Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hårde hænder/ gå på forparten
Forfatter: 
Dato:  16-02-2005 22:25
Hej alle!
Jeg har et problem med mine hænder, når jeg rider kan jeg mærke at de ar alt for lidt eftergivende, og at jeg derfor kommer til at rykke min dejlige pony i munden, hvilket giver dårlig samvittighed mv.
Det er dog ikke altid det er et problem, men selvom jeg prøver at være meget opmærksom på problemet er det ikke nok når det er der.

Er der nogen som har en øvelse eller en ide?

Min veninde har et problem med at hendes pony går på forparten, og hun føler at hun ligsom skal holde hans hoved oppe for ham når han søger ned på biddet..
Nogen der har et godt råd?
En tidligere ridelærer har fortalt hende at ponyen nok aldrig ville komme til at gå til biddet, eller i hvert fald ville have meget svært ved det..

Knus fra Natacha
0
0
Svar på denne tråd

heste er forskellige
Forfatter: 
Dato:  16-02-2005 23:53
Lidt til jer begge to :-)
Hård hånd:
Det kommer lidt an på, hvor velgående hesten er. Hvis den ikke er så dygtig endnu, er det vigtigt, at man hele tiden holder en konstant, blød, men fast kontakt til hestens mund. Hænder og arme skal danne en lige linie fra albuen og ud til biddet. Det er altså vigtigt at man ikke tager dem ned til manken, eller løfter dem i vejret.

Hvis hesten lægger sig på tøjlen, gør det ikke så meget (men så har du muligvis for hårdt fat) - du skal så drive på, til den ikke lægger sig mere. Hvis den hele tiden lægger sig på biddet, HAR du for stramme tøjler. For det skal afpasses sådan at hesten får en chance for at søge frem, og ind i mellem drives frem af din hjælp.

Hvis hesten er velgående: Du skal tænke på at dine hænder skal stå stille. Du skal anbringe dem med forholdsvis korte tøjler lige over eller foran manken(men stadig i den lige linie, og stadig blød, fast kontakt), og så lade dem blive der. Hvis hesten flytter hovedet, driver du!
Forskellen er, at hvis hesten er velgående, kan du bedre få den til at blive i en stabil holdning.

Man kommer let til at sidde og tage lidt hist og her, fiske lidt med tøjlen, og det føles også som om det hjælper. Men det er altså ikke den rigtige vej frem :-(

Du kan også vælge at ride med løse tøjler. Det er ikke så svært som det lyder, men det kræver jo også en lydhør hest ;-). Det bliver ikke normal dressur, men man kan sagtens ride på den måde og have det sjovt med det.

I skal ikke fokusere alt for meget på 'at gå til biddet'. Jeg ved det er svært, for man vil jo så gerne ride 'pænt' :-) .
Men for den dygtige rytter ser det ikke 'pænt' ud, at hesten bliver trukket ind/ned og går på forparten :-(

Nogle heste trives ikke ved at 'gå til biddet' ved at bøje nakken. De kan nu godt være 'til biddet' alligevel, på den måde, at de kan være inde under hjælperne og i balance (y)
Det kan man så arbejde på at få dem (y) .

Det ser da fx også rigtig flot ud at få en hest til at stoppe op eller gå slangegange - uden at man bruger tøjlerne (y) , men den går ikke i en dressurkonkurrence :-D

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider