Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Slappe af i lænden
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 15:40
Hejsa.

Jeg er en pige på 22 år, som har svært ved at slappe af i lænden når jeg rider. Jeg ligger ikke selv mærke til, at jeg spænder, men har fået at vide et par gange, at jeg spænder.

Er der nogle af Jer, som har nogle gode øvelser, som kan bruges?????
0
0
Svar på denne tråd

Lænden
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 18:26
Hej

Prøv at ride uden stigbøjler en periode, så kommer du længere ned om hesten og er nød til at læne dig tilbage får at få ordenlig balance, derved er du nød til at slappe af i lænden, og det kommer også af sig selv efterhånden.

Mvh Anja
0
0
Svar på denne tråd

korrekt opstilling
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 19:40
vil hjælpe dig til at kunne slappe af i lændet i ridningen.

Mange spændinger skyldes rytterfejl i opstillingen.

Du skal sidde på knoglerne i bagdelen og ligesom rulle på forsiden af dem, så du ikke når over midten på knoglen.
Albuerne skal ind til kroppen og der skal være en lige linje fra albuen og ned til biddet.
Hænderne skal ind foran kroppen, hvor der skal være ca. 10 cm imellem hænderne. Tøjlekorrektionerne skal så foregå i håndledene uden at hænderne flyttes.

Ret overkroppen op så du får et svaj i lændet. Dette får du ved at løfte hovedet og skyde brystet frem.

Benene skal hænge ned af siden på hesten og foden skal støtte i stigbøjlen, så du kun lige akkurat har støtten, men ikke spænder i låret.

Er man ved at miste balancen skyldes det som regel at man har spændt i lårene og dermed løftet sig fra sædebenene.
Dette kan skyldes man trækker hælen op for at give "hælhjælp". Schenklen sidder i lægmusklen. ;-)

Andre spændingfejl:

Kigger ned på hvad hænderne laver.
Runder i skuldrene og albuerne flyver.
Sidder for langt fremme på sædebenene, så man falder forover.
Sidder for langt tilbage på sædebenene så man mangler svajet.
Runder forkert i håndledene, så man bliver for hård i hånden.

Vælger du ikke at ride dig igennem smidigheden i lændet kan du øve dig lidt på en stol. Øv dig i at trække stolen ind under dig.
Har du en bold der er så stor at du kan sidde på den så kan det også være en god træning.
Ellers kender jeg ingen træningsøvelser.

Vælger du at ride dig igennem opbygningen af smidigheden i lændet, så er det en fordel at kunne ride hesten enten for lange tøjler og styre med benene eller blive longseret, så du kan koncentrere dig om at slappe af.

Hilsen
Britta
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 20:59
Du skal ikke sveje i lænden. Det låser.
Du skal være helt ret, have helt lige, let rundet ryg. ;)

Duke
Where there's a Will there's Way
Don't Delay what you can Do Today
0
0
Svar på denne tråd

hovsa....
Forfatter: 
Dato:  03-03-2005 15:36
Det var da vist en skrivefejl der vil noget. ;-D

Ret overkroppen op så du får et svaj i ryggen skulle der have stået. ;-)

Hilsen
Britta
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Svaje lidt lige
Forfatter: 
Dato:  04-03-2005 00:29
Svaje lidt lige ovenover lænden (y)

Det er rigtigt, som Britta skriver, når man skriver 'lige ovenover' lænden ;-)

Mange sidder på de bagerste knogler i ballerne og runder for meget i ryggen(det har jeg også selv gjort :-D ). Det føles behageligt, og man kan lettere følge hestens bevægelse.....

Men - hvis du rider dressur, er det ikke en god idé, for du får for lidt kontrol over dine schenkler og dit sædes indvirken :-(
De fleste er nødt til at svaje lidt i ryggen for at lade hele ryggen 'optage' hestens bevægelse.

Sædet bliver for uroligt og upræcist, hvis det kun er lænden, der skal fjedre smidigt :-(

Du skal sidde så lodret som muligt uden at spænde, men heller ikke så afslappet som en sæk kartofler ;-)

Og så kan du prøve dig frem (y)

Prøv at sidde, så du hopper i sadlen og forestil dig, at du er Isabel Werth eller Anky. De sidder nemlig meget lodret og hopper en del ;-)

Jeg har læst en forklaring: man skal forestille sig at man
- står over hesten -
med hesten mellem sine spredte ben.

Det var en god forklaring for mig, jeg lærte straks derefter at sidde næsten helt stille med mine schenkler (y)

Det virker ;-)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

mærk efter
Forfatter: 
Dato:  05-03-2005 17:40
Hejsa!

Jeg har haft samme problem - og det største problem er faktisk, at man ikke selv kan mærke, hvornår man gør det. Er din hest rolig? Det har hjulpet mig at tage nogle strækninger med lukkede øjne - hvis man stoler nok på hesten, kan man bedre fokusere på sin egen krop og hvad der egentlig sker med den. Jeg fik en til at tage mig i longe, hvor jeg red rundt med lukkede øjne. Han fortalte mig, hvornår jeg spændte, og pludselig kunne jeg faktisk mærke det selv!

Ellers er en spænding i lænden sikkert ikke den eneste spænding, du har - det hele hænger sammen. Prøv med nogle dybe indåndinger en gang imellem - gerne med dybe suk. Så slapper man nemlig af.

Når jeg har kunnet mærke stivheden har jeg også nogle gange kunnet "vride mig ud af den". I skridt og trav (letridning) kigger jeg skiftevis bagud til hver side og strækker så langt ud, som det er behageligt i ryggen (lange seje træk). Men det ser åndssvagt ud!

Endelig kan du tage et kritisk kig på din sadel - når du skridter rundt, har taget nogle dybe indåndinger og er afslappet, hvordan sidder du så? Sadlen skal hjælpe dig, så du sidder korrekt, når du er afslappet. Hvis du kommer til at sidde forkert, når du slapper af, kan stivheden komme af at din krop er i gang med en "kamp mod sadlen".

mvh. tina ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider