Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

skuldermuskel
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 16:20
Hvis ellers det sidste nye tiltag virker, skal Charlie endelig i gang med at arbejde. Problemet er, at jeg ikke sidder sikkert nok uden sadel, hvis jeg samtidig skal prøve at få lidt fremdrift på, men jeg er også rigtig træt af at kun træne fra jorden. Det er jo også rimelig begrænset hvor stærkt jeg selv kan løbe med dårlige knæ! (et af hans symptomer er at han bevæger sig i sneglefart - men hvor meget af det er mig som holder igen for ikke at miste balancen?)

Desværre kan jeg ikke bare finde en billig brugt tilridningssadel, der findes ikke så meget i str. x-wide 16", og at specialsy en han kun kan passe nogen måneder er der ikke økonomi til. Bomløs er prøvet og forkastet. Wintec er for smalt. Griffin cob sadel kan jeg ikke sidde i.

Så jeg ville gerne have lidt skuldermuskel på "hurtigt", så jeg evt. kan bestille en. Alle halvdårlige fit glider nemlig frem og ligger på skulderbladet hvorefter han bliver mægtig hys.

Hvis hans forhove bliver smertefri, vil han evt. begynde at bruge benene mere af sig selv, i øjeblikket står den i hvert fald på knæløft jeg aldrig har set før, men er der andet jeg kan lave med ham som styrker og udvikler skulderen?

Eller tror jeg bare han vil ændre facon mere end det egentlig er realistisk? I andre skifter vel heller ikke hver gang krikken bliver lidt sommerfed...

Han har nemlig tabt sig rimeligt, rygmusklerne er også ret godt med. Sådan ser han ud nu:

Jeg forventer at købe noget i stil med en bladsadel eller akademisk, branderup-klon, balance sadel el. lign. Har dog også kigget på Silhouette dressursadler.

:Pia

Fotografering af dyr tilbydes på Sjælland.

Spændende modeller søges til portfolio!

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med en
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 17:07
lammeskindssadel fra Christ. Den har en pude bagtil og en fortil og man kan sætte stigebøjler på.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

ingen bomløse
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 17:23
Nej, jeg skal bruge noget som ikke belaster ved letridning og som ikke glider frem så jeg sidder for tæt på manken. Men jeg er rimelig afklaret omkring sadelvalg, jeg skal bare være rimelig sikker på han også kan passe sadlen ½ år efter købet, dvs. han skal være i rimelig form inden.

0
0
Svar på denne tråd

i form.
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 17:41
Det jeg mener er, at jeg mere er ude efter bodybuilding til hesteskuldre ;-) ud over bomøvelser, bakker og trækture.

0
0
Svar på denne tråd

måske..
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 20:41
Jeg kan godt se dit dilemma. Lige nu har din hest ikke nogle muskler bag skulderen til at holde sadlen på plads, og så glider den frem. Og med en sadel der ligger op af skulderbladet, så kommer der ikke nogle muller....

Hvis jeg var dig ville jeg købe en sadel der kan passe ham, når han er "færdig-boddybuildet". God brede, ikke for lang, bløde store puder osv... Og så ind til da ligge et foldet geleunderlag under fronten på sadlen. Folden skal ligge foran sadlen og stikke ca 5-10 cm. ud. På den måde får du sadlen til at blive hvor den skal være med en slags kunstige muskler. Ret smart.

Mht hvordan du hurtigst bygger ham op netop der, så er det jeg har set give de bedste resultater helt klart dybde ridning eller "frem og ned". Ikke i for højt tempo, og i hvelvet form. Sørg for at han ikke skyder skulder.

Held og lykke.

km.
0
0
Svar på denne tråd

Gilbert rykker for vildt!!!
Forfatter: 
Dato:  18-04-2005 23:49
Hvad med f.eks en Passier Grand Gilbert med indbygget stopgjord??
Den er dyr men pengene værd....kunne måske være heldig at finde en brugt!!!
Min Gilbert er 14 år gammel og blev i sin tid købt pga. samme problem. Den har siden ligget perfekt på 6 meget forskellige heste, er dog blevet tilpasset af en sadelmager ind imellem. Jeg mener at denne sadel er sadel for livstid.
Held og lykke.
:-)
0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 08:02
Pjemm: jeg har hittet en fantastisk opfindelse! Et luftpudeunderlag fra samme firma, som laver Flair systemet til sadler. Underlaget er udstyret med 4 luftpuder, som pumpes individuelt. Det kan både bruges til at fylde ud foran, bagved, og hvis hesten er asymetrisk, som Decor er. Den relativt korte periode jeg har redet med det, er der virkelig sket ting og sager med hans muskulatur, navnlig omkring den skulder, som er muskelfattig. Man kan selv pumpe underlaget, og der er udførlig instuktion på hjemmesiden. Underlaget hedder Korrector(/Korrektor?) og hp'en er nem at finde hvis du googler på dette. Prisen er desværre lidt pebret, 2000 har jeg givet for mit, det kan fås hos Tanja Lange.
0
0
Svar på denne tråd

underlag
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 08:12
Forhindrer det ikke musklen i at udvikle sig? Det er jo genialt, så kan jeg bare pumpe en smule i den side hvor han er normal og lidt mere i den "tyndeste" side, og prøve sadler ovenpå det?

Det mest latterlige er, at jeg ikke sådan lige ved hvordan det ser ud, når musklen er udviklet "nok" - jeg synes de heste jeg kigger på ligner min eller har mere markeret skulderblad, men måske han har deller istedet for muskel? Det burde så komme ud på et, men sadlerne glider jo frem. Pånær den der lille 10" safaripudeting jeg har købt til Rollo. Men den skal jeg altså skrue mig i, den gider jeg ikke ride "rigtigt" med.

0
0
Svar på denne tråd

to saddel links...til dig
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 09:51
De her to sadler vil give din hest skulderfrihed den ene er engelsk og det vil være mulighed for at se om der er kurser i dk på hjemmesiden. Den anden er dansk og en Bent Branderup klon for at blive i de termer, begge meget fine sadler. på den engelske er der også en masse læser stof. håber at de kan bruges..

vh karina

engelsk-saddel
spansk-saddel
>o<
0
0
Svar på denne tråd

ups...!!! nu at det virker..de links
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 10:03
>o<
0
0
Svar på denne tråd

balance
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 10:33
Jeg har bestemt tænkt mig at kigge på i hvert fald den nederste, de spanske/franske. De andre er vist hamrende dyre? Men det jeg er i tvivl om er, hvorvidt jeg "tør" bestille en nu, hvis nu han ændrer facon og bliver endnu bredere efter nogen tids ridning. Han har aldrig været i fuld ridning, så jeg aner ikke hvordan han ser ud når han er mere tunet. På den anden side kan jeg med en sadel træne ham meget mere effektivt!

0
0
Svar på denne tråd

den spanske...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 11:43
vil jeg gerne anbefale for den har jeg selv.

jeg har også har været på kursus hos balance international her på fyn, og det er et godt system og gode tanker bag.

Den spanske gør det samme for min hest, det handler jo bare om i mine øjne hvilken stil man er til, breden er det samme nu har jeg set begge og prøvet begge.
(hvis man skal starte stævner så er en engelsk nok mere godkendt end en spansk.)

Prisen er vild meget for den engelke - 1500£ - og så skal man have været på kursus først det har jeg så været, men ikke nok med det så udløber fristen for at købe også inden for et år, så skal man på saddel kursus igen.

Inge-Marie som sælger de spanske køre ud og har virkelig godt fat i det med de sadler. Jeg har købt en xl til min hest da han er ret bred, og jeg vil foretrække at den er lidt for stor , men det kan Inge-Marie forklare meget bedre sammen med dig og din hest.

vh karina. :-D :-D
>o<
0
0
Svar på denne tråd

spansk stil
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 11:53
Jamen jeg skal ikke starte stævner og synes jeg sidder VILDT godt i en akademisk sadel. Den er jo også god hvis dyret hopper som en loppe når man møder en lastbil på en ensporet vej...

Synd du bor på Fyn, ellers kunne jeg evt. lige have sneget mig til en prøve. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Hvilken muskel?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 13:32
Der løber en muskel fra brysthvirvlernes torntappe skråt forlæns til halshvirvlernes torntappe, der hedder spinalis. Er det mon den, du mener? Hvis man lader en flad hånd glide vandret baglæns hen over skulderbladets øverste del, lander man på en portion af denne muskel - nærmest en lille 'lomme' der hvor sadlens kopfjern gerne hviler - tit ser man denne muskel nærmest forsvinde hvis sadlen f.eks. er for smal til hesten.

Hvis det er denne muskel, du specifikt gerne vil træne, tror jeg det bliver lidt svært. Dens funktion er nemlig at 'udhule' ryggen, altså trække hovedet op og rygsøjlen ned. Man ser typisk at denne muskel bliver hård og overudviklet hos trav- og poloheste, så hvis du decideret vil træne den, er du nødt til at ride din hest rundt med næsen i sky, og det lyder ikke som om denne øvelse er en del af dit program ;-)

En anden muskel, der løber i denne region er den lange rygmuskel... igen en synder hvis du er bange for at din hest skal vokse fra sin sadel efterhånden som den kommer i bedre form. Men heller ikke denne muskel trænes ved at ride hesten dybt, frem og ned eller hvad du vil kalde det. Den bruges nemlig ligeledes til at hule hestens ryg - men den bruges heldigvis også til at bøje rygsøjlen sidelæns, så her kan du bruge de sidebevægelser, du uden tvivl har koncentreret dig om mens du gik på jorden. De skulle gerne være med til at give din hest en ordentlig mørbrad på hver side af rygsøjlen.

Et godt tip er at anskaffe en anatomibog. Når du gerne vil træne en muskel, slår du den op i bogen og finder ud af hvor den hænger fast på skelettet. Hvad sker der med skelettet når denne muskel forkortes? Det er denne bevægelse der styrker musklen.

Endelig sker der jo det at mange heste vokser et par cm i stang når de tages i ridning. Ikke nødvendigvis fordi ikke er færdige, men fordi der sker en stramning af bugmuskulaturen, som hæver lansemærket i forhold til skulderbladene. Dette kan jo også påvirke din sadels pasform, men heldigvis ikke den bomvidde, du har brug for.

Hvis jeg var dig ville jeg tale med en sadelmager om hvor bred en bom, han kan få til at ligge fornuftigt med en kreativ stopning. Senere kan du måske klare dig med en ny stopning af den samme sadel. Ellers kan du måske bytte den gamle ind hos en rideudstyrsforhandler og få en anden brugt sadel, der passer.

Mvh

Julie
0
0
Svar på denne tråd

hvilken muskel
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 13:48
Godt spørgsmål Julie. Jeg holder mig egentlig bare til hvad "folk" har fortalt mig samt en sadelmager vi besøgte med en pony i samme facon.

At når hesten kom i ridning, ville den trekantede muskel bag skulderbladet blive mere udviklet og "holde" på sadlen så den ikke gled helt frem og lå på selve knoglen.

Men jeg synes egentlig ikke han er særlig hul bagved, jeg skal da grave lidt for at finde bagkanten af skulderbladet med mindre han står og græsser. Musklerne langs rygraden flugter, så man kun lige kan ane konturerne af hvirvlerne, men der er ikke en rille i midten som hos fede ponyer. Og han løfter ryggen fint når han arbejder, jeg kan faktisk næsten ikke se forskellen i forhold til afslappet mere, hvor han i december var blevet lidt af en hængekøje.

Der er nok ikke andet for end at få en ekspert ud for at fortælle mig om han er klar eller ej.

0
0
Svar på denne tråd

xl skal du have...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 14:04
som jeg ser din hest så skal du have en xl til din hest, Inge-Marie tager kun 200 for en saddel prøvning og det er gratis hvis du så beslutter dig at købe en saddel.
måske hun har en lidt brugt har hørt at hun havde det på et tidspunkt, man ved aldrig....
hun bor jo ikke så langt fra dig.

vh karina.
den ser ellers dejlig ud din hest - !!
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Den trekantede...?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 14:17
Spinalis er godt nok lidt trekantet - både i hele sin form og den portion, man kan komme til oppe ved manken, men den sidder ikke kun bag skulderbladet... den hænger i helt oppe fra fjerde halshvirvel og helt ned til de sidste brysthvirvler. En anden trekantet muskel, der sidder bag skulderbladet er triceps.... den er stor og blød og sidder i trekanten mellem skulderbladet, overarmen og den linie, gjordlejet danner. Mon det er den, sadelmageren taler om? Jeg kan ikke lige se hvilken betydning den skulle have for bomstørrelsen, men man kan aldrig vide.

Personligt ville jeg ikke være betænkelig ved at lægge en sadel på en hest som din - ikke udfra billedet. Jeg synes han ser ganske normal ud, men det er selvfølgelig ikke til at vide hvor store bøffer han får. Han er ret defineret omkring hals og skulder i øvrigt - hans deltoide står som en spegepølse der bag skulderbladet selvom hans skulderled er strukket ud.. gad vide om det også kan have noget at gøre med de der høje benløft, du taler om....

Nå - held og lykke med sadlen.

Mvh

Julie
0
0
Svar på denne tråd

triceps
Forfatter: 
Dato:  19-04-2005 14:30
Jeg tror det må være triceps. Han har jo været lidt buttet og bl.a. haft en stor lodret delle mellem overarmen og gjorden/sadlens knæpude. Den var der en som sagde gerne skulle flyttes "opad" som muskel istedet. Og derved holde sadlen lidt tilbage, hvor den skal være.

Men det kan godt være jeg er pivset pga alle de problemer vi har haft. For jeg har da ikke før haft brug for at skifte sadel til en sommerfed hest, jeg har dog redet en som fik trykninger lige netop i det område hvor kopfjernet ligger, fordi den efter et års ridning var blevet bredere. Den var fuldstændig tør og trykket i pelsen når man tog sadlen af selvom resten af sadellejet var gennemsvedt, og endte med at blive let stikkelhåret samme sted.

Skulle noget tilsvarende ske med Charlie er det ikke sikkert jeg når at opdage det, for så er jeg muligvis blevet til en våd plet på månens bagside ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider