Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min pony vil ikke fanges!
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 18:34
Hej!

Jeg har en pony, som ikk vil fanges, når han er på fold.
Jeg har ikk haft ham så længe (ca. 3 mdr.). når jeg kommer ud på fodlen og går over mod ham, går/løber han væk... også selv om jeg har fulerødder eller mad i en pand med derud. han står på jordfold, så det er ikke fordi der er en amsse dejlgit græs han hellere vil have. hvis han står ude på en stor jordfold, vil hn ikke fanges ind når jeg kommer og vil hente ham ved 2-tiden (der har han været på fold i ca. 4 timer). derfor stiller jeg ham nogle gange på luftefold. men i går gad han heller ikk fanges ind fra den! jeg blev derude i 40 minutter før han gad at komme! hver gang eg så får fanget ham, sætter jeg ham ind i boksen, hvor han får nogle gulerødder i sin krybbe.. men det er meget irriterende, at man skal være afhængig af at han har lyst til at komme ind, før jeg kan få ham ind. nogle gange er det ikke noget problem at gå ud og hente ham på den store fold, men andre gange er det helt håbløst, der vil ahn ikke engang ind når alle de andre heste er taget ind!

håber der er nogle der har nogle råd..
Knuz Maria :-)

Nobody is perfect - Pablo is Nobody!
0
0
Svar på denne tråd

motivation
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 19:15
Din pony er mere motiveret for at være på folden enden at være sammen med dig.....jeg har tidligere prøvet det samme.... :-(
Så på en eller anden måde må du prøve at få din pony til at være mere motiveret for at være sammen med dig. Det kan være den har ondt nogle steder, måske sadlen ikke passer, måske du kan prøve at ændre hvordan du træner med den (respekt og tillid) og dine rutiner med den osv.
En god ide er også nogle gange bare og gå ud på folden for at snakke og nuse lidt med din pony, og evt give den lidt godbidder, og så bare gå igen. Sådan at din pony ikke tænker, hvergang du kommer, at nu skal den ud og arbejde.

Jeg håber du finder en løsning, for det er ikke en rar fornemmelse når man ikke kan fange sin hest. For mig, da jeg prøvede det, gjorde det ondt inde i... :{-(
0
0
Svar på denne tråd

Min idé og mening :)
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 19:16
Jeg ville når du næste gang går ud på folden og hvis han ikke gider fanges når du går hen til ham og prøvr og tage ham og han løber - ville jeg bare jage ham mere væk.
Allerede når hun går hen mod ham så jag ham væk. Vift lidt med armene og stramp lidt i jorden.

Det betyder han skal anse dig som leder og når du er leder bestemmer du..

Så jag ham lidt rundt et par gange når du går hen mod ham og så hvis du ser han slikker sig om munden vend siden til ham. Hvis hesten slikker sig om munden er det henkastelse eller hvad det nu hedder hehe..

Så vend ryggen til ham lidt tid. Kommr han ikke over til dig - prøv og gå over til ham. Løber han væk jag ham mere rundt til han igen smasker lidt eller vender ørene mod dig. Blivr han stående når du så går hen til ham. Klap ham, vend ryggen til ham og gå. Han skulle meget gerne følge efter dig.. Går han ikke det ville jeg jage ham væk igen, men du kan også bare tage ham med ind så

:)

Det er horsmanship - en let verision af hms..

Mvh Sandra

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 22:41
Jeg ville under ingen omstændigheder skræmme min hest til at løbe rundt. Min egen, gjorde selv det du beskriver i starten. Gik han væk fra mig, gik jeg med, løb han væk fra mig løb jeg med (eller prøvede) - Ikke skramme ikke jage, så vil hestene nærmere se der som en hystade og hvorfor skulle den følge med sådan én? ;-) Rasl med spanden - tal til den. På et tidspunkt overgiver den sig, (Eller, det gjorde Silver ;-)) og stak mulen ned i spanden så man kan få fat på den. De første gange, lod jeg ham så bare slippe når han havde fået guffet.

Idag kommer han mig løbende imod også uden jeg har mad/godbidder. Det kræver tålmodighed så lad for "Guds" skyld være med at jage din hest rundt og tro det virker :-)

Mvh. HamletkSilver
ü

0
0
Svar på denne tråd

Er der mom nogen af jer ???
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 08:19
Der har læst om Monty`s join up ? Ponyen gør jo det den får besked på, hverken mere eller mindre. Går mea hen mod en hest med fronten imod den mens man ser på den råber og skriger man gå væk gå væk eller jeg slår dig ihjel !! Så ville jeg også skride i en vis fart.
En hest er en Oldenborger Jan ;-D
Alle andre er bare billige efterligninger :-D

Sadelmageren ! Hils på Maxi , måske er han hjemme
0
0
Svar på denne tråd

Til Hamlet bla.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 08:49
Hej.
Dét med og jage den væk som jeg skrivr - det er en slags join up og jo det går jeg ind for.
Horsmnaship altså..

Og jo det virker.. Har selv prøvet det før - tro mig!

:)

OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
0
0
Svar på denne tråd

Prøv at lege lidt med ham.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 09:04
Hej Maria

Da jeg købte min (stædige)hoppe fik jeg hende billigt, fordi hun aldrig kunne fanges på folden. Det kan hun nu og hun kommer mig endda af og til i møde, når jeg kalder.
Her er, hvad jeg gjorde:
I den første tid, måtte jeg som dig have alle hesten ind, for at få fat i hende
Når jeg så havde hende blev hun ikke overforkælet med gulerødder m.m. for så ville jeg bare få et stort forkælet "madøre" at slås med senere. ;-)
Hun fik klap og kæl og godbidder med måde og så koncentrerede jeg mig meget i ikke at gå for hurtigt frem med træningen.
Ikke ridning hver dag og slet ikke ret meget på banen. Hellere en tur i skoven og lære hinanden at kende og
så fik jeg lært noget Parelli horsemanship, som jeg brugte det af, som jeg nu synes passede til mig.

Ellers lavede vi kongens efterfølger (med træktov ellers så skred hun) og så på spændende nye ting sammen.
Det kunne være plastikposer, traktorer o.s.v. Så hun lærte at stole på mig, som lederen, der ikke var bange for de mange nye ting. ;-)

Dette gjorde, at jeg brugte tid på hende fra jorden og fik sat på plads, hvem der var "lederen".

Jeg kan ikke sige dig, hvilke af de ovenstående ting, der virkede, men stille og roligt blev hun til at komme i nærheden af på folden og nu kan andre også hente hende på folden. Det første år, var det kun mig og "mad-far", der kunne.

Men har du overvejet, om hesten måske gerne vil være mere på fold end bare 4 timer? Det er trods alt ikke ret meget. Eller lukker du ham tilbage på folden, når I har redet/arbejdet?
Hvis den står i boks resten af dagen, kan jeg godt forstå at den "beder" om at være mere ude. ;-)

Men ellers så prøv at skrive lidt mere om, hvad du lave med den, og hvor meget/hvordan du træner den. Så kan det være at nogen kan give et hint om, hvad du kan gøre.

Mange hilsener fra
Sarah
0
0
Svar på denne tråd

ang. svar..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 17:08
hej.. tak for svarene!

Til Wetrix: Jeg plejer ikke at lukke ham på fold efter jeg har redet, da kl. så er omkring halv fem, og så er alle andre heste kommet ind. Jeg kan desværre ikk selv bestemme om han kan komme på fold tidligere, da det ikk er mig der lukekr ud.

Jeg plejer at ride dressur ca. 3 gange om ugen, springer en eller to gange og så får han en eller to "fridage" hvor jeg enten går tur med ham eller mønstrer, longerer osv.
Knuz Maria :-)

Nobody is perfect - Pablo is Nobody!
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 18:58

Som Hamlet ville jeg heller ikke jage den væk :)

Den er i forvejen ikke interesseret i dig, hvorfor skulle den så blive det af at man jager den væk fra sig? Okay, den lære at vige fra dig - Hvor fedt er det, det kan den jo i forvejen :D
Desuden er de heste førerhoppen i naturen laver join up på, ikke lige dem man ser knytte sig fulde af tillid til føreren bagefter...

Jeg ville først tjekke hvorfor den løb væk - Har den problemer under træningen, kræver du for meget af den, har den smerter eller lignende?

Brug en masse tid på at gå på folden og nus om den. Det virker ;)

Havde lidt at samme problem med min nye pony i starten... Brugte masser af tid på folden, striglede de andre dernede, men ignorerede den. Til sidst blev den altså interesseret da den så hvor meget de andre hyggede sig sammen med mig, så nu kommer han galoperende hver gang han ser mig :P Så det er også en måde at gøre det på :P

Og som en anden pointere, lad være med at gå direkte hen til den og lad være at kig direkte på den når du går hen til den.

:-* Mvh. Theis :-*
~ Dance with The Devil
0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 19:47
Er så heldig, at jeg har mine heste gående herhjemme på gården!
Alle ti går de ude fra morgen til aften og de nyder det!
Men min pony havde for tre år siden også et flip med, at hun hellere ville blive ude end komme op til ledet når jeg kaldte!
Første gang hun ik kom ( hvilket hun normalt gjorde), forlod jeg marken, tog samtlige andre heste ind og lod hende gå ude, til hun stod ved ledet!
Efter en uge med samme fremgangsmåde, går det i galop mod ledet i samme øjeblik jeg kalder!
Ved godt det måske ik har været en høj klasse af horsman! Men hun har aldeles ik taget skade af det!
Team Thomsen vender tilbage til ridesporten engang!!

Elsk din hest, mens du har den. Ingen af jer lever evigt!

Jeg er ikke perfekt, men hvem er måske det??
0
0
Svar på denne tråd

Zhandra har nu ret...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 19:19
alt hvad du skriver kan jeg tilslutte mig. Har selv prøvet det ikke på fold men i ridehus - har altid gjort det når jeg skiftede part eller hest o.s.v. som en prøve på hvor vi har hinanden.

Min sidste hest var en fører-hoppe og havde ikke sådan lige til sinds at lade sig dominere af mig, men med Zhandras metode lykkedes det faktisk og hun blev meget rarere på tur fordi hun fik tillid til at jeg havde lederskabet og passede på hende. :-)

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Til Bettina:
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 19:29
Hejsa..

Jeg har også part på en meget utrolig stædig fører hoppe kan man vist roligt kalde hende..
Hvis det ikke passede hende at komme ud af boksen lagde hun bar ørene tilbage, strampet i jorden osv. Passede det ikke hende og komme ind fra fold løb hun osv osv osv .. Hvis hun ikk liiige gad i skoven stoppede hun, bakkede osv lige meget hva man gjorde..

En dag blev jeg virkelig træt af det, smed hende ind i longe ringen der hvor hun er opstaldet og SÅ begyndte jeg ellers bar og jage hende rundt og så knytte bånd til hende..

NU har JEG sat mig i respekt og nu bestemmer jeg og det ved hun nu godt.
Så nu der ingen problemer i skoven, stald osv mere :D

0
0
Svar på denne tråd

Zandra
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 21:39
Jeg synes, at det lyder som en dårlig ide at begynde at lave et join-up på en fold. Det kan man gøre på en ridebane på måske 20 x 20 meter. En fold er alt for stor - man vil ikke kunne jage hesten i det ønskede tempo. Desuden vil jeg formode, at der står andre heste på den fold, hvilken gør, at Maria's hest vil søge ind i flokken, hvor den vil finde tryghed for "det store stygge uhyre", som jager den.

Personligt har jeg samme problem som dig, Maria. Frieserbøffen GIDER ikke med indfanges! Og join-up på ham virker ikke - selv Gitte Naldal, som ellers er dygtig - har opgivet ham. Så min løsning er den forhadte godbid! Hav en gulerod under armen hver gang - så skal krikken sq nok komme!! ;)

Mvh. Louise

"En rigtig hest har 4 ben!"

Medlem af Jorde-elskernes klub!

Frieserhesten Midtjylland's hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 22:07
En føre hoppe, som ikke giver en skid for mit HMS, mens min vallak er meget nem at træne med.
Når det ikke passer fruen, at blive indfangt på fold, vender jeg ryggen til hende og ignorer hende, snakker med vallak istedet for, så går der som regel ikke lang tid før hun kommer hen, for at se hvad hun går glip af.

Det kan virke med at jage den rundt, men det skal være i roundpen eller på lukket ridebane.
Det er ikke noget man skal bruge på folden..

Anne

Stald Sørig

Ryttere søges se Præsentation
0
0
Svar på denne tråd

har du
Forfatter: 
Dato:  11-04-2005 20:00
overvejet at forsøge at tage ham ind lidt tidligere, så han kan nå at komme på fold bagefter igen? Mere så han kan se, at han ikke bliver taget fra flokken hver gang du komme forbi. For alene det at blive taget fra sine venner er vel i princippet en straf for en lille hest.

Derudover er det bedste tiltrækningsmiddel at ens hest tror de andre får godbidder. Vejen til et hestehjerte går på sin vis gennem maven om så den får noget eller ej. Ser den de andre ikke flygter fra dig, må den før eller siden også hen og kigge om du har noget godt med til den.
(har selv en hystade, som nu er så glad for mig, at de andre får smæk af den, hvis de nærmer sig mig. skal siges den i starten også flygtede bare jeg nærmede mig hegnet)

Derudover ville jeg personligt aldrig forsøge at jage en hest på folden, så løber den da bare ned i den anden ende.. så dumme er de altså heller ikke og så god er de færreste rytters kondi at de kan klare den tur så længe det kræves.

Har så også set en hest gå til angreb på en, der førsgte sig med join up på folden.. ikke noget kønt syn.
Det var dens enemærker og den var villig til at tage kampen op.. og self vandt den.
Så gem de lege til ridehuset eller et andet aflukke, hvis du er tilgænger af at jage din hest rundt.

Meget velholdt OS dressursadel sælges.
Stor lækker 1ér ponyhoppe sælges-149 i stang med sko.
Broget Ponyvallak sælges, 125 i stang.
Brun Vallak sælges- 158 i stang, er efter Saskibard
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  11-04-2005 23:36
Nu råde dig til at gå ud på folden og hilse på, evt. med en godbid.... Lad være med at jagte ham rundt, men bevæg dig lidt rundt på folden, hils evt. på de andre heste, som om du er bedøvende ligeglad med hvad din hest foretager sig...
det virker også hvis du ikke at nærmer dig ham direkte med front til ham, men fra siden, vend dig evt. om så du har ryggen til ham, når du ser han er lidt opmærksom på dig..

Når han så ENDELIG kommer til dig, så giv han godbiden småsnak og hyg lidt med ham, og lad ham så hygge videre på folden :-@ - Ja, du hørte rigtigt, som det er nu, forbinder han dig der kommer ud på folden med arbejde.... og SLUT med foldtid.

Med tålmodighed kommer du langt, så gå ud på folden et par gange hver dag (uden at tage ham ind), så skal du bare se - Så ved han tilsidst ikke hvornår du kommer for at hygge, eller hvornår du kommer for at tage ham ind - Hvis du evt. kunne nå at lukke ham ud igen efter ridning, bare ½delen af gangene, tror jeg nu også det vil gi´lidt "point"

Bare sørg for at variere det, så den ene dag tager du ham ind 2 gang du kommer på folden, den næste dag, 3 die gang o.s.v... -
Det var mit bud :)

Held og lykke :)

Hilsner fra Monica

Tænk dig om to gange, inden du taler. Så vil du opdage, at de andre taler om noget helt andet.

0
0
Svar på denne tråd

en overskrift....
Forfatter: 
Dato:  12-04-2005 10:03
Jeg vil nu heller ikke anbefale dig at benytte den metode som Zandra skriver om. Hvad folk tit glemmer, er at lederskabet over for hesten er ikke noget man "bare lige" kan få. Det skal man sørme gøre sig fortjent til, og det kræver at man lærer hvordan man skal være leder overfor sin hest.
Selvom hesten ender med at følge efter dig når du har lavet join up, betyder det ikke at den vil følge dig i tykt og tyndt. Den følger dig såmænd kun fordi at den har opdaget at du lader være med at jage den når den er ved din side, altså er der mest komfort der.
Hvis du så vælger at gå hen et sted hvor der er mindre komfort for hesten, måske vil du prøve at gå igennem en vandpyt, så vil hesten højest sandsynligt vælge at stikke af igen, da det så er mere behageligt for den at spæne rundt væk fra dig.

Det har altså intet med lederskab at gøre, det du opnår med join up. Jeg er ret sikker på at Monty himself kan opnå gode resultater med join up, men han er også i forvejen dygtig med sit kropssprog, og han ved hvordan man skal være leder over for en hest.

I værste tilfælde kan sådan en øvelse give alvorlige konsekvenser, f.eks. kan man risikere at hesten tager kampen op og bliver agressiv, igen fordi den ikke mener at mennesket er dygtig nok til at være leder for hesten. Og tager hesten kampen op, er det vist ikke svært at tænke sig til hvem der vil vinde 8-)
Har man en meget skrøbelig hest, kan man risikere at den bliver skræmt fra vid og sans og får sig en rigtig dårlig oplevelse :-(

Alt i alt mener jeg at join up er en utrolig dårlig løsning. I stedet syntes jeg at du skulle finde en der kunne lære dig nogle helt basale respekt og tillidslege du kan lave med din hest, hvis du altså er interesseret i at prøve HMS. Evt. kig på Utes hjemmeside www.horseinharmony.dk eller www.patparelli.dk

Er du ikke interesseret i det, vil jeg, som de andre, foreslå MERE FOLDTID, og at du går ud og snakker med din pony nogle gange om dagen uden at fange den.
Hvis den går væk fra dig, er det bedste du kan gøre at følge efter den. Lad være med at stoppe op eller snige dig hen imod den (du kommer så hurtigt til at opføre dig som en løve der sniger og gemmer sig), bare gå roligt og afslappet, men fremad. Drejer hesten til højre, drejer du til højre osv. Følg efter den indtil den stopper og kigger på dig, og i det øjeblik kan du selv stoppe og stille og roligt gå hen og tage fat i den.

Masser af tålmodighed, så skal det nok lykkedes.

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook.
Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Maria...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 07:33
Hvordan går det med indfangningen? Har du fundet en metode, som virker?? :)

Mvh. Louise

"En rigtig hest har 4 ben!"

Medlem af Jorde-elskernes klub!

Frieserhesten Midtjylland's hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider