|
|
| hjælp til fræk unghest |
|
|
Jeg har brug for lidt gode råd til at give min unghest bedre manerer...
Han er alt for fræk i stalden, og det er ikke nemt at opdrage på ham.
For det første forstår han ikke at det hele ikke handler om ham. Altså når han står i sin boks, og man fx vil snakke med de andre heste. Han er der med det samme og hænger ud over med hovedet, og skubber til en, og han forstår ikke et nej. Vi har prøvet med et dybt NEJ. og prøvet at slå ham over mulen, men han bliver ved gang på gang. Det er ikke muligt at lukke for ham så, han ikke kan komme til os.
Når så han skal strigles tripper han rundt på staldgangen, han vil ikke stå stille og han små napper efter mig. Igen har jeg prøvet med et strengt NEJ, og jeg har dappet ham en over mulen...
Det hjælper også lige i det jeg gør det, men så prøver han igen, og igen og igen... Han stopper ikke.
Lige så snart vi kommer udenfor stalden, er der ingenting, så er han den sødeste pony, og han gør hvad man siger...
Hvordan lærer jeg ham at forstå et nej inde i stalden??
Kan det bare være ungheste nykker? for han gjorde det ikke for et halvt år siden...
mvh Pia
Nu kun med den frække Hannibal tilbage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lege hest... |
| Forfatter:  |
laxez |
| Dato:  |
04-03-2005 12:41 |
|
For mig lyder det som om at han leger med dig 
- At slå ham over mulen og sige nej hjælper ikke, det forstærker bare hans lyst til "skubbe-nappe-skynde-sig væk-prøve igen-legen. Prøv at ignorere ham når han står i boxen.. eller gør dig stor i kroppen og lav nogle rytmiske bevægelser med armene, som hvis du ville sprøjte med vand på ham.
Det er det samme med striglingen. Han respekterer dig ikke, han har sine tanker andet steds og flytter rundt på dig, som han lyster. Du kan måske gi ham en opgave når du strigler ham. F.eks at han ind i mellem skal gå nogle skridt baglæns, eller til siden? Hvornår napper han efter dig? Er det når du står eller rører ham et bestemt sted?
Nå ja det var nogle ideer, svært at gi råd på skrift.  Det ville være godt for jer at tage på et HMS kursus. Det ville HELT sikkert gøre verden lidt nemmere for dig OG din frække unghest
The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool. (As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hslfjhsgsg |
|
|
Jeg har tænkt på sådan et kursus... Hvor holdes der sådan nogle henne??
Problemet er bare at det kun er i stalden han opfører sig sådan... På mark, og under træning udenfor er der ingenting.
Jeg har prøvet det med at lave store bevægelser, men det sker der intet ved, og hvis man ignorer ham bliver han bare ved alligevel.
Igår gik jeg fra ham på staldgangen. Stilte mig et sted hvor han ikke kunne se mig, men jeg kunne høre ham, og der blev han ved med at trippe rundt på staldgangen...
Jeg kan godt se, det er fordi han ikke respekterer mig som fører, og prøver mig af. Men jeg kan bare ikke se hvorfor han kun gør det i stalden, for udenfor forstår han det med det samme hvis han prøver på noget og jeg siger nej...
Han napper efter mig hvis jeg står på siden af ham og strigler ham, eller klipper hans man, eller prøver at strigle ham i hovedet... Når jeg så går længere bagud begynder han at trippe rundt og ik vil stå stille...
mvh Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| råd..! |
Biondi |
04-03-2005 15:08 |
|
heej..!
jeg tror ik' at du skal give ham en over mulen..! men prøv bare at være rolig omkring ham.. og lad han være når han gør det men så når du strigler ham osv. så ros ham og snak med ham.! så han kan forstå at man godt kan snakke med de andre heste uden man skal snakke med ham.:!
men hvis han er unghest.!. er det nok lidt ungheste nummer..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fræk unghest |
Eva Grann |
04-03-2005 15:57 |
|
Hej Pia
Giver du ham godbidder af hånden, så lad vær med det.
Falkon opførte sig på nøjagtig samme måde. Da jeg stoppede med at give ham gulerødder af hånden, holdt det helt op i løbet af 10 dage.
Du skal være konsekvent - falder jeg for Falkons store brune øjne, og giver ham bar en enkelt, så er resten af den hyggestund ødelagt.
Hilsen
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fhfdhhkh |
|
|
nej, han får sjældent godbidder af hånden!!
Jeg er lige kommet hjem fra ham. Og idag stod han bom stille på gangen... Ved ikke hvad der skete. Men jeg tog ham ud uden at snakke med ham først, stilte ham på gangen og begyndte at strigle. han prøvede på at få kontakt til mig, men han stod i det mindste stille idag... Ved ikke om det var fordi jeg bare var afslappet og rolig, og ikke lod mig genere af ham...
Det var i hvert fald bedre end det plejer. Men han vill stadig ikke acceptere at jeg snakkede med de andre heste, da han kom ind i boksen igen...
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| INTET... ØV |
maja(hrannar) |
04-03-2005 20:24 |
|
Kære Pia.
Jeg kender dit problem ALT for godt.
Det er så irriterende og alt man gør, er bare nytteløst.
Til Alle svarene...
Nu kan jeg ikke sige noget på Pia's vegne, men jeg har somsagt samme problem og har prøvet mildest talt alt!
Han, har fået opgaver... han har fået stort nej, han har fået store armbevægelser... Jeg har prøvet at liste om ham og ikke forvirre ham... Han får stort set aldrig godbidder, da han ikke kan styre det... Og jeg har også råbt, samt slået ham bestemt (IKKE HÅRDT) over mulen!
INTET virker...!
Det eneste jeg ikke har prøvet er horsemanship kursus! Stort set ALLE bøgernbe er læst! HJÆLP!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longere! |
|
|
Du skal longere! Hvis du har en fold/ridebane, så lad vær med at ha ham i longen, men ta en pisk og 'jav' ham rundt. Og så når han kommer den ene vej fra stiller du dig ivejen, og hvis han vender om, har han respekt for dig. Jeg ville blive ved med det, indtil han respekterede dig! Held og Lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longere/join up.... |
|
|
Det jeg tror du prøver at beskrive er join up, og det er ikke noget som er videre anbefalelsesværdigt at gå i gang med sådan uden videre.
I denne øvelse er der meget mere end at vende op, der tegner på respekt. Faktisk bruges denne øvelse af Monty roberts hamselv kun ganske få gange til en enkelt hest - alt andet kan ødelægge den.
Hvis join up skal bruges, så skal der kigges efter mange andre tegn, såsom sænken med hovedet, smasken osv.
Egentlig tror jeg ikke, at det ligefrem er join up denne frækkert har brug for. En unghest sammen med det kommende forår bringer altså frækheden op til dagens lys.
Selv blev jeg noget ovverasket i går da Sedoj 1) snuppede min hat og forsøgte at rykke den i to dele. En del i munden og en del under forhoven. 2) fandt det yderst morsomt at tage fat i min jakke og hinve til. 3) småsnappede og ellers bare generelt "hyggede" sig med at være rigtig gedign provokerende set med menneskeøjne.
Jeg gjorde egentlig ikke ret meget.
Det man kan gøre ved heste der bider og er frembrusende, er at ignorere. Det er tålmodighed så det basker, for den skal virkelig ignoreres. Stå ikke i nærheden af den mens du er i stalden medmindre du skal arbejde med den... Stå aldrig så tæt på, at han kan snappe osv.
Og så den lidt blidere metode som jeg plejer at bruge. Jeg er omkring hesten som jeg plejer, men er bare noget mere opmærksom. Når hesten tager hovedet hen mod mig, skubber jeg det tilbage. Og sådan kan vi blive ved i flere timer. På et eller andet tidspunkt bliver hesten træt. Det gælder bare om ikke at mistet tålmodigheden.
At slå gør kun legen sjovere for hesten, så det er en dum løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdragelse af unghest |
|
|
Hej Pia
Som nogen allerede har skrevet så skal du ignorere ham, men aller vigtigst så skal du rose ham i det splitsekund hvor han står stille. Hvis du blot ignorere ham hele tiden så har han jo ingen grund til at stoppe med at være uartig.
Det er sådan man klikkertræner (meget simpelt forklaret), man roser hesten for den adfærd man ønsker og der går som regel ikke lang tid så vil hesten forsøge at opnå sin træners ros.
Caroline Lykken er at ride sin egen Connemara pony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsemanship kurser |
laxez |
04-03-2005 23:38 |
|
selvom din unghest er sød UDEN FOR stalden og fuld af ballade INDEN I stalden. Så syntes jeg det er en god ide at finde et HMS kursus alligevel. Jeg har selv været i dine sko engang  Nu er mit liv MEGET nemmere (Bortset fra at min hest er NOGET af en speciel herre  )
Vær sikker på at læreren ikke er en fusker, som kører plat på HMS bølgen!
Jeg kan af erfaring kun anbefale: Ute Lehmann (www.horseinharmony.dk) Du får en meget professionel, sjov og super dygtig lærer.
Jasmin scrase(http://www.naturalhorse.dk) er nok heller ikke helt tosset.
Der er også andre som r dygtige og kan lære dig noget, men desværre ikke nogen som jeg kender til.
Godt at det gik godt idag, hvad gjorde du som du ikke plejer? (skriv det bag øret  )
The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool. (As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjbhlgnhlsg |
|
|
Det gik rimeligt med Hannibal igen idag...
Han stod ikke ligeså stille som i forgårs, men bedre end han tit gør... Jeg tror bare han trænger til jeg laver noget mere med ham måske. Har jo ikke haft så meget tid til ham, mens jeg har haft Kashmir. Så måske bliver det bedre hele tiden, når nu jeg har tid til rigtig at arbejde med ham... Han var også bare super dejlig at have med ude, havde ham med oppe på ridebanen på en gård længere oppe, og han var sød. Jeg kunne longere ham næsten uden problemer. Det plejer jeg ikke at kunne.
Så han fik kun lige 3 min på hver side fordi han var så sød...
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmhm .. |
Hypsalotte |
07-03-2005 20:18 |
|
Han er måske lidt frææk.. Men måske er han bare *Opmærksomhedskrævende*,  , Hihi.. Det er ligesom min hest. Hvis jeg står og snakker med den hest i boksen ved siden af, begynder hun at nappe mig i ærmet, og det er ikke altid sjovt.. jeg har også prøvet at give hende en lille en over mulen, men det hjælper sQ ikke  ;), men .. Det er da til at overkomme, med en lille hyps
De bedste, er de blanede heste 
Kh Line.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|