Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jeres opdragelses metoder...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 18:29
... På en unghest?? Hvordan opdrager i en fræk unghest som f.eks bider/napper, vader rundt på staldgangen, ikk vil have trense på, kan ikk stå stille og så videre?? Hvordan gør i??

Jeg må indrømme at jeg nogengange er ved at koge over med hensyn til min nyindkøbte unghest, når hun ikk vil have trense på (det er dog blevet bedre) - og lige da jeg fik hende vidste hun ikk hvad ordet "STÅ" betød, men det ved hun heldigvis nu..

Jeg bruger meget "dominans" overfor hende, og det har virkelig hjulpet.. I starten havde hun INTET respekt overfor mig eller andre, nu tænker hun mere over mig og løber IKKE ind i mig som før i tiden 8-)

Når vi gik tur, var det altid hende som sku gå tur med mig :-@ Indtil en dag hvor jeg virkelig kogede over, så tog jeg mig sammen og brugte resten af dagen på at vifte med longen hver eneste gang hun kom lidt for tæt på - og nu.... :-), nu er det hele blevet MEGET nemmere..

SKØNT...

Mvh
Sheila Maria Schade
& Javalonica

>o< Tjek min hjemmeside her!!
0
0
Svar på denne tråd

Stille og roligt
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 19:19
Jeg gør det at jeg er tålmodig (sevom det kan være svært ind i mellem ;-) ) og bare giver de samme komandoer igen og igen og igen, til sidst forstår de det, men det tager tid. Jeg gør det at jeg ikke viser min irritation men bare gentager.
Hvis han skulle finde på at bide (Det har han kun gjort én gang) vender jeg front mod ham og gør mig stor... ikke noget med at råbe eller slå, men bare med kroppen få ham til at holde afstand (Hvis hesten ikke reagerer på dette kan man evt. stampe/Skrabe lidt i jorden med den ene fod)... Det plejer at virke og når jeg så vender ryggen til ham igen kommer han for det meste hen til mig og siger undskyld, den modtager jeg så ved at nusse ham lidt i panden og rose ham...

Håber det var lidt til hjælp
Held og lykke

Med venlig hilsen
Rebecca

Det gælder ikke om at have magt over en hest, men at blive ven med den {>
Hestens mest naturlige ønske er at leve i samarbejde og ikke i konflikt. :-D
Spis økologisk, for dyrenes skyld >o<
0
0
Svar på denne tråd

Jeg starter alle mine ungheste
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 20:16
og træningsheste således:

Tager deres trense/ el. Grime på og tager en alm. dressur pisk i hånden.

Så går vi ellers op og ned af grusvejen, der er biler, skraldespande,postkasser osv. og andre heste.

Lære de unge heste at gå ved siden af min lige ved min arm, da de skal lære at gå selv og have respekt for at jeg er lederen. Respektere de ikke mit rum, bruger jeg pisken som forlænget arm.
De heste der er ældre lære jeg at gå et stykke længere bag mig da de skal lære jeg er leder, fx. meget meget vigtigt med min Hingst fx. han kan sagtens gå derhjemme i bare et træktov men det dur alså ikke i byen, der skal han være 120% afrettet også fordi han ikke bedækker endnu...

De fleste heste lære det på 5min men de mere forkælede kan det tage et par dage, herefter har de lært at gå pænt er der ingen kære mor.

Derefter har jeg ikke de store problemer for jeg er leder, og så tager vi tingene som de kommer...

Stille og roligt med beløningen i veludført arbejde, slekken på tøjlen osv.

Men må da sige at når jeg fodre i løsdriften fx er jeg hård de skal ikke rende mig ned, osv. når jeg kommer med foder. Der får de en på hatten....
Mange Hilsner

Line K. Jeppesen

Nordsjælland
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ond
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 11:32
hvis hesten er utidig 8-) Hvis min hest bider/napper mig, så får den en over næsen og den kan også få en i måsen, hvis den ikke står ordentligt.

Hvis hesten er ung og ikke ved, hvad den skal/ikke har prøvet at stå bundet, har jeg langt mere tålmodighed, men den får stadig ikke lov at fræse rundt som den har lyst til. Ingen af mine heste er nervøse eller bange for mig, men de har respekt for mig. Hingsteplagen kan dog godt indimellem få en lang mule når han virkelig har lyst til at nappe men godt ved, han ikke må og en sjælden gang kan fristelsen godt overgå hans opdragelse. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider