Hej
jeg har det problem at nå min hest er kommet ind i traileren står roligt og pænt mangler jeg kun det sidste skrit...
at lukke bag den..
den har aldrig haft en dårlig oplevelse med en trailer men jeg tør simpelhen ik..
er bange for at den går helt amok
skal jeg bare springe ud i det at lukke bag den og se hva der sket... og hurtig lukke lemmen så den ikke kan se bag ud eller?
Hvis hesten står roligt, hvad skulle problemet så være?
Hvis du alligevel er lidt nervøs, så start med at lukke den en smule, se hvordan hesten reagerer, og hvis den slapper af, så kan du jo bare lukke den gradvist.
ja, det sidste skridt er ikke altid lige sjovt, for hvad nu hvis....osv
Hvis du kan tage bommen af, kan du starte med at ae (hvordan staver man til det..? =gnubbe) den med bommen på rumben, når den står inde i traileren, og se hvordan den reagere på det.
Og har du ellers på fornemmelse, at den giver efter for tryk? F.eks hvis du trykker den bagpå, eller et andet sted på kroppen, at den så gir efter - går frem, og ikke bare trykker imod.
jeg har et par gange de første gange brugt et reb som bom (men først når hesten selv går ind i traileren og står stille der), så hvis hesten panikker helt, så kan jeg bare slippe rebet, men jeg syntes det er lidt svært at forklare på skrift, og det kan også virke negativt, hvis hesten lærer at den kan bakke ¨igennem¨ rebet - hvis du forstår.
Men hvis du skriver at den ellers er fortrolig med traileren og du har forberedt hesten godt, er sandsynligheden lille, for at det går galt....
Håber du finder ud af det, og det går godt.