De 7 lege er lavet til at hjælpe menneskerne med at få opbygget et gensidigt tillids og respektforhold med deres hest. De er lavet til at menneskene kan lære at håndtere deres heste på en nem måde, de kan lære at flytte deres heste hvorhen de vil, uden brug af høje faser eller vold, de kan lære hvordan de skal vænne deres heste til "farlige" ting som plastic, paraplyer, TRAILERE osv. De lærer kort sagt hvordan man omgåes en hest ganske naturligt.
De lærer hvordan de skal håndtere hestens byttedyrsadfærd, dvs, de lærer hvad de skal gøre hvis hesten bliver bange og prøver at stikke af. Samtidig bør de også lære at lægge noget af deres egen rovdyradfærd på hylden.
De 7 lege hedder LEGE fordi det er meningen at det skal være en leg. Disse øvelser kan hurtigt blive rene dominansøvelser, hvor mennesket overdominerer hesten fuldstændigt, men det er bestemt ikke meningen.
Det er menneskets ansvar at sørge for at det bliver en leg, både for hest og menneske.
Og lige netop derfor vil jeg altid anbefale enhver at modtage UNDERVISNInG før de går ud og prøver sig frem selv. Jeg har set det gå galt for mange gange
eg har godt set duallyen i praksis, og det eneste jeg ikke forstår er: Hvordan skal hesten skelne mellem hvornår der bliver bedt om hvad i grimen? Hvis du beder hesten om at bakke, presser grimen sammen om næsen. Fair nok, men hvis du beder hesten om at komme frem, strammer grimen OGSÅ om næsen. Hvis du beder hesten om at tage sit hovede over til den ene side, strammer grimen OGSÅ om næsen osv. Hvordan skal hesten kunne mærke hvornår den skal gøre hvad?
Vi bruger jo rebgrimen, og i den er der intet der strammer sammen. Den er som en ganske almindelig grime, bare meget tyndere.
Fordi den er så tynd og bundet af et reb, er den let at sende signaler igennem. Hvis jeg beder hesten om at bakke, vil grimen lægge trykket på hestens næseryg. Beder jeg hesten om at komme frem, lægger grimen trykket i hestens nakke. Beder jeg hesten om at tage sit hovede over til den ene side, lægger grimen tryk på modsatte side af hestens hovede. Det syntes jeg er en million gange mere logisk, både for mig og hesten, end duallyen er. Jeg savner stadig at få en logisk forklaring på hvorfor duallyen er så god....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan vi godt... :-) |
99E |
05-05-2005 11:08 |
|
De syv lege er syv forskellige "øvelser" eller lege, man leger med hesten, og formålet er forskellige ting.
Man kan flytte hesten med sticken eller fingrene (som forberedelse til når man rider hesten - hvor man jo flytter hesten med benene, fx) eller med blikket - men det er to forskellige øvelser.
Som jeg ser det i Join Up flytter man da også hesten med rebet, når man "jager" den rundt i round pen'en?!
Jeg går ud fra, det KUN er hvis den ikke flyttre sig for blikket?
I PNH straffer man OVERHOVEDET IKKE hesten - men man stiller opgaverne op, så hesten selv kan vælge hvilken vej, den vil gå.
Fx. i den tredje leg. Det er meningen man skal ende med at kunne skule af hesten, og så flytter den sig.
Man starter med at SKULE af fx bagparten, hvis det er den, man vil flytte. Hvis hesten ikke reagerer på det, PEGER man på bagparten (mens man skuler). Man kan pege enten med fingeren eller sticken. Hvis hesten ikke reagerer på det, VIFTER man med hvad-det-nu-var-man-pegede-med, og hvis hesten stadig ikke flytter sig rammer man den GANSKE LET med sticken på bagparten.
Det svarer til når floklederen ude på folden starter med at skule og rynke på næsen, derefter lægger ørerne, vifter med halen, løfter benet og vifter med det og TIL SIDST sparker.
Førerhesten STRAFFER ikke den anden hest fordi den ikke flyttede sig - heste tænker ikke i straf og belønning - det har bare en konsekvens (=logisk følge) hvis man overser signalerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Montey |
mizzOE |
05-05-2005 13:58 |
|
jeg er enig med mange af jer ! man PRØVER sig ikke bare frem med join up! det er noget der skal læres ! jeg har dyp dyp respekt for den mand og hans måde at gøre tingene på !!
jeg har været inde og se ham og det er bare fantastisk ! men man skal vide hvordan man gør ! læs hans bøger og få forståelsen af det!
der er mange måder at gøre det på ! nogle mener det er rigtig med indspændingstøjer, pisk og spore mens andre (som mig) mener det modsatte !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan... |
|
|
gider du gå lidt mere ind i konkrete eks om hvordan du oplever positiv forstærkning - hvor bruger du det henne..- med din dooley..... er det den grime men en snor over næsen du mener... istedet for pres i nakken er det over næsen og hvorfor er det godt at der er pres over næsen.. gider du forklare dig .....
med eller uden Økse.....:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Duallyen |
Jan R .L Andersen |
05-05-2005 15:46 |
|
Er en grime der virker ved at blive lidt ubehagelig når man lægger træk i det tov man har fæsnet i en af sideringene. Den øver et tryk over hestens næse, som giver efter i samme øjeblik hesten kommer i retning af trækket, det giver en øjblikkelig beløning, hurtigere end man kan nå det selv. Og det med at den skulle være pinefuld er ikke rigtigt, min er lavet af meget blødt hånd reb, og al træning med Duallyen kan kun foregå i ro og med lavt adrenalin niveau. Ellers kan man lige så godt stoppe før man begynder. Meningen med træningen er siger hesten nej så siger Duallyen jo kom nu lidt og når hesten kommer så løsner Dualyen omgående og man roser hesten ved at gnide den i panden.
Man skal have opnået join up et par gange før man begynder at anvende Duallyen, for at hesten er tryg ved en , så virker den som den roligste og mest u stressede måde at opnå at ens hest følger en lige uden for det rum man har så den ikke træder på en, eller skubber til en. Heste kan ikke forstå at det må du ikke ! den forstår øv her er ikke sjovt, så flytter den sig ind i det sjove område. Dualyen viser den hvor det sjove område er uden at det er mennesket der truer den eller gør den noget.
Jeg har prøvet at forklare det men jeg vil godt prøve noget mere, men jeg har meget at se til og ville gerne læse ordentligt op på det før jeg skal til at omsætte det til mine egne ord her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget fint.. |
|
|
Jeg har set den type grime på det Kelly show, og den lignede ikke et tortur redskab. jeg synes at det lyder godt med, " - kom nu bare hen i min retning."
Jeg tænkte på om du kender klikkertræning, ????
det er jo lidt det samme princip, med belønningen ved at gå i min retning eller gå væk fra presset som du lægger på næsen. Det kan bruges som et supplement til det som du gør, og som en meget præcis markering af at lige nu gør du noget meget rigtigt og "klik" du får en belønning ( et stykke gulerød) Jeg arb pt med min lille hingst på to år og selv samme emne, han skal komme når jeg lægger et pres på rebet, vel og mærke et meget lille pres, og i det samme han går med mig eller giver efter klikker jeg, det har han lært betyder at nu gør jeg noget rigtig - jeg bruger bare en almindelig grime, for han mærker et pres under alle omstændigheder - og det er nok for mig.
man siger at vejen til en mands hjerte går gennem maven, så hvorfor ikke med heste, de elsker jo mad, og belønninger, for godt arb.
vil lige sige at jeg ikke har heste der tigger, men jeg har heste der tilbyder, forstået på den måde at de tilbyder øvelser når de ser mig i håb om at få en belønning - og det kan jeg lide...mine heste med..
Jan; du må meget gerne fortælle mere når du for tid og har læst op på sagerne, lyder trodsalt ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har prøvet at blive bidt ! |
Jan R .L Andersen |
05-05-2005 18:15 |
|
En gang af Maxi, og da jeg klagede mig fik jeg at vide "det er fordi han forbinder dig med mad" og mad bider man i ! Monty bruger ikke beløning på den måde. Det er beløning at presset forsvinder og at man kæler for hesten (klør den i panden) Og belønningen kommer omgående presset letter. Heste er af naturen et tyst dyr, dem der høres bliver spist først. Så lyd er ikke med i Equss, men kliker træning er godt for mennesket der basere sin forståelse på talt lyd,men det kræver at hesten lære kliker betydning, Equess kan den i forvejen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror du virkelig |
|
|
at hesten er så dum, at den vil lave den kobling "han gir mig mad så jeg æder han sq," . (nu har din Maxi jo også være på slankekur og om muligt været noget sulten og gnaven på fodermesteren)
Jeg tvivler på at heste vil bide fodermesteren.
Men det lyder da som en god umiddelbar forklaring.
Tror nu mest at det har noget med respekt at gøre, når en hest bider, kunne være en opfordring til at tage sig sammen og være en god og fornuftig leder.
Så når du nu går ud fra equss - hvorfor så klø den i panden, lige der hvor den ikke kan se hvad der sker, hvad er meningen med det, nu da vi ved at hesten har 340 graders syn, og derfor minus 10 for og bag. Er det noget heste gør - hvor er koblingen der....?
jeg sad lige og kikkede på den tråd der handler om klikker træning, der er en der søger råd og div, der er henvisninger til klikkerfolk i dk og div.
Maiken har jeg haft på besøg, med utrolig stor succes jeg har ovenikøbet haft et en dagskursus her i min stue sammen med en lille flok piger for 7 mdr siden, det var virkelig en god investering.
Jan har du noget imod klikkertræning, jeg synes at høre at du mener at det er mest for at tilfredsstille menneskets behov, og at det er noget hesten skal indlære - har du set en klikkertrænet hest?
når nu det ligger til mennesket at vi kan udvikle os og give slip på gamle overbevisninger så må det vel også være en mulighed at en hest kan udvikle sig, vi har jo med tamheste at gøre.
Tina mj giver en rigtig god forklaring på hendes hjemmeside om klikker træning, det er virkelig interessant læsning der sætter tanker igang, tror lige at jeg vil kopiere det og sætte det ind her....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg vil ikke postulere noget |
Jan R .L Andersen |
05-05-2005 19:18 |
|
Bare sige at mennesket er det "overlegne" dyr i forholdet menneske - hest. En virkelig klog hest er omkring på højde med et 8 årigt barn, hvor mange på 8 år kan man forvente at lære et fremmed sprog. Mennesker lære i forvejen flere sprog. Og har så en nemmere adgang til fex. Equss.
Da det jo ikke er hesten der er den smarte af paret hest menneske, hvem kan man så forvente nemmest lære ? Er det hesten der lære Dansk ? Eller mennesket der lære Equss ?
Jeg vil ikke påstå at klikker træning er dårligt, jeg ser det bare som en om vej, hvor mennesket (lærre) hesten noget den ikke har brug for, den kan jo tale. Det er bare os der skal lytte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan..... |
JulieTaylor |
05-05-2005 19:50 |
|
Otteårige børn kan sagtens lære sprog - endda bedre og hurtigere end voksne. Tilegnelsen af et nyt sprog er svær for os gamle fordi vi lærer sprog på samme måde som vi lærer matematik. Med hukommelsen. Men børn har en form for musisk forståelse for sprog, som egentlig er beregnet til at lære dem deres modersmål, men som også kan bruges til at lære fremmedsprog. De lærer instinktivt og får heller ikke accent som os andre.
Jeg kan ikke se at klikkertræning og kommunikation via kropssprog skulle udelukke hinanden. Jeg har ikke selv nogen klikker (ej heller bekender jeg mig til nogen HMS-bevægelse) men jeg har en hest som på samme tid er meget obs på min kropsholdning og utroligt modtagelig for ros. Jeg tror hun ville reagere meget positivt på klikkertræning selvom vi sagtens kan tale sammen uden.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu var det jo en side stilling |
Jan R .L Andersen |
05-05-2005 20:18 |
|
Så man kunne forestille sig hvor klog en hest omtrent er, jeg kan dårligt forestille mig at man kan drage direkte paraleller mellem et menneske barn på 8 og en klog hest, så det musiske er "to far out ! out of sight!" ville jeg tro.
Og skylder vi ikke hesten som et folk betraktet alt det velvilje og medfølelse vi kan mønstre, efter hvad mennesker har udsat dem for i tusinder af år ? Nej vel, men lad os dog prøve at tale deres sprog, for vores egen skyld, så vi får den partner vi virkelig ønsker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes at høre |
|
|
at du Jan er meget glad for ham Monty.... og fint nok -
det har du dine grunde til, som jeg synes at have læst tidligere, at i har haft et gudommeligt og meget positivt møde med hinanden.
Klikkeren er nok lidt det samme for en hest her får den så stor positiv respons og klikket virker som en kæmpe anerkendelse, min vallak giver et lille grynt fra sig når jeg klikker, og han er helt salig og samtidig utrolig optaget af at gøre det rigtigt, at stille ham i en bøjning og be ham om at holde den indtil jeg klikker, gør han med stor ivrighed, når så klikket kommer så "grynt" - siger han og kikker på mig med sine store, sorte øjne - fuld af tillid - ummm nu kommer der noget godt..
jeg synes at du besværliggøre hesten og menneskets forhold, og underminere hvad en hest kan lære - du kan jo spørge dig selv om hvorfor det for dig er så vigtigt at holde fast på Monty - det er der jeg synes at hms/metoder/retninger bliver for fastlåst - jeg vil hellere se det hele som et flow med konstant udvikling. ok Monty var med til at starte for HMS, og jeg oplevede ham for 10 år siden,
jeg husker at jeg fik hans bog+video tilsendt fra USA og en personlig hilsen fra Monty der takkede, osv. det var for mig starten, der er strømmet mange videoer til siden den og mange andre bøger og kurser og samtaler og tanker erfaringer ikke mindst og stadig oplever jeg det som en lang endeløs udvikling, mener der er en sætning i KFH bog om en rytter der siger inden han dør " nu har jeg endelig fattet hvad det vil sige at ride, ".
Jeg synes hellerikke at kropssprog og klikkertræning udelukker hinanden tværtimod så giver det et meget hurtigt resultat - hesten ved langt mere præsis lige der gjorde jeg det rigtig, næste gange falder den langt hurtigere ind i øvelsen....
ros er jo det som udvikler os, mine heste forbinder klikkeren med ros at højeste kvalitet og når det er rigtig godt så vanker der en ekstra lækkerbisken, for det er tydeligt at han obber sig og yder alt det bedste han kan.
ja jeg kan godt anbefale det...
hygge hygge og go kristi himmelfart....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ja gud må vente lidt endnu |
Jan R .L Andersen |
05-05-2005 20:52 |
|
Og ja Monty er en personlig bekendt, men jeg har ikke udelukket noget andet end vold mod heste, for en hest forstår ikke vold som straf, det findes ikke i deres verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi taler jo også deres sprog |
|
|
i følge B.Branderup så får vi ikke hesten til noget den ikke kan i forevejen, alle de øvelser der er i den høje skole det er os der skal lære hesten at gøre hvad den kan i forevejen, bare i skolet form, og for at få hesten til det, bliver man nød til at snakke dens sprog - vi lære den jo ikke at skrive eller regne ... bare hvad den kan i forevejen... "danse"
synes at du snakker om det sprog som noget adskilt fra mennesket og vanskeliggøre det, og mener ikke at vi gør det når vi bruger andre metoder end Equss...
mener du at det heste sprog equss er noget ingen andre gør ? (end monty )eller kan du ser paralleller ved andre metoder, andre formuleringer der siger det samme, eller er det kun Monty der duer...?
kropssproget er jo nøglen til at snakke med heste, og for alle levende væsner - det siges at ligge på 70 % menneske til menneske.... så stor betydning har det...
heste er jo kun kropssprog, derfor kan det jo godt kombineres og udvikles så en hest ikke er bange for at kikke en i øjnene, feks, men har tillid til en og finder tryghed ved det. Mine heste gør og er gode til øjenkontakt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er godt..Jan... |
|
|
jeg har også udelukket volden derfor har jeg sorteret PNH fra,
god aften til dig og tak for snakken.
hygge hygge....:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 8 årrigt barn... |
|
|
Her må jeg lige komme med en kommentar:
Det er godt nok noget af en påstand!
Og den holder ikke, for det er noget man sagde for få år siden - men de seneste år har man faktisk undersøgt det, og fået helt andre resultater.
Men hvad er "klog" egentlig?
Resultater viser at hesten er hurtiger til at lære nye ting, end mennesket er. Og efter et år husker hesten bedre det indlærte end mennesket.
Gennem lang tid fastholdt man at mennesket var den klogeste, for vi kan kombinere det lærte til at løse en ny opgave - den holdt indtil nogle fik lavet et forsøg med heste: Efter hvad jeg husker så løste hesten 8 ud af 10 og mennesket 7 ud af 10.
Og så: Hvem er egnetlig den klogeste: Jeg arbejder 8 timer hver dag, laver min egen mad og rydder op efter mig.
Min hest: Arbejder under 1 time, får maden serveret og jeg muger efter ham!
Een ting er sikkert: Hesten er det klogeste dyr - til at være en hest.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste bærer ikke nag... |
99E |
05-05-2005 23:04 |
|
...kom vi til at tale om, den anden dag.
Og det er nok meget godt.
Det ville jo give rod i flokken, hvis de gjorde.
Og så ville de have opfundet masseødelæggelsesvåben, der kan betjenes med hestelæber eller -hove!
Dumme- det er de bestemt ikke. Og det kan skam godt koble tidligere lært erfaring med nye opgaver.
Heste er bare ikke "rovdyr-kloge" - de er ikke designet til at fange andre, og alle de andre ting, mennesker kan.
Heste er designet til at narre rovdyr - og det gør de pokkers godt!
Min hest har bestemt fået trænet mig til en del ting - uden, jeg har opdaget det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe.... |
|
|
Ja 99E, på under en time havde Cille trænet mig til at hun ikke kunne gå i trailer, altså dengang jeg fik hende. Hun trænede mig også i at jeg ikke kunne røre hende under maven. Jeg lærte hurtigt at jeg fik et hystade blik så snart mine hænder nærmede mig
Nej de heste er bestemt ikke dårlige til at træne mennesker
Karina:
ros er jo det som udvikler os
Ja, os mennesker, ikke hestene. Ros og anerkendelse er vigtigt for os mennesker, men for hestene betyder det i bund og grund ikke en fløjtende fis. Det der er vigtigt for en hest er sikkerhed og komfort. Det er også disse ting der er den største motivation for en hest. Mad KAN være en stor motivation, men hvad skal en skræmt hest med godbidder?
En hest der er skræmt fra vid og sans, måske af at se en trailer, har ikke brug for godbidder. Den har brug for at lære at den ikke bliver spist når den går ind i traileren. Hvad mon er vigtigst for en hest - at føle sig mæt eller at føle sig tryg?
En hest er fra naturens side bygget til at spise, lad os sige 20 timer i døgnet. Den vader bogstaveligt talt i mad, det er der konstant, og det eneste den skal gøre er bare at stikke hovedet ned og æde. Derfor er den ikke indrettet til at yde noget for sin mad, lige som vi rovdyr er. En hest vil gøre meget for at få en godbid, men den vil gøre langt fra alt. Til gengæld vil den gøre alt for at føle sikkerhed og komfort.
Min hoppe gider ikke engang bøje sit hovede for en gulerod  Har prøvet at lave strækøvelser flere gange med gulerødder, men har måtte give op. Det eneste hun gider at bøje hovedet efter, er urtebolcherne fra Spillers...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine stop dit PNH |
|
|
du skal ikke henvende dig til mig med det PNH vrøvl,troede vi havde en aftale om at lægge det på hylden.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener at Monty måske |
Jan R .L Andersen |
06-05-2005 09:10 |
|
Er den første der har lavet en "ordbog" der er rimeligt omfatende, og tilgængelig for mennesker, så man bare kan sætte sig ud og se på sine heste og læse hvad de går og siger til hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine/Ciller: |
99E |
06-05-2005 09:11 |
|
Jeg har en video af Sorcha, der prøver at træne Bettrine (der masserer hende) til ikke at røre hende under maven.
ÅRH, hvor er min hest sej til driving game!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ros ... |
|
|
Igen en af de gamle opfattelser, at ros ikke betyder noget for andre end mennesket - generelt bygger det på om dyr har "menneskelige føelser".
Faktisk så er det et emne, som indenfor de sidste 5-10 år er blevet taget op og forsøgt undersøgt videnskabeligt, og der er en markant opdeling af forskerne: Langt de fleste gamle forskere mener at mennesket er noget specielt, mens de unge ikke mener det ( dette er helt normalt indenfor forskning, nye øjne ser noget andet, gamle gror fast).
Men det er ikke særligt behageligt for mennesket at skulle anderkende, at dyr har de samme føelser som os selv. Jane Goodall og Marc Bekoff kommer ind på emnet i The Ten Trusts: What We Must Do to Care for the Animals We Love.
For, som de påpeger, når vi anderkender at dyr ligner os, kan vi så tillade at holde dyrene i store "slagtefabrikker" uden at tage hensyn til deres pladsbehov og adfærd?
Nej, så derfor er det langt mere brugbart for os mennesker at dele føelser op i menneskelige og dyriske.
Skægt nok, så virker mad også som motivation for dyr som hele tiden står i maden ( og det nytter ikke noget, at sige "det gælder ikke for min", "min gør noget andet" osv. Vi kigger på een enkelt hest - forskere kigger på mange - gerne flere hundrede. At "Min hest er ligeglad" er helt, helt naturligt: For når vi indrømmer at dyr har en hjerne og kan tænke individuelt, så må vi også acceptere at enkelt individer ikke gør som flertallet.)
Men måske er det slet ikke maden, som faktisk er den motiverende faktor. Måske er det er det faktisk den ros som ligger bag ved godbiden.
For igen ved vi uhyre lidt om andre dyr end os selv kan lide og reagerer på ros - min gør, men falder han udenfor "normalen"?
Efter hvad jeg lige kan huske så er Heather Simpson ( engelsk forsker bruger bl.a. PNH ), at zebraer ( hvis adfærd liger hestens) giver hinanden ros. Nu render zebraer sjældent rundt med en sæk gulerødder, men de har andre måder at rose hinanden på: Det kan være accept i flokken eller bare lige røre den anden.
Ved træning af andre dyr viser det sig desuden, at man godt kan undvære godbidder: Efter nogen tid, så er rosen ( måske anderkendelsen, måske trygheden ) betyder meget mere end en godbid.
Min egen holdning er:
Gælder de for mig som menneske, så gælder det nok også for de andre dyr ( her tænker jeg på hvirveldyr).
For hvad er ros egentlig:
Når jeg får ros af min arbejdsgiver, så er det jo tryghed. Sandsynligheden for fyring er mindre.
Når jeg får ros af andre, så er det jo accept af mig, og det er jo så også tryghed, for så er jeg jo en del af flokken.
Jeg mener, at da vi alligevel ikke kan skjule vores føelser overfor hestene, så kan vi ligesågodt vise dem, og gøre det lettere for hestene at tolke os. Der er absolut ikke nogen grund til kun at vise negative ting og ligegyldighed, man kan ligevel også vise hesten den glæde vi har ved dem, og så netop give dem tryghed.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var godtnok en ordentlig mundfuld Jan |
Jan R .L Andersen |
06-05-2005 10:15 |
|
Nu vil jeg lige drikke en kop kaffe, og så læse det igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ros, komfort, mad... |
99E |
06-05-2005 10:23 |
|
Jeg tror ikke der er nogen i denne tråd, som ikke er enige om:
- Heste er individer, dvs. der er små forskelle på alle heste.
- Heste er alligevel allesammen heste - dvs. der er stooore fællestræk ved dem - både fysisk og mentalt. De har de samme instinkter alle sammen, og de har alle sammen fire ben og en mule. Men hos forskellige heste er instinkterne mere eller mindre udprægede, og heste har forskellig benlængde og forskellig størrelse mule.
- Heste er BYTTEDYR der i naturen bliver spist af ROVDYR (som menneskler og pumaer), og har instinkter (og fysik) derefter.
- Heste KAN tænke - bare ikke nødvendigvis ligesom mennesker tænker. (Hvis de kunne det, ville de jo vide at en hestetrailer IKKE er farlig...  )
Det er pokkers svært at VIDE en hel masse om hestes tankegang - for vi kan desværre ikke bare spørge dem "Hey hest, hvad tænker du på?"...
Parelli's udgave af hestens tanker er, at heste prioriterer SIKKERHED - KOMFORT - LEG i nævnte rækkefølge.
Hesten vil altså FØRST finde et sted, hvor den føler sig sikker (=uden risiko for at blive spist af rovdyr), så vil den finde et sted hvor den har det rart (=stadig sikkert, men nu også med en passende temperatur, ingen fluer, mad at spise etc) og når den har det, vil den begynde at lege (=løbe rundt og have det sjovt, finde hieraki i flokken, lege med mennesker etc).
Vi ved alle, at hvis man tager en UTRYG eller BANGE hest og prøver at træne den - så går det ikke godt - uanset om man PNH'er den, klikker ad den eller "bare rider som man plejer".
Man skal FØRST gøre hesten tryg...!
Vi ved også alle, at hvis man tager en (tryg) hest og prøver at træne den mens den har ONDT eller er SULTEN - så er effekten begrænset...
I træningen (som gerne skulle være = leg for hesten) kan man altså ØGE hestens lyst til at "være med" hvis man øger sikkerhedsfølelsen og komforten.
Hvis jeg beder min hest om at hoppe over et spring (helt aktuelt eksempel!) og hun egentlig ikke har lyst (måske fordi hun forbinder det med diskomfort eller usikkerhed), men finder ud af, at der sker noget rart EFTER springet - så øger jeg motivationen for at springe ved at øge komforten på landingssiden frem for på afsætssiden.
Det betyder IKKE at jeg står og pisker vildt på min hest på den ene side af springet til hun hopper over, og at hun lander i en lastbilsladning gulerødder og klikkere på den anden side.
Det betyder at hun gerne skal føle sig sikker og komfortabel på BEGGE sider af springet - men MERE sikker og komfortabel på den side, jeg vil have hende over på.
Man KUNNE hævde, at så ROSER jeg hesten for at lande på den "rigtige" side af springet.
Men der er GODE grunde til ikke at tale om ROS i forbindelse med heste.
Blandt andet at ordet ROS hænger ret tæt sammen med ordet STRAF i de fleste ordbog.
JEG mener, at de ord vi bruger om ting skaber vores opfattelse af dem. Ting er som de er, fordi vi italesætter dem som vi gør.
JEG TROR (og Parelli kan på INGEN måde stilles til ansvar for denne udtalelse) det er derfor, det hedder en Carrot Stick (tm) og ikke en PISK. En pisk kan man bruge til at STRAFFE med - en Carrot Stick kan man KUN bruge til enten at forstærke et signal (ligesom man BØR bruge sin dressurpisk og sine sporer) ELLER lege Friendly Game (=forstærke komforten).
Hvis man holder helt op med at bruge ordet ROS og ordet STRAF når man taler om sin hest - så kan man faktisk HELT uden at opdage det træne (!) sig til heller ikke at bruge straf på hesten!
Det er da smart!
(Parelli er måske ikke verdens bedste hestetræner - men han er altså ret sej til at træne mennesker! Og så er han sproglig gymnast...  )
Tænk over forskellen på ordene MAKE og CAUSE.
Make the horse go sideways.
Cause the horse to go sideways.
Hvad er forskellen på LET og ALLOW?
Do you let your horse canter when he likes?
Do you allow your horse to canter when he likes?
Hvad med REACT og RESPOND?
Did your horse react on your cues? Or did he respond to your cues...?
Åhjo, og jeg skal ikke deltage i "Parelli Tournaments" - men måske kan jeg faktisk gøre det, hvis det hedder "Parelli Challenges" eller "Parelli Playdays"...
Jeg er ALT for competitive til at min hest har godt af, jeg tager til tournaments eller stævner...
Vi skaber verden i vores kontinuerlige italesættelse af den - uanset om ordene vi italesætter den med er sproglige, billedlige, følelsesmæssige, og om vi italesætter den for/med/blandt andre eller kun for os selv.
Vi ved IKKE om hesten opfatter "forstærkning af komfort" som ros eller bare som "mere komfort her".
Indtil vi ved det, kan vi vælge at skabe det narrativ om handlingen ros/øgning af komfort/... som vi har lyst til og som gavner behandlingen af hesten mest muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt... |
99E |
06-05-2005 10:28 |
|
...har jeg pokkers svært ved at tro at høns har menneskelige eller menneskelignende følelser - de er f*cking HØNS...
Det betyder ikke, jeg synes det er en god ide at høns bor i små bitte bure.
Jeg har også svært ved at se KANINERS menneskelige sider - men jeg synes alligevel, de skal bo i jordhuler ude i haven i stedet for små, væmmelige bure (altså indtil man slagter dem og de får MASSER af plads i fryseren...  ).
Jeg VED ikke om Nala-hunden her ved siden af sofaen har menneskelige følelser - jeg tvivler. Men det betyder ikke, jeg har lyst til at bure hende inde i en kasse på 1,5 x 1,5 meter hvor hun lige kan vende sig - 24 timer i døgnet.
Min HEST skal heller ikke være buret inde i en kasse, hvor hun lige kan vende sig (aka. hesteboks!!!) 24 timer i døgnet. Hun skal faktisk være der så lidt som muligt...!
God behandling af dyr kræver altså IKKE at man tror, de har menneskelige følelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan Danvill det er.. |
|
|
....vild godt med ros, herligt med helt nye øjne, interessant med de undersøgelser.
Det vil jeg gerne læse mere om. og jeg er helt enig, god kommentar, super med lidt faktuel viden fra den virkelige verden.
Nu har jeg læst en del Rudolf Steiner pædagogik, og han siger omkring mennesket og dyr at det er sådan at mennesket har et Jeg, vi kan sige jeg om os selv og vi kan tage individuelle beslutninger, det mangler dyrene de mangler det jeg, nuvel alligevel besidder de evnen til at føle ind i alle følelser på alle planer, dog er de afhængige af det menneske der leder dem. Her har de så kun den mulighed for at udvikle sig som deres menneske giver dem.
Derfor har jeg tit set en hest eller hund eller hvilket som helst dyr skrifte adfærd til det bedre eller værre bare ved en menneske skift.
Det handler som oftes om hvor udvilklet hvert menneske er, der er jo noget der hedder projektioner. Når hesten ikke har det "jeg" så vil hesten uvilkårlig også være et spejl for den som træner eller møder dyrene, dyr viser dig hvad du føler, og hvis du lytter godt efter så kan hesten viser dig hvem du er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan.... |
|
|
Godt indlæg, og i bund og grund er vi jo fuldstændig enige
Ros kan give den tryghed jeg skriver en hest har brug for. Gulerødder kan aldrig blive en lige så stor motivation som tryghed (ros).
Cille vil gøre alt for mig når hun ved der vanker ros. Ros for os = tryghed og komfort.
I går travede hun endda sidelæns igennem halvdelen af ridehuset, bare for at komme ned til en lille træpalle som hun kunne stille sig op på. Jeg bad hende ikke om det, men hun ved at der vanker komfort når hun gør det.
Så jo, min PNH trænede hest tilbyder også hele tiden
Karina, fair nok. Syntes bare det er lidt morsomt at DU snakker om hvor forblændede vi PNH folk er i vores "sekt", og at vi ikke kan se på andre træningsmetoder. Men ja, jeg skal nok lade dig være nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| orv forresten... |
|
|
det med det dyriske, det kan du tydeligt se og faktisk dele mennesker op - der er det højere selv og så egoet -
de laver stående følelser der tager overhånd - reptilhjernen - den dyriske del der ved stress tager over - feks hos soldater der har været i krig de har svært ved at slå frontalapperne til, da reptilhjernen har taget over - egoet - de dyriske instinkter -
hjernen er meget interesant, og lige præcis i denne her sammenhæng har det en stor betydning. kunne man ikke finde en forklaring der?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desvære venner ! |
Jan R .L Andersen |
06-05-2005 13:09 |
|
Jeg er maskinreparatør, og har kun trin C i engelsk. Så nu vil jeg gå ud og klø min hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E.... |
JulieTaylor |
06-05-2005 19:57 |
|
Det er sjovt... jeg havde slet ikke tænkt på straf i forbindelse med ros (jeg er nok miljøskadet af at have lidt af en hippie-mor, der aldrig straffede men ofte roste)
Men for at gøre det mere forståeligt hvad jeg mente i mit sidste indlæg, har jeg en hest, der reagerer ekstremt positivt på at jeg stryger hende på halsen og siger noget pænt når hun har gjort som jeg beder om. Er det det, I kalder et friendly game?
Jan Danvill... rigtig godt indlæg
M.h.t. klikkeren og det evige hesten-er-ikke-et-rovdyr-halløj som jeg også selv engang har været meget hængt op på:
Jeg har fornylig set en dokumentarfilm om en af de første til at bruge klikkeren til heste. Hun gjorde det for at få sin hest til at springe vand, hvad den ellers var hunderæd for. Kan det ikke tænkes at al den sjove og positive træning, hesten har oplevet med klikkeren har styrket dens tillid til rytteren?
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilken film...? |
|
|
hvilken dokumentar film var det jeg er nysgerig vil gerne se den...?
tror ikke 99E bruger klikker -
Julie, Det tror jeg også, det styrker i allerhøjeste grad forholdet mellem hest og menneske.
A. Kurland har lavet fire film om klikkertræning til heste og det er virkelig fantastisk at se.
tjek www.canis.no der er der en masse info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie... |
|
|
Friendly game? Stort set ja... Andre ting spiller goså ind, men jeg er for træt til en længere redegørelse lige nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor alt det ? |
pip09 |
07-05-2005 12:55 |
|
Det er en meget spændende tråd her med rigtig mange synspunkter om træningsmetoder - jeg synes dog der mangler noget - hvorfor træner I hesten, hvad er dete den skal lære ?
Hvad skal man med en "Tom Dooley" grime, der snører hestens mule ind. når man bare kan tage et almindelgt træktov i grimen, gå og så følger hesten med ?
Hvorfor skal man træne en hest til at flytte bagpart, forpart, højre forben eller halen med en orange pind, eller pisk eller ... hvis man bare kan lægge hånden på den og sige "flyt dig lige lidt" ?
Jeg er klar over, at det er min begrænsede fantasi, der sætter ind her, men jeg synes ikke selve træningsmetoden er det væsentlige, det er det resultat man vil opnå, der er interessant, og jeg mener, at man altid skal vælge den metode, der kræver mindst indgreb, færrest hjælpemidler, og mindst mulig indsats.
Og Jan, for at svare på dit helt indledende spørgsmål - hvorfor advare mod HMS - ja det mener jeg man skal gøre, hvis den der spørger ikke har gjort sig klart, hvorfor de vil bruge det og hvad de vil opnå.
Det er ikke fordi jeg kommer på så mange ridesteder, alligevel har jeg flere gange set teenagepiger med en mobiltelefon i den ene hånd og et longetov i den anden jage rundt med en hest i en "roundpen" og synes de dyrker HMS. Hvis det er træningsindsatsen er hesten bestemt bedre tjent med at man helt lader være.
Der er helt sikkert mange positive elementer i mange af de nye træningsmetoder - men med dem - ligesom med de gamle - afhænger kvaliteten først og fremmest af hvilke mennesker træningsmetoden kommer igennem ud til hesten.
Hvis det er et menneske med tålmodighed og respekt for hesten, som ved hvad de vil og er opmærksomme på hestens velbefindende kan du kalde træningen hvad som helst, og det vil give et godt resultat med alle normale heste.
Omvendt kan du sende en person der er utålmodig, uopmærksom (f.eks. fordi de taler i mobiltelefon under arbejdet med hesten) og som ikke ved hvad de vil med træningen på lige så mange kurser hos lige så mange forskellige trænere og udstyre dem med grønne eller orange pinde, klikkere eller longetove i roundpens og de vil alligevel ikke få en god kontakt med hesten og et godt resultat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pip...... |
JulieTaylor |
07-05-2005 13:30 |
|
Nemlig! Basta! *danser krigsdans*
Karina... det var på Discovery Channel eller Animal Planet, damen var canadier (tror jeg), hesten var sort og faktisk var det ikke så fornylig som jeg troede, for når jeg tænker nærmere over det, var det mens jeg var i England, og det er et stykke tid siden.
Mvh
Julie
Alternativt Rideudstyr
v/Julie Silverwolf Taylor Nejede Rideakademi og Svedehytte.
Årets julegave:
Venlighedskandar med indbygget føling. Vi garanterer den ægte klassiske oplevelse.
Den kærlige dressurpisk. Garanteret smertefri afstraffelse med patenteret natur-spank. Ligger godt i hånden. Føres i farven orange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
Jan R .L Andersen |
07-05-2005 13:39 |
|
Hms er en svær kunst og kun mennesker der virkelig vil arbejde for hestens veldfærd og for at opnå et ligeværdigt partnerskab med hesten, vil kunne sætte sig ind i det matriale der for tiden er til rådighed om det.
Det udeluker med et slag 90 % af dem der kommer i diverse kluber og får undervisning i en indianercirkel en ½ time om ugen.
Den sidste gang jeg var ude for at berideren tog sin mobil telefon mens jeg havde eneundervisning forlod jeg ridebanen og han fik ikke sine 250 kr for den ½ enetime.
Til det spørgsmål om hvad du ønsker at træne hesten til med en Dually grime der i øvrigt ikke lukker for luften når den er korekt tilpasset. Det er stort set ubegrænset, alt fra at følge dig med mulen ved din skuller til at gå i trailer, og ud igen. Uden stres, og alt arbejde i lange liner. Og hvor det ellers er en fordel at "ryteren" ikke sidder på hesten. og hvis der er grund til ikke at lægge et bid i munden på hesten, Duallyen virker som et side pul med tøjle i begge skolings ringe.
Den er et fantastisk redskab, men aldrig bedre end hænderne der holder i rebet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pip09... |
bimboe |
07-05-2005 13:56 |
|
Det er jo netop derfor vi gør dette. For og få det hele så nemt som muligt, og med så fine hjælpere, indgreb eller signaler, kald det hvad du vil, som muligt.
Du vil gerne bare kunne lægge en hånd på din hest, og bede dem pænt om og flytte sig. Jeg har en pony, der ikke bare flytter sig, fordi jeg lægger en hånd på hendes bagpart, og spørg pænt. Hun vil være sikker på, jeg mener det, og der skal mere til, end en hånd og venlige ord, for og overbevise hende om, at det er bedst hun rykker sig.
Hvis du eks. står oppe ved hestens hoved, og børster den i panden. Og der kommer en anden hest forbi. Er det nemmeste, som du også selv vil have, at man kan nøjes med og kigge på hestens bagpart, for og få den til og flytte sig, end man skal ned og rykke den med hånden, for så enten og blive klemt mellem to heste, eller du går op foran, efter og have rykket den, og hesten så rykker bagparten ud igen.
Det vi stræber mod, er og være den leder for hesten, som den føler sig tryg ved, har tillid til og har fuld respekt for. Når man er/har det, kan man gøre alt så simpelt som det overhovedet kan være.
Man kan ride uden trense og sadel, hvem ville ikke godt have det forhold til sin hest, bare tage den fra folden, ride en tur langs stranden, uden hård metal i munden, og et stramt bælte om maven. Og bare skulle kigge til højre eller venstre, og hesten bare drejer den vej.
Kunne ride changementer, spansk skridt, piaff osv., uden hårde hjælpere som sporer og kandar.
Det er da nemt, og hvor ville mange heste have det godt, hvis alle ejere ville sætte sig lidt i hestens kropssprog og kommunikation.
Og som du skriver, burde alle med en mobilos i hånden og longen i den anden, der jager sin hest rundt, og kalder det join up, Michael Peace, what ever, have en i r*ven.
Derfor kommer vi jo også med vores prædikener, om vores orange gulerodpinde, rebgrimer og lead ropes, der bare er guld værd.
BImboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rovdyresprog? |
JulieTaylor |
07-05-2005 14:10 |
|
Jeg kom til at tænke på noget her til morgen. Jeg er med på at heste er byttedyr og hvis vi vil kommunikere effektivt med dem, skal vi lære at få styr på vores ubevidste rovdyreadfærd o.s.v.
Men heste kan jo godt forstå rovdyresprog... mine heste kan i hvert tilfælde godt se forskel på om min bordercollie er ude efter dem eller om han bare tuller rundt på folden og spiser hestelakrids. Når han ikke lige har sin hyrdehat på, kan han lunte lige ind i flokken på vej efter et godt snus uden at en eneste af hopperne gider at kigge op. Men når han sænker sit hovede og skuler olmt, kan han få dem til at forlade høbunken på kommando og løbe ned i den anden ende af folden.
Det var lidt der jeg ville hen med det 8-årige barn, Jan, for sprog og kommunikation er jo ikke udelukkende betinget af intelligens, men snarere af et veludviklet instinkt og en form for 'awareness' som det ikke hedder på nudansk. Jeg er f.eks. meget bedre til at kommunikere end min mand, der ellers er en kvik småkage. Derfor tror jeg egentlig at hestene har bedre forudsætninger for at forstå os end vi går og tror. De kan se på 100 meters afstand om vi har et træktov bag ryggen, og de er eksperter i at kategorisere mennesker i erfarne og ikke erfarne hestefolk. De kan uden at gøre sig den store ulejlighed læse os langt bedre end de fleste mennesker er i stand til at læse dem.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig kan de det |
Jan R .L Andersen |
07-05-2005 14:50 |
|
Heste har overlevet i ufatelig lang tid i forhold til mennesket, og det vi skal prøve at opnå er at vi kan anvende Eqess til at fremme samarbejdet med partneren, så vi bevæger os af den vej, hvor vi foreslår noget for hesten, som den så kan vælge at gøre, eller ikke gøre. Vores opgave er så at sørge for at det rigtige valg for vort formål, er det behageligste for hesten, der så vil udvise ønsket adfærd, uden andre hjælpemidler end den frie vilje til at opnå behag, behageligere behag osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ubevidst? |
|
|
skal vi lære at få styr på vores ubevidste rovdyreadfærd
Jeg er da meget bevidst om min rovdyradfærd....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ciller... |
JulieTaylor |
09-05-2005 17:16 |
|
.. jamen du er jo også et højt udviklet Parellimenneske.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja så skulle du se de |
Jan R .L Andersen |
09-05-2005 19:43 |
|
Hjørnetænder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil nu give... |
Jean39 |
09-05-2005 19:47 |
|
...Jan ret......man behøver ikke at betale for dyre kurser, i Montys form for HMS, for at kunne arbejde fornuftigt med en hest. NOGEN kan måske nøjes med at læse en bog, se en udsendelse for at fatte budskabet.
Jeg har selv haft glæde af det op til flere gange.....og ikke kun til problemhest...men også en simpel tilridning. Ved hjælp af lidt "hestesprog" og indsigt i hvordan ens kropsbevægelser indvirker på hesten kan man opnå meget.....også uden join up.
At der så til stadighed er nogle herinde der mener at man bliver et bedre hestemenneske jo flere penge man ofrer på det BVADR!
Jeanette.....hende med skrappedullen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39 |
JulieTaylor |
09-05-2005 20:54 |
|
Nu kan jeg ikke tale for dem, der bekender sig til PNH, Monty o.s.v., men det er min erfaring at jo flere penge jeg bruger på dressurundervisning, desto bedre bliver jeg. Ikke fordi jeg bruger penge, men fordi jeg får undervisning, der tilfældigvis så også lige koster.
Jeg tror ikke der er nogen herinde, der tror man automatisk bliver bedre til noget som helst af at skylle penge ud i toilettet. Men jeg kan godt forså at folk, der har indsigt i en træningsform anbefaler at man ikke bare kaster sig ud i den.
Jeg går da også selv kold når folk tror de kan få dressurundervisning via HN ved at sætte et billede ind og spørge hvad de gør forkert. Når det er sagt, tror jeg desværre der er mange 'trænere' der ikke kan lære én mere end man kan læse i en bog, og så er man jo lige vidt.
Mvh
Julie
Alternativt Rideudstyr
v/Julie Silverwolf Taylor Nejede Rideakademi og Svedehytte.
Årets julegave:
Venlighedskandar med indbygget føling. Vi garanterer den ægte klassiske oplevelse.
Den kærlige dressurpisk. Garanteret smertefri afstraffelse med patenteret natur-spank. Ligger godt i hånden. Føres i farven orange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie..... |
Jean39 |
09-05-2005 21:30 |
|
Jo selvfølgelig bliver man bedre af at få noget undervisning...ingen tvivl om det. Men debatten gik jo i starten ud på om man overhovedet måtte/burde gå i gang uden at være ekspert, om man ikke bare må prøve sig lidt frem uden at kunne kalde sig "eksamineret HMS-udøver". Det svarer vel til at alle der ikke kan ride en LA slet ikke må begynde at ride deres egen hest på LC niveau

Hvor stor skade på hesten kan små piger på en skovtur med en pisk ikke udrette? Eller med hesten i en longe, fægtende med en longeringspisk, hesten i indspænding osv.....puha  Dér vil jeg mene at HMS er lidt bedre at eksperimentere med da det jo ikke er voldeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39... |
99E |
09-05-2005 21:45 |
|
HMS er potentielt voldeligt - både fysisk og psykisk - uanset metode, det afhænger KUN af udøverne...
Så spørgsmålet går jo kun på: Er FYSISK vold værre end PSYKISK vold?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E......... |
Jean39 |
09-05-2005 22:08 |
|
Det ved jeg ikke.....hvorfor må man ikke slå sine børn som afstraffelse men nok skælde dem hæder og dæder fra? Er psykisk vold mod børn bedre end fysisk?
Vi to har diskuteret Parelli kontra Monty et par gange før....og det er slet ikke dét det drejer sig om her.....men om hvorvidt man skal forsøge sig udi HMS uden at være udlært/ ekspert, kald det hvad du vil?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg diskuterer ikke.... |
99E |
09-05-2005 22:19 |
|
...Parelli vs. Monty NU - men om man knækker hesten ved at terrorisere den psykisk eller fysisk, det er da lige fedt?!
Jeg synes HVERKEN man skal slå sine børn ELLER udøve psykisk vold imod dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med 99E... |
|
|
igen igen
Tro mig, HMS KAN være voldeligt, hvis folk vel og mærke ikke forstår at udføre det korrekt, og har modtaget noget god undervisning i det.
Mange starter med at have lederskabet som mål. De tror at meningen med det hele er at hesten skal makke ret, og så snart den gør det, kan de kalde sig "hestens leder". Hvad de glemmer eller ikke forstår er, at lederskabet (jeg føler jeg gentager mig selv  ) kommer helt af sig selv, SÅ SNART man har formået at BEVISE over for sin hest at man er en værdig leder. Kan man bevise dette, vil hesten helt automatisk af sig selv følge mennesket.
Det har altså slet ikke så meget med dominans at gøre, som mange tror. Det er de færreste heste der har brug for at "blive domineret". De fleste vil gerne samarbejde fra start af, specielt hvis man giver hesten nogle valg....
Altså er det mennesket der skal lære fra start af hvordan man er en god leder over for en hest, og det er ikke noget man bare lige går ud og gør. Det er lige præcis derfor jeg hælder til Parelli i stedet for Monty. Monty er en klog og dygtig mand, inden tvivl om det, men jeg mener at join up simpelthen er for svær en øvelse til et utrænet menneske. Jeg syntes at det er fuldstændig hul i hovedet ( undskyld mit direkte sprog) at bede uerfarne hms mennesker at lægge ud med en øvelse der kræver SÅ stor forståelse og indsigt i både hestens og eget kropssprog.
Man kan ikke bede en hest om at følge et menneske, der ikke har lært hvordan man skal være leder overfor sin hest, eller har BEVIST for hesten at man er en god leder.
Nå, men jeg røg vist ud på et sidespor, og jeg tror bare jeg gentager mig selv nu...
Altså, HMS kan være skadeligt hvis folk ikke får undervisning, simpelthen fordi de fokuserer for meget på lederskabet og dominansen. Parellis 7 lege SKAL netop være LEGE, men kan meget hurtigt vendes om til nogle voldelige øvelser, som man desværre ser flere udføre rundt omkring.
Er fuldt ud enig i Julies sidste indlæg. Hvorfor er det lovligt, ja næsten dødnødvendigt, at modtage dressurundervisning for at blive bedre, når det nærmest er en synd at modtage undervisning i HMS?
Gang på gang læser jeg at folk anbefaler dressurundervisning o.lign., men hvorfor må man ikke anbefale det til HMS?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I Kelly Marks bog.... |
|
|
skriver hun et helt kapitel om oin up, og hun understreger, at de foregående øvelser, som består af :
* at gå frem mod personen i en lige linie fra op til 3 meter i line
* At gå tilbage
* at gå sidelæns
* at stå stille
* at blive rørt
* at holde respektfuld afstand
* at gå mellem L-bomme
bør være på plads - eller understreger er nok sp meget sagt : Citat " Jeg vil råde til, at man først sikre sig, at hesten let kan udføre de grndlæggende øvelser. Det gør Join Up meget nemmere, og man undgår stress."
Endvidere siger hun, at join up bør udføres med føl og heste, der ikke vil fanges. Der kræver i hvertfald en anden form for join up.
"hvis en uerfaren person sender en ung eller nervøs hest væk, kan det forvirre den, og gøre mere skade end gavn."
"Join up bør ikke forsøges med en hest, der er aggressiv. Hvis man er uerfaren, kan det gøre situationen værre."
"En formel join up er ikke noget, man behøver at gøre ret ofte, men husk at bruge samme kropssprog i dagligdagen med hesten."
"Det er ekstremt vigtigt hele tiden at hlde sig for øje, at uanset vores rolle i livet, må vi aldrig tillade en magtposition at gøre os til bøller eller ufølsomme over for andres følelser og behov. Hvis man ikke har opnået en reaktion inden for 6 minutter, er det sandsynligt noget, man har misforståetm og så bør man søge eksperthjælp."
Og så til min egen mening. HMS er jo først og fremmest en måde at håndtere hesten i det hele taget, men det er jo diskuteret til hudløshed. Jeg mener dog, at hvis man vil gå dybere ind i de øvelser, der findes, så bør man søge hjælp hos en "ekspert" eller hvad man skal kalde de personer. Jeg tror på, at man kan skade lige så meget, som man akn gøre gavn, hvis man ikke gør det korrekt.
Og ingen, hverken dyr eller mennesker bør udsættes for vold, hvad enten det er fysisk eller psykisk, og jeg mener at mange af de øvelser man ser inden for HMS kan udvikles til psykisk vold, lige som alle andre træningsmåde kan laves til vold af en slags.
Der er vel ikke nogle, der forsøger at ride en hest op til grand prix dressur uden at få hjælp - ja jeg sidestiller det med hinanden.
Det var aftenens lille pip fra mig....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor...... |
Jean39 |
10-05-2005 08:22 |
|
laver man så ikke almindelig undervisning i HMS? Hvorfor er det så ikke ligeså let tilgængeligt som f.eks dressur elelr springundervisning?
Hvorfor er det kun de rige og barnløse der kan deltage i de kurser?
Og 99E jeg kan se du ikke har børn..........vi kan snakkes ved om børneopdragelse når du får nogle engang....når de står og griner dig op i hovedet efter en irettesættelse, spytter på dig osv......det er slet ikke så let som din slags går og tror.
Med hensyn til at Montys metoder er psykisk tortur....hvad er det for en gang ævl.......tror du virkelig helt ærligt at vor tids heste ser os som rovdyr? Så fatter jeg ved grød ikke at hestene overhovedet kommer i nærheden af os frivilligt.
Det er en gang overskruet tøsefnidder.......
Hvis voksne, fornuftige mennesker studerer hesteadfærd lidt nærmere kan man altså godt kaste sig ud i HMS, og så lade det udvikle sig, sammen med hesten så bliver det helt naturligt at "tale" med hesten i stedet for altid at gå med en pisk i den ene hånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39 - du læser... |
99E |
10-05-2005 08:38 |
|
...mange spændende ting...
HMS-undervisning er ikke lige så tilgængeligt som spring/dressur-undervisning, fordi der mangler kvalificerede undervisere OG fordi det ikke kan betale sig at starte en "rideskole" med det.
Jeg VED det - for jeg har faktisk regnet på det. Selv hvis vi kunne skaffe hestene gratis (havde mulighed for tre gratis heste + leje af 1-2 andre) ville det ikke kunne løbe rundt.
Folk vil nemlig ikke betale mere end HØJST 400,- for rideskoleundervisning.
Det giver MIG som underviser en rigtig, rigtig dårlig timeløn, når man fratrækker udgifter til foder til hestene (vi fik endda tilbud om KUN at betale for foderet til rideskoleponyerne i stedet for den normale opstaldningspris), skat, moms, faciliteter etc.
HMS-undervisning kan fåes til samme pris som westernundervisning og undervisning i Akademisk Ridekunst - fordi det er på samme vilkår for underviseren.
Og den skulle jo komme: "Du har ikke børn, så du ved ikke noget om noget!".
Og det er rigtigt - jeg har ikke børn. Jeg har ikke engang lyst til at få nogen...
Men jeg har mødt en del børn - både i forbindelse med undervisning i hesteting, og praktik i lærerudd.
Min helt personlige mening er, at hvis dine børn spytter på dig, så har du gjort noget galt for LANG tid siden.
Og jo - Monty's metoder (Join Up) kan bestemt torturere en hest. Hvis du stiller en hest til rådighed, så skal jeg vise dig, hvordan det ser ud, hvis man "tror man ved, hvordan det skal gøres, for Jan har skrevet på HN, man bare skal..." - og man så ikke kan.
Jeg kan endda demonstrere flere forskellige muligheder - du skal bare skaffe en hingst, en dominerende førerhoppe (helst over 10 år), en plag på halvandet til to år (gerne vallak) og et føl.
Så skal du se løjer...
Jeg kan også godt grave et par eksempler op på PNH-mennesker, som har misforstået noget, og har ødelagt deres hests psyke.
Deet er DIN mening, at heste ikke ser os som rovdyr - det er MIN mening, at som regel gør de ikke, men en gang imellem glemmer de, hvad der sker i verden, og instinkterne tager over.
Et godt eksempel:
Hest og rytter i skoven.
Hest bliver forskrækket over en lyd, og tænker "@!#$! En Puma!!!" og løber instinktivt fremad.
Rytteren tænker "ARgh!!!" og holder fast (!).
Hesten tænker: "Aaaaaarrrrrggghhhhh! Pumaen er hoppet op på min ryg, jeg skal vææææææk!" Og så løber hesten hurtigere.
Rytteren tænker: "Åh-åååhhh!" og holder lidt bedre fast for ikke at falde af.
Hesten tænker ikke længere - den løber bare.
"Aaaaaaaaaaaarrrrrrggggghhhhhhhhhenpumaenpumaenpuma!"
Og så hopper den over vildthegnet, ud på motorvejen, smider rytteren af (og han bliver kørt over) inden den hopper over midterrabattens autoværn og ud foran en bil.
Vupti.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E........ |
Jean39 |
10-05-2005 09:21 |
|
Jeg har ikke sagt ordret at du ikke ved noget om børneopdragelse....men....der er langt fra at stå på sidelinjen og kritisere andres opdragelse og til selv at stå med fødderne i de konflikter der kommer....og de kommer. Men de der tror at man kan opdrage børn med: ´"Nej, det må du alstå ikke lille skat" kan godt komme ud for nogle grove løjer.
Jeg siger jo heller ikke at ALLE kan udføre en join up ud fra en bog.....og slevfølgelig kan du ødelægge en hest hvis du vil....undrer mig slet ikke  Nu består HMS (og Montys metoder) altså heller ikke kun af join ups lavet i én uendelighed, dét der er essensen i det er at du lærer hvordan dit kropssprog indvirker på hesten, og jo, det kan man læse sig til, hvis man altså kan læse.
Men den almindelige omgang med hesten udført med en god portion fornuft, lidt viden om hestens adfærd kan de fleste sgu da. Også uden at være professor i det.
Med hensyn til undervisning i HMS, hvorfor er der på de eksisterende rideskoler ikke indført undervisning i HMS, klassisk ridning osv?
Hmmmm....det kunne være at jeg skulle se at blive medlem i en rideklub og få det indført.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39... Fordi, som sagt... |
99E |
10-05-2005 09:31 |
|
...der er mangel på kvalificerede undervisere.
Dem der er - har masser af kunder.
Derfor er der hverken undervisning i western, klassisk/akademisk dressur eller HMS på rideskolerne.
Det kan selvfølgelig også have noget at gøre med, at mange rideskoler (der er billige nok til at have kunder) har så elendige forhold for hestene at ingen hesteelsker med respekt for sig selv ville arbejde der.
At man hverken slå eller nedgør børnene verbalt/skælder dem hæder og ære fra er IKKE det samme som at være "pladderpædagogisk" og ikke kunne sætte grænser men bare køre på "Det må du altså ikke, skat".
At vælge, at man IKKE vil opdrage sin hest ved at smadre den fysisk og psykisk er jo HELLER ikke det samme som at man ikke opdrager dyret, så det er til at have med at gøre for andre - og sig selv...
Det fremgår i øvrigt heller ikke af din præsentation OM du har børn, hvor gammel du er eller hvad du i øvrigt er for een...
Så det kan jo også være, du bare sidder og digter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ næ næ |
Jean39 |
10-05-2005 09:54 |
|
Jeg digter skam ikke....runder snart de 40, har tre børn...så, jo jeg har været i nogle situationer hvor "pladderpædagogik" ikke hjælper.
Det kan også godt være at jeg har fejlet ét eller andet sted i opdragelsen med hesnyn til respekt......men hvem kan sige sig fri for det? Hvem hulen kan stille sig op og sige at de ikke har fejlet nogensinde i opdragelsen af deres børn?
.
Men alt i alt, HMS......jeg kan ikke se at det skulle være så kriminelt at vi "amatør-hms'ere" forsøger at opdrage hestene med hjælp fra lidt Monty, Klaus Ferdinand og lign. Det kan skisme da kun gavne at vi går bort fra vold og magt. Jeg ejer ikke en roundpen, jager heller ikke livet af hestene, men bruger lidt af det kropssprog som Monty viser når f.eks jeg har med unge sky heste at gøre, overbeviser dem om at jeg ikke er kødæder, men en ven....og tro mig.....det virker 
Hvis vi bare ville acceptere at vi ikke er ens og nogle arbejder bedre med den ene metode, andre med en anden.....så ville det hele være meget lettere.
Og jo, jeg læser meget....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså Jean... |
99E |
10-05-2005 11:37 |
|
Nu er jeg lidt forvirret...
Du skriver:
"Med hensyn til at Montys metoder er psykisk tortur...hvad er det for en gang ævl...tror du virkelig helt ærligt at vor tids heste ser os som rovdyr?"
Og senere:
"overbeviser dem om at jeg ikke er kødæder, men en ven..."
Tror hestene, vi er kødædere, eller hvad?
Og jeg har ikke sagt, at DU ikke må bruge Join up eller at JAN ikke må - debatten går på, om man herinde bare skal anbefale folk at gå i gang med at prøve Join Up - sådan som BLANDT ANDRE Jan har gjort flere gange.
Join Up er måske ikke pr. definition Psykisk Tortur - men det ER anvendelse af Psykisk Magt.
Og hvis man ikke udfører det KORREKT er det farligt - dels fordi man risikerer hesten går til angreb, dels fordi man (med en anden type hest) risikerer at knække den psykisk.
Og så vil jeg igen fremture med, at der findes et alternativ til børneopdragelse, der HVERKEN er Verbal nedgørelse/Skælden hæder og ære fra/slag ELLER "pladderpædagogik".
Hvad der virker bedst (Verbal nedgørelse/Skælden hæder og ære fra/slag eller "mit" gode alternativ) afhænger naturligvis af, hvad man vil opnå.
Børn (...heste...) der lystrer af frygt - eller børn (...heste...), der lystrer af lyst, vilje til at "gøre det rigtige" og anerkendelse af lederskabsforholdet.
Jeg ved godt hvad JEG vælger.
Hvad du vælger - er ikke min sag. Men jeg har da lov til at kommemed min mening i fx en tråd på hestenettet, når nu Jan spørger:
Selv om man ikke kan sige ok kom så ind til mig, hvad er det så lige der sender hestens sind i rullestol for evigt?
For mig at se er svaret nemlig:
ENTEN ser hesten een som rovdyr, der jager med den (men heldigvis ikke kan fange den inde i selv denne lille fold, HAH!  ) ELLER hesten ser, at den bliver sendt ud af flokken (=bliver til pumabøf) og IKKE får lov at komme tilbage, SELVOM den underkaster sig så meget den kan få lov til og smasker ig kigger og vipper ører og hele molletjavsen.
Endelig er der muligheden for at førerhesten smækker mennesket ned i protest over den opsætsige undersåt.
DERFOR er Join Up (men ikke nødvendigvis resten af Roberts' ting) farlige at anbefale på HN til begyndere og ukyndige.
Jeg så i et andet indlæg, at Jan i stedet for bare at anbefale Join Up nu anbefalede een eller anden at læse Roberts' bog - og DET var et godt forslag! Så kan man nemlig få en MEGET dybere forståelse (forhåbentlig) for Roberts' tanker og ideer end bare ved at læse på HN at man skal "hundse hesten rundt på et lille areal til den underkaster sig!"...
 til jan for dét svar!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og jeg er så |
|
|
en af dem der opdrager mit barn med pladder pædagogik...
Og kender mange der gør det/har gjort det...sjovt nok mangler deres børn ikke respekt for dem
Undskyld...men måtte bare lige sige det.
PLUS ESSE QUAM SIMULTATOR
Lady -Simply the best
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirret? |
Jean39 |
10-05-2005 12:03 |
|
99E....da DU jo ser join up som at kødæder jager planteæder ud (til alle pumaerne uden for roundpennen) ville jeg forklare det så du ikke misforstod mig, det er sjældent at jeg jager hesten rundt først inden jeg viser den at jeg er ven, ikke fjende (kald det kødæder, bussemand, menneske eller hvad du vil)
Jeg har heller ikke sagt at du ikke må have en mening, ligeså lidt som du ikke har sagt at jeg ikke må have én, men for pokker da bare acceptere at vi ikke er ens, og at andres metoder KAN være ligeså rigige som din og min. Dét der fik mig til at reagere var, at "nogen" ikke kan udstå at amatører, der ikke kan eller vil ofre millioner på hesten, stiller sig hen og bruger noget de "bare" har læst om.
Og med hensyn til børneopdragelse....god fornøjelse...det er ikke altid så pisseenkelt. Dét kan man nemlig slet ikke nøjes med at læse sig til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sfinks.... |
Jean39 |
10-05-2005 12:08 |
|
Sjovt nok så virker pladderpædagogik ikke på alle børn....og sjovt nok så siger forældre altid at de aaaldrig har problemer med opdragelsen...for alt andet ville være en fiasko.
Men hvordan er det så lige at vi har alle de urolige og ulydige børn.......hmmmmm....nå jo, det er nok kun "min slags" der er skyld i det....hmmmm....men hvorfor er der så også børn med pædagogforældre der har lidt problemer med opførslen og råber ad deres forældre....hmmmm....tænke tænke.....nå ja, vi er bare ikke alle perfekte...åhh undskyld.....det er kun nogle af os der ikke er perfekte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du ta'r faktisk fejl... |
99E |
10-05-2005 12:11 |
|
...Jean. Som udgangspunkt tror jeg, de fleste danske heste ser mennesket som en del af deres flok (dog som regel en underordnet i hierakiet).
Derfor er det et flokmedlem, der jager hesten ud til rovdyrene.
Derfor mener JEG, Join Up er baseret på dødstrusler.
Og du har heller ikke forstået at problemet ikke (i så høj grad) er, at nogen læser en bog, måske ser en demo med Roberts og så prøver - problemer er VIRKELIG alvorligt, når nogen skriver herinde at hvis een eller anden hestepiges hest er strid, skal hun bare jage med den.
Og det er ofte sådan det bliver forklaret.
Du skal jage den rundt på ridebanen til den overgiver sig/underkaster sig.
Så skal du vende siden til og lade den komme hen.
Hvis den ikke komer, skal du bare jage den igen...
Jeg har IKKE læst From My Hands to Yours - men jeg har hans første bog stående her på hylden, og har læst Shy Boy.
Jeg synes ikke, at de to alene giver noget særlig godt grundlag for at prøve Join Up.
Jeg håber (!) FMHtY gør - så færrest muligt heste tager skade.
Jeg ved ikke helt, hvorfor du tager den her tråd/mine indlæg i særdeleshed som et personligt angreb på DIG og det DU gør - det startede altså med at være et "uskyldigt" spørgsmål fra Jan (der vist har forladt tråden nu, og ikke vil svare på resten af de forsøg på debat, der er?) - og HVORFOR man mente, det kunne være skadeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E..... |
Jean39 |
10-05-2005 12:43 |
|
Jeg tager det ikke personligt, men bliver møgirriteret når alt der har med heste at gøre skal være dyrt for at være rigigt.
Jeg synes også det er ærgeligt at Jan har forladt os, så vi ikke kan få debatteret færdig (hvis det overhovedet kan lade sig gøre).....
Dét med at hestepiger bliver rådet til at jage deres hest rundt hvis de har problemer med den, er gået min næse forbi, sorry, jeg troede at det drejede sig om alle dem der i den daglige omgang med hesten forsøger sig med HMS, uden at have været på kursus.
Men som jeg ser på hele balladen omkring dét at jage et medlem af flokken ud, så sker det altså ofte i en hesteflok og kan ikke se det forkerte i, at vi sætter os i respekt=kommer lidt højere op i hierakiet, ved at gøre det samme som bliver gjort hundredvis af gange ude på markerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke forladt jer |
Jan R .L Andersen |
10-05-2005 14:22 |
|
Jeg havde bare besøgende de sidste to dage, og jeg ville også lige læse bogen en gang til, og Danser med heste og en til som Naldal har skrevet. Så lad os snakke !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok ok......Jan |
Jean39 |
10-05-2005 14:33 |
|
Det var da rart at du er her endnu, så er vi mere end én amatørhms'er 
"Danser med heste" har jeg også stående, den er fortrinlig som inspiration....og Klaus's metoder vil jeg da godt nok heller ikke kalde voldelige eller skadelige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu et pip fra mig.... |
|
|
" Men som jeg ser på hele balladen omkring dét at jage et medlem af flokken ud, så sker det altså ofte i en hesteflok og kan ikke se det forkerte i, at vi sætter os i respekt=kommer lidt højere op i hierakiet, ved at gøre det samme som bliver gjort hundredvis af gange ude på markerne "
Set ud fra mit synspunkt, så er det netop farligt, at vi mennesker forsøger os med noget, som kræver en utrolig kendskab til hestens sprog. Hestene kan jo godt sproget indbyrdes, så der er ingen misforståelser, men mennesker kan nemt overse en tyggebevægelse, et lille vrik med øret, en smasken osv. Det gør heste ikke....
Jeg laver netop ikke en formel join up, når jeg arbejder med Sedoj, for jeg er "bange" for, at jeg måske overser de små tegn, som han giver på sin overgivelse. Og på den måde ødelægge det bånd vi allerede har.
Ja, jeg er pylleret, og jeg vil gerne arbejde sammen med min hest. Jeg vil gerne have det der helt specielle bånd. Men der skal noget mere end en bog eller en artikel til, før jeg begiver mig ud i noget, der evt. kan ødelægge vores nuværende samarbejde, blot fordi jeg ikke er dygtig nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean.... |
|
|
Jeg tager det ikke personligt, men bliver møgirriteret når alt der har med heste at gøre skal være dyrt for at være rigigt.
Jamen velkommen til virkelighedens verden! Det ER dyrt at have hest, og nej, heste er ikke en sport for "fattige" mennesker. Jeg ved godt at det lyder hårdt, men sådan hænger det nu engang sammen. Hvis man vil have undervisning med sin hest, må man være indstillet på at hive penge op af lommen, og det er lige meget hvilken ridediciplin du dyrker.
Jeg er godt klar over at noget undervisning er dyrere end andet, men min klare erfaring er at du betaler for kvaliteten. Du kan sagtens gå ud og finde en der gider at give dig dressurtimer for 40 kr. pr. lektion, men jeg tvivler på om den person er kvalificeret til at undervise overhovedet....
Du kan få et HMS weekend kursus for ca. 1700 kr. Det er to dage med 6 timers undervisning hver dag, altså 12 timer på en weekend. Dvs. at du betaler ca. 140 kr. i timen for kvalitetsundervisning. Det er under halv pris af hvad en lektion med en berider koster. Der kan du snildt komme op på 3-400 kr. for 1/2 time.
Så hvorfor syntes du at det er dyrt?
Du kan finde HMS studerende der gladeligt underviser for 1-200 kr. i timen plus lidt kørsel. Og hvorfor syntes du at det er dyrt?
Jeg kan ved gud ikke helt se problemet
En hel anden ting som jeg gerne vil have på det rene: Hvad er det egentlig at i håber på at opnå når i udfører join up med en hest? Jeg har nu forstået at Monty og Kelly M. anbefaler at man udfører nogle helt grundlæggende respektøvelser med hesten FØR man begíver sig ud i join up.
Jeg troede at i lavede join up for at få respekt og få hesten til at underkaste sig, men hvis i allerede inden kan lave disse respektøvelser uden problemer, så kan jeg ikke rigtigt se formålet med join up øvelsen?
Vil lige understrege at jeg ikke spørger for at være på tværs eller provokere, jeg spørger af ren og skær uvidenhed
99E: Tak for dagens grin 
Må sørme håbe at den rytter har lært sin lektie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis jeg skal fortsætte med at.... |
|
|
citere Kelly Marks, så mener hun at formålet med Join up er :
" Før vi tager os af et specific problem, heste måtte have, må vi først skabe tillid, respekt og en tilknytning til os. Join up er kunsten at få hesten til at ønske at være hos sig, og vælge at blive hos sig, mens man går rundt."
Et andet citat : " Nogle siger, at de allerede har opnået Join Up, da hesten følger dem rundt. Det er måske ikke teknisk korrekt, da det var Monty Roberts, der opfandt udtrykket, og an bruger det specifik til at beskrive den proces, jeg vil forklare. Men det kan dog betyde, at hesten allerede føler en nær tilknytning til mennesker, og hvis resten af forholdet er præcis som det skal være, er alt jo godt". (Hun kommer derefter med trin for trin beskrivelse af Join Up processen)
Hun siger også " at hvis går ind i et lukket område med hesten, og han vælger at blive hos en, så behøver man ikke lave join up igen"
Der har jeg dog et lille problem, for jeg har aldrig udført Join Up, men Sedoj bliver da ved mig, når vi er inde på et lukket område, ja også når vi ikke er. BEtyder det mon så, at vi slet ikke behøver Join Up ?
Kelly Marks siger også, at hun ikke bruger Join Up til alle heste hun får ind.
Og så til min personlige mening : Join up er en måde, at skabe bånd på, men jeg ved virkelig ikke, hvilken slags hest, jeg vil bruge det på. Sedoj føler jeg ikke, at jeg behøver det med Join up, for han følger mig jo igennem tykt og tyndt. En nervøs hest, vil jeg nok ikke lige smide i en Round Pen, og få til at løbe rundt, der vil jeg hellere arbejde tæt på den, men det som Kelly Marks kalder tryghedsberøring, og som kan sammenlignes med Parellis Friendshipgame (doh - hedder det det ??) En aggressiv hest, vil jeg heller ikke lukke derind og arbejde med på den måde, jeg vil i hvertfald først og fremmest starte med respektfuld afstands arbejde. En hest, der har taget magten fra mig, vil jeg ikke udfører sådan et arbejde med, da den måske vil vælge at tage kampen op med mig, når den nu er i føreposition alligevel.
Så umiddelbart kan jeg ikke lige finde en situation, hvor jeg vil bruge join up, men dermed ikke sagt, at der ikke er en idé med det, for det er der jo sikkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har udført Join up og folow up |
Jan R .L Andersen |
10-05-2005 17:27 |
|
Med Maxi to gange, og grunden til det er at han er for tilpasset til mennesker og alt deres haløj ! Han ville da simpelthen blæse på hvad jeg foretog mig, omkring ham på folden, han opførte sig som om jeg ikke var der. Og han var da også totalt lige glad mad mine halve parader når vi skulde springe, så tog jeg ege klodsen med ud til Stina der viste mig join up på Maxi så prøvede jeg selv og tegnene er næsten selvlysende når man ser efter dem. jeg arbejdede så et kvarter og opnåede folow up også, ikke perfekt men, Maxi skulle jo også lige venne sig til at der var en der hørte efter hvad han sagde ! Så for nogen dage siden tog jeg ham igen i roundpenen og på 5 min havde jeg Join up og han stod ved min skulder, og så to 8 tals volter hvor han var son limet til min skulder. så kunne vi gå på ride banen og træne arbejde fra jorden med to liner, ikke noget avanceret bare tilbagetrædning og et par volter over en bom. Og det egntlige resultat er at nu lytter han og venter på mig til spring træning. Og nu er alt ødelagt med den skade, men så ved vi jo at vi kan snakke om det.
Det er faktisk en skam som jeg også sagde til Monty "at jeg ikke har nogle problemer at bøvle med" den krampe er alt for god af sig, Han står og rækker forbenet frem til mig når der skal lægges bandage på, og så nusser han mig ovn på hovedet når jeg masere hans skade .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team Sedoj.... |
Jean39 |
10-05-2005 17:39 |
|
Jamen hvad tror du at man gør ved hesten når man står og pisker den rundt i en longe? Bliver den ikke forskrækket og løber rundt af angst?
Og så er der måske også nogle der er voksne nok (andre end dig) til at vurdere hvordan hesten skal trænes.
Ciller: Jamen jeg lever skam i den virkelige verden, og jo jeg har også fået dressurundervisning til en yderst favorabel pris, det er godt nok nogle år siden, men Karen Skovmand var også knalddygtig dengang. Men da jeg er en fattigrøv og gerne vil have hest ofrer jeg hellere penge på at sørge for at den får smed, foder, vaccination, betale græsleje osv.
I fokuserer alt for meget på den skide join up, som om vi amatører ikke laver andet med vores heste af bare uvidenhed, hvor dumme tror I egentlig at vi er?
Monty Roberts er mere end join up, og jeg kan godt finde ud af at tage nogle ting fra hans metoder, nogle ting fra Klaus Ferdinands og så bruge dem efter behov.
Og så hold dog op med at være så nedladende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39 |
|
|
"Jamen hvad tror du at man gør ved hesten når man står og pisker den rundt i en longe? Bliver den ikke forskrækket og løber rundt af angst?
Og så er der måske også nogle der er voksne nok (andre end dig) til at vurdere hvordan hesten skal trænes."
Nu ved jeg ikke hvordan du longere, men jeg pisker ikke hesten af sted i longen - det foregår stille og roligt, og det er faktisk sjældent, at jeg har pisken med ud. Sedoj virker ikke ligefrem forskrækket eller angst, og kommer lige så stille ind til mig, når jeg siger "kom"
Og ja der er mange måder, at træne hesten på, men jeg gav bare min personlige mening, og det håber jeg da stadig er tilladt. Jeg siger langt fra, at jeg har ret, jeg fortæller bare om mit syn på tingene, og hvordan jeg gør....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder faktisk spændende.... |
|
|
at så lidt arbejde fra jorde, kan give så store resultater under ridningen. Så det synes jeg er et flot stykke arbejde....
Det kan godt være, at jejg bare er for pylleret, og hvis jeg virkelig gik i gang med den øvelse, at vi vil få et endnu bedre samarbejde. Det er jo noget at tænke over....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longepisk... |
Jean39 |
10-05-2005 17:54 |
|
Nu har jeg set mange uddannede beridere piske hesten rundt i longen, de er måske heller ikke uddannede nok?
Jeg ved godt at det er en anden changre, men anyway så burde de jo netop i kraft af deres høje uddannnelse (der tager mere end en weekend) vide nok til at kunne få hesten til at samarbejde uden et snert i enden. Men dressur bygger jo en del på magtanvendelse og tilgodeser sjældent hesten som samarbejdspartner.
Derfor burde I også klappe i jeres små hænder over at flere og flere går bort fra de "gamle" hårde metoder og prøver sig frem med HMS istedet for at hakke ned på alle os amatører.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløjsa..... |
|
|
Nu ved jeg ikke om du snakker til mig i dette indlæg også, for jeg er nok så meget mamtør som man kan blive, hvad det angår horsemanship. Jeg har endnu ikke deltaget i et kursus. Alt hvad jeg laver med Sedoj, er på ren forsøgsbasis. DVS, at jeg forsøger mig frem til, hvad der virker...
Og at beridere pisker hesten i longen, siger mere om den eneklte berider, end det gør om træningsmetoden. Og at dressuren er blevet ødelagt af personer, der synes magt er vejen frem, siger mest om de personer, end dressuren.
Vold bør aldrig bruges sammen med heste, uanset om man rider dressur, spring, western, distance, skovtur eller står på jorden ved siden af hesten. Og hvis Kong Knud d. 25. piskede en hest, vil det være lige så forkert, som hvis lille Lise gjorde det.
Men Horsemanship er ikke den eneste måde, at begå sig ikke voldeligt omkring hesten - det kan dressurrytere, springryttere, westernryttere etc. også godt gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean... |
|
|
Øhh, hvad er det for et svar du leder efter?
Hvis en berider pisker en skræmt hest rundt i en longe, kan han være uddannet så meget han vil, JEG mener ikke at han er dygtig nok til at lære noget fra sig. Berider eller ej....
Der er nu intet galt i dressur ridning som sådan. Problemet ligger hos RYTTEREN og UNDERVISEREN. Det er dem der er galt på den, ikke dressuren i sig selv. Og her vil jeg gerne lige understrege at det selvfølgelig ikke er alle dressurryttere og undervisere der er galt på den.
Og ja, jeg klapper også i mine små hænder over at HMS´en bliver mere og mere kendt. Folk er begyndt at opdage at der findes andre og meget lettere måder at håndtere sin hest på, og det er skønt.
MEN hvis folk ikke lærer tingene korrekt, vil metoderne hurtigt blive forringet og tilsidst vil tingene ikke virke mere. Og hvad sker der så? Så starter hele "dressursmøren" om igen. Folk kan ikke få deres heste til at gøre som de ønsker, og fordi de ikke kender til effektive metoder, blive de sure på hesten i stedet.
Som sagt, HMS er ikke for sjov. Det skal være sjov for hest og menneske, men formålet med træningen skal være ramme alvor. Der er en dybere mening med alle metoderne, og den skal man helst kende. Det er ikke legetøj!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer lige til at |
|
|
tænke tilbage...... til 1997 der gæstede KFH Bartahus... og jeg sad så der og fulgte med i alle de heste som han fik ind.
Den sidste der kom ind var en Monty trænet, ejeren havde lavet rigtig meget join up, men havde desværre ikke fået det ønsket resultat, tværtimod slap man hesten ja så var den over alle bjerge, Klaus arbejde med den i to timer, den sprang hegnet, den var i den grad jaget, og havde være det længe - Klaus antyede at den hest var færdig - menneskets gode intentioner havde jaget den fra sans og samling.. ... det var frygteligt at se den lille hest så angst fordi ejeren havde rodet sig ud i en join up kun baseret på en video - har den selv "JOIN UP" det var så moderne dengang, men ganske ubrugeligt i mine øjne.
PNH har jo også en dvd fuld tilgængelig til salg på deres hjemmeside om Join up hedder bare " fangeleg " og når nu det hele i pnh er hjemme studie lige til at gå til - så burde man jo kunne se sig ud af det, metoden om det er monty eller pnh er lige farlig - men forstår ikke alt det snak om prof folk og kun trænede hmser kan bruges - i pnhs system er det jo baseret på at man skal kunne købe en dvd og gå hjem og studere og så ud og gøre det. ????
Det var Jane der sagde at hun jo havde level 2 og derfor var hun sikrede - men at man ikke kunne sidestille det med at kunne lære Klassisk ved køb af B.B`s videoer og eller bøger..
Det er som om man ikke har respekt for join up - og bare tror at det er noget der kan bruge og så vupti så er heten klar og har accepteret en som sin leder, monty har gjort det på 20 min det var en sport at brække hestene ind så hurtigt - at præsentere en hest for så meget på så kort tid er lige så vild uhyggeligt som at binde benene op eller have fire mand til at holde den.
og så den round pen hesten har ikke nogen mulighed for at vende røven til dig og sige fra, det er en stor fejl hvis du ønkser en hest skal være ligeværd så må man nødvendigvis også lave ligeværdige forhold for dig og din hest, pikaderoen give dig den ligeværdige mulighed, og her kan du så lærer meget om dit kropssprog, hvormeget vender du front til, eller side og eller hvor er dit fokus stopper du hesten, har du løftet dine skuldre og er truende, arbejdet i pikaderoen kan hjælpe dig til at fatte hvad det er du gør, og måden hesten reagere på fortæller dig om dit kropssprog. Det er ikke skadeligt for hesten, højst komisk fordi man finder ud af hvor meget kroppen fortæller uden at være klar over det.
Tror bare ikke der er så mange der fatter hvad det er han laver og derfor har et forkert syn på ham og hans måde at kommunikere med hesten på. Jeg skal hellerikke prale men jeg arbejder dog med det og når det lykkes at vende og dreje stoppe via mit korpssprog så er det somom verden lige der står stille, sammenhørigheden mellem mig og min hest - uden trusler eller afmontering af motoren.
Det oplever jeg ikke ved monty eller pnh - der er fundamentet funderet i truende adfærd - jage -svigermor - flytte bagpart m.m -
havde lige behov for at melde min tilstedeværelse da det vælter ind med mails - og vældig festligt at læse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det med beriderene er fælt |
Jan R .L Andersen |
10-05-2005 18:29 |
|
Og det er igen på grund af traditioner, vil man være berider har man fandeme at høre efter ! og stiller man spørgsmål ved undervisningen så gud nåde og trøste en. Tænk en gang over at Monty måtte igennem den engeske dronning for at de gad høre på ham. Og den dag i dag beskyldes han hele tiden for svindel til hans opvisninger, eller "å den var en nem en" Ja svare han de er alle nemme, og hvorfor er de det ? Heste der er dødsensfarlige at omgåes, er helt almindelige villige ride dyr efter 20 min. Monty fortalte mig om en Andaluser hingst de sendte ind til ham i Italien hvor han kom fra, og den bed og tromlede ham ned i rotunden. Men han fik den til at følge sig som en lille hund på 15 min. Og de havde ikke kundet omgåes den i over et år, den havde bare magten. Men den var jo en nem en !
Monty tager jo netop rundt i verden for at vise folk at det virker. Og det gør det, men om de vil tro det ? Nej det er næmmere at banke hesten tradisionelt til den må aflives fordi den er farlig. Og tro ikke det er spor anderledes her i Danmark, for LANDSTRÆNEREN longer med en enkelt longe og en pisk ! ØHH Halo hvad var det lige med traditionerne ? Og kik lige ned over de ord der står her i tråden, og i den om longering. Det er den ene stikflamme efter den anden af konservatisme og traditioner I bandet lige dele "er er sku ingen der skal komme her og tro de ved noget""jeg ved bedst selv. Somme tider tænker jeg over hvor uheldig hesten er med at mennesket har fundet ud af,at den kan bruges til andet end at spise, for havde de ikke det,havde pinen kun været kort. Som det er nu må de tålmodigt finde sig i at mennesker træner dem i årevis på måder der er i direkte strid med deres fysik og så bliver de efter års pine kendt uridelige og solgt fra ejer til ejer for til sidst at blive kørt til Italien og slået i hovedet med en hammer,der tit ikke er stor nok til at dræbe dem,og så bliver de tæsket ihjel i stedet med hamren. Jo det er rart med traditioner at støtte sig til for så er det ikke ens skyld, selv om man faktisk kan vide bedre. Godt jeg ikke er en dansk ejet ride hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så fik vi sat det på plads *g* |
|
|
Du har godt nok din måde at sige tingene på Jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejlig tråd!! |
laxez |
11-05-2005 02:05 |
|
Endelig en debat som jeg spændt følger med i!
godt med Kød på og til eftertanke!! Hurra!!
Jeg vil lige give mit besyv med.
Min hest Leonardo er blevet redet ind efter KFH´s metode, af en nok talentfuld, men ikke HMS øvet person.(mr.T) En af Hempflings elever var vist ude at hjælpe til en eller to gange. (Hempfling selv, kender ikke denne person). Så altså "Leo" bliver redet ind efter øvelserne i bogen, få timers undervisning og smedens (Dressurrytter og kusk på "traditionel" vis) gode råd. Personen som altså rider "leo" ind som unghest, gør da også på mange måder et godt arbejde, men den eneste person som virkelig kan ride ham er ham selv. (Det var jo ikke meningen!) At leo stikker af, at han lægger sig ned med rytter på, bukker hektisk i galop og andre spændende ting er ikke et problem for den her rytter, som nærmest bare griner lidt af det, det ville måske også være i orden hvis det så bare havde været hans egen hest.
Jeg har set mr. T lave en øvelse som han kaldte "the rope game" inden i picaderoen og det må jo så være en form for "join-up" (at afmærke sit territorie ved at kaste rebet rundt i forskellige retninger, indtil hesten kigger på en). Kan huske noget om at mr. T nævnede situationer hvor leo havde været "for meget" og farlig.
Inden jeg købte ham gik jeg igang med de 7 lege, og nogle gange inden i den stedfaste picadero. Der ville han bare ikke ind!! NO way!! Intressant. Og det er måske på denne måde han fandt ud af at hvis der var noget han ikke gad/turde så kunne han bare stikke af. Det har han så øvet godt og grundigt og altid med held i 4-5 år.
Mange ville måske sætte spørgsmålstegn til at jeg kunne finde på at købe en sådan hest. Jeg har da absoulut også grædt snot til tider. I en periode var det eneste sted jeg kunne fortage mig noget med ham inden i en dum roundpen. Når jeg læser den her tråd bliver jeg kun bekræftiget i, vigtigheden i at kunne læse sin hest!
Leo har stukket af for et godt ord og når han gjorde det af respektløshed og du er for lille attitude (Læs jans indlæg om Maxi og hans tidligere menneskebekendskaber) ja så blev han altså "jaget" rundt..og der må jeg så blankt indrømme at de gange han har gjort det med ærlig frygt, for noget så har jeg måske nogle gange misforstået ham, på den kedelige måde. HAvde jeg været FOR stid eller for overdominant i sådan en situation, ja så havde jeg måske gjort mere skidt end godt. Her er det vigtigt med en god lærer som kan undervise en.
-jo mere jeg lærer, jo mere forstår jeg hvor godt det ville ha været hvis leo´s første rytter havde været dygtigere. Jeg mener ikke der for leo´s vedkommende er sket nogen skade, men der har heller ikke været nogle usensetive mennesker som har "trænet" ham. Havde der det ja så kunne han være blevet en ren "djævel".
At blive HMS-instuktør tager som alt andet flere år. Har men kun været på et weekend kursus har man ikke kenskab nok til at gå ud og undervise alle og enhver. Medmindre man altså hedder Honza
pyha meget træt nu...så bær lige over med mig....
The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool. (As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|