Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Øvelser så hesten går med bagparten?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 12:20
Hejsa.

jeg vil gerne høre, hvordan man træner en hest der går på sin forpart til at bruge bagparten?

Hvordan? og hvilke øvelser vil jeg skulle bruge til det?

Hilsen Sara
0
0
Svar på denne tråd

Min mening og idé..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 12:37
Hej..
Versader, schenkelvigninger ville jeg bruge.
Og sørger for hele tiden og drive godt på den ..

Mvh Sandra
OBS: Og longering ved tyngdepunktet

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 15:59
Versader er gode. Desuden kan du lave mange overgange, hvor du koncentrerer dig om at drive hesten ind i overgangen, så du ligesom får skubbet bagparten ind under den. Desuden får du en opmærksom og lydig hest ud af at træne mange overgange. Såvel øgninger, som skiften mellem gangarter.
Personligt træner jeg en del galop-trav overgange, når de fungerer helt, får Unikum også en bedre trav af det.
Og så lav 3 tons halve parader uden nødvendigvis at lave ændring i tempo, men hvor du stopper lidt op for tøjler og overschenkel, og driver frem med underschenkel og sæde. Når hesten ikke kan bruge den energi du tilfører den ved at gå fremad, må den bruge energien til at gå opad. Så får du ryggen op på hesten, så den kan komme ind under sig med bagparten.
Husk at alt sammen kræver mange gentagelser før du virkelig begynder at mærke effekten.

God fornøjelse med træningen
0
0
Svar på denne tråd

På bagparten
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 16:08
Som Nina skriver så ville jeg også bruge overgange men også tempovekslinger. Du skal blot huske at du aldrig må ride i større tempo, end at hesten kan bære det. Det vil sige, den må ikke "falde fra hinanden" og hænge i hånden på dig.

Dernæst ville jeg også bruge versader, idet disse tvinger hesten til at bruge indvendige bagben mere intenst samtidig med at takten holdes. Dog skal du være meget opmærksom på at din vægthjælp er korrekt, da hesten ellers ikke kan bruge sig korrekt.

Schekelvigninger ville jeg til gengæld ikke bruge, idet jeg ikke mener at de har nogen gavnlig indflydelse på bæringen.

Herudover er skridt til biddet op ad bakker suverænt til at styrke hestens bagpart.

God fornøjelse.

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Schenkelvigninger
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 00:33
er altså gode (y) men det kommer an på hestens og rytterens uddannelsesgrad

Man kan lave nogle skridt til siden og så ride frem, så får hesten også aktiveret sine bagben - og man risikerer ikke så let, at den kommer til at gå skævt, som hvis man rider versader meget af tiden (y)

Man skal altid passe på at hesten ikke kommer til at gå skævt, så får den sværere ved at få aktiveret bagparten på den rigtige måde 8-)

Tempovekslinger kan også være gode, fx hvis man har svært ved at få de halve parader til at virke (y)

Ellers det samme som de andre skriver :-D

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

øvelser
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 09:13
Schenkelvigninger samler ikke hesten. Ikke så vidt jeg ved. Det er en løsgørende øvelse, øger hesten lydighed, idet den skal vige for schenklen.

Versade og traversade fører hestens bagben ind under tyngdepunktet, og virker samlende.

Ridning ned af bakker, hvor hesten for bagbenene ind under sig, virker også godt på bagparten.:-D

Ellers, Hvad med bagpartsvendinger?:-D

Zhandra: hvad mener du med longering ved tyngdepunktet?
0
0
Svar på denne tråd

Til Slepinir
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 13:47
Longering ved tyngdepunktet..

Tjaa. Meget lang og svær forklaring..

Men i longen uden sadle osv.. Tag en pisk eller brug torvet - og tving den liidt ud på volten.. Stil den i longen mod dig og få dens bagpart ud ..Fx hvis du nærmest skubber den på siden af rumpen. Så går den sidelæns.
Så skal hestens inderste bagben træde ind ved tyngdepunktet på hesten. (Uden dens mave)

Svært og forklare.. Men det hjælper.
Da min part har haft samme problem men det gå¨r meget bedre nu..

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror ikke at vi snakker
Forfatter: 
Dato:  23-03-2005 14:12
om egentlig samling. Man kan jo ikke bare samle en hest - eller jo det kan man godt, men så får man alt for let modstand fra den 8-)

Det kræver at den går ligeudrettet, taktfast frem til biddet. Til det brug er schenkelvigninger nu glimrende, men som jeg skriver, kommer det i høj grad an på hestens og rytterens uddannelsesniveau.

0
0
Svar på denne tråd

Zhandra
Forfatter: 
Dato:  24-03-2005 14:51
nå, okay, det kender jeg skam godt. Når du skriver longering, tænker jeg ude på volten, altså længere væk fra rytteren. Men tak for forklaringen.

Nina: jeg ved ikke helt om jeg forstår din beskede rigtigt, men hvis ikke undskylder jeg :-)

Men jeg er af den forstand, at først kommer samlingen og så kommer taktfastheden og ligeudretningen. Men det var måske også hvad du skrev?
0
0
Svar på denne tråd

omvendt
Forfatter: 
Dato:  25-03-2005 00:59
Du kan da ikke samle en hest, der ikke går villigt og taktfast ligeudrettet frem :-(

Så har du jo ikke noget at arbejde med ?:-) Og du risikerer at hesten lærer at gå skævt og utaktfast, skyder skulderen ud og andet :-(

Men jo, hvis du har en baroktype, fx en PRE, kan du sikkert godt. De vil ofte samle sig næsten af sig selv (y)

Men med en normal DV eller en islænder får du problemer, det er vil jeg næsten garantere (- man skal godt nok passe på med at garantere noget som helst, så tag det ikke for bogstaveligt ;-) )

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider